Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Wat is onze privacy en individuele vrijheid nog waard ?

Niks, ik ben bereid om mijn mobiele vrijheid op te offeren voor een hoger doel.
3
1%
Zal niet zo'n vaart zal lopen en heb alle vertrouwen in onze overheid.
6
3%
Ik accepeteer het maar, je hebt toch geen keus.
25
12%
Dit gaat veel te ver mijn privacy en mobiele vrijheid is me heel veel waard.
54
26%
Totaal onacceptabel, dit mag nooit doorgaan, mijn privacy KAN ik niet opgeven.
70
34%
Keiharde acties zijn op zijn plaats, ik zal me met hand en tand verzetten.
49
24%

Totaal aantal stemmen: 207

Adje ///M3

Re: Argumentatie topic, WAAROM geen kastje in de auto.

Bericht door Adje ///M3 » 17 nov 2009, 20:53

Afbeelding

:bag:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 17 nov 2009, 20:55

allen schreef:Handig met een Caterham, zo'n kastje... :hammer:
Kilometer heffing in een Caterham.......dat kastje zal weinig kilometers registreren :mrgreen:

wjn

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door wjn » 17 nov 2009, 21:18

romo schreef:NRC Handelsblad;

dinsdag 17 november 2009 door Marc Chavannes

Rekeningrijden via het Pentagon
Een zelden beschreven sleutelelement van het systeem van rekeningrijden dat het kabinet vrijdag aankondigde is de afhankelijkheid van GPS, het satelliet-stelsel dat door het Amerikaanse leger in de lucht wordt gehouden.

Hieronder een brief van internetkundige lezer Friso Gosliga. Hij beschrijft wat er gebeurt als het Pentagon de stekker er uit trekt. Een zo kort mogelijke uitleg en argumentatie:

“Het NL systeem voor rekeningrijden zal zijn gebaseerd op een kastje dat voor zijn positiebepaling afhankelijk is van GPS. Het gebruik van GPS (Global Positioning System) signalen is gemeengoed geworden in navigatiesystemen, mobiele telefoons en allerlei andere toepassingen. Het GPS bestaat uit een netwerk van 24 tot 32 satellieten en bijbehorende voorzieningen op aarde.

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat dit systeem volledig wordt gerund door het Amerikaanse leger. Tot 2000 was het zelfs zo dat de plaatsbepaling voor het leger nauwkeuriger was dan de plaatsbepaling voor burgers. Door een politiek besluit werd dit verschil opgeheven.

Het onderhoud van GPS kost klauwen met geld. Ook de Amerikaanse overheid voelt de crisis. Het vervangingsprogramma voor satellieten heeft nu al meerdere jaren vertraging opgelopen.

Onlangs heeft de Amerikaanse rekenkamer (Accountability Office) zijn zorgen uitgesproken over het onderhoud van GPS en gewaarschuwd dat het systeem al in 2010 de eerste haperingen zou kunnen vertonen als er niet tijdig meer satellieten worden gelanceerd. Het leger heeft uiteraard met sussende woorden geprobeerd die zorgen weg te nemen.

(Links naar relevante artikelen onderaan dit bericht.)

Ongetwijfeld ziet u het gevaar: als het GPS hapert of uitvalt, werken niet alleen navigatiesystemen niet meer – ook systemen als het Nederlandse rekeningrijden vallen dan uit. En omdat het bij rekeningrijden om enorme bedragen gaat, is dat een groot risico voor de Nederlandse overheid. Een risico waarop we zelf geen invloed hebben.

Bij mijn weten is er geen vergelijkbare situatie waarbij de Nederlandse overheid zo’n groot deel van haar maandelijkse inkomsten volledig afhankelijk heeft maakt van het beleid van een ander land, in dit geval de Amerikaanse overheid en het onderhoud van GPS. Je zou je kunnen afvragen of dat wel verantwoord is.

Als Amerika ooit zou besluiten om het GPS systeem te laten vallen, of het door mismanagement onbetrouwbaar te laten worden, of vanwege zwaarwegende militaire belangen tijdelijk weer minder nauwkeurig te maken voor burgers – dan heeft Nederland direct een acuut geldprobleem. En dat niet alleen, vele Nederlandse burgers zijn op dat moment zelfs strafbaar. Moeten we dan papieren rittenstaten gaan invullen?

