Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?
Momenteel heb ik Bardahl XTC racing 15w50 volsyntheet olie in het blok van de E30 325i. Nu wil ik voordat de wagen de stalling in gaat de olie nog even verversen, zodat 'ie lekker fris zijn winterslaap in kan gaan. Ik heb nog 3 tot 3,5 liter Bardahl 15w50 olie staan en dat is uiteraard niet genoeg voor een olie wissel. Maar aangezien deze olie per 5 liter tegenwoordig meer dan 75 euro ex verzendkosten kost, deze viscositeit niet in de winkel om de hoek te krijgen is en de wagen toch niet meer écht 'gebruikt' gaat worden (ivm aanschaf racer) ben ik eigenlijk op zoek naar een wat goedkopere en algemeen verkrijgbare olie.
Ik heb een aantal vragen en opties welke ik jullie graag wil voorleggen.
- Kan ik probleemloos overstappen van een volsynthetische olie naar een halfsyntheet of zelfs grotendeels minerale olie? Ik kom hier zeer tegenstrijdige verhalen over tegen en zou graag eens een onderbouwd verhaal hierover zien.
- Is 10w40 standaard 'meer' half syntheet dan 15w40? Is 15w40 voornamelijk een minerale olie met kleine toevoegingen en dus niet echt een half syntheet te noemen?
Opties:
- 10w40 half syntheet (bijvoorbeeld Castrol Magnatec)
- 15w40 (bijvoorbeeld Castrol GTX High Mileage of Magnatec)
- 10w60 volsyntheet (Castrol TWS, welke we waarschijnlijk ook nodig hebben voor de racer).
Het liefst zou ik naar de 15w40 overstappen, omdat ik niet graag naar een veel dunnere olie wil overstappen. Ben bang dat de wagen dan olie kan gaan verbruiken. Als 10w40 echter meer halfsyntheet is en verstandiger is om te gebruiken dan neem ik een beetje olie verbruik voor lief.
Zou het helemaal niet verstandig zijn om terug te gaan naar een half syntheet dan moet ik de 10w60 gebruiken à 10 euro p/liter. Die zullen we sowieso op voorraad moeten hebben voor de racer, maar is eigenlijk een beetje overdone voor de E30.
Wat is wijsheid?
Ik heb een aantal vragen en opties welke ik jullie graag wil voorleggen.
- Kan ik probleemloos overstappen van een volsynthetische olie naar een halfsyntheet of zelfs grotendeels minerale olie? Ik kom hier zeer tegenstrijdige verhalen over tegen en zou graag eens een onderbouwd verhaal hierover zien.
- Is 10w40 standaard 'meer' half syntheet dan 15w40? Is 15w40 voornamelijk een minerale olie met kleine toevoegingen en dus niet echt een half syntheet te noemen?
Opties:
- 10w40 half syntheet (bijvoorbeeld Castrol Magnatec)
- 15w40 (bijvoorbeeld Castrol GTX High Mileage of Magnatec)
- 10w60 volsyntheet (Castrol TWS, welke we waarschijnlijk ook nodig hebben voor de racer).
Het liefst zou ik naar de 15w40 overstappen, omdat ik niet graag naar een veel dunnere olie wil overstappen. Ben bang dat de wagen dan olie kan gaan verbruiken. Als 10w40 echter meer halfsyntheet is en verstandiger is om te gebruiken dan neem ik een beetje olie verbruik voor lief.
Zou het helemaal niet verstandig zijn om terug te gaan naar een half syntheet dan moet ik de 10w60 gebruiken à 10 euro p/liter. Die zullen we sowieso op voorraad moeten hebben voor de racer, maar is eigenlijk een beetje overdone voor de E30.
Wat is wijsheid?
- Knot
- Berichten: 40216
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?
Zijn al een hoop topics over geschreven, ik zou even zoeken als ik jou was.
Bijna geen enkele olie is echt vol syntheet.. maar wissel naar mineraal is niet aan te raden.
Bijna geen enkele olie is echt vol syntheet.. maar wissel naar mineraal is niet aan te raden.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?
Bij overstap van half naar vol wordt geadviseerd de motor ff te flushen/spoelen. Van vol naar half lijkt mij geen probleem omdat half syntheet ook al deels synthetisch is
Overigens heb ik op ebay.de 6 liter 10W60 gekocht voor 60,- dus voor het geld hoef je ook niet echt moeilijk te doen maar dat is mijn visie.

- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?
Maarja die 10w60 is denk ik wel overdone voor een auto die hoogstwaarschijnlijk geen circuit meer krijgt te zien.
Als ik net zo goed over kan stappen naar 15w40 magnatec, dan scheelt me dat zo'n 50% aan kosten.
Wat ik mij dan voornamelijk afvraag is of de Castrol 15w40 Magnatec een echte half syntheet is?
Als ik net zo goed over kan stappen naar 15w40 magnatec, dan scheelt me dat zo'n 50% aan kosten.
Wat ik mij dan voornamelijk afvraag is of de Castrol 15w40 Magnatec een echte half syntheet is?
-
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
Re: Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?
Als je toch alleen de winter nog ermee rijdt en je geen circuit meer ziet, kun je ook een 5wXX of 10wXX overwegen? Is iets dunner en zeker met de winter en misschien korte ritjes? geen slecht idee 

Re: Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?
elf 5w50 volsynyheet voor 6,5 euro de liter
10w60 is overdone en bij koude motor schadelijker dan de 10w40 of 5w50.

