Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
- wim breman
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 30 dec 2008, 10:17
- Locatie: Schiedam
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Ja en als daar nou ook nog eens 1300 SP figuren bij zitten heb je al een vertekend beeld.
- romo
- Berichten: 27095
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
http://www.nu.nl/politiek/2128448/vvd-e ... amiel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Zodra de mensen zich dat realiseren, koopt er niemand meer een nieuwe auto tussen 2012 en 2018. Dan vraag ik me af of de autolobby nog steeds zo blij is met het plan...Maus335i schreef:Hehe Lekker Steve, tik je net even 10k BPM af, mag je het jaar er na ineens kmheffing betalen. En ohja, de waarde van je auto is ook ineens 10k lagerAls ze daar niks op verzinnen (BPM teruggave) is het hek helemaaaaaal van de dam. Maar ik mag hopen dat ze in Den Haag nog net het IQ hebben om dit zelf te kunnen verzinnen.
- Joy
- Berichten: 10882
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
CO2 tax gaat stapsgewijs mee omhoog. Dus per saldo verandert er zo goed als niets, sterker nog auto's worden zelfs nog duurder.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Dutch schreef:Zodra de mensen zich dat realiseren, koopt er niemand meer een nieuwe auto tussen 2012 en 2018. Dan vraag ik me af of de autolobby nog steeds zo blij is met het plan...Maus335i schreef:Hehe Lekker Steve, tik je net even 10k BPM af, mag je het jaar er na ineens kmheffing betalen. En ohja, de waarde van je auto is ook ineens 10k lagerAls ze daar niks op verzinnen (BPM teruggave) is het hek helemaaaaaal van de dam. Maar ik mag hopen dat ze in Den Haag nog net het IQ hebben om dit zelf te kunnen verzinnen.
Ja dat kan nog wel eens heel mal gaan lopen. Ikzelf zou prive in die periode ook niet een nieuwe auto kopen. Ik moet alleen die M5 voor die tijd ditchen.. of niet.. maar dan moeten we heel goed ons best doen als Nederlanders. (kijkt hoopvol naar de bezoekers van redonzeprivacy.nl)
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
'Tarieven vrachtvervoer mogen niet omhoog'
UTRECHT - Als de Tweede Kamer besluit de tarieven voor het vrachtverkeer te verhogen, zijn protestacties van vrachtvervoerders niet uit te sluiten.
Voorzitter Alexander Sakkers van Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft dat zaterdag gezegd op het jaarcongres van zijn organisatie in Utrecht.
TLN kan volgens hem best leven met de voorstellen rond de invoering van de kilometerheffing die nu ter tafel liggen.
Politieke partijen als D66 en GroenLinks hebben, aldus Sakkers, echter al geopperd de transportsector extra te willen belasten.
De voorzitter waarschuwt andere fracties in de Tweede Kamer niet hun kant op te schuiven. ''Wij kunnen dan niet instaan voor de gevolgen'', zei hij zaterdagavond na afloop van het congres.
© ANP
UTRECHT - Als de Tweede Kamer besluit de tarieven voor het vrachtverkeer te verhogen, zijn protestacties van vrachtvervoerders niet uit te sluiten.
Voorzitter Alexander Sakkers van Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft dat zaterdag gezegd op het jaarcongres van zijn organisatie in Utrecht.
TLN kan volgens hem best leven met de voorstellen rond de invoering van de kilometerheffing die nu ter tafel liggen.
Politieke partijen als D66 en GroenLinks hebben, aldus Sakkers, echter al geopperd de transportsector extra te willen belasten.
De voorzitter waarschuwt andere fracties in de Tweede Kamer niet hun kant op te schuiven. ''Wij kunnen dan niet instaan voor de gevolgen'', zei hij zaterdagavond na afloop van het congres.
© ANP
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
22 nov 2009 19:35
VVD en SP ageren tegen 'kastje'
De oppositiepartijen VVD en de SP vinden het onzinnig om geld te investeren in een kastje voor auto's om de kosten van autorijden vast te stellen. Dat stelden Tweede Kamerleden Charlie Aptroot (VVD) en Emile Roemer (SP) zondag.
