DTA of KMS
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
DTA of KMS
Ik heb nog steeds wat problemen met mijn auto en waarschijnlijk zit het in de kabelboom of de computer. Ik rij nu op DTA maar de computer is al wat verouderd en ik wil eigenlijk alles vernieuwen om zo volgend jaar niet weer dezelfde problemen te krijgen. Origineel rijdt Porsche op Bosch maar, dat is ten eerste niet te betalen, en ten tweede niet vrij progameerbaar. Na mijn ervaringen met DTA gaat mijn voorkeur nu uit naar KMS (kronenburg). Het grote voordeel van KMS is dat ze zelf een rollerbank hebben zodat ze zelf de finetuning kunnen doen en dat het vlak bij de motorenbouwer zit die ook al wat ervaring heeft met KMS.
Heeft iemand van hier ervaring met KMS ?
Heeft iemand van hier ervaring met KMS ?
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: DTA of KMS
Er loopt een ander draadje over afstellen waarin KMS ook naar voren komt. Volgens mij had MichelP ook KMS op z'n M3.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: DTA of KMS
Inderdaad heb ik naar volle tevredenheid KMS op mijn E30 M3 gemonteerd door mijn motorbouwer, e.e.a. toen afgesteld op de bank van Kronenburg. Ben er tevreden over, meer dan voldoende kennis en ervaring aanwezig.
Ga eens buurten bij hun, hebben altijd leuke projecten.
Michel
Ga eens buurten bij hun, hebben altijd leuke projecten.
Michel
- WJ
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: DTA of KMS
Misschien staat er in dit topic nog wat nuttige info;
http://driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=13343" onclick="window.open(this.href);return false;
http://driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=13343" onclick="window.open(this.href);return false;
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Re: DTA of KMS
David,
Ik heb goeie ervaringen met Beek Auto Racing, die tevens ook verdeler en installateur is van KMS en andere stand alone systemen.
Neem anders even contact met me op, dan informeer ik via Klaas wel ff wat voor jou interessant kan zijn.
Die jongens zijn erg into Porsches.
Ik heb goeie ervaringen met Beek Auto Racing, die tevens ook verdeler en installateur is van KMS en andere stand alone systemen.
Neem anders even contact met me op, dan informeer ik via Klaas wel ff wat voor jou interessant kan zijn.
Die jongens zijn erg into Porsches.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: DTA of KMS
Dennis ik had ook al contact gehad met Beek. Zij waren erg vol van Emerald. Nadeel is dat mijn motorenbouwer daar geen ervaring mee heeft maar bijv wel weer met KMS/DTA/MoTec etc. Ik heb even contact gehad met KMS en zij deden regelmatig zaken met Ham Car dus die 2 kennen elkaar. Tevens zitten ze lekker dicht bij elkaar en Kronenburg komt gewoon op de testbank van Ham Car het programma schrijven wat natuurlijk erg handig is. Ik denk dat ik dus voor Kronenburg ga. Valt me wel op dat beide partijen niet erg te spreken zijn over DTA. Wel bedankt voor je aanbod.Downforce Dennis schreef:David,
Ik heb goeie ervaringen met Beek Auto Racing, die tevens ook verdeler en installateur is van KMS en andere stand alone systemen.
Neem anders even contact met me op, dan informeer ik via Klaas wel ff wat voor jou interessant kan zijn.
Die jongens zijn erg into Porsches.
-
- Berichten: 4206
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: DTA of KMS
Een vriend van me doet zaken met Kronenburg en is er goed te spreken over hun technische + electronische know how en dergelijke. Dus daar zou ik me geen zorgen om maken.
Ze doen voor hem ook wat meer het specialistische werk dus dan komt dat ook boven tafel of ze het kunnen.
Ze doen voor hem ook wat meer het specialistische werk dus dan komt dat ook boven tafel of ze het kunnen.