10w60 is overdone en bij koude motor schadelijker dan de 10w40 of 5w50.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?
10W60 is bij koude motor net zo schadelijk als 10W40 hoor
Maar altijd nog minder schadelijk dan de 15W... waar eerder over gesproken werd.

- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?
De wagen zal juist niet meer in de winter rijden, daarom gaat 'ie de stalling in en komt 'ie er volgend voorjaar pas weer uitMarco R. schreef:Als je toch alleen de winter nog ermee rijdt en je geen circuit meer ziet, kun je ook een 5wXX of 10wXX overwegen? Is iets dunner en zeker met de winter en misschien korte ritjes? geen slecht idee

Overigens denk ik dat 5w50 veel te dun is voor een blok met een dergelijk oude techniek (m20 stamt uit de jaren 70). 15w40 is de originele fabrieks opgave. Maar dat is dus juist de vraag of het verstandig is om van een volsyntheet naar 15w40 over te stappen.
Re: Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?
Niet dus, 10w40 is veel eerder dunner dan 10w60Niels schreef:10W60 is bij koude motor net zo schadelijk als 10W40 hoorMaar altijd nog minder schadelijk dan de 15W... waar eerder over gesproken werd.
Is een heel onderzoek naar geweest, staat ook hier nog ergens
Re: Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?
Jesper schreef:De wagen zal juist niet meer in de winter rijden, daarom gaat 'ie de stalling in en komt 'ie er volgend voorjaar pas weer uitMarco R. schreef:Als je toch alleen de winter nog ermee rijdt en je geen circuit meer ziet, kun je ook een 5wXX of 10wXX overwegen? Is iets dunner en zeker met de winter en misschien korte ritjes? geen slecht idee![]()
Overigens denk ik dat 5w50 veel te dun is voor een blok met een dergelijk oude techniek (m20 stamt uit de jaren 70). 15w40 is de originele fabrieks opgave. Maar dat is dus juist de vraag of het verstandig is om van een volsyntheet naar 15w40 over te stappen.
Ik gooi het in auto's die meer dan 20 jaar oud zijn en geen enkel olieverbruik


- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?
Het is eerder dunner en dunner bij bedrijfstemperatuur idd maar de koude start is even schadelijk.luco hornsveld schreef:Niet dus, 10w40 is veel eerder dunner dan 10w60Niels schreef:10W60 is bij koude motor net zo schadelijk als 10W40 hoorMaar altijd nog minder schadelijk dan de 15W... waar eerder over gesproken werd.
Is een heel onderzoek naar geweest, staat ook hier nog ergens
Re: Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?
Theoretisch wel maar zoek het verhaal maar eens op, is een onderzoek geweest van kendall medewerker geloof ik, staat ergens hier op het forum met een hele uitleg, analyse en conclusieNiels schreef:Het is eerder dunner en dunner bij bedrijfstemperatuur idd maar de koude start is even schadelijk.luco hornsveld schreef:Niet dus, 10w40 is veel eerder dunner dan 10w60Niels schreef:10W60 is bij koude motor net zo schadelijk als 10W40 hoorMaar altijd nog minder schadelijk dan de 15W... waar eerder over gesproken werd.
Is een heel onderzoek naar geweest, staat ook hier nog ergens

- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?
Ik zou hier niet te moeilijk over doen. Gewoon een 10w40 volsyntheet er in.
Maar als je hem nu wegzet met frisse olie, ga je dan ook weer verversen als je hem uit de stalling haalt? Ik denk dat het zinvoller is om de olie nu gewoon op peil te brengen en volgend voorjaar te verversen. Bovendien is het een m20. Bombproof zo lang je de motor de tijd geeft om op te warmen en af te koelen.
Maar als je hem nu wegzet met frisse olie, ga je dan ook weer verversen als je hem uit de stalling haalt? Ik denk dat het zinvoller is om de olie nu gewoon op peil te brengen en volgend voorjaar te verversen. Bovendien is het een m20. Bombproof zo lang je de motor de tijd geeft om op te warmen en af te koelen.
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?
Inmiddels heb ik 5 liter Castrol 15w40 gekocht, verwacht er geen problemen mee. De reden dat ik de olie wil verversen voordat deze de stalling in gaat is dat ik anders bang ben dat de (eventuele) rotzooi in de huidige olie zakt en straks misschien de boel kan gaan verstoppen. De wagen staat gewoon in een droge verwarmde stalling, dus de verse olie heeft dan ook niets te leiden en hoeft dan ook niet weer ververst te worden als deze uit de stalling komt neem ik aan.Remko schreef:Ik zou hier niet te moeilijk over doen. Gewoon een 10w40 volsyntheet er in.
Maar als je hem nu wegzet met frisse olie, ga je dan ook weer verversen als je hem uit de stalling haalt? Ik denk dat het zinvoller is om de olie nu gewoon op peil te brengen en volgend voorjaar te verversen. Bovendien is het een m20. Bombproof zo lang je de motor de tijd geeft om op te warmen en af te koelen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: jvb en 3 gasten