Proef rijden in de E46 M3 bij BMW Apeldoorn....mooi niet dus

Dit is ons algemene autoforum.
Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 27 nov 2006, 14:43

Ze zijn nergens mee akkoord gegaan.
Ik zei:wat is de prijs zonder inruil?
Toen maakte de verkoper een offerte zonder inruil.
Nou ik zal er een nachtje over slapen en dan reageer ik morgen op jullie voorstel, zei ik toen.
Maar ik wil wel een blokje om met dat hok, dat was geen punt.

Simpel verhaal toch?
Ik wist snel wat de dealer in gedachte had, en de dealer wist na 1 dag dat ik er vanaf zag. Kunnen beide snel verder.
Ik kwam echt niet om een stukje te rijden, dat had die kerel ook wel door.
Vertelde dat ik zonder inruil, en binnen enkele dagen kon beslissen.

Nou dan moet je als verkoper ook snel handelen, en dat deden ze.

Sander

Bericht door Sander » 27 nov 2006, 14:48

Vind het echt byzonder schandalig dat ze zo reageren!
Je komt niet met een goedkoop bakje aan zetten en dan nog kan je niet kijken wat diegene op de bankrekening heeft staan.

Maar om iemand zo snel af te wimpelen van zorg eerst maar eens voor de financiering, zou ik never nooit niet een auto kopen.
Ik zou het iig doorgeven op directie niveau als het een wat grotere dealer is, anders is het zonde van je tijd.!

Peter heeft ook zo'n verhaal meegemaakt toen hij de GTA wilde kopen. (alleen dan bij Volkswagen, daar werd hij weggestuurd met een folder).

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 27 nov 2006, 15:24

Hoho, ik wil die dealer niet goedpraten!

Tuurlijk hebben ze jou slecht behandeld, dat is te gek voor woorden natuurlijk.
Ik heb het zelf natuurlijk ook wel gehad, dat ze je nog niet zien staan...
Daar koop ik dan ook nooit iets, daar ben ik niet zo moeilijk mee.
Af is af.

Maar in dit geval is het gek dat ze jou zo anders benaderen, snap ik ook nix van.
Maar ja, mischien komt er nog een oplossing voor jou, in de vorm van een klacht.
Die gaat de directie dan oplossen voor jou :P

Rnd

Bericht door Rnd » 27 nov 2006, 17:13

Moraal van het verhaal: Als je met je vrouw/vriendin komt, dan denken ze pas echt dat het serieus wordt en je meteen kan/wil beslissen. Moet je maar eens met je vrouw/vriendin naar de Rai gaan, dan word je continu lastig gevallen door verkopers.

@Marcelvv: Wat was de prijs nou zonder inruil :?:

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 27 nov 2006, 20:11

Dat bedoel ik helemaal niet! Moraal is de verschillende benadering van de verkoper in onze interesse in die M3. Ik ben prima behandeld daar, en andere erg slecht.

En die korting stelde weinig voor: €1000,-

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 27 nov 2006, 20:13

Dat mijn vrouw erbij was, maakte geen verschil denk ik.
We waren samen een weekendje weg geweest, en kwamen langs Apeldoorn, anders gaat ze echt niet mee.

Fastturbo

Bericht door Fastturbo » 27 nov 2006, 21:10

Eigenlijk heb ik nog nooit slechte ervaringen met dealers gehad als ik om een proefrit kwam, de laatste keer dat ik een proefrit maakte was met een EVO-IX.

Ik koop dus nooit een auto zonder dat ik er mee gereden heb, zo ook wilde ik een proefrit maken met deze EVO, er was net een nieuwe vestiging van de firma Preuninger op Ypenburg geopend en deze verkochten sinds kort Mitsubishi, maar een EVO-IX hadden ze nog niet en moest van de importeur komen, we hebben netjes telefonisch een afspraak gemaakt en op de betreffende dag hadden we een proefrit afgesproken tussen 11 en 12 uur, daar aangekomen eerst even kennis gemaakt onder het genot van een kopje koffie, kreeg de vraag of ik de GTT in wilde ruilen waarop ik antwoordde dat ik die niet weg deed, dus geen inruil had.
Hierna ben ik gaan rijden met de EVO en na 3 kwartier belde de vertegenwoordig of hij beviel, waarop ik bevestigend antwoorden, toen zei hij dat ik de auto gerust de gehele dag mocht houden als ik hem maar voor sluitingstijd terug bracht.