Het meest voor de hand liggende tegenargument is dat GPS ook voor Amerika zelf van levensbelang is. Natuurlijk is dat zo. Het systeem zal niet zomaar omvallen, het wordt op dit moment zelfs (met de nodige problemen) gemoderniseerd.

Neemt niet weg dat al deze ontwikkelingen een Amerikaanse aangelegenheid zijn. Nederland heeft daar geen enkele zeggenschap in. Het principiële punt blijft dat een deel van de inkomsten van de Nederlandse overheid afhankelijk wordt van een systeem dat volledig buiten de eigen invloedssfeer valt. En dat is gevaarlijk. Het maakt ons chantabel.

Alternatieven dan? Het alternatieve Europese Galileo-systeem moet nog worden uitgerold. En ook de Europese landen voelen de crisis in de portemonnee dus de vraag is hoe snel dit zal gaan. En de vraag is of het kastje in onze auto’s geschikt is voor beide systemen. Galileo bestaat nog niet en zal kinderziektes bevatten. Kun je kastjes maken die al op de nog niet bestaande techniek vooruitlopen? De ervaringen daarmee zijn niet gunstig.”

PS: De relevante URL’s:

Het rapport van de Amerikaanse rekenkamer: http://www.gao.gov/highlights/d09670thigh.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Een artikel daarover in de Guardian: http://www.guardian.co.uk/technology/20 ... -breakdown" onclick="window.open(this.href);return false;

En de sussende woorden van Space Command: http://abcnews.go.com/Technology/Aheado ... 002&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Eindelijk iemand met hersens bij een krant (het is niet zomaar een krant natuurlijk).

Overigens, de eerste GPS satelieten zijn allang uit de lucht (gevallen), ze worden continue vervangen en er hangen ook "reserve"satellieten. Maar wat is die reserves er niet meer zijn?

Naar mijn mening is dit het enige zinnige argument tegen de black boxen in de auto. De afhankelijkheid van een ander land.

Joop

Bericht door Joop » 17 nov 2009, 21:27

Stukje uit de NRC kun je idd. gewoon in versimpeld stukje tekst op de site knallen...
...nog een extra reden om met deze veel te ingewikkeld opgezette actie te stoppen en wel heel rap.

Kort gezegd de problemen van het systeem:
1. Onvrijwillige inbreuk op de privacy;
2. afhankelijk zijn van een (bijna) failliet land die het signaal van het kastje beheerd/aanstuurt;
3. mogelijkheden tot maximaal uitnutten van het gps-kastje: bijvoorbeeld automatisch je bon voor te hard rijden op de mat.
Laatst gewijzigd door Joop op 17 nov 2009, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfistroel

Bericht door Alfistroel » 17 nov 2009, 21:40

Is het een idee om een auto uit het buitenland te halen en op die platen te blijven rijden?

Wordt je gepakt ben je de sjaak natuurlijk maar ik ben nu ook al 14 jaar niet aangehouden.

NielsH

Bericht door NielsH » 17 nov 2009, 21:45

Uit het andere topic:

-Overheid die door middel van dat kastje een landelijke traject controle opzet

Wen er maar aan, ze zijn al bezig om de verschillende trajectcontroles aan elkaar te koppelen, en zo dus al een heel groot deel van NL te dekken.

Joop

Bericht door Joop » 17 nov 2009, 21:50

Op de snelwegen vind de trajectcontroles geen probleem; rijdt op die stukken wel lekker door over het algemeen... Opschieten kun je nu toch al niet en die minuut die je wint door veel harder te rijden maakt dan ook niets uit. Laat staan als ze straks het rekeningrijden invoeren waarbij je betaald om in de file te mogen staan; want echt niemand stapt uit zijn of haar auto om naar het werk te moeten gaan als het openbaar vervoer voor een groot deel van Nederland ook al geen optie is. Alleen in de randstad en werkend in het centrum van een stad heeft het OV zin, anders ben je nog veel sneller op plek wanneer je de auto pakt.