Hun collega Ger Koopmans van regeringspartij CDA verklaarde in het televisieprogramma Buitenhof dat het CDA een dergelijke spitsheffing alleen rondom Amsterdam wil. Maar de christendemocraat heeft geen problemen met het 'kastje van Eurlings', zoals de SP het noemt. Met dat kastje kan worden bijgehouden hoeveel kilometer een auto aflegt en op basis daarvan kan de automobilist een rekening krijgen.
Koopmans vertrouwt er op dat de privacy van automobilisten daarbij gewaarborgd zal worden. De VVD en de SP denken daar anders over. Beide partijen zijn bekende tegenstander van de plannen voor een kilometerheffing van minister Camiel Eurlings (Verkeer). Ze vinden het te duur en te ingewikkeld. De VVD is inmiddels een stickeractie tegen de kilometerheffing begonnen. De SP is niet tegen een prijs per kilometer maar vindt dat dit gewoon via de accijns op brandstof kan. „Dan betalen mensen ook per kilometer en worden niet zuinige auto's extra belast.”
Bron: Telegraaf
VVD en SP ageren tegen 'kastje'
De oppositiepartijen VVD en de SP vinden het onzinnig om geld te investeren in een kastje voor auto's om de kosten van autorijden vast te stellen. Dat stelden Tweede Kamerleden Charlie Aptroot (VVD) en Emile Roemer (SP) zondag.
Hun collega Ger Koopmans van regeringspartij CDA verklaarde in het televisieprogramma Buitenhof dat het CDA een dergelijke spitsheffing alleen rondom Amsterdam wil. Maar de christendemocraat heeft geen problemen met het 'kastje van Eurlings', zoals de SP het noemt. Met dat kastje kan worden bijgehouden hoeveel kilometer een auto aflegt en op basis daarvan kan de automobilist een rekening krijgen.
Koopmans vertrouwt er op dat de privacy van automobilisten daarbij gewaarborgd zal worden. De VVD en de SP denken daar anders over. Beide partijen zijn bekende tegenstander van de plannen voor een kilometerheffing van minister Camiel Eurlings (Verkeer). Ze vinden het te duur en te ingewikkeld. De VVD is inmiddels een stickeractie tegen de kilometerheffing begonnen. De SP is niet tegen een prijs per kilometer maar vindt dat dit gewoon via de accijns op brandstof kan. „Dan betalen mensen ook per kilometer en worden niet zuinige auto's extra belast.”
Bron: Telegraaf
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5392 ... html?p=5,1" onclick="window.open(this.href);return false;ma 23 nov 2009, 05:30 | 26 reacties | lees voor
'Kilometerheffing extra kostenpost werkgevers'
door Sameer van Alfen
AMSTERDAM - Werkgevers die de toekomstige kilometerheffing vergoeden aan hun werknemers, krijgen te maken met een extra kostenpost. De bedrijven zijn waarschijnlijk bijna twee keer zo duur uit als hun personeel.
Dit zeggen fiscalisten na bestudering van het plan. Zij verwachten dat werknemers massaal naar hun werkgever zullen stappen om de kilometers die ze voor de zaak rijden, vergoed te krijgen. Vooral omdat mensen die in een bestaande auto blijven rijden, geen voordeel hebben van de bpm-afschaffing op nieuwe bolides.
"In de praktijk zullen werkgevers dan 1,8 keer meer moeten betalen dan hun personeel", zegt Marcel Kawka, belastingexpert bij BDO. "Dit komt door de nieuwe werkkostenregeling, die vanaf 2011 ingaat en in 2014 verplicht is."
Dit betekent volgens Kawka dat als werknemers 3 cent betalen per kilometer, een onderneming 5,4 cent kwijt is als die de kosten vergoedt. Wanneer de heffing oploopt naar 6,7 cent voor de werknemer, betaalt zijn baas 12 cent. De fiscalist gaat er wel van uit dat de compensatie niet valt in het zogenoemde forfait van de werkkostenregeling. Die houdt in dat werkgevers tot 1,4 procent van iemands loon belastingvrij vergoedingen kunnen verstrekken.
Fiets
Maar volgens Kawka zal deze ruimte al snel zijn opgesoupeerd aan bijvoorbeeld de fiets van de zaak en personeelsfeestjes. Over de vergoedingen boven het forfait betalen werkgevers 80 procent belasting. Voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten geldt tot 19 cent per kilometer een vrijstelling. Maar de kilometerheffing komt daar bovenop. De nieuwe werkkostenregeling komt uit de koker van staatssecretaris De Jager (Financiën). Een woordvoerster zegt dat het maar de vraag is of werkgevers de kilometerheffing zullen compenseren.
