E30 stuurbekrachtiging uitschakelen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Jeroen van Haaren

E30 stuurbekrachtiging uitschakelen

Bericht door Jeroen van Haaren » 23 nov 2009, 23:55

Vraagje aan de bmw kenners, alhoewel dit in principe voor elke auto hetzelfde zou moeten zijn denk ik...
Zit eraan te denken om stuurbekrachtiging op de E30 te bouwen, schijnt niet zo moeilijk te zijn en heb het al 2x eerder gedaan bij een Suzuki Swift.
Echter wil ik dit misschien op het circuit uitschakelen dmw een kortere v-snaar om de dynamo en krukaspoulie te hangen (neem aan dat dit bij een E36 (ivm M50 blok) ook zo zit, bij de Swift toen en mijn Impreza nu zoizo wel...) zodat deze niet meer om de stuurbekrachtigings pomp heen zit en die dus ook niet meer meedraait.
Mijn vraag is dus of dit wel of niet schadelijk is voor het bekrachtigde stuurhuis, aangezien die op dat moment niet bekrachtigd meer is waarvoor die eigenlijk wel bedoelt is?

Bvd :)

Xave30

Re: E30 stuurbekrachtiging uitschakelen

Bericht door Xave30 » 24 nov 2009, 00:03

Van wat ik een tijd geleden had gelezen op een amerikaanse E30 forum is dat het niet zo'n goed idee is ivm slijtage mechaniek of iets dergelijks.

Je kan dan beter een onbekrachtigd stuurhuis halen. Die dingen kosen niks maar sturen echt geweldig vond ik zelf (had ik in mijn 325i). Stuur wordt snel licht genoeg zodra je begint te rijden en op snelheid is hij toch 'stevig', wat mij een lekkere en niet té licht gevoel gaf zoals bij een 32i met stuurbekrachtiging.

(een E30 M stuurhuis is een ander verhaal )

Jeroen van Haaren

Bericht door Jeroen van Haaren » 24 nov 2009, 09:44

Xave30 schreef: Je kan dan beter een onbekrachtigd stuurhuis halen. Die dingen kosen niks maar sturen echt geweldig vond ik zelf (had ik in mijn 325i). Stuur wordt snel licht genoeg zodra je begint te rijden en op snelheid is hij toch 'stevig', wat mij een lekkere en niet té licht gevoel gaf zoals bij een 32i met stuurbekrachtiging.

(een E30 M stuurhuis is een ander verhaal )
Heb nu dus geen stuurbekrachtiging, en hij stuurt vanaf de 30 km/h idd niet heel zwaar, echter met inparkeren vindt ik het een drama, des te meer als er straks een kleiner race stuurtje in komt....

Kan je dat stukje tekst misschien opzoeken op dat USA forum?

Nog een vraag, zou een E30 stuurpomp op een E36 blok te schroeven zijn zonder moeite?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 nov 2009, 11:42

Waarom niet gewoon een E36 pomp?

Het enige wat zo'n ding moet doen is druk aanleveren. Er zit niet heel veel verschil tussen de diverse stuurhuizen van BMW dus ik denk dat er wel gewoon een E36 pomp in kan.

Onbekrachtigde stuurhuizen hebben vaak ook een veel langere overbrenging, ik zou dat dus zelf niet al te snel doen icm circuitgebruik.

Volgens mij verbinden de meesten bij het uitschakelen van stuurbekrachtiging gewoon de in en de uitgang van het stuurhuis zodat je wel doorstroming hebt.

Ik zou niet gaan zitten kloten eerlijk gezegd langs de baan met verschillende V snaren enz. Of het systeem er helemaal af of gewoon ingeschakeld laten.

Jeroen van Haaren

Bericht door Jeroen van Haaren » 24 nov 2009, 13:17

Bert ///M3 schreef:Waarom niet gewoon een E36 pomp?
Omdat als je een compleet E30 set koopt daar meestal geen E36 pomp bij zit... :lol: :wink:

Dat omruilen van de snaar vindt ik niet zo erg, doe ik dan zoizo als ik nog thuis ben, vraag is alleen of het stuurhuis het aan kan.

frankv

Bericht door frankv » 24 nov 2009, 16:18

ik heb nooit begrepen waarom je hem uit zou willen schakelen

ik heb op de ring, zandvoort en zolder gereden met mijn e30 m3 en geen moment het idee gehad dat de stuurbekrachtiging een probleem was

in tegendeel! heb je wel eens met een onbekrachtigde e30 een rotonde genomen? je schrikt je rot van de hoeveelheid hoepelen en de kracht die nodig is!

Xave30

Bericht door Xave30 » 24 nov 2009, 16:39

Klopt inparkeren is een hel. Ik had gisteravond meteen naar dat topic ( http://www.r3vlimited.com/board" onclick="window.open(this.href);return false;) gezocht maar kwam het niet tegen.. umm ff verder zoekn.
frankv schreef:
in tegendeel! heb je wel eens met een onbekrachtigde e30 een rotonde genomen? je schrikt je rot van de hoeveelheid hoepelen en de kracht die nodig is!
:) Ach Frank valt toch mee. Goed voor je spiermassa

frankv

Bericht door frankv » 24 nov 2009, 16:45

als je je er op instelt valt het vast mee, maar ik weet nog goed hoe ik eens schrok toen ik nadat ik uit mijn 325 met stuurbekrachtiging stapte en voor het eerst in de 318 touring zonder stuurbekrachtiging van mijn ouders reed, ik schrok me een hoedje :shock: bij de eerste rotonde, die heb ik dus maar gewoon rechtdoor over het perkje genomen... bijna dan...

Xave30

Bericht door Xave30 » 24 nov 2009, 16:56

Hihi

Lead assist in plaats van power assist zo te horen.

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Bericht door Jules » 24 nov 2009, 23:15

Standaard E30 met stuurbekrachtiging moet je ook aardig draaien... M3 stuurhuis is korter.

Als je vindt dat je teveel moet draaien aan je stuur kun je een E36 / E30 M3 / Z3 stuurhuis monteren. Geloof Z3 van een 4 cilinder. Een E36 stuurhuis is al aanzienlijk korter en stuurt strakker. Heb het zelf ook liggen maar moet het nog steeds een keer monteren.

Als je echt van de bekrachtiging af wilt en je vindt een standaard E30 stuurhuis te lang kun je ook een onbekrachtigd E36 stuurhuis monteren eventueel. Voor die E36 stuurhuizen moet je wel je eigen spoorstangen overzetten en 2 opvulringen monteren

Edit: de boel uitschakelen voor circuit is een absolute no-go. Je moet dan zelf al die vloeistof gaan verplaatsen en daar is het niet voor gemaakt. Zal ook zeker weten niet fatsoenlijk sturen (niet vergelijkbaar met een normale e30 zonder stuurbekrachtiging).

Plaats reactie