Argumentatie topic, WAAROM geen kastje in de auto.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Argumentatie topic, WAAROM geen kastje in de auto.

Bericht door RVV » 17 nov 2009, 20:02

In dit topic kun je, uiteraard enigzins onderbouwd vermelden waarom er GEEN km registratie kastje in de auto mag komen.

Alle teksten zullen we samenvoegen en plaatsen op de site, redonzeprivacy.nl die door Tom in elkaar word gezet.

Als we een mooi geheel hebben gaan we heel internetend Nederland platspammen met een link en Waarom we het niet moeten willen. Tom kun je ook nog iets van een online petitie gebeuren inbouwen ? En eventueel een teller van hoeveel mensen de site hebben gezien ?

We trekken ten strijde....
Tom schreef: http://www.driving-fun.com/Tom/Privacy/?file=home" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.driving-fun.com/Tom/Privacy/?file=pagina" onclick="window.open(this.href);return false;

Eerste opzetje voor een website...

Hans

Re: Argumentatie topic, WAAROM geen kastje in de auto.

Bericht door Hans » 17 nov 2009, 20:10

Geen kilometerheffing door middel van een kastje:

-Privacy (die OV chipcard is ook zo lek als een mandje)
-Overheid die door middel van dat kastje een landelijke traject controle opzet
-Bij een storing van het kastje door wat voor reden dan ook absurde boete's en gevangenisstraf en de bewijslast ligt bij de burger

GTRene

Bericht door GTRene » 17 nov 2009, 20:15

wat Hans zegt, met toevoeging, nog meer shit in de auto, maar nu hoor ik ook al dat ze het in navigatie systemen kunnen stoppen of koppelen aan? en misschien geven ze dan wel zoiets weg of brengen ze het heel mooi...gevaarlijk :mrgreen:

belachelijkste gewoon de straffen en de regels en nog meer denkwerk of waar je rekening mee moet houden...scary shit

Hans

Bericht door Hans » 17 nov 2009, 20:17

En waar komt dat kastje te zitten? Ik heb al exemplaren gezien waar ie bovenop het dashboard zit :bag: buiten dat het oer en oer lelijk is hoe zit het als iemand dat kastje steelt? Rijd ie lekker op jou kosten rond.

Casper

Bericht door Casper » 17 nov 2009, 20:31

Kastje is:

-Communistische praktijken van linkse loeders
-Vanwege bovenstaand punt levensgevaarlijk voor je privacy
-Voorloper van snelheidsbegrendser op de auto
-Het ambtelijk moloch wordt NOG groter
-Een nieuwe manier om de hardwekende burger NOG meer geld uit de zak te kloppen, om dat vervolgens in linkse gesubsidieerde onrendabele multiculti-projecten te kunnen steken

Zo kan ik denk ik de hele avond doorgaan....

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 17 nov 2009, 20:40

Absoluut gebrek aan vertrouwen in de uitvoerder, als gevolg van eerder & structureel falen van dezelfde uitvoerder, in deze de overheid. Garanties zijn bij de overheid garanties tot de opvolger van de bedenker iemand met een 'ideetje' goedkeuring geeft en de garanties in de process negeert. Voorbeelden hiervan: automatisch boetebeleid (nu uitgesloten maar over 10 jaar voor koos spee v2.0 een eitje om als regel in te voeren), sturing autoaanschaf op basis van leugenlabels (ook wel bekend als groene labels). Laatstgenoemde wordt nu wel gedaan en dit instrument valt straks weg - geloof ik niet in.

Mogelijke gevolgen 1: onacceptabele vermindering van privacy, absoluut verdwijnen van gevoel van 'vrijheid', hoewel dat al een relatief gevoel is in Nederland, hyperboete's bij circuitrijden.
Mogelijke gevolgen 2: (bijna onacceptabele) vermindering van keuzevrijheid auto, gebaseerd op besluiten en/of adviezen van mensen die in technisch opzicht niet genoeg onderlegd zijn om deze besluiten/adviezen te nemen (bewijs: toyota prius)

Los van bovenstaande heb ik niet het vertrouwen in de betrouwbaarheid van het systeem. Een beetje techneut met slechte bedoelingen misleidt het systeem, voor je het weet betaal je voor iemand anders. Als het systeem wel waterdicht is dan wordt het waarschijnlijk zo duur dat je onfatsoenlijk de sjaak bent als het stuk gaat. En met mijn voorliefde voor zandwegen (zou het systeem tegen het gerammel kunnen?) zie ik dat zo gebeuren. Zowieso, betaal ik voor een slecht onderhouden zandweg ook 6 ct./km? Of flipt het systeem dan :D ?