"Ook kan de werkkostenregeling juist gunstig uitpakken voor bedrijven. Wie nog ruimte heeft in het forfait van 1,4 procent, kan de kilometerheffing belastingvrij geven."
- Arthur
- Berichten: 43504
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Zo, da's fijn! Lijkt mij dat de hele autohandel zo weer op z'n gat gaat. Laten we zeggen dat de recessie dan net afgelopen is en de garagehouders die dat overleefd hebben krijgen gelijk weer een douw... En blijkbaar niet alleen de SUV verkopers, zo te lezen. Dit gaat nog erg interessant worden. Wachten met een andere auto aanschaffen of nu al juist in een km-vriendelijke uitvoering stappen. Hoe dan ook, de autobranche krijgt vast weer klappenRico schreef:20 nov 2009 05:30
SUV-rijder dupe kilometerheffing
Vooral SUV-rijders zullen zwaar de dupe zijn bij de invoering van de kilometerbeprijzing. De procentuele tariefverschillen tussen nieuwe en wat oudere auto's zijn in die categorie veel groter dan in de lagere klassen.
Bovendien is er sprake van een enorme willekeur bij de invoering van de daadwerkelijke beprijzing. Daardoor zullen bezitters van eenzelfde type auto, die precies evenveel kilometers rijden, een aantal jaren totaal verschillend belast worden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft voor personenauto's een aantal rekenvoorbeelden gemaakt, waarbij van tarieven wordt uitgegaan van nieuwe en (bij de invoering van de heffing) oudere auto's.
Voor een nieuwe middenklasser als een VW Golf zou 3,3 cent per kilometer betaald moeten gaan worden en voor een vier jaar oude Peugeot 307 wordt 4,6 cent voorgerekend. In de SUV-klasse liggen die heffingen voor een nieuwe BMW X5 en een vier jaar oude Range Rover op respectievelijk 12,2 cent en liefst 33,6 cent per kilometer, vanwege de veel hogere CO2-uitstoot.
Wachten
Wie nu derhalve een SUV koopt (die bij invoering vier jaar oud is), gaat waarschijnlijk veel méér kilometerheffing betalen dan iemand die gewoon wacht. Alle bedragen zijn exclusief de 'spitsheffing', waarvan de hoogte nog moet worden vastgesteld.
Verder kan er tussen de eigenaars van twee identieke SUV's een enorme ongelijkheid qua belasting gaan bestaan, omdat de heffing volgens het ministerie "aselect op basis van de eerste twee cijfers van het kenteken zal worden ingevoerd". Op basis daarvan zal een eerste groep autobezitters het kastje dat de kilometers registreert naar verwachting omstreeks 2013 moeten laten inbouwen.
Uitgangspunt is dat iemand die véél rijdt, meer zal gaan betalen dan zijn huidige tarief voor de motorrijtuigenbelasting. Iemand die weinig rijdt, zal minder gaan betalen. Wanneer twee bezitters van eenzelfde type auto allebei 100.000 kilometer per jaar rijden, zal eentje gewoon zijn mrb-tarief blijven betalen, terwijl de gelukkige die een kastje krijgt uitkomt op de veel hogere heffing qua kilometerbeprijzing.
Ook de RAI, de gezamenlijke organisatie van auto-importeurs, vindt dat er met twee maten wordt gemeten, maar "volgens het ministerie is dit de eerlijkste oplossing", zo zegt woordvoerder Harald Bresser. "Wij zijn bezig om de gevolgen voor de verschillende segmenten in kaart te brengen. Onze leden zullen heel binnenkort precies kunnen doorrekenen hoe iedere auto zal worden belast qua kilometerbeprijzing. Kopers zullen enorm goed moeten opletten wat de gevolgen op termijn van de aanschaf van een bepaalde auto zijn", zo zegt hij.
Bron: Telegraaf

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Dit is natuurlijk typisch een opmerking van iemand die er geen verstand van heeft (niet lullig bedoeld verder). Het aantal mensen zegt natuurlijk helemaal niks over de representativiteit. Soms is een steekproef onder 300 mensen representatiever voor 15 miljoen dan een steekproef onder 5000 mensen. It's all about selection.Richardt. schreef:Ik las net ook dat bericht op nu.nl, lekker representatief met 2500 mensen.