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Re: DTA of KMS
De andere welke ik weet in de buurt van geldrop is http://www.paulgeeris.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; schijnt ook heel veel van race porsches te weten
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
- Locatie: Veldhoven
Re: DTA of KMS
Ik ben zelf werkzaam bij van Kronenburg op de KMS afdeling dus ervaring genoeg
, ook met andere management systemen. Maar zeker leuk om al die goede reacties te horen 8) !
Het voordeel van KMS is dat wij een nieuw systeem kunnen leveren inclusief de complete kabelboom, sensoren, actuatoren, etc. Dus wanneer je een groot deel wilt vernieuwen en de betrouwbaarheid wilt verhogen is dit een goede optie. Tevens hebben wij inderdaad de mogelijkheid om in huis motoren op de motortestbank of auto's op de rollenbank af te stellen. Afstellen op locatie is ook mogelijk alleen wordt niet veel gedaan vanwege de grote drukte op de zaak
. Doordat het KMS systeem redelijk eenvoudig is opgebouwd is het voor veel technische onderbouwde mensen goed te begrijpen na wat studie. Dit brengt met zich mee dat een groot deel van onze dealers zelf in staat is om de ECU's af te stellen.
DTA staat bij ons inderdaad niet erg hoog aangeschreven, de manier van afstellen (met een pot box) is volgens ons niet de beste methode. Bovendien liggen in het magazijn genoeg voorbeelden (kapotte DTA's) om de betrouwbaarheid van DTA in twijfel te kunnen trekken. Genoeg klanten gehad die over zijn gestapt van DTA naar ons systeem mede dankzij de mindere service. Maar goed ik ga hier niemand zwart maken want er zijn ook mensen die wel tevreden zijn over DTA, ik wil alleen mijn ervaringen met jullie delen.
Daarentegen is Motec wel echt een super systeem daar ik daar persoonlijke ervaring mee heb, mede dankzij mij oude werkgever, echter wel bestemd voor een compleet andere doelgroep. Veel top-end raceteams gebruiken dit systeem. Nadeel van dit systeem is helaas dat het erg ingewikkeld is en dus niet door veel mensen te gebruiken is en bovendien zeer prijzig. Vooral in deze tijden merk ik dat veel klanten en ook dealers afstappen van Motec en switchen naar de wat 'goekopere' systemen zoals KMS, DTA, etc.

Het voordeel van KMS is dat wij een nieuw systeem kunnen leveren inclusief de complete kabelboom, sensoren, actuatoren, etc. Dus wanneer je een groot deel wilt vernieuwen en de betrouwbaarheid wilt verhogen is dit een goede optie. Tevens hebben wij inderdaad de mogelijkheid om in huis motoren op de motortestbank of auto's op de rollenbank af te stellen. Afstellen op locatie is ook mogelijk alleen wordt niet veel gedaan vanwege de grote drukte op de zaak

DTA staat bij ons inderdaad niet erg hoog aangeschreven, de manier van afstellen (met een pot box) is volgens ons niet de beste methode. Bovendien liggen in het magazijn genoeg voorbeelden (kapotte DTA's) om de betrouwbaarheid van DTA in twijfel te kunnen trekken. Genoeg klanten gehad die over zijn gestapt van DTA naar ons systeem mede dankzij de mindere service. Maar goed ik ga hier niemand zwart maken want er zijn ook mensen die wel tevreden zijn over DTA, ik wil alleen mijn ervaringen met jullie delen.
Daarentegen is Motec wel echt een super systeem daar ik daar persoonlijke ervaring mee heb, mede dankzij mij oude werkgever, echter wel bestemd voor een compleet andere doelgroep. Veel top-end raceteams gebruiken dit systeem. Nadeel van dit systeem is helaas dat het erg ingewikkeld is en dus niet door veel mensen te gebruiken is en bovendien zeer prijzig. Vooral in deze tijden merk ik dat veel klanten en ook dealers afstappen van Motec en switchen naar de wat 'goekopere' systemen zoals KMS, DTA, etc.