Tenslotte wordt autorijden voor de onderkant (waar ik zelf niet onder val, hoewel de leeftijd van mijn auto's anders zou doen vermoeden) duurder: geen voordeel (want bpm wordt nu toch nagenoeg niet betaald), wel duurder.

Tom

Bericht door Tom » 17 nov 2009, 20:41

Ehm alleen zie ik nu 'argumenten' die ook als reactie op telegraaf.nl zijn te vinden van de gemiddelde Nederlander die maar wat loopt te zeiken.
Als we dit gaan doen moet het wel een goed, overtuigend en onderbouwd verhaal zijn....
Een verhaal gecombineerd met uitspraken van mensen die thuis zijn in het hele GPS verhaal (bedrijven of leraren aan de TU ofzo) die twijfels hebben over de positiebepaling. Argumenten van een advocaat of die alle regels omtrent de privacy kent. Het moet een verhaal worden dat weet te overtuigen en geen "wij vinden het kut want wij willen geen kut kastje erin want da's klote voor m'n privacy, vind jij ook, onderteken dan de petitie *burp* dank u".

edit: verhaal van G Kolkman is goede basis imho :thumbup:

Niall

Bericht door Niall » 17 nov 2009, 20:46

U gelofde dat de BPM helemaal zou verdwijnen, nee die werd vervangen door de CO2 toeslag waardoor u als automobilist meer moet betalen.

U gelooft dat de GPS kastjes niet gebruikt zullen worden voor snelheidsbekeuringen, als u dat gelooft dan gelooft u in sprookjes.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 nov 2009, 20:47

Geen kastje;

1 Privacy

De overheid hoeft niet te weten waar ik ben, waar ik naar toe ga en wanneer ik weer thuiskom........................het is voldoende als ik dat zelf weet. Het is ook mijn recht om dat prive te houden.

Argumenten als ik heb niets te verbergen, dus ze mogen alles weten, getuigen van een abjecte stupiditeit.

Mijn regel; Ik heb niets te verbergen, ze hoeven niets van mij te weten.

2 Koppelen van gegevens die niet primair bedoeld zijn waarvoor het kastje geïnstalleerd is.

Het kastje moet een aantal registraties bijhouden, maar het is technisch simpel om meer gegevens te destilleren die niet beoogd zijn om te meten. Daar zal zonder twijfel misbruik van gemaakt worden door bevoegde instanties.

Daarbij kunnen gegevens die opgeslagen worden ook in publieke handen komen, daar zijn intussen meer dan voldoende voorbeelden van bekend.

3 Het systeem niet oplost waar het voor ontwikkeld is en bovenal te duur is voor wat het biedt.

Primair is het systeem om 2 redenen bedacht;
- het verminderen van het file leed, ofwel het oplossen van het verkeers infarct/mobiliteits vraagstuk.
- Direct daaraan gekoppeld verminderde emissie en aldus een vergroening van de samenleving.

Dit zijn bewust foutieve aannames (we worden hier doelbewust bedonderd), maar stategisch zeer uitgekookt.

Het aantal file`s zal niet verminderen ( zie enquete weggebruikers uitzending 17-11-2009 1 Vandaag). Hiermee zal ook niet voldaan worden aan de milieu eisen.

De overheid weet dit ook, en omdat het aantal gereden km`s niet afneemt (eerder toeneemt) zal de staatskas opnieuw een flinke injectie van de burgerlijke pecunia`s tegemoet kunnen zien.