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
http://www.refdag.nl/artikel/1447204/Co ... egios.html" onclick="window.open(this.href);return false;Coalitie oneens over spitsheffing regio’s
Rekeningrijden.
DEN HAAG – De coalitiepartijen CDA en PvdA zijn het oneens over de spitstarieven die straks boven op de kilometerheffing komen.
CDA-Kamerlid Koopmans zei zondag in het tv-programma Buitenhof dat hij wil voorkomen dat regio’s op drukke wegdelen tijdens de spits extra heffingen gaan invoeren.
De PvdA daarentegen is voor de spitsheffingen. „Wij denken dat we daarmee beter kunnen sturen en op bepaalde punten de files kunnen terugdringen”, aldus PvdA-Kamerlid Roefs.
Kamerleden van VVD en SP zeiden zondag dat ze het onzinnig vinden om geld te investeren in kastjes voor auto’s om daarmee de kosten van autorijden vast te stellen. Beide partijen zijn sowieso tegen kilometerheffing. De SP pleit voor een alternatief in de vorm van hogere brandstofaccijns. „Dan betalen mensen ook per kilometer en worden niet-zuinige auto’s extra belast”, meent SP’er Roemer.
Uit een peiling die Maurice de Hond zondag heeft uitgevoerd, blijkt dat ongeveer de helft van de Nederlanders (53 procent) voor invoering van een prijs per kilometer is. Slechts een kwart van de mensen denkt dat de files ook echt zullen verminderen. Twee derde vermoedt dat de meeste automobilisten meer gaan betalen, tegen de belofte van het kabinet in. Ruim driekwart verwacht dat de kilometerheffing later zal worden ingevoerd dan is aangekondigd (vanaf 2012).
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... -regio%27-" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Geen spitsheffing in regio'
DEN HAAG -
Alleen bestuurders die in en rond Amsterdam rijden, krijgen vanaf 2018 een extra spitsheffing voor de kiezen. Als het aan de CDA-fractie in de Tweede Kamer ligt, komen er verder geen spitsheffingen.
,,Het systeem is nooit bedoeld om bestuurders die geen keus hebben, en nou eenmaal in de spits daar moeten zijn, extra te belasten”, aldus kamerlid Ger Koopmans.
Veel regio's hebben plannen voor extra heffingen tijdens de spits op drukke wegdelen. In het kilometerheffingplan van verkeersminister Camiel Eurlings staat dat regio's ook voorstellen mogen doen. ,,Dat is ons iets te vrolijk opgeschreven”, aldus Koopmans.
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Heel goed, begin onderling maar te vechten.
Alleen spitsheffing rond a'dam in natuurlijk ook een flutvoorstel. Of je gaat voor zo'n spitsheffing maar dan wel overal waar je denkt dat het nodig is of je doet het helemaal niet. Alsof alleen rond A'dam structureel file's staan.
Alleen spitsheffing rond a'dam in natuurlijk ook een flutvoorstel. Of je gaat voor zo'n spitsheffing maar dan wel overal waar je denkt dat het nodig is of je doet het helemaal niet. Alsof alleen rond A'dam structureel file's staan.
-
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 11 aug 2009, 21:02
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Misschien heeft het niet direct te maken met de kilometerheffing en de stasikastjes, maar dit nieuwsbericht geeft wel weer aan wat we allemaal al wisten. De uitstoot van CO2 is bij lange na niet zo schadelijk als men ons wil doen geloven en dus is het behoorlijke BS dat de overheid dit argument keer op keer misbruikt en uitmelkt om ons nog verder te bestelen.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/121472/- ... thoax.html
http://frontpage.fok.nl/nieuws/121472/- ... thoax.html
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Niet direct gericht op de kmheffing en bij de vorm kun je je vraagtekens zetten maar toch kon ik een glimlach niet onderdrukken toen ik dit las http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... ttoo.dhtml
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Lol en gelijk de holocaust er weer bij, waarom iedere burger niet chippen, dan kunnen ze ons belasten voor elke stap, of elke keer dat we adem halen, want wij zijn ook niet co2 neutraalHansD schreef:Niet direct gericht op de kmheffing en bij de vorm kun je je vraagtekens zetten maar toch kon ik een glimlach niet onderdrukken toen ik dit las http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... ttoo.dhtml

- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Exact Michel. Dit is wel de kant die we opgaan met alle controlemiddelen.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
lachen: Telegraaf komt met bericht dat autorijden goedkoper blijft dan OV, hebben wat ritjes voorgerekend. lol.
