Rij impressie 2009 e93 M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door FreudeamFahren » 15 nov 2009, 11:06

Nadat ik *klik* afgelopen zomer al het genoegen had om een uurtje in een e92 M3 te mogen sturen, mocht ik deze week een hele dag op pad met diens open broertje, de e93 M3. De auto in kwestie is een zwart metallic cabriolet met het uitgebreide beige leer pakket. De eerste eigenaar heeft daarbij bijna alle hokjes aangevinkt: electrisch verstelbare stoelen met geheugen, EDC, 19” wielen, het zit er allemaal op. Hij is mei dit jaar op kenteken gezet en nog van voor de facelift: hij heeft bijvoorbeeld nog het oude I-drive zonder “short cut” knopjes en de navigatie draait nog vanaf een CD in plaats van vanaf een 30 gig harde schijf. Daarnaast zijn er twee opties waar ik meer dan nieuwsgierig naar was. Deze cabrio is uitgerust met de M-DCT bak. En de eerste eigenaar heeft hem voorzien van een Eisenmann uitlaat. Korte navraag leerde dat het om de zogenaamde “Export” variant gaat met 4 vuistdikke pijpen in 83 milimeter doorsnee, dus de versie die in Duitsland niet door de TÜV is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Als ik de auto ’s ochtends ophaal staat hij in de garage, ijskoud van een lang weekend stil staan. Bij de koude start wordt meteen duidelijk dat dit geen uitlaat is voor muurbloempjes: hij roggelt als Tom Jones met een brok in zijn keel. Later op de dag word ik aangesproken door een wildvreemde, als ik de auto net – zeer beschaafd en rustig rijdend – in een parkeergarage heb geparkeerd. “Mooie auto hoor, maar zo’n uitlaat, dat is écht niet nodig...!” Ik ben het met die stelling roerend eens: op de snelweg word je bijvoorbeeld bij snelheden tussen 110 en 130 helemaal hoorn dol van het constante gedreun. 150 gaan rijden lost dat probleem overigens op, maar dat is niet altijd haalbaar of wenselijk natuurlijk. Er zit ook een positieve keerzijde aan dit Sjonnenorgel: volgas schreeuwt hij het uit van plezier, tunnels worden concerthallