Aankoop advies gevraagd

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 okt 2006, 13:55

Ik heb idd een Punto gehad, of Esther zo je wilt :wink:
Nieuw gekocht in 2002, een 1.2 Dynamic.
Zoals altijd hadden ze bij FIAT een actie met airco en metallic lak.
5-drs.
Autootje reed gewoon best goed, 60pk is niet alles maar 150 loopt zoiets altijd wel.
Wat ik ook goed vond waren de stoelen, ik kon er erg goed in zitten met m'n 1.91m.
Redelijke kofferbak ook.
Esther klaagt nog wel eens dat ik die Punto verkocht heb :lol:
Snelwegwaardig vond ik hem ook wel.
Al met al zou ik zo weer een (Grande of Classic) Punto kopen.
2 jaar gehad en geen rare dingen mee gehad, ook niet veel mee gereden want 2e auto.
We hebben het wel over een auto van toen 14k nieuw.
Ga hem niet vergelijken met je M3 of mijn ST bijvoorbeeld.
Voor dat geld was het best een goede auto.
Nu zou ik misschien wel wat anders nemen maar dat zou niet aan de Punto liggen.
Een Fiesta is idd niet slecht natuurlijk.

RVV

Bericht door RVV » 25 okt 2006, 15:20

Kijk dit zijn de dingetjes die ik wil weten om een afweging te maken.

Joy

Bericht door Joy » 25 okt 2006, 17:57

Dan kan ik je toch een Polo aanraden. Heb er zelf 2 gehad en dat waren op rijplezier-gebrek na de beste auto's die ik heb gehad. Gaat niks stuk, oliebeurtje, groot beurtje that's it. Vooral het laatste model is stevig, zuinig, is nog ruim ook, zit goed in de uitrusting, heeft goede stoelen en geeft niet het idee een klein ding te zijn.

[IMG:320:240]http://i19.photobucket.com/albums/b188/ ... esmall.jpg[/img]

Had zelf de 1.4 16-klepper en dat was voldoende. De 1.2 was verrassend genoeg niet gek veel trager en trekt onderin stuk beter. En klinkt door 3-pitter grappig.

Tristan

Bericht door Tristan » 25 okt 2006, 17:59

Stoer die S3 velgen eronder.

Joy

Bericht door Joy » 25 okt 2006, 18:26

Jup vond ze kwa styling mooi aansluiten. Alleen zou ik ze niet nog een keer nemen want ze wogen werkelijk als lood. Er is 1 keer een auto die mij geen voorrang verleende tegen de linkervoorkant geklapt en de velg had alleen lakschade. Sterk spul :D

Erik-Jan

Bericht door Erik-Jan » 25 okt 2006, 22:26

In jouw geval zou ik gaan voor een Audi A3 of een Seat Leon.
Beide ruime keus binnen het door jouw gestelde budget en beide representatief. i.i.g succes met je keus.

Rebel

Bericht door Rebel » 26 okt 2006, 01:39

Mijn vrouw heeft ooit een Lupo 1.4 gehad als tweede auto.
Afschrijving is is drie keer niks, en als je hem inruilt na 2 of 3 jaar staan ze in de rij. Totaal geen onderhoud of uitgaven aan deze auto gehad gehad.

Mijn voorkeur zou uitgaan na een kleine nieuwe auto, ipv een grotere tweedehands waar je nooit 100% zeker van weet wat je kunt verwachten de komende 2-3 jaar.
Voordeel is dat je hem zelf kunt samenstellen, en de afschrijving van een kleine (nieuwe) auto is lager dan je denkt, vaker nog lager dan een grotere tweedehands.
Kleine auto's zijn zo gewilt, zeker als ze goed onderhouden zijn.

Uiteraard hoef het geen VW te zijn.
En ik denk dat Cav, er niet gek veel naast zit, met de opmerking dat een nieuwe nog wel eens financieel aantrekkerlijker kan zijn.

RVV

Bericht door RVV » 26 okt 2006, 07:59

Afschrijving stelt idd niks voor. als ik zie wat men nog vraagt voor 4 jaar oude modellen. nieuw ga ik toch overwegen.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 okt 2006, 09:39

Lupo en Polo zijn prima auto's. Maar een baksteen biedt bijna net zoveel rijplezier.