- Ravin ///M
- Berichten: 3002
- Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
- Locatie: Dieselduvel
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
ha ///ravan, dat las ik in de krant toen ik voor de kassa moest wachten in de AH. lol
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Sterke twijfels topman Siemens over slagingskans rekeningrijden
23 november 2009, 7:30 uur | FD.nl
5Door: Tjabel Daling
Bestuursvoorzitter Martin van Pernis van Siemens Nederland twijfelt sterk aan de slagingskans van de kilometerheffing.
Voor het plan van minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat bestaat 'een broos draagvlak' in de samenleving, zegt Van Pernis, die eind dit jaar met pensioen gaat, in gesprek met Het Financieele Dagblad.
'Er worden nu een aantal proeven uitgevoerd om filerijders uit de spits te krijgen en er komen er nog meer. Uiteindelijk zullen we naar zo'n systeem van spitsmijding gaan. Mijn voorspelling is dat het daarbij zal blijven.'
De scepsis van Siemens Nederland is opmerkelijk, omdat het bedrijf, dat in Nederland een omzet heeft van ongeveer euro 1,6 mrd, een belangrijke kandidaat is voor het leveren van apparatuur voor het systeem van de kilometerheffing.
Ook andere bedrijven staan te trappelen om mee te doen aan het systeem. Eurlings wil het betalen per kilometer geleidelijk vanaf 2012 laten ingaan.
Technisch is rekening rijden geen probleem
Technisch gezien is er geen probleem om rekeningrijden op zeer korte termijn in te voeren, zegt Van Pernis. Siemens Nederland is er volgens hem al vele jaren klaar voor. Van Pernis, destijds nog geen bestuursvoorzitter, sprak in 1987 al met de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat, Neelie Smit-Kroes, over de kilometerheffing.
'Maar ze schrok terug van de kosten van f 2,4 mrd. Later ging de discussie vooral over het heffen van extra belasting door middel van tolpoorten. Nu zijn we met de kilometerbeprijzing terug bij de oorspronkelijke plannen.'
Warm maken voor gedragsverandering
Het uitgangspunt om automobilisten te laten betalen voor het gebruik van de auto in plaats van het bezit, noemt Van Pernis 'uitstekend'. Maar het is veel beter automobilisten warm te maken voor gedragsverandering op basis van een beloningssysteem dan de kilometerheffing dwingend op te leggen.
'Ik geef de voorkeur aan een systeem waaraan mensen op vrijwillige basis mee willen doen. Anders proberen veel mensen het systeem van kilometerbeprijzing te saboteren, omdat ze dat toch zien als een belastingverhoging. In Nederland wordt de automobilist toch al nadrukkelijk als melkkoe gezien. Bovendien blijkt elders, zoals in de Amerikaanse stad Seattle, dat proeven met spitsmijden gekoppeld aan een beloning in de praktijk goed werken en automobilisten alternatieve vormen van vervoer gaan gebruiken.'
'Spitsmijden is veel beter'
Topman Van Pernis van Siemens wijst er ook op dat invoering van de kilometerheffing in 2012 sowieso onhaalbaar lijkt. De Raad van State heeft kritiek en het kan nog maanden duren voordat ook de Tweede en Eerste Kamer akkoord gaan met de noodzakelijke wetswijzigingen. 'Maar op basis van de proeven kan worden doorgegaan met het systeem van spitsmijden. Dat systeem is veel beter. En de techniek is er klaar voor.'
Siemens, Logica en andere bedrijven willen de elektronische kastjes leveren die automobilisten in hun voertuigen meenemen voor de registratie van de gereden kilometers bij de kilometerheffing. Maar Europese aanbesteding van deze lucratieve opdracht vond nog niet plaats. Eerder dit jaar spande Siemens een kort geding aan tegen het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het bedrijf was uitgesloten van deelname aan de aanbesteding van een onderdeel van de kilometerheffing. Siemens verloor.
bron FD
23 november 2009, 7:30 uur | FD.nl
5Door: Tjabel Daling
Bestuursvoorzitter Martin van Pernis van Siemens Nederland twijfelt sterk aan de slagingskans van de kilometerheffing.