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:01
Re: DTA of KMS
Is het Motec systeem ook vrij programmeerbaar? Ik bedoel is de software om
een Motec systeem te programmeren ook vrijgegeven?
een Motec systeem te programmeren ook vrijgegeven?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: DTA of KMS
Ja, je kan die software zelfs gewoon downloaden direct van de site van MoTeC.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
- Locatie: Veldhoven
Re: DTA of KMS
Met de software van Motec kun je de ECU gewoon zelf instellen. Motec kan ook een programma/mapping mee leveren voor jou type motor en auto. Echter ervaring leert dat die maar nauwelijks voldoende is om de auto net stationair te laten lopen.Stijn L schreef:Is het Motec systeem ook vrij programmeerbaar? Ik bedoel is de software om
een Motec systeem te programmeren ook vrijgegeven?
Software is inderdaad gratis te downloaden, zo ook bij KMS en vele andere management fabrikanten. Ook handleidingen kun je meestal gewoon op de websites vinden dus de werking van het software programma op zich kun je zelf achter de pc, thuis ook uitvogelen. Dit wil echter nog niet meteen zeggen dat je motoren ook af kunt stellen.Bert ///M3 schreef:Ja, je kan die software zelfs gewoon downloaden direct van de site van MoTeC.

- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: DTA of KMS
Max, wat vind je van MegaSquirt?
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 07 okt 2009, 22:15
- Auto: VW luchtgekoeld
- Locatie: Geldermalsen
Re: DTA of KMS
Ik ben zéér tevreden over DTA. Heb de al wat oudere 48EXP gehad vroeger en heb nu de S60-pro. Heb er oa de afgelopen 3 jaar lang 30.000km per jaar mee gereden.
Nooit enig probleem mee gehad en de soft-ware is superstabiel. Volgens mij is DTA een stapje voor op de meeste andere ecu's qua techniek.
De closed-loop lambda control op alle nieuwe series is super en maakt afstellen op een bank wat fuel betreft vrijwel overbodig. Als ik naar d evermogensbank ga, win ik meestal geen vermogen meer om maar wat aan te geven. Nu weet ik al aardig hoe de onsteking moet staan en dat scheelt.
Maar de meeste moderne vrij programmeerbare ecu's kunnen meestal ongeveer hetzelfde, dus het beste advies wat ik je kan geven, is om te kijken waar jij de beste support van denkt te krijgen. Als KMS in de buurt zit en hebt vertrouwen daarin, dan zou ik dat serious opverwegen.
Best of luck,
Walter
Nooit enig probleem mee gehad en de soft-ware is superstabiel. Volgens mij is DTA een stapje voor op de meeste andere ecu's qua techniek.
De closed-loop lambda control op alle nieuwe series is super en maakt afstellen op een bank wat fuel betreft vrijwel overbodig. Als ik naar d evermogensbank ga, win ik meestal geen vermogen meer om maar wat aan te geven. Nu weet ik al aardig hoe de onsteking moet staan en dat scheelt.
Maar de meeste moderne vrij programmeerbare ecu's kunnen meestal ongeveer hetzelfde, dus het beste advies wat ik je kan geven, is om te kijken waar jij de beste support van denkt te krijgen. Als KMS in de buurt zit en hebt vertrouwen daarin, dan zou ik dat serious opverwegen.
Best of luck,
Walter
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
- Locatie: Veldhoven
Re: DTA of KMS
Megasquirt heb ik wat minder ervaring mee. Voordeel van Megasquirt is dat het zeer goedkoop is en een mooi project is voor de wat handigere mensen. Nadeel is dan ook dat men alleen de hardware levert en je het dus zelf in elkaar moet zetten. Het is natuurlijk ook mogelijk om het compleet te kopen bij een aantal bedrijven/dealers, maar dan wordt de prijs natuurlijk ook minder aantrekkelijk. Verder beschikt de megasquirt standaard over wat minder opties dan bijv. een DTA of andere ecu.RobS schreef:Max, wat vind je van MegaSquirt?