Dus we hebben een heerlijk dagje gehad, en dat heeft de vertegenwoordiger geen windeieren gelegd.

Wat mij wel opvalt is dat als je zelf in zaken zit, en een eigen bedrijf hebt het allemaal wat soepeler gaat, je kan wel met een dure auto komen voorrijden bij de BMW, maar misschien is die wel van de bank.

Maar ik denk dat die vertegenwoordiger het wel aardig heeft in geschat dat de M3 toch niet gekocht zou zijn na het horen van een bedroevende inruilprijs voor de STi, dat ding is alleen aan een liefhebber te slijten.

Jan

RVV

Bericht door RVV » 28 nov 2006, 00:50

Zit wat in Jan. maar die M3 is ook alleen maar aan een liefhebber te slijten.

Hielke

Bericht door Hielke » 28 nov 2006, 09:47

Partyondude moet mijn Bravo maar eens meehebben om een proefrit te bietsen.

Altijd succes! :D

Michel P

Bericht door Michel P » 28 nov 2006, 10:07

Jan, het kan ook anders inderdaad, maar vergeet niet dat een Mitsubishi dealer meer inspanning moet doen om een auto als een evo te verkopen, dan een BMW dealer. Die arrogantie komt door succes, en is natuurlijk fout.

Ik denk dat je ook als BMW dealer open en eerlijk te werk moet gaan. Noem bijvoorbeeld gelijk dat de STI qua inruil heel moeilijk is, en dat je tijd nodig hebt, en dat een proefrit geen probleem zal zijn nadat er een offerte is gemaakt die in de ogen van de klant perspectief bied voor een accoord.

Ik zal ook nooit proefrijden in een auto als ik er rekenkundig niet uit ben, want dat heeft geen zin.

Ik heb bijvoorbeeld bij mijn Subaru dealer wel gevraagd of ik de nieuwe WRX eens even mee mocht nemen, om die voor mijzelf te plaatsen t.o.v. de oude GTT, was geen enkel probleem, maar ook hier praat je over een klein merk, wat mogelijk meer risico's accepteerd als onderdeel van de verkoop taktiek.

Bij de onderhandelingen van mij SpecB heb ik altijd gezegt bij de dealer dat ik nadat we er financieel over uit waren er slechts een punt zou kunnen zijn waarom ik niet zou kopen. En dat was een tegevallende middag in de SpecB. Heb die zelfs een weekend mee gehad.

Die M3 is wellicht voor de verkoop een wat minder makkelijke auto, maar ze weten ook dondersgoed dat dit heel veel testpiloten aantrekt. Dat jij geen testpiloot bent, spreekt voor ons voor zich, en is derhalve ook een grove inschattingsfout van de verkoper. Dat is jammer voor iedereen die betrokken is.

Wat jij er mee doet, en of jij alsnog interesse hebt, dan zou je ook Richard Dusseldorp in Deventer kunnen bellen en vragen of die auto daar even heen kan. Geef aan wat je eventueel in te ruilen hebt, en noem desnoods mijn naam. Mijn pa is daar al jaren klant, en ik kom daar o.a. voor mij e30 m3 onderdelen, en heb erg goede ervaringen met de toko in Deventer.

Michel

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 nov 2006, 10:27

Bestaan die nog steeds eigenlijk, testpiloten?
Ik ga pas rijden als ik er finacieel uit ben met de verkoper, zelfde als Michel dus.
Verder ga ik nooit ergens heen om proef te rijden.
Als ik in een garage ben en ze bieden het aan, okay dan wel.
Verder niet.