Uiteraard zal er een fors ambtenaren apparaat moeten komen die toezien op implementatie en controle van een dergelijk systeem, het ontwikkelen en uitvoeren van technische infrastructuur, het onderhoud ervan zal eenaanslag op de schatkist zijn, waar de bodem reeds enige tijd zichtbaar is.

4 Het systeem is niet onfeilbaar

We zijn afhankelijk van het in de lucht houden van een Amerikaans GPS systeem, dat reeds achterstallig onderhouden is. ( zie; http://weblogs.nrc.nl/opklaringen/" onclick="window.open(this.href);return false;)
De bewijslast ligt echter bij de gebruiker van dit kastje, met daaraan gekoppeld een strafmaat die in totale wanverhouding staat met de overtreding.

5 De oplossing voor dit probleem zo vergezocht is dat je niet anders kan concluderen dat er een dubbele agenda is.

6 De BPM wordt afgebouwd, maar de CO2 tax wordt ingebouwd, broekzak vestzak verhaal dus. We geven het beestje een andere naam en daarmee moeten we het maar voor waar aannemen.

7 De autorijder als niet autorijder dmv een "ingezetenen tax" mag opdraaien voor het missen van de provinciale opcenten.
Dit is op zich al zo absurd dat je net zo goed de wegenbelasting in tact kan laten.

Snipe

Bericht door Snipe » 17 nov 2009, 21:24

Betalen per kilometer op basis van de mate van vervuiling van je auto; het klinkt zo logisch, maar hoe ingewikkeld wil je het uitwerken? Bijhouden hoeveel kilometers iedereen rijdt en daar vervolgens een rekening voor sturen is een mogelijkheid, maar een kind voelt al aan dat dat een ondoenlijk karwei is. Het is natuurlijk veel logischer om dat door te berekenen in de benzineprijs, áls je al zoiets zou willen doen.

Daarbij doemt een een soort spookbeeld op van een alziende en alwetende overheid. Twintig jaar na de val van de muur gaat de Nederlandse staat over op het vastleggen van alle gegevens. We waren al het land met de meeste telefoontaps. Internetgegevens worden opgeslagen (bedenk dat even: als je naaktfoto's van Patricia Paay zoekt kan iemand dat over twee jaar nog terugvinden!). Onder aanvoering van ChristenUnie-opperhoofd Rouvoet wordt de schaamhaarontwikkeling van kinderen vastgelegd. Door de ov-chipkaart worden je reizen met het openbaar vervoer volledig inzichtelijk. De volgende stap is dat al je autokilometers worden bijgehouden. En belangrijker nog: bewaard.

Eurlings: 'basiswantrouwen'
Een argument van mensen die weinig om privacy geven - ook van mij - is dat je niets te verbergen hebt. Dat is op zich wel waar natuurlijk. Maar dan nog. Een kastje in je auto dat al je ritten en al je kilometers vastlegt is een brug te ver. Er is, hoorde ik minister Eurlings vanmiddag zeggen, 'een basiswantrouwen jegens de kilometerheffing'. Zo gek is dat niet. Het is niet moeilijk om je voor te stellen dat het mis zal gaan.

Cybermaffia
Een eerste punt van aandacht is de veiligheid. Onlangs voerde de overheid zelf een campagne tegen de cybermaffia. Wanneer iedere auto in Nederland via een kastje verbonden wordt met computers die de gegevens vervolgens verwerken, kun je natuurlijk op je vingers natellen dat diezelfde cybermaffia dat systeem zal proberen te hacken.
Voor die hackers, maar ook voor het bedrijf dat de gegevens zal verwerken, is exact inzichtelijk waar je bent geweest en wanneer je daar bent geweest. En hoe zit het met leasend Nederland? Weet de baas straks precies waar je je vrije zondag hebt doorgebracht?

Afbeelding

Doorlopende trajectcontrole?
Een tweede aandachtspunt betreft de eventuele volgende stappen. Minister Ter Horst (op sommige sites bekend als Ter Dorst) kondigde eerder deze week aan dat de politie meer bonnen uit moet schrijven. En dat terwijl velen nu al het beeld hebben dat de politie niet veel meer is dan een geoliede bonnenmachine.
In dat licht bezien is het niet gek dat velen vrezen dat bestanden gekoppeld zullen gaan worden. Het begint met een kilometerheffing, maar zal Nederland straks een doorlopende trajectcontrole zijn? Wie zegt dat de gegevens niet vergeleken zullen worden met de rittenregistratie van leaserijders?