Bij de wat oudere systemen van megasquirt vond ik de resolutie en nauwkeurigheid wel wat tegenvallen. Hierdoor was het moeilijk om een goed toerentalsignaal te krijgen en de motor dus optimaal af te stellen. Maar tegenwoordig hoor ik verhalen dat dit verbeterd zou zijn.
Zoals ik al zei zijn er ook genoeg mensen die wel tevreden zijn over DTA, anders zou het er niet meer zijn denk ikWalter Dendunne schreef:Ik ben zéér tevreden over DTA. Heb de al wat oudere 48EXP gehad vroeger en heb nu de S60-pro. Heb er oa de afgelopen 3 jaar lang 30.000km per jaar mee gereden.
Nooit enig probleem mee gehad en de soft-ware is superstabiel. Volgens mij is DTA een stapje voor op de meeste andere ecu's qua techniek.
De closed-loop lambda control op alle nieuwe series is super en maakt afstellen op een bank wat fuel betreft vrijwel overbodig. Als ik naar d evermogensbank ga, win ik meestal geen vermogen meer om maar wat aan te geven. Nu weet ik al aardig hoe de onsteking moet staan en dat scheelt.

Om de closed loop lambda te laten werken zul je eerst een basic fuelmapping moeten hebben om de fuel in ieder geval al wat in de goede richting te zetten. Deze regelingen kunnen namelijk niet een volledig kenveld inregelen, alleen de brandstof verrijken of verarmen met max 50%. Tevens werkt de closed loop control alleen maar onder deellast, onder vollast moet je de lambda control toch echt uit zetten en zelf de brandstof op punt zetten, vooral bij turbo motoren. De regeling werkt onder deellast overigens wel super ja, deellast kenveld inregelen is alleen een kwestie van alle toeren en belastingen doorlopen en klaar is kees

Maar de closed loop lambda control is wel een groot voordeel van DTA en KMS t.o.v. Motec wat niet standaard is uitgerust met deze functie.
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 07 okt 2009, 22:15
- Auto: VW luchtgekoeld
- Locatie: Geldermalsen
Re: DTA of KMS
Kun je hier wat meer over vertellen? Ik gebruik closed-loop namelijk ook bij vollast en de Innovate is echt supersnel en de recente DTA ecu's hebben een zeer snelle processor, dus het zou moeten kunnen. Maar jouw ervaring is blijkbaar een andere?Max Jacobs schreef: .
Tevens werkt de closed loop control alleen maar onder deellast, onder vollast moet je de lambda control toch echt uit zetten en zelf de brandstof op punt zetten, vooral bij turbo motoren.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
- Locatie: Veldhoven
Re: DTA of KMS
Wanneer je de closed loop lambda uitzet bij vollast, is het mogelijk om onder vollast meer verrijking te geven voor extra koeling en smeering van de motor. Tevens wil je wanneer er iets mis gaat in de lambda regeling of motor zelf, onder vollast zeker niet dat de motor te arm gaat lopen. Ook bestaat de mogelijkheid dat de lambda regeling niet snel genoeg kan reageren onder vollast, waardoor ook weer de kans bestaat dat de motor te arm gaat lopen. Bovendien is de innovate lambda regeling niet een van de meeste snelle lambda regelingen. Er zijn dus verschillende redenen om de lambda regeling onder vollast uit te zetten, allen m.b.t. veiligheid tegen een te arm mengsel.
Ik heb op verschillende plaatsen gezien dat men de lambda regeling onder vollast uitzet en de motor bovenin liever iets rijker zetten. Dit gaat misschien ten koste van die laatste paar pk's, maar daar merk je eigenlijk niet zo veel van en het scheelt een hele hoop in de betrouwbaarheid. Maar het is dus niet perse nodig, net waar je je zelf het prettigst bij voelt.