Ook of juist in het kleinere segment zijn de verschillen tussen de auto's als emotiemakers enorm. Dacht een tijdje terug dat de Aygo, C1, 107 een leuk karretje kon zijn. Dynamisch is het echter een verschrikking. Een trage en vage besturing, onderstel dat niets communiceert, een bak die mega veel te lang is, een 3 cylinder die qua loopcultuur het op alle vlakken tegen die van de Smart aflegt. Grootste auto-teleurstelling in jaren. Had er misschien ook mee te maken dat ik net daarvoor door een aanrijding met een hond een paar dagen in een nieuwe Panda moest, correctie, mocht sturen. Die auto deed juist alles goed wat de Aygo fout deed. Je voelt alsof je het verlengde van de mechanische onderdelen van de auto bent. Als equivalent van de Panda durf ik de GT3 te noemen. Ik hou van auto's die dergelijke emoties van betrokkenheid tentoon spreiden. Motorvermogen en wegligging zijn dan niet doorslaggevend.

De Grande Punto haalt dit niveau niet. Maar ver zit ie er niet vanaf. Als entertainer staat ie lichtjaren boven Lupo of Polo. En hoe het dan met de degelijkheid zit? Tipo die we bij ons thuis in '89 kochten heeft in de 5 jaar dat we hem gehad hebben nul, zero, nada gebreken vertoond. Er is nog geen verchroomd knopje (zat er inderdaad ook niet op, geloof ik) losgeraakt. Mijn huidige Bravo mag na 8 jaar misbruik en 141.000 km's dan niet meer heelmaal fris zijn, onkosten heb ik er op een uitlaat, banden, een gasinstallatiereparatie en een kapotte airco (duh) nog niet mee gehad. Andere Fiat rijders zullen de huidige kwaliteiten van de moderne soorten kunnen beamen. Geef zo'n auto in ieder geval tijdens een proefrit een kans.

Wilbert

Bericht door Wilbert » 26 okt 2006, 10:29

Voor mijn zaak kom ik veel in Italie. Ik vlieg meestal naar milaan en huur daar een klein autotje.

Ik heb de volgende auto's meegekregen.

Nieuwe panda: Sturen doet i prima, Motor 1.1 niet sterk genoeg dus volgende keer een 1.2 dat gaat goed. Zit goed ik heb er mee van Milaan naar Pisa gereden 370km snelweg geen probleem 145 loop i makkelijk. Prima auto voor zijn centjes.

Lancia Ypsilon: Design goed stoelen wat te zacht, Motor geluid echt een drama in de auto hoor je de motor harder dan als je buiten staat. 1.3 diesel niet echt sterk voor het stevige snelweg werk. In de stad een prima motor en auto. (vrouwen auto)

Grande Punto vierdeurs: Sturen erg goed erg sportief, Stoelen in begin erg hard maar als je even rijd erg lekker. Diesel 1.3 90pk beter dan de 75 pk uit de ypsilon op de snelweg goed te berijden zelfs erg vlot. Ik vind de grande Punto erg mooi in drie deurs zeker. Ik denk dat het een auto is waar de afschrijving erg laag van zal zijn.

RVV

Bericht door RVV » 26 okt 2006, 11:19

Hielke hier in Surhuisterveen zit een Fiat dealer. als tijd heb probeer ik een proefrit te maken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 okt 2006, 11:28

En wat vond je van die Fiesta?

Die moet je ook even proberen, want dat stuurt fijn, is betrouwbaar en model oogt knap (voor een Ford), vind ik.

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 26 okt 2006, 11:44

Rico, bestel dan gewoon bij mij een Ibiza 1.4 85pk Trendstyle voor 13.995,00
Superauto, airco,lmvelgen, cdv+elec ramen etc.
Krijg je nog een leuke korting ook.

RVV

Bericht door RVV » 26 okt 2006, 17:29

Edwin ik kon indertijd kiezen tussen de Ibiza en de Arosa, koos de laatste de Ibiza vond ik helaas geen fijne auto.

Arthur

Bericht door Arthur » 27 nov 2006, 14:12

Ik weet niet of ik het al mag verklappen...
Rico durfde het zondag niet zelf te vertellen.

Het is een donkerblauwe Dacia Logan (een nieuwe nog wel!!) geworden met reclamesticker.

Super Rico, gefeliciteerd met je "uitmuntende" keuze.
Wel al winterbandjes erbij besteld?
:wink:

Floris

Bericht door Floris » 27 nov 2006, 14:26

:? Dat meen je niet? :?

