auto totel loss, wat is slim

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

auto totel loss, wat is slim

Bericht door dvh » 25 nov 2009, 20:47

Mijn vriendin heeft haar auto totel loss gereden in een kettingbotsing.
Nu stond ze stil en is het dus niet haar schuld , dus verzekeringstechnisch zal het wel goedkomen.

We krijgen hoogstwaarschijnlijk dus de dagwaarde terug van de auto.
Of we kiezen ervoor om de auto toch te laten repareren.

Maar mijn vraag is, wanneer ik kies voor de dagwaarde, zeg 3500 euro, dan heb ik nog een kapotte auto over.
Nu lees ik dat je via de schadeexpert een opkoper kan informeren over mijn auto, maar hetgeen wat deze bied zal dus van mijn verzekeringsuitkering afgetrokken worden.
Voor mij niet interessant lijkt me ?!

Is de dagwaarde vangen en zelf je 'wrak' verkopen de enigste optie om er zoveel mogelijk aan over te houden ? of zijn er andere manieren ?

Hoor het graag

Patrick van Wijngen

Re: auto totel loss, wat is slim

Bericht door Patrick van Wijngen » 25 nov 2009, 20:52

Toen ik iets van 10 jaar geleden de auto van m'n ouders tegen een paal parkeerde, waardoor de auto ook een total-loss was, is de auto in onderdelen opgekocht door verschillende opkopers.
Dit leverde toen zelfs veel meer op dan de dagwaarde van de auto zelf en kregen dat bedrag dan ook van de verzekering.

Meer ervaringen heb ik gelukkig niet en dat wil ik zo houden ook :D

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 25 nov 2009, 20:54

Het is inderdaad zo dat je in geval van Total Loss, de dagwaarde krijgt minus het bedrag wat een eventuele opkoper zou bieden voor de auto.
Stel, je auto is idd 3500 waard, en een opkoper biedt 1000 voor je auto, dan krijg je dus 2500 uitgekeerd als je kiest voor dat bedrag en je
wark terug. Of dus de volledige dagwaarde van 3500 en dan geen wrak meer.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 25 nov 2009, 20:57

Als je voor de uitkering kiest neem je afstand van het wrak.....dus krijg je de dagwaarde uitgekeerd.....ff een tip een met een schadeexpert kun je onderhandelen....wellicht wil je dealer meehelpen hierin......

Een dagwaarde is een waarde waarvoor je redelijkerwijs een gelijkwaardige auto zou moeten kunnen kopen....ongeveer dan...

Luco

Bericht door Luco » 25 nov 2009, 20:58

Mark Nauta schreef:Het is inderdaad zo dat je in geval van Total Loss, de dagwaarde krijgt minus het bedrag wat een eventuele opkoper zou bieden voor de auto.
Stel, je auto is idd 3500 waard, en een opkoper biedt 1000 voor je auto, dan krijg je dus 2500 uitgekeerd als je kiest voor dat bedrag en je

Is dat zo?
Bij mij werd het wrak getaxeerd door de expert.
Die taxatiewaarde werd van de dagwaarde afgetrokken als ik het wrak hield.
Dus de keuze was aan mij, gok genomen en 3000 gulden meer voor gekregen dan waar die op getaxeerd was.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 nov 2009, 22:02

Beide is waar Luco. Een opkoper/bieders moet je in principe zelf regelen of het bedrijf waar het wrak staat. Heb je geen opkopers dan schat de expert zelf in wat het waard is. Het kan natuurlijk ook zijn dat de expert het er niet mee eens is enz. enz.

Het kan interessant zijn om het wrak zelf te houden. Zo werd de waarde van mijn Honda VFR400R destijds vastgesteld op fl1250,- wat was geboden door een opkoper. Ik heb het toen gehouden en verkocht voor 1750,- Uiteindelijk verdiende ik aan die actie omdat ik de motor destijds kocht met lichte schade maar kreeg marktwaarde - wrak uitgekeerd :sealed: :whistle:

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 26 nov 2009, 18:18

luco hornsveld schreef:
Mark Nauta schreef:Het is inderdaad zo dat je in geval van Total Loss, de dagwaarde krijgt minus het bedrag wat een eventuele opkoper zou bieden voor de auto.

Is dat zo?
Bij mij werd het wrak getaxeerd door de expert.
Die taxatiewaarde werd van de dagwaarde afgetrokken als ik het wrak hield.
Dus de keuze was aan mij, gok genomen en 3000 gulden meer voor gekregen dan waar die op getaxeerd was.
Je taxatiewaarde is toch je dagwaarde???

Vorig jaar is bij mijn auto ook de dagwaarde vastgesteld na een akkevietje, de taxatiewaarde/dagwaarde werd echter bijna 2 keer zo hoog
gesteld dan er in de boekjes vermeld stond. Puur omdat de expert een fysieke taxatie deed en niet een tele-expertise of een waardebepaling
direct uit de boekjes.

De gok die je neemt als je kiest voor wrak behouden is dus, denk je meer voor je auto te krijgen als je hem zelf in delen of in zijn geheel gaat
verkopen dan het bedrag dat een opkoper biedt aan een verzekeringsmaatschappij.

Laten we wel even duidelijk stellen dat er 2 soorten opkopers zijn he, dat we dat in dit topic niet door elkaar halen.
De één zal het hebben over een opkoper aan wie hij zelf het wrak wil verkopen, in geheel of in delen.
Ik heb het over een opkoper die de auto van de verzekeringsmaatschappij koopt. Een verzekeringsmaatschappij is namelijk verplicht in geval
van een total loss (of vermoedelijk total loss) een opkoper op een auto te laten bieden om zo te kunnen bepalen wat er uitgekeerd dient te worden.

Luco

Bericht door Luco » 26 nov 2009, 18:49

Bij mij werd de schadeauto getaxeerd door de expert.
Dus die taxeerde wat het wrak waard was.
Dagwaarde van de auto in normale toestand was bekend :mrgreen:

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 26 nov 2009, 21:58

luco hornsveld schreef:Bij mij werd de schadeauto getaxeerd door de expert.
Ja, maar hebben we het hier over een auto waarbij al vast staat dat hij TL was, dus technisch gezien??
Ik heb het over economisch TL.

Luco

Bericht door Luco » 26 nov 2009, 22:04

Mark Nauta schreef:
luco hornsveld schreef:Bij mij werd de schadeauto getaxeerd door de expert.
Ja, maar hebben we het hier over een auto waarbij al vast staat dat hij TL was, dus technisch gezien??
Ik heb het over economisch TL.
Ik ook :mrgreen:
auto was 32.000 dagwaarde
schade ongeveer 23.000
wrak getaxeerd op 5.000
kreeg dus 28.000
wrak verkocht voor 8750 :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 26 nov 2009, 22:54

uit laten keren, zelf opkopen en voor meer doorverkopen is vaak de truc.

Plaats reactie