Ik heb op verschillende plaatsen gezien dat men de lambda regeling onder vollast uitzet en de motor bovenin liever iets rijker zetten. Dit gaat misschien ten koste van die laatste paar pk's, maar daar merk je eigenlijk niet zo veel van en het scheelt een hele hoop in de betrouwbaarheid. Maar het is dus niet perse nodig, net waar je je zelf het prettigst bij voelt.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
- Locatie: Veldhoven
Re: DTA of KMS
Wanneer je de closed loop lambda uitzet bij vollast, is het mogelijk om onder vollast meer verrijking te geven voor extra koeling en smeering van de motor. Tevens wil je wanneer er iets mis gaat in de lambda regeling of motor zelf, onder vollast zeker niet dat de motor te arm gaat lopen. Ook bestaat de mogelijkheid dat de lambda regeling niet snel genoeg kan reageren onder vollast, waardoor ook weer de kans bestaat dat de motor te arm gaat lopen. Bovendien is de innovate lambda regeling niet een van de meeste snelle lambda regelingen. Er zijn dus verschillende redenen om de lambda regeling onder vollast uit te zetten, allen m.b.t. veiligheid tegen een te arm mengsel.
Ik heb op verschillende plaatsen gezien dat men de lambda regeling onder vollast uitzet en de motor bovenin liever iets rijker zetten. Dit gaat misschien ten koste van die laatste paar pk's, maar daar merk je eigenlijk niet zo veel van en het scheelt een hele hoop in de betrouwbaarheid. Maar het is dus niet perse nodig, net waar je je zelf het prettigst bij voelt.
Ik heb op verschillende plaatsen gezien dat men de lambda regeling onder vollast uitzet en de motor bovenin liever iets rijker zetten. Dit gaat misschien ten koste van die laatste paar pk's, maar daar merk je eigenlijk niet zo veel van en het scheelt een hele hoop in de betrouwbaarheid. Maar het is dus niet perse nodig, net waar je je zelf het prettigst bij voelt.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
- Locatie: Veldhoven
Re: DTA of KMS
Oeps, iets te snel geklikt. 

-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 07 okt 2009, 22:15
- Auto: VW luchtgekoeld
- Locatie: Geldermalsen
Re: DTA of KMS
Ok, je ziet het dus alleen als veiligheids voorziening. Dacht even dat je zei dat closed-loop bij vollast NIET werkte...
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:32
Re: DTA of KMS
Aangezien jij bij van Kronenburg werkt kan ik begrijpen dat je kms hoger aanslaat dat DTA elke andere serieuze motorbouwer zal het niet met je eens zijnMax Jacobs schreef:Ik ben zelf werkzaam bij van Kronenburg op de KMS afdeling dus ervaring genoeg, ook met andere management systemen. Maar zeker leuk om al die goede reacties te horen 8) !
Het voordeel van KMS is dat wij een nieuw systeem kunnen leveren inclusief de complete kabelboom, sensoren, actuatoren, etc. Dus wanneer je een groot deel wilt vernieuwen en de betrouwbaarheid wilt verhogen is dit een goede optie. Tevens hebben wij inderdaad de mogelijkheid om in huis motoren op de motortestbank of auto's op de rollenbank af te stellen. Afstellen op locatie is ook mogelijk alleen wordt niet veel gedaan vanwege de grote drukte op de zaak. Doordat het KMS systeem redelijk eenvoudig is opgebouwd is het voor veel technische onderbouwde mensen goed te begrijpen na wat studie. Dit brengt met zich mee dat een groot deel van onze dealers zelf in staat is om de ECU's af te stellen.