Marc

Bericht door Marc » 27 nov 2006, 14:32

:D De grap van het jaar, of het nou waar is, of verzonnen . :D

Arthur

Bericht door Arthur » 27 nov 2006, 14:33

Tja, de "gewone man" moest geen verkeerde indrukken krijgen...
Ik had ook iets anders uitgezocht, maar ja.
Gedachtenkronkels van anderen hè :wink:

Floris

Bericht door Floris » 27 nov 2006, 14:44

Rico: "Een M3 is het ene uiterste natuurlijk maar een Arosa/ayogo achtig ding het andere uiterste. Opmerkingen als gaat het minder met de zaak, wil ik echt niet gaan verdedigen met de opmerking, nee hoor prima ik heb ook nog een M3 in de garage staan. Een bedrijfsleider van de Albert Hein rijd ook niet in een Arosa naar het werk."

Als je deze uitspraak hebt gedaan geloof ik er niks van dat je met zo'n grijze sokken oostblokmobiel, de lada uit de nieuwe tijd zeg maar aan komt zetten.

RVV

Bericht door RVV » 27 nov 2006, 18:57

Arthur heeft het al verklapt. wilde het liever even voor me houden. in de lease kost het helemaal geen drol. bijtellingtechnisch verantwoord en ik ga vol de M3 kosten op die dacia declareren.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 27 nov 2006, 19:37

Eh ja, ff quick & dirty maar ik kón het gewoon niet laten Rico. Sorry. :D

[img:474:183]http://img299.imageshack.us/img299/6997 ... ortqh1.jpg[/img]

Tom

Bericht door Tom » 27 nov 2006, 19:47

:lol:

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 27 nov 2006, 19:53

Elia verkoopt tunings-setjes voor die dingen :D

ALS je het doet, doe het dan goed :wink:

Maar ik geloof er weinig tot niets van.

Floris

Bericht door Floris » 27 nov 2006, 22:28

"Opmerkingen als gaat het minder met de zaak, wil ik echt niet gaan verdedigen met de opmerking, nee hoor prima ik heb ook nog een M3 in de garage staan."

Tom heeft de eerste al gemaakt, hulde :)

Rico uiteraard iedereen zijn keuze, maar persoonlijk heb ik de bovenstaande associatie niet bij een ondernemer die met een al dan niet volledig met reclame bestickerde Smart of Aygo rondrijdt. Dat zijn leuke kleine bakkies met een zekere ' (als in Top Gear) cool-factor' die ook nog eens goedkoop in het rijden zijn. Bij een Dacia kan ik me dus helemaal niks voorstellen, de enige reden die ik kan bedenken om een Dacia te rijden is knaken besparen, dat is ook het enige wat die auto uitstraalt.

Ik weet dat die auto puur zakelijk A > B is, waar een Dacia prima voor zal voldoen. Maar dat doen een Aygo en een Smart ook alleen hangt daar een heel ander imago aan.
Oom van mij bijvoorbeeld directeur van een redelijk grote onderneming, rijdt MB E500 4m en voor de vrouw een G500. Als hij alleen naar kantoor moet en geen verre afspraken buiten de deur heeft gaat hij daar met zijn Smart naar toe. Hij vindt de Smart gewoon een geinige kar en als de broekriem ooit aangehaald moet worden kan hem nooit enige vorm van poenerig-gedrag worden verweten. Hij krijgt er zelfs positieve reacties over, terwijl over die Mercedes nooit iemand iets te melden heeft (die auto verwacht je ook bij zijn functie).
Hem in een Dacia zien rijden daar kan ik me dan ook niks bij voorstellen, het is een karakterloos vervoersmiddel, terwijl zo'n Smart wel altijd een bepaalde leuke/positieve en eigenzinnige uitstraling heeft gehad. Ik denk dat zo'n type auto ook veel beter bij jou ondernemer past. En om de rij-eigenschappen hoef je het niet te doen, je weet wat je thuis hebt staan.

Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden en hoe snel je hem beu bent, 12 maanden leaseovereenkomst :) ?

RVV

Bericht door RVV » 27 nov 2006, 23:06

Ik was vanmiddag even in Haren. Woont de kak van Groningen. zag ik een 65 plusser met groene nickerbokker, grijs geruite jas, lange kousen en ringbaardje. Hij stapte net uit zijn smart roadster. mijn mond viel open van verbazing. tot op de grond ;-)

Plaats reactie