Michel P

Bericht door Michel P » 28 nov 2006, 10:29

Arthur schreef:Bestaan die nog steeds eigenlijk, testpiloten?
Ik ga pas rijden als ik er finacieel uit ben met de verkoper, zelfde als Michel dus.
Verder niet.

Ja Arthur, Hielke bijvoorbeeld, maar dan wel in goed overleg, zonder onzin verhalen.

Michel

Fastturbo

Bericht door Fastturbo » 28 nov 2006, 11:22

Rico v Velzen schreef:Zit wat in Jan. maar die M3 is ook alleen maar aan een liefhebber te slijten.

Rico, een M3 is aan een breder publiek te slijten dan een Sti, je kan daar gewoon zakelijk mee voor de dag komen en dat is zeker niet het geval met de Sti van Bram.

Ik heb ook nergens in hun verhaal gelezen dat er een toezegging was gedaan om een proefrit te mogen maken met deze M3 :roll:

En misschien had Bram meer kans gehad zonder Nandor met zijn sjonnie bak :wink: :lol:

Jan

Macboy

Bericht door Macboy » 28 nov 2006, 12:36

Belangrijkste nu: je MOET hier iets mee doen. Ik accepteer het echt niet dat je op een forum loopt te zeuren of de behandeling van een dealer, terwijl je er niets aan doet. Als je er niets aan doet, verandert er ook niets. Bovendien is de auto misschien JOUW auto. Bij de dealer kom je nooit meer. En je helpt er andere personen mee. DOE ER DUS IETS MEE!

Je hebt dan altijd nog 2 benaderingen zoals iemand al treffend zijn. Full attack, of gewoon op een normale manier. Ik zou dat laatste doen. Ook zou het zéér verstandig zijn om contact op te nemen met Richard van de vestiging Deventer en geef even aan dat een aantal personen je naar hem hebben verwezen en leg je probleem uit.

Stil zitten en vergeten vind ik echt nog erger dan datgene wat je is overkomen. Ik bedoel dit allemaal niet lullig hoor, maar heb zo vaak iets gelezen op fora over 'slechte behandeling' zonder dat er iets aan gedaan wordt. Dan moet je ook niet zeuren. Als je werkgever je salaris niet betaalt trek je ook aan de bel.

En als je het schriftelijk wilt doen, ben ik uiteraard bereid je te helpen als dat nodig is.

Iets over ervaringen. Mijn eerste ontmoeting met de Audi dealer in Apeldoorn was ook onvergetelijk. Dat was in 2003 toen de Audi A3 net uit was. Ik had toen mijn eerste auto, de Peugeot 206. Ik kwam met mijn neef (2 dikke yugo's in vrije tijd kleding .... enfin....). Ik was nog LANG niet in de markt voor een nieuwe auto en al helemaal niet voor Audi.

Kwam even binnen kijken, was een of andere halve show bezig. Stond met mijn neef te kijken naar de A3 en binnen 15 minuten reed ik al in de auto, een uur lang. Had nergens om gevraagd, wilde ook helemaal niet in de auto rijden. Maar ik MOEST gewoon voelen hoe de auto was. Was de 2.0TDI ambition uitvoering. Verkoper was er gek op en wist zeker dat ik het ook wat zou vinden. Hij zei nog: als je in de toekomst wel in de markt bent, dan kom je vast wel hierheen. Ik zei letterlijk dat ik geen interesse had, maar werd gewoon de auto in geduwd :)

En warempel, 3 jaar later rijd ik in een Audi A3.

Zo kan het dus ook :)

CRZ

Bericht door CRZ » 28 nov 2006, 12:47

Verder niet.

Ikzelf zou door een proefrit best iets extra's willen uitgeven. Kan je in mijn optiek net over de streep trekken als de prijs het nog niet helemaal is....

Joshua

Bericht door Joshua » 28 nov 2006, 12:56

Het wordt tijd voor www.bmw-experience.nl.
Gewoon centraal in NL een showroom met de exotischer kleurcombinaties als een paarse Touring met wit leer en in principe alle motor/bak/koets combinaties.