DTA staat bij ons inderdaad niet erg hoog aangeschreven, de manier van afstellen (met een pot box) is volgens ons niet de beste methode. Bovendien liggen in het magazijn genoeg voorbeelden (kapotte DTA's) om de betrouwbaarheid van DTA in twijfel te kunnen trekken. Genoeg klanten gehad die over zijn gestapt van DTA naar ons systeem mede dankzij de mindere service. Maar goed ik ga hier niemand zwart maken want er zijn ook mensen die wel tevreden zijn over DTA, ik wil alleen mijn ervaringen met jullie delen.
Daarentegen is Motec wel echt een super systeem daar ik daar persoonlijke ervaring mee heb, mede dankzij mij oude werkgever, echter wel bestemd voor een compleet andere doelgroep. Veel top-end raceteams gebruiken dit systeem. Nadeel van dit systeem is helaas dat het erg ingewikkeld is en dus niet door veel mensen te gebruiken is en bovendien zeer prijzig. Vooral in deze tijden merk ik dat veel klanten en ook dealers afstappen van Motec en switchen naar de wat 'goekopere' systemen zoals KMS, DTA, etc.

-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 07 okt 2009, 22:15
- Auto: VW luchtgekoeld
- Locatie: Geldermalsen
Re: DTA of KMS
Kijk, dat werpt toch weer een heel ander perspectief op het een en ander...
Greets,
Walter
(' één zeer tevreden dta-gebruiker'
)
Greets,
Walter
(' één zeer tevreden dta-gebruiker'

-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
- Locatie: Veldhoven
Re: DTA of KMS
Wat ik al zei, ik deel alleen maar mijn ervarin, er zijn genoeg mensen die wel tevreden zijn met DTA zoals jij en walter al bevestigen. Er zijn natuurlijk ook mensen die minder tevreden zijn over KMS, maar die heb ik minder voorbij zien komen als mensen die niet content waren met hun DTA. Dit tezamen met mijn ervaringen met DTA vormt mijn mening over DTA, maar dat is mijn mening en hoeft niet door iemand gedeeld te worden. De topic starter vroeg alleen om advies, en vandaar dat ik dit verhaal hier heb vermeldt.Mel20v schreef:Aangezien jij bij van Kronenburg werkt kan ik begrijpen dat je kms hoger aanslaat dat DTA elke andere serieuze motorbouwer zal het niet met je eens zijnMax Jacobs schreef:Maar goed ik ga hier niemand zwart maken want er zijn ook mensen die wel tevreden zijn over DTA, ik wil alleen mijn ervaringen met jullie delen.Ik werk al heet wat jaartjes met DTA (hobbymatig ik ben geen bedrijf) en heb al tientallen auto's voorzien van DTA; vooral veel Golfjes met 20kleppers maar ook kitcars en crossauto's en ben er zeer tevreden mee. Heb er ook nog nooit een stuk gehad. Je hebt het ook over mindere service maar van wie dan? Als ik nu Guido Alons (de NL importeur en natuurlijk ex werknemer van jullie) zou bellen voor een bestelling dan heb ik morgen de spullen binnen ook helpt hij je bij elke vraag die je hebt. Je kan ook gewoon naar Engeland bellen en Alan (de eigenaar van DTA)een vraag stellen en die helpt je ook altijd zo goed als hij kan. Ik heb ook diverse andere systemen geprobeerd zoals MBE/Haltech/EMS/KMS/Microtech/Autronic etc en sommige hebben opties die handig zijn en zijn ook gewoon goed maar ik gebruik het liefst DTA juist vanwege de goede service en vanwege de stabiele overzichtelijke software (ziet er toch een stuk beter uit dan die van jullie of niet?) Van Kronenburg is een mooi bedrijf en KMS een leuk systeem maar ik heb liever DTA.
En als KMS software niet overzichtelijk is, moet je Motec eens zien

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Arstey, beske, Bob Gervais, Dimitri, EricT, Joost H., Majestic-12 [Bot], Mark 320iS, mark123, Sidney, SvB en 7 gasten