Beveiligen draai kantel/kiepraam dakkapel

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RobS

Beveiligen draai kantel/kiepraam dakkapel

Bericht door RobS » 27 nov 2009, 13:12

Binnen nu en afzienbare tijd gaat ons dochtertje naar haar nieuwe kamer op zolder (met dakkapel). In deze dakkapel zitten 2 draai kantel/kiepramen op ongeveer 1 meter hoogte. Onder de ramen zit een brede vensterbank.

Ik was gister haar nieuwe bed in elkaar aan het zetten terwijl ze aan het spelen was, binnen no-time had ze haar burotje en burostoel richting raam geschoren en via stoel en buro was ze bezig om op de vensterbank te komen. Aan de ene kant gaaf dat ze zo ondernemend is :D Maar aan de andere kant beangstigend, want het openen van het raam was nog maar een klein stapje.

Wat zijn de mogelijkheden om toch de ramen te kunnen blijven benutten, in ieder geval de kiepfunctie.

Niall

Re: Beveiligen draai kantel/kiepraam dakkapel

Bericht door Niall » 27 nov 2009, 13:19

Stomme vraag misschien :hammer: maar zitten er geen sloten op het handvat??

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 nov 2009, 13:52

Als 't goed is heb je zo'n slot er standaard op zitten. Bij Velux dakramen in ieder geval wel. Er zit een klein schuifje (koperkleurig, die je van links naar rechts kunt schuiven) linksboven, net achter/boven het kantelbare handvat/ventilatie-hendel-ding. Daarmee kun je hem op een kiertje zetten. Ik doe dat ook altijd ivm anti-inbraak en onze kat die anders 't dak af kukelt met z'n avontuurlijke lijf.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 27 nov 2009, 13:55

Dennis,

Jij hebt het over een Velux-dakraam terwijl Rob volgens mij doelt op een normaal rechtopstaand draai/kiepraam wat in een dakkapel zit....

allen

Bericht door allen » 27 nov 2009, 13:57

Gewoon een handgreep met slot zoeken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 nov 2009, 13:58

Ik lees 't nu ook ja.

Je kan hendels bestellen met een slot (sleutel), of beveliging (drukknopje). Ook kun je een beugel aan het kozijn bevestigen waar een beweegbare pen met balhoofd aan zit. Het balhoofd valt in de beugel op 't kozijn en het raam kan dan maximaal 7 cm open. Ik heb dat ivm anti-inbraak en omdat bepaalde drangers niet opgewassen zijn tegen plotselinge windstoten en dan alsnog open waaien.

Joop

Bericht door Joop » 27 nov 2009, 17:38

Handboompje met slot is een mogelijkheid, maar niet ieder boompje kan op slot gezet worden wanneer deze in de kiepstand staat... Tevens een nogal onhandige oplossing, dat sleuteltje raakt snel zoek als je 'm er ook nog iedere keer uit moet halen. Als je dochter al op de vensterbank kan klimmen is ze ook slim genoeg om het sleuteltje om te draaien... Een dergelijke greep is wel het goedkoopst.

...Afhankelijk van de ramen die je hebt (kunststof/aluminium/hout), is er draai-kiep-beslag te verkrijgen dat met een draai-beveiliging kan worden uitgevoerd. Hier blijft de kiepstand normaal te gebruiken zonder sleutel, wel zo praktisch, want dat sleuteltje is zo kwijt gemaakt. Dit systeem wordt ook veel in de zorg gebruikt om (oudere en/of verstandelijk gehandicapte) mensen binnen te houden, zonder de boel helemaal af te sluiten.

RobS

Bericht door RobS » 27 nov 2009, 19:17

Het zijn kunstofkozijnen van een jaartje oud.

Luco

Bericht door Luco » 27 nov 2009, 19:30

Gewoon handvat met slotje en sleutel aan kettinkje zo hoog hangen dat ze er niet bij kan, verder zitten er neem ik aan ventilatieroosters in de kozijnen?
Dan heb je de draai/kiepramen in principe alleen nodig om te spuien en de ramen te zemen.

Plaats reactie