Ik meen dat Subaru dat ook voor de gebruikte auto's heeft van veel dealers.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 nov 2006, 13:08

@Macboy: Goed verhaal van die Audi Dealer. Dus niet alle dealers in Apeldoorn zijn 'dubieus'. (Zo goed Desmond, hehe) :)

RVV

Bericht door RVV » 28 nov 2006, 13:15

Fastturbo schreef:
Rico v Velzen schreef:Zit wat in Jan. maar die M3 is ook alleen maar aan een liefhebber te slijten.

Rico, een M3 is aan een breder publiek te slijten dan een Sti, je kan daar gewoon zakelijk mee voor de dag komen en dat is zeker niet het geval met de Sti van Bram.

Jan
Jan er zijn niet zoveel particulieren die 40/50K op een gebruikte M3 stukslaan. Zakelijk wel te gebruiken, maar welke zakenman is bereid om volle pond bijtelling te betalen op een auto van 4/5 jaar oud ? Ik hou die gebruikte M3 markt al een lange tijd in de gaten, en een echt vlotte omloopsnelheid zit er niet in.

Hielke

Bericht door Hielke » 28 nov 2006, 13:28

Michel Pol schreef:
Verder niet.

Ja Arthur, Hielke bijvoorbeeld, maar dan wel in goed overleg, zonder onzin verhalen.

Michel
Da's niet helemaal waar Michel. Meestal zeg ik rechtstreeks dat ik graag eens wil weten hoe een auto rijdt. Daarmee zeg ik 100% de waarheid maar de verkoper leidt daar dan zelf meestal uit af dat ik dan ook als koper in die auto geïnteresseerd ben. Soms zeg ik er ook wel eens bij of ze een inruilprijs voor mijn Bravo willen maken en dat ik dan in de tussentijd een stukje kan sturen. Ik kweek dan als het ware de gedachte bij de verkoper dat ik de intentie heb om te kopen. Dit komt misschien 1 keer per 2 jaar voor, maar valt wel een beetje in de categorie "onzin" verhaal :lol:

Mijn proefritten (zonder rijverslag) duren meestal, als de motor eenmaal warm is, niet langer dan 10 minuten. Een auto geeft me in die tijd al z'n geheimen prijs. Qua kosten kost het de dealer het equivalent van een mooie folder. De kleine en middenklasse auto's die ze me meegeven horen natuurlijk in het lagere prijssegment. Naar slagschepen en busjes vraag ik nooit. Ik zoek in een auto vooral fijne stuureigenschappen. Grote auto's bieden dat niet of zeer beperkt. Denk nou niet dat ik iedere week in een andere auto zit. Soms rij ik kort achter elkaar in 4 verschillende auto's om de directe concurrenten met elkaar te kunnen vergelijken, soms zit er wat meer tijd tussen de proefritten. Zo is het nu al meer dan een half jaar geleden dat ik uit eigen initiatief een proefrit heb gemaakt.

Voor semi-slagschepen als de E46 M3 wordt het qua proefrijderij natuurlijk een ander verhaal. Daar komt zoveel jong volk met beperkte stuurkwaliteiten op af, de risico's op gedonder zijn dan veel groter. Als je eens wilt weten hoe zo'n M3 rijdt dan zijn er hier op het forum ongetwijfeld genoeg mensen die je eens mee willen nemen en eventueel zelf een rustig stukje kunnen laten sturen. Ben je dan nog in de markt voor zo'n auto dan kun je met een dealer voordat je gaat rijden gerust een prijs en betalingsregeling uitonderhandelen. Mocht de auto tijdens de testrit door trillingen, onbalans of andere zaken die op een aanrijdingsverleden of aftrapperij wijzen, opvallen, dan kun je alsnog door een simpele mondelinge melding bij terugkomst van de koop afzien.