PeterB

Bericht door PeterB » 17 nov 2009, 22:31

Yep, rij maar eens over de A2 richting Utrecht vanaf Amsterdam. :lol:

Dat gaat goedkomen... :banaan:

Hans

Bericht door Hans » 18 nov 2009, 08:21

Bron: Telegraaf

Citaat:
Als de "veiligheid van de staat" in het geding is, of in het geval van "voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten", mag de recherche of de inlichtingendienst AIVD gewoon meekijken in de auto. Dat blijkt uit de uitleg bij het wetsvoorstel kilometerprijs.

Rillen

Oppositiepartijen VVD en PVV rillen bij de gedachte dat de overheid zo nóg een manier in handen krijgt om burgers te begluren. Na het tappen van telefoonlijnen en het natrekken van kentekens via portalen boven de snelweg, biedt het 'kastje van Camiel' opnieuw een schat aan mogelijkheden.

"Wij vinden dit echt een 'Big Brother is watching you'-verhaal", stellen de VVD-Kamerleden Aptroot en Teeven. "Dit is een enorme aantasting van de privacy." PVV-Kamerlid De Mos, die al eerder sprak van een 'spionagekastje', vreest eveneens een te grote overheidsmacht. "Straks zijn alle gegevens gewoon weer bij het Politbureau bekend", waarschuwt de PVV'er.

Minister Eurlings (Verkeer) stelt tot nu toe dat de privacy van automobilisten bij het gebruik van het registratiekastje in de auto wél is gewaarborgd. Volgens de CDA-bewindsman blijft informatie over welke routes wanneer zijn afgelegd in het kastje, en krijgt het bureau dat de acceptgiro's verstuurt, alleen een overzicht van hoeveel kilometers tegen welk tarief zijn verreden. De VVD is echter wantrouwend. "Het zal niet de eerste keer zijn dat de overheid toch gebruikmaakt van geheime gegevens omdat zij dit belangrijk genoeg vindt", aldus Aptroot.

'Leven ligt al op straat'

Ook de vraag wat de 'staatsveiligheid' raakt, bepaalt de overheid zelf. Op zich is je verblijfsplek via je mobiele telefoon nu ook te volgen, maar dat mobieltje kun je nog straffeloos uitzetten. CU-Kamerlid Cramer vindt de privacydiscussie overtrokken. "Via de bonuskaart van AH en de gegevens van de mobiele telefoon ligt ons leven al op straat. Ik vind het juist wel makkelijk als mijn provider straks weet wat mijn dagelijkse route is. Dan krijg ik direct filenieuws en kan ik misschien bij die ene pomp nog een cent goedkoper tanken." De ANWB buigt zich over de vraag of zij een dergelijke aantasting van privacy accepteert.
Als er straks een moord of verkrachting is gepleegd, en het blijkt dat jij daar net met je auto in de buurt bent geweest ben je meteen verdachte. :?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 nov 2009, 08:22

Knot schreef:Ik vraag me ook al hoe lang dat auto's van voor 1987 verhaal nog zal mogen, gaan ze ook vast aanpakken. Verder top argumenten, kan er nu weinig direct aan toevoegen.
Loopt dat jaartal ook op met de jaren die verstrijken? Maw wordt 25 jaar gehandhaafd als zijnde oldtimer? (1987 is 25 jaar bij start in 2012 :mrgreen: )

Hans

Bericht door Hans » 18 nov 2009, 08:28

Auto's van na 1987 worden geen oldtimer meer.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 nov 2009, 08:33

ik had hier gepost over of andere landen/staten bekend zijn met dit systeem of dat wij weer eens de eerste zijn....

Waar is mijn post geleven? :hmmm: :bag:

Hans

Bericht door Hans » 18 nov 2009, 08:36

Robin schreef:ik had hier gepost over of andere landen/staten bekend zijn met dit systeem of dat wij weer eens de eerste zijn....