Afbeelding

Budgettair neutraal. Of toch niet?
Een laatste vrees die nu al terecht lijkt te zijn is dat de kilometerheffing de automobilist méér gaat kosten. De kilometerheffing zou in plaats van de houderschapsbelasting en BPM komen én - zo werd gezegd - zou budgetneutraal zijn voor automobilisten. Nu echter ook provincies alweer een nieuwe, eigen belasting uit de hoed hebben getoverd om hun verlies aan inkomsten te compenseren, lijkt dat niet te lukken.
Een budgettair neutrale kilometerheffing met daar bovenop een bewonersbelasting of inwonertaks betekent immers een verhoging.

Extra afschrijving bestaand wagenpark
Ten slotte wordt voorbij gegaan aan het bestaande wagenpark. Volgens het kabinet is de automobilist niet duurder uit, 'want de BPM wordt afgeschaft'. Als je nu al een auto hebt, heb je die BPM echter al betaald. Dat betekent dat je én een dure auto hebt gekocht én er extra veel op afschrijft omdat een vergelijkbare nieuwe auto goedkoper is én ook nog eens de kilometerheffing betaald. Het laat zich raden dat dit voor bijvoorbeeld een M5 stevig in de papieren kan lopen.

Afbeelding

Oplossing
De staat die alles weet. De overheid weet waar je rijdt, wanneer je belt, wie je belt, wat je op internet opzoekt, hoeveel je verdient, waar je werkt en nog veel meer. Op een dag is het genoeg.

Toch is er een oplossing. Doe als ik en koop een auto van vóór 1987. Je hoeft geen kastje in te bouwen. De staat zal niet weten wat je doet en wanneer en met wie. Het is jouw leven. Daar heeft niemand iets mee te maken, en zeker de overheid niet.

Afbeelding

Zie ook:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... sgebarsten" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sprout.nl/artikel.jsp?id=1925832" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autoweek.nl/autonieuws/13043 ... -oldtimers" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... rstaks.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kgroot.nl
Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2

Bericht door Kgroot.nl » 17 nov 2009, 21:47

het begin van het einde

- Straks kan het CJIB aan de hand van het kastje gaan kijken wanneer, waar en hoeveel te hard je gereden hebt. Moet kunnen met zo'n kastje lijkt me.
- Of als je met een dikke auto rijd kan een slim iemand zo achterhalen waar ie staat en makkelijk voor diefstal

Snipe

Bericht door Snipe » 17 nov 2009, 21:48

Kgroot.nl schreef:Of als je met een dikke auto rijd kan een slim iemand zo achterhalen waar ie staat en makkelijk voor diefstal
Dat kan toch nu ook? Of is er een andere reden waarom de halve wereld z'n kentekenplaat wegshopt op internetfoto's?

Luco

Bericht door Luco » 17 nov 2009, 22:11

Snipe schreef:
Kgroot.nl schreef:Of als je met een dikke auto rijd kan een slim iemand zo achterhalen waar ie staat en makkelijk voor diefstal
Dat kan toch nu ook? Of is er een andere reden waarom de halve wereld z'n kentekenplaat wegshopt op internetfoto's?
Nou dat niet alleen, als iemand het systeem kan kraken weten ze dus precies waar je bent en hoever je nog van huis of evt eigen zaak bent.
Het dievengilde kan dus op het gemak je huis of zaak leeghalen?

PeterB

Bericht door PeterB » 17 nov 2009, 22:16

http://weblogs.nrc.nl/opklaringen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarom dus ook niet..

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 nov 2009, 22:17

PeterB schreef:http://weblogs.nrc.nl/opklaringen/

Daarom dus ook niet..

Die staat reeds een paar posten hierboven :wink:

PeterB

Bericht door PeterB » 17 nov 2009, 22:20

romo schreef:
PeterB schreef:http://weblogs.nrc.nl/opklaringen/

Daarom dus ook niet..