Voor het plan van minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat bestaat 'een broos draagvlak' in de samenleving, zegt Van Pernis, die eind dit jaar met pensioen gaat, in gesprek met Het Financieele Dagblad.
'Er worden nu een aantal proeven uitgevoerd om filerijders uit de spits te krijgen en er komen er nog meer. Uiteindelijk zullen we naar zo'n systeem van spitsmijding gaan. Mijn voorspelling is dat het daarbij zal blijven.'
De scepsis van Siemens Nederland is opmerkelijk, omdat het bedrijf, dat in Nederland een omzet heeft van ongeveer euro 1,6 mrd, een belangrijke kandidaat is voor het leveren van apparatuur voor het systeem van de kilometerheffing.
Ook andere bedrijven staan te trappelen om mee te doen aan het systeem. Eurlings wil het betalen per kilometer geleidelijk vanaf 2012 laten ingaan.
Technisch is rekening rijden geen probleem
Technisch gezien is er geen probleem om rekeningrijden op zeer korte termijn in te voeren, zegt Van Pernis. Siemens Nederland is er volgens hem al vele jaren klaar voor. Van Pernis, destijds nog geen bestuursvoorzitter, sprak in 1987 al met de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat, Neelie Smit-Kroes, over de kilometerheffing.
'Maar ze schrok terug van de kosten van f 2,4 mrd. Later ging de discussie vooral over het heffen van extra belasting door middel van tolpoorten. Nu zijn we met de kilometerbeprijzing terug bij de oorspronkelijke plannen.'
Warm maken voor gedragsverandering
Het uitgangspunt om automobilisten te laten betalen voor het gebruik van de auto in plaats van het bezit, noemt Van Pernis 'uitstekend'. Maar het is veel beter automobilisten warm te maken voor gedragsverandering op basis van een beloningssysteem dan de kilometerheffing dwingend op te leggen.
'Ik geef de voorkeur aan een systeem waaraan mensen op vrijwillige basis mee willen doen. Anders proberen veel mensen het systeem van kilometerbeprijzing te saboteren, omdat ze dat toch zien als een belastingverhoging. In Nederland wordt de automobilist toch al nadrukkelijk als melkkoe gezien. Bovendien blijkt elders, zoals in de Amerikaanse stad Seattle, dat proeven met spitsmijden gekoppeld aan een beloning in de praktijk goed werken en automobilisten alternatieve vormen van vervoer gaan gebruiken.'
'Spitsmijden is veel beter'
Topman Van Pernis van Siemens wijst er ook op dat invoering van de kilometerheffing in 2012 sowieso onhaalbaar lijkt. De Raad van State heeft kritiek en het kan nog maanden duren voordat ook de Tweede en Eerste Kamer akkoord gaan met de noodzakelijke wetswijzigingen. 'Maar op basis van de proeven kan worden doorgegaan met het systeem van spitsmijden. Dat systeem is veel beter. En de techniek is er klaar voor.'
Siemens, Logica en andere bedrijven willen de elektronische kastjes leveren die automobilisten in hun voertuigen meenemen voor de registratie van de gereden kilometers bij de kilometerheffing. Maar Europese aanbesteding van deze lucratieve opdracht vond nog niet plaats. Eerder dit jaar spande Siemens een kort geding aan tegen het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het bedrijf was uitgesloten van deelname aan de aanbesteding van een onderdeel van de kilometerheffing. Siemens verloor.
bron FD
- Alain
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:01
- Locatie: Haaglanden
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Maar die gaan er in hun berekening van uit dat ik bij aanvang van het rekeningrijden in een splinternieuwe auto stap en dat gaat niet gebeuren.Ferdinand schreef:lachen: Telegraaf komt met bericht dat autorijden goedkoper blijft dan OV, hebben wat ritjes voorgerekend. lol.
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Ik meen dat dit in het verleden ook goed heeft gewerkt als rijkswaterstaat dat probeerde.Rico schreef:
'Ik geef de voorkeur aan een systeem waaraan mensen op vrijwillige basis mee willen doen. Anders proberen veel mensen het systeem van kilometerbeprijzing te saboteren, omdat ze dat toch zien als een belastingverhoging. In Nederland wordt de automobilist toch al nadrukkelijk als melkkoe gezien. Bovendien blijkt elders, zoals in de Amerikaanse stad Seattle, dat proeven met spitsmijden gekoppeld aan een beloning in de praktijk goed werken en automobilisten alternatieve vormen van vervoer gaan gebruiken.'
http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/n ... asten.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.roulettefm.nl/index.php?/200 ... id-39.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Zagen, zagen wiedewiedewagen, de poten van Eurlings stoel beginnen al te kraken....