Waar is mijn post geleven? :hmmm: :bag:
Hier:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 7&start=25" onclick="window.open(this.href);return false;

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 18 nov 2009, 09:24

"Belangrijk genoeg"

Als je 2x bent gepakt met 30+ gaan ze je vast en zeker round the clock in de gaten houden tijdens het rijden..... :roll:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 18 nov 2009, 10:15

Toepasselijk :
"The government's view of the economy could be summed up in a few short phrases: If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it."
-Ronald Reagan

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 18 nov 2009, 11:25

Als dat klopt kunnen we gezamenlijk het hele systeem binnen 1 maand laten ploffen, wat erg mooi is. Helaas zijn er heeeeel veel validatiemethodes. Denk aan:

cell based positioning op basis van het GPRS communicatiesysteem (mobieltjes, zie oa 1e Iphone)
Wifi positioning
Bluetooth positioning
kentekencams,
noem maar op.. allemaal cheap te implementeren.

Overigens @ panda: heb ook ernstige twijfels bij de niet noodzakelijke verplaatsingen.. ach in dat geval wordt het een arme mensen belasting.. ook prima. :wink: :nah:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 nov 2009, 11:32

Geachte heer Eurlings,
Het spijt me u te moeten berichten, dat het voor mij onmogelijk is te bekijken of ik deze kilometerheffing nog kan betalen.
Mijn financiële positie is zeer onoverzichtelijk geworden dankzij de toepassing van:
De Arbeidswet, de Auteurswet, de Horecawet, de Beurswet,
de Loterijwet, de Motorrijtuigenwet, de Warenwet, de Woningwet, de Drankwet, de Gezondheidswet, de Winkelsluitingswet, de Invalidewet, de Vestigingswet t/m de Ziekenwet enz. enz.
Die op een weerloos publiek wordt losgelaten.
Door al deze verschillende wetten, ben ik zo terneergeslagen, uitgeput, uitgebuit, uitgewonnen, uitgetrokken en uitgeperst, dat ik niet meer weet
waar ik aan toe ben, hoe ik moet zijn en of ik er nog wel ben.
Men heeft mij genoodzaakt te betalen voor:
Milieubelasting, Inkomstenbelasting, Vennootschapsbelasting,
Precariobelasting, Loonbelasting, Onroerendgoedbelasting,
Overdrachtsbelasting, Staatsbelasting, Straatbelasting, Rioolbelasting, Grondbelasting, Wegenbelasting, Verzekeringsbelasting, Beursbelasting, Weeldebelasting, Gemeentebelasting, Dividendbelasting, Successiebelasting, Hondenbelasting, Vermakelijkheidsbelasting.
En verder voor:
Tabaksaccijns, Benzineaccijns, Gedistilleerdaccijns,
Zegelrecht, Registratierecht, Invoerrecht,Statistiekrecht,
Reinigingsrecht en wat er nog meer aan rechten zijn.
Ik ben verplicht bij te dragen aan:
WAO, AOW, AWW, WW, WWV, BTW en tal
van andere weeën; Alsook aan Ziektegeldverzekering,
Zorgverzekering en Autoverzekering..
Ik betaal:
Liggeld, Staangeld, Parkeergeld, Tolgeld,
Sluisgeld, Schoolgeld, Inschrijfgeld, Lesgeld,
Kijkgeld en Luistergeld.
Ik ben aangezocht of verplicht bij te dragen voor:
Dierenbescherming, Vrijheidsbond, Kankerbestrijding,
Astmafonds, Nierfonds, Leprafonds, Kinderbescherming,
Geheelonthoudersbond, Rampenfonds en het Begrafenisfonds enz. enz.
Er wordt druk op mij uitgeoefend om als steun te dienen voor:
het Rode Kruis, het Groene Kruis, Het Wit-Gele Kruis, Het Oranje Kruis.
De regering en anderen die mij in haar naam regeren,
hebben mij zo geregeerd, dat ik niet meer weet wiens eigendom ik ben.
Ik ben verplicht, verdacht, verhoord, ondervraagd, berispt, beboet, bekeurd, bestraft, bekeken, onderzocht, nagegaan, gecontroleerd, gezuiverd, ingesloten, uitgesloten, verwisseld, ontbonden, gecommandeerd, ingeschreven, uitgeschreven, doorgelicht, ingelicht, voorgelicht, opgelicht en heen en weer geschoven.
Ik heb tot nu toe mijn leven doorgebracht met het invullen, uitschrijven, overschrijven, halen en bekrachtigen en tekenen van formulieren.
Ik heb reeds honderden malen verklaard, dat ik ben geboren en waar en wanneer.
Maar men schijnt mij slecht te geloven, omdat men mij voor allerlei folteringen nodig heeft.
Voor actiecomités, bonden, fondsen, verenigingen, clubs,
instellingen, instituten, organisaties en stichtingen schijn ik een onuitputtelijke bron te vormen voor het verschaffen van G E L D en het bevredigen van iemands
tegenwoordige en toekomstige wensen en behoeften van het menselijk ras.
Ik ben verplicht voor een Energie Keurmerk te betalen voor ik mijn huis mag verkopen.
Het enige wat mij nog aan het leven bindt, is mijn nieuwsgierigheid:
WAT KOMT ER NOG MEER ??
Dat is dan misschien het betalen van milieuheffing op een biefstuk.
Omdat het milieu vervuild wordt door de uitstoot van gassen door het rund.
Dan voel ik door mijn klompen heen, dat de volgende stap zal zijn, dat ik straks verplicht ben een snuffelpaal aan te schaffen voor in mijn huis.
Om mijn eigen uitstoot te meten en daarover ook milieubelasting te betalen.
Meneer Eurlings, zoals u ziet, kan ik tot mijn spijt mij nauwelijks nog veroorloven om te leven, laat staan om nog meer te betalen.
Hoogachtend,
Een uitgeputte en uitgeperste belastingbetaler