Die staat reeds een paar posten hierboven :wink:

Jij altijd met je 4 Aviertjes in 1 reactie..... :forum: :D

Joop

Bericht door Joop » 17 nov 2009, 22:24

Naast alle bovenstaande punten;

Is de apparatuur überhaupt nauwkeurig genoeg in het geval van het bewuste kastje...?

...bij de (mobiele) navigatie-apparatuur zie je de positie van je zelf op de weg nog wel eens op een zij- of parallelweggetje bij bijvoorbeeld een snelweg springen of andersom...

Hierbij worden dan dus ook verkeerde gegevens geregistreerd: dure snelwegkilometers tijdens de spits, terwijl je net over het lokale parallelweggetje naar huis rijdt: aangezien men straks op basis van positie en tijd ook diverse bedragen per kilometer wil hangen.

Aan de andere kant zullen deze verspringen wellicht ook vraagtekens bij de controlerende instantie oproepen en je mag op het matje verschijnen om het e.e.a. uit te leggen... (wellicht wel: waarom je niet in de file ben gaan staan... :wink: en nu een 'sluiproute' pakt)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 17 nov 2009, 23:27

Overigens zie ik hier wel een markt voor discreet chauffeuren en/of verhuur. Als verhuurbedrijf tik je alles af aan de overheid en waar iemand geweest is blijft in de binnenshuisze administratie. Moet je alleen wel weer oppassen dat je als company zelf niet opgelicht wordt.

RVV

Bericht door RVV » 17 nov 2009, 23:35

Paar dingen (voor Tom) ; op de homepage moeten 10 argumenten staan waarom we geen kastje moeten. 10 kort maar krachtige zinnen die de "luie" lezer in één keer kan begrijpen. Op basis van die die 10 argumenten kan men klikken op een button Ik ben ook tegen een kastje in de auto.

Klikt men de zinnen zelf aan (of een button), dan kunnen we de materie verder uitwijden voor de meer geíntereseerde lezer. Maar ook dit gedeeltje moeten geen overloze lappen tekst zijn.

Als draait om zo direct mogelijk in "Jip en Janneke" taal de lezer duidelijk te maken hoe fucked up ze zijn als ze een kastje in de auto "accepteren".

Alles natuurlijk flink populistisch "aangedikt" (maar wel de waarheid) want dat vreet de pers en media als geen ander.

Eenmaal de site, dan deze zo ver als mogelijk is verspreiden op het internet.. elk community die je kan bereiken, OOK in het hol van de leeuw, die moeten we de link van de site "geven"..

Geurilla marketing noemen we zoiets.. in het algemeen belang het belang van onze privacy..

GOGOGO..

RVV

Bericht door RVV » 17 nov 2009, 23:38

We hebben toch een goede prof. tekstschrijver in de zaal , ik zal hem even schoppen, :bignews:

jarno trulli

Bericht door jarno trulli » 18 nov 2009, 00:37

we hadden al dit soort systemen bij mijn vorige werkgever in de auto´s voor de bijtelling, vooral dat ijken word echt geweldig. kmtellers zijn een stuk minder accuraat dan het gps signaal wat als gevolg heeft dat je nogal verschillen hierin krijgt die je moet gaan verantwoorden. ik kap in 2012 met autorijden en koop wel een motor.

Snipe

Bericht door Snipe » 18 nov 2009, 00:47

Tom schreef: http://www.driving-fun.com/Tom/Privacy/?file=home" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.driving-fun.com/Tom/Privacy/?file=pagina" onclick="window.open(this.href);return false;

Wie is eigenlijk Beftekkel Henkie?

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 18 nov 2009, 00:50

Volgens mij heet dat jabber text???

Luuk

Bericht door Luuk » 18 nov 2009, 01:16

Snipe schreef:

Wie is eigenlijk Beftekkel Henkie?
:lol: :lol:

Wbt het initiatief tot bouwen van de website: zeer goed!!! Dit gaat ongetwijfeld een knaller worden.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 18 nov 2009, 01:19

Ik vindt de site helemaal TOP!!!!!!! 100punten!

Plaats reactie