RVV

Bericht door RVV » 28 nov 2006, 13:58

Ik denk dat velen aan een belangrijk punt voorbij gaan, en dat is niet eens zozeer dat er geen proefrit kon worden gemaakt in M3, want als de verkoper had gezegd helaas kan niet doorgaan want een klein technisch mankement dan dat Bram en Nandor dat ookwel begrepen.

Bram hoeft ook niet beslist in een M3 proef te rijden om het proefrijden, en dat die M3 goed rijd dat neem je op voorhand wel aan. Proefrijden is niet het issue.

Waar het wel omgaat, is dat Bram domweg niet serieus word genomen danwel op waarde word geschat. Door te zeggen nee hoor geen proefrit want er komt straks een andere klant zegt de verkoper indirect, fuck op looser.

Bram wil(de) zich 100% focussen op deze M3 een proefrit(je) had de doorslaande bevestiging kunnen geven om alles op deze auto in te zetten. Nu zit ie met een kater, wel een gave auto, maar hij weet niet of hij 100% voor deze auo moet gaan.. en waarom omdat de verkoper gewoon een prutser is en indirect hem als klant heeft beledigd.

Zo zou ik het tenminste wel ervaren.

Maar er zitten ook leer momenten in dit geheel.

Want hoe pak je de volgende keer zoiets aan ? Bram heeft met de beste bedoeling zijn zwakke punt blootgegeven, hij zit nog met de Sti in zijn maag. tenminste zo ervaart de verkoper het. De verkoper zit op zijn beurt niet te springen op die Sti. Het feit dat die op marktplaats staat geeft al aan dat het verkooptraject van de M3 in een prematuur stadium zit. En die verkoper weet op zijn beurt netzo goed dat de handel in die auto's niet denderend is.

Mijn ervaring met verkopers is, is dat ze niet alleen graag auto's verkopen,maar vooral bezig zijn met auto's inkopen/inruilen. Zo graag als jij een auto wilt hebben zo graag ziet een dealer jou een deur voorbij gaan met je inruil als hij dire niet wil hebben. De kopende partij schrik je snel af met een belachelijk lage inruilprijs. Hup weer afgewimpeld denkt de verkopr dan. Want wat heeft het voor een zin om een auto in te ruilen die hij zlef weer met verlies moet doorstoten aan de handel ?

Verkopers proberen ook altijd zo snel mogelijk uit te vissen wat je in te ruilen hebt, als klant ben je trots op je oude auto, poetst hem op, praat hem goed, je laat merken dat je er goed voor hebt gezorgd, maar een verkoper boeit dat allemaal niet. Die rekend gewoon razendsnel in zijn hoofd wat de winstmarge is bij in en verkoop. Als dat bij een verkoper niet uitkomt of rondkomt heeft hij ook geen behoefte om je te laten rijden in een auto met alle bijkomende risico's. Ik zeg niet dat dit zo hoort, maar zo gebeurt het nu helaas eenmaal wel.

De beste houding om een auto te kopen is direct zijn en aangeven dat je van plan bent om die auto te kopen. Op de vraag of je iets wilt inruilen moet je in deze fase helemaal niet in gaan. Beste is om te zeggen dat je niet komt voor een inruilprijs maar voor de auto waar je interesse in hebt. En dat je pas tot zaken kan komen als de auto waar het over gaat je 100% naar het zin is, laat doorschemeren dat je nog een paar opties heb gezien op een vergelijkende importeurssite maar je eerste voorkeur uitgaat naar deze auto. Kijk dan dwing je een verkoper om die zijn best te laten doen. Laat de verkoper duidelijk weten dat het voor jou geen optie is om een auto te kopen als je niet 100% weet of je die auto wilt hebben.

