DOT 5.1 remolie

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Bert ///M3

Re: DOT 5.1 remolie

Bericht door Bert ///M3 » 21 nov 2009, 19:59

Stéphane schreef:Lijkt me sowieso ook niet handig om olie door elkaar te gooien. Door de hygroscopische werking zal bestaande vloeistof water aantrekken en dat blijft er toch inzitten. En ik denk, maar weet niet 100% zeker, dat als de vloeistof een paar gekookt (warm is geweest) heeft het ook invloed heeft op de eigenschappen van de vloeistof. Niet dat alles dan in één keer prut is of zoiets, maar meer dat er toch een deel in kwaliteit afneemt.
Klopt. Als je een keer op een circuit je vloeistof kookt meteen verversen, de volgende keer gaat het dan nog sneller koken.

Je ziet het dan ook wel aan de kleur, ineens is de vloeistof die er dan uit komt bruinig ipv kleurloos wat de meeste soorten zijn.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 21 nov 2009, 20:49

Staar je niet blind op de dot getallen.
Dot 5 of Dot 5.1 is in veel gevallen helemaal niet beter dan een dot4.
Ik heb vandaag m'n systeem geupgrade (4potters van Ap achter, voor had ik al 6potters) en gelijk verse Remvloeistof erin.
De AP660, dat is een dot4 vloeistof die aanzienlijk hogere kookpunten heeft dan de dot5 van AP, de AP600.
Beiden zijn topvloeistoffen trouwens, maar als je toch de keuze hebt :mrgreen:
E

GTRene

Bericht door GTRene » 21 nov 2009, 21:14

Deze heb ik, bevalt zeer goed, maja ben niet echt een racer dus ik heb ruimte over :mrgreen: maar beter iets meer betalen wat toch lang kan blijven zitten dan goedkope rommel met kans op...
Vollsynthetische Bremsflüssigkeit auf Polyglykolbasis. Geeignet für alle Bremssysteme (Stahl-, Keramik- oder Carbon-Bremsscheiben) die es derzeit im Rennsport gibt. Übertrifft herkömmliche Bremsflüssigkeiten auf Polyglykolbasis (DOT3, DOT4, DOT5.1)

MOTUL RBF 660 Factory Line Brake Fluid is 100% Synthetic Racing Fluid – DOT 4 for extreme temperature & racing applications. All types of hydraulic brake and clutch actuators requiring non-silicone synthetic fluid. Widely exceeds the DOT 3, DOT4 and DOT 5.1 standards (except for DOT 5.1 viscosity at – 40°C).

EXTREME THERMAL RESISTANCE AND STABILITY:
Very high boiling point (325°C / 617°F), superior to conventional DOT 5.1 non silicone base, DOT 5 silicone base fluids, and DOT4. MOTUL RBF 660 enables effective braking even under extreme conditions.

EFFICIENT WHEN RAINY: Very high wet boiling point (204°C / 400°F) far exceeds the requirements of DOT 3 & 4 & DOT 5.1 enabling brake efficiency while rainy. Reduces the risk of the “vapor lock” phenomena. Amber in color.

Do not mix with silicone (DOT 5 silicone base) or mineral base fluids (LHM)

Plaats reactie