Bizar 23 jaar in coma, en toch bij kennis

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Bizar 23 jaar in coma, en toch bij kennis

Bericht door RVV » 23 nov 2009, 14:56

23 nov 2009 09:40
'Comapatiënt' al 23 jaar bij kennis

Een verkeersslachtoffer van wie iedereen dacht dat hij al 23 jaar in coma lag, blijkt al die jaren gewoon bij kennis te zijn geweest.
De nu 46-jarige Rom Houben uit het Belgische Zolder raakte in 1983 verlamd bij het ongeval maar zag geen kans de doktoren duidelijk te maken dat aan zijn hoofd niets mankeerde. De bouwkundestudent hoorde zelfs hoe artsen na diverse onderzoeken vaststelden dat hij alleen nog maar als kasplantje door het leven zou kunnen gaan. Drie jaar geleden werden echter nieuwe scans uitgevoerd met geavanceerde apparatuur waaruit bleek dat de man gewoon bij kennis was.

"Het was een soort tweede geboorte", vertelt Houben tegen de Daily Mail. Na diverse therapieën kan hij nu via een computerscherm boven zijn bed korte berichtjes schrijven. "Ik heb gewoon 23 jaar een beetje liggen dagdromen. Het is niet te beschrijven hoe frustrerend het is om niet te kunnen uitschreeuwen dat je gewoon bij bewustzijn bent". De Belg zal altijd in een verzorgingstehuis moeten wonen maar is dolblij dat hij nu weer boeken kan lezen via het apparaat boven zijn bed en kan communiceren met zijn vrienden.

Volgens artsen gebeurt het veel vaker dan er een verkeerde diagnose wordt gesteld bij zogenaamde comapatiënten.

Bron: Telegraaf

Patrick van Wijngen

Re: Bizar 23 jaar in coma, en toch bij kennis

Bericht door Patrick van Wijngen » 23 nov 2009, 15:03

Hmmm inderdaad bizar zeg, zou zo uit een film kunnen komen.

Maar hoeveel vrienden heb je na 23 jaar 'afwezig zijn' nog ? Volgens mij is haast iedereen je alweer vergeten.
Wel mooi dat hij het leven nog wel positief inziet.

Macboy

Bericht door Macboy » 23 nov 2009, 15:10

Toch is dit een typisch telegraaf bericht. Een beetje doordenker moet toch wel inzien dat het verhaal of niet klopt of belangrijke informatie ontbreekt.

Hoe kan immers iemand die wel bij bewustzijn is maar in comatische toestand verkeert opeens een computer bedienen ? Al was het maar met zijn ogen, handen of benen ? Hij beweegt immers niet. Dus hoe communiceer je met iemand die niet beweegt ? Je kunt met apparatuur heus iemands hersenactiviteit meten en dan concluderen dat iemand niet in coma ligt, maar als diegene niet kan bewegen, hoe kun je dan communiceren en hem leren een computer te bedienen waarmee hij kan "praten" ?

Of is de computer aangesloten op zijn hersenen ? In dat geval is het toch vreemd dat dit niet wordt vermeld.

Enfin ...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 nov 2009, 15:19

Deze man heeft dat al meer dan 53 jaar!!!
Afbeelding

Rupie

Bericht door Rupie » 23 nov 2009, 15:21

:o

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 23 nov 2009, 15:24

Robin schreef:Deze man heeft dat al meer dan 53 jaar!!!
Afbeelding
:roflol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 nov 2009, 15:40

Macboy schreef:Toch is dit een typisch telegraaf bericht. Een beetje doordenker moet toch wel inzien dat het verhaal of niet klopt of belangrijke informatie ontbreekt.

Hoe kan immers iemand die wel bij bewustzijn is maar in comatische toestand verkeert opeens een computer bedienen ? Al was het maar met zijn ogen, handen of benen ? Hij beweegt immers niet. Dus hoe communiceer je met iemand die niet beweegt ? Je kunt met apparatuur heus iemands hersenactiviteit meten en dan concluderen dat iemand niet in coma ligt, maar als diegene niet kan bewegen, hoe kun je dan communiceren en hem leren een computer te bedienen waarmee hij kan "praten" ?

Of is de computer aangesloten op zijn hersenen ? In dat geval is het toch vreemd dat dit niet wordt vermeld.

Enfin ...

Klint allemaal te mooi om waar te zijn....................en iederen weet wat dat betekent.....................dan is het dus ook te mooi om waar te zijn......... :angel:

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 23 nov 2009, 16:59

Zolder he? Hier verkeren de meesten in comateuze toestand...

Metchu

Bericht door Metchu » 23 nov 2009, 17:01

en hij heeft vanaf z'n 23e tot zijn 46e dezelfde vriendin behouden? ....

ok....

Luco

Bericht door Luco » 23 nov 2009, 17:23

Robin schreef:Deze man heeft dat al meer dan 53 jaar!!!
Afbeelding

HAHA die is echt scherp Robin :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 nov 2009, 18:33

Metchu schreef:en hij heeft vanaf z'n 23e tot zijn 46e dezelfde vriendin behouden? ....

ok....
Dat kon ik er niet uithalen?

Metchu

Bericht door Metchu » 23 nov 2009, 18:34

Arthur schreef:
Metchu schreef:en hij heeft vanaf z'n 23e tot zijn 46e dezelfde vriendin behouden? ....

ok....
Dat kon ik er niet uithalen?

oh fail, er staat vrienden, ik las vriendin :mrgreen:

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 23 nov 2009, 18:35

Of hij had gewoon geen vrienden. Dan is er in 23 jaar niets veranderd :bag:

Tom

Bericht door Tom » 23 nov 2009, 18:37

wtf 23 jaar in coma, of ik nou wel of niet bij kennis ben, dan trek bij mij de stekkers er maar uit hoor.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 nov 2009, 18:41

En daar niet 23 jaar mee wachten neem ik aan? :mrgreen:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 23 nov 2009, 18:47

Apart bericht, het zal je maar gebeuren.

Doet me denken aan mensen die geopereerd worden maar verkeerd verdoofd, dat ze dus wel bij kennis zijn maar tijdelijk verlamd zijn en dus niets kunnen zeggen. Lig je daar helse pijnen te lijden :bag:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 23 nov 2009, 20:03

Macboy schreef:Toch is dit een typisch telegraaf bericht. Een beetje doordenker moet toch wel inzien dat het verhaal of niet klopt of belangrijke informatie ontbreekt.

Enfin ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Brain%E2%8 ... _interface" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit bestaat al langer en ik heb het ook al wel eerder gezien. En het feit dat er dingen technisch mogelijk gescand kunnen worden wil niet zeggen dat ieder ziekenhuis dat kan. Ik weet niet precies of er veel nieuwe technologie is op dat vlak, maar ik kan me best voorstellen dat daar ook nieuwere dingen zijn.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 nov 2009, 23:27

Ik heb zelf 3 dagen in coma gelegen (was toen 16) maar weet daar niks meer van...ik weet tot zeg 15min voor het ongeval nog en daartussen en de coma en het wakker worden weet ik helemaal niks, maja was ook bijna dood :mrgreen:

NSXRS

Bericht door NSXRS » 24 nov 2009, 11:43

Als ik zo werd, mogen ze direkt de stekker eruit trekken, zou zo niet willen leven. :?

Plaats reactie