Heel belangrijk trek ook de tijd er voor uit als koper, Bram en Nandor hebben een foutje gemaakt in deze, na een rit van 190 km komen ze aan en zien de M3 al met handelsplaten staan, mooi klaar voor de proefrit. hohoho veel te snel in de optiek van die verkoper, die ziet 2 gelukszoekers die op hun vrije zaterdag half nederland doorrijden voor ritjes in dikke bakken (kapitale inschattinsfout, maar zo is het nou eenmaal). Eerst moet je ingaan op die auto, de verkoper laten vechten om jou interesse voor die auto klaar te stomen, laat hem doen waar die voor geboren is, en dat is verkopen. offertes schrijven kan iedere typmiep wel. Je moet een beetje keuren, nadelen opsommen (elke auto heeft zijn nadelen, in dit geval geen leer en satnav) Op een gegeven moment moet je de verkoper door laten schemeren dat het voor jou geen probleem is om de auto zo zonder inruil oid te kopen. Je hoeft niet te liegen hierover, je kunt de inruiloptie altijd open laten afhankelijk van het ene of ander. Je moet zeker nog gene uitertste prijs gaan onderhandelen dit doe je pas op het allerlaatste moment. Kortom kneed die verkoper voor een mooie autodeal. Maak het hem niet makkelijk elke verkoper wil het liefst een auto zonder inruil verkopen, dan zijn ze helemaal hot. Het verhaal van MarcelVV bevestigd dat ook nog een keer, die zit in de luxe positie om te kopen zonder inruil, nou reken maar dan liggen ze allemaal aan je voeten. Maar vooral neem de tijd.

Fastturbo

Bericht door Fastturbo » 28 nov 2006, 14:00

Rico v Velzen schreef:
Fastturbo schreef:

Jan
Jan er zijn niet zoveel particulieren die 40/50K op een gebruikte M3 stukslaan. Zakelijk wel te gebruiken, maar welke zakenman is bereid om volle pond bijtelling te betalen op een auto van 4/5 jaar oud ? Ik hou die gebruikte M3 markt al een lange tijd in de gaten, en een echt vlotte omloopsnelheid zit er niet in.
Zakelijk zal ik nooit een dure gebruikte auto kopen, dan koop je een nieuwe en ga je er ook lekker van genieten, en als hij op is koop je weer een andere, ik zou er zeker geen barrel bij kopen voor woon werkverkeer, mijn auto's worden stoffig van het rijden ,en niet van het stilstaan :wink:

Jan

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 28 nov 2006, 17:53

Heftige discussies hier.

Ilija, komt mijn verhaal over als een klaagzang? Volgens mij is het een verslag van wat ik heb meegemaakt, echt niet bedoeld om de dealer de grond in te trappen, daarom houd ik de naam van de verkoper ook voor me. Ik vind het gewoon een lastige situatie.

Anyway, hij belde mij net op. Heeft een bod van €27.000,- Nog steeds te weinig, maar al heel veel beter dan wat de beier mij kon bieden, raar dat het verschil zo groot is, want Peter de Jong aldaar lijkt mij een zeer goede verkoper!

Ik heb weer een hoger bod op marktplaats, dus ga eens kijken hoe serieus die partij is.

Bedankt voor alle reacties, vooral die laatste van Rico, je slaat de spijker in jou derde en vierde alinea op z'n kop.

Bram.
Laatst gewijzigd door Bram op 29 nov 2006, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 28 nov 2006, 17:54

O ja, de M3 staat nog steeds te koop daar..........

RVV

Bericht door RVV » 28 nov 2006, 18:04

Natuurlijk staat ie daar te koop. Het bod is niet heel slecht. blijkbaar heeft ie een handelaar ervoor die bereid is om dat er voor te betalen. Om eerlijk te zijn denk ik dat je niet teveel moet focussen op wat je voor je Sti krijgt, maar wat je bereid bent om te betalen voor een M3.

Even snel rekenend moet je nu 12K euro bijleggen. als het mogelijk is dan krijg je van mij de garantie dat het die 12K dubbel en dwars waard is.

Andre

Bericht door Andre » 28 nov 2006, 18:44

ja inderdaad.

Ik heb een sti gereden en daar wordt mijn pis niet meer lauw van. Was ook nog een DCCD uitvoering.

M3 E46 is veeeeeeeel leuker.

Plaats reactie