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ANWB: discussie kilometerheffing nu zinloos
ANP 24-11-2009 17:44
DEN HAAG - De ANWB vindt een discussie over de kilometerheffing niet zinvol zolang het spitstarief, dat er een onderdeel van wordt, niet bekend is. 'Zolang wij de hoogte van het spitstarief niet weten, kunnen wij de gevolgen voor de automobilist niet beoordelen', zei ANWB-directeur Guido van Woerkom dinsdag.
De ANWB, die een belangrijke partij is voor het draagvlak voor de kilometerheffing in de samenleving, houdt dus voorlopig de kaarten tegen de borst. 'Er is een aanlooptijd van 10 jaar geweest voor het wetsvoorstel er lag. Wij nemen nu de tijd om het goed te beoordelen', zei een woordvoerder.
De belangenclub trekt zijn conclusie na een eerste bestudering van het wetsvoorstel, dat op 13 november is gepresenteerd. In dat wetsvoorstel staat alleen een basistarief. Het spitstarief moet in werking treden vanaf het moment dat alle auto's een kilometerprijs betalen. 'Bij onze leden leven veel vragen over hoe het spitstarief voor hen uitpakt', aldus Van Woerkom.
De ANWB heeft altijd gezegd dat de kosten voor de autorijder in een nieuw systeem niet hoger mogen worden dan ze nu zijn. 'Dat kan alleen getoetst worden als het spitstarief bekend is.' Behalve naar het spitstarief is de ANWB ook benieuwd naar hoe de nieuwe provinciale opcenten uitpakken. 'Ook leven er vragen over de overgangsfase', stelt de ANWB. Ter compensatie van de afbouw van de aanschafbelasting BPM stijgt de motorrijtuigenbelasting al sinds 2008; dat baart de ANWB zorgen.
Bron: Volkskrant
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ANWB: discussie kilometerheffing nu zinloos
ANP 24-11-2009 17:44
DEN HAAG - De ANWB vindt een discussie over de kilometerheffing niet zinvol zolang het spitstarief, dat er een onderdeel van wordt, niet bekend is. 'Zolang wij de hoogte van het spitstarief niet weten, kunnen wij de gevolgen voor de automobilist niet beoordelen', zei ANWB-directeur Guido van Woerkom dinsdag.
De ANWB, die een belangrijke partij is voor het draagvlak voor de kilometerheffing in de samenleving, houdt dus voorlopig de kaarten tegen de borst. 'Er is een aanlooptijd van 10 jaar geweest voor het wetsvoorstel er lag. Wij nemen nu de tijd om het goed te beoordelen', zei een woordvoerder.
De belangenclub trekt zijn conclusie na een eerste bestudering van het wetsvoorstel, dat op 13 november is gepresenteerd. In dat wetsvoorstel staat alleen een basistarief. Het spitstarief moet in werking treden vanaf het moment dat alle auto's een kilometerprijs betalen. 'Bij onze leden leven veel vragen over hoe het spitstarief voor hen uitpakt', aldus Van Woerkom.
De ANWB heeft altijd gezegd dat de kosten voor de autorijder in een nieuw systeem niet hoger mogen worden dan ze nu zijn. 'Dat kan alleen getoetst worden als het spitstarief bekend is.' Behalve naar het spitstarief is de ANWB ook benieuwd naar hoe de nieuwe provinciale opcenten uitpakken. 'Ook leven er vragen over de overgangsfase', stelt de ANWB. Ter compensatie van de afbouw van de aanschafbelasting BPM stijgt de motorrijtuigenbelasting al sinds 2008; dat baart de ANWB zorgen.
Bron: Volkskrant
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Ohw, nu is het dus nog niet erg genoeg? Nou ik kan ze nu al vertellen dat die spitsheffing het niet beter zal maken.De ANWB vindt een discussie over de kilometerheffing niet zinvol zolang het spitstarief, dat er een onderdeel van wordt, niet bekend is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Bing [Bot], Bokkepoot, Gijzert, liquidpopcorn, wackywim en 15 gasten