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 nov 2009, 11:33

Afbeelding

Marc R

Bericht door Marc R » 18 nov 2009, 12:23

en zo is het.....erg genoeg

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 18 nov 2009, 12:25

http://www.berekenkilometerprijs.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

frankv

Bericht door frankv » 18 nov 2009, 12:32

ik heb niet de hele thread doorgelezen, maar ik heb op DF ooit een artikel uit het NRC geplaatst waarin iemand een techniek behandelde die het niet nodig maakt dat alles centraal geadministreerd wordt, die techniek is gewoon nu beschikbaar

je hebt daartoe een kastje in de auto dat je met een anonieme prepaid kaart oplaadt, dat kastje ontvangt bij het inrijden van een zone een signaal van een portaal over het tarief en boekt dat af van de kaart, als er onvoldoende saldo op de kaart staat, of er geen kastje in de auto is wordt je kenteken alsnog door camera's opgenomen en krijg je een hogere rekening thuis

op deze manier is ieders privacy gewaarborgd en kan er net zo veel of weinig gefraudeerd worden als in het huidige systeem, verder kun je een kastje meenemen naar verschillende auto's en kun je dus als je eens de auto van de buurman of van je ouders leent, gewoon zelf betalen voor je rit zonder dat je moeder weet dat je niet naar de slager, maar naar de kroeg bent geweest

de reden dat het niet op deze wijze zal gebeuren is dat big brother dan niet mee kan kijken, triest maar waar

Xave30

Bericht door Xave30 » 18 nov 2009, 12:35

@ Wouter - Ik zeg gewoon deze brief direct naar de Minister zijn ministerie sturen.
In een goede krant plaatsen kan ook.

Andre

Bericht door Andre » 18 nov 2009, 12:38

M3 ---->>> 21 cent de km in 2018
Veyron ------>>>> 83 cent de km in 2018

Neem aan dat de CO2 tax incl BPM verdwenen is op aankoop dan.

Leuk rijden is dat voor je plezier. Kilometertje gereden 83cent.

De prijzen van auto s zullen in 2018 waarschijnlijk wel op nivo zijn wat ze nu kosten incl de rovers tarieven (bpm co2tax)

Andre

Bericht door Andre » 18 nov 2009, 12:40

stuur even mailtje met stukje inderdaad naar een krant toe

telegraaf of zo.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 18 nov 2009, 12:44

Goed initiatief! :thumbup: :clap:
Kan momenteel alleen niets bedenken wat niet al genoemd is :)

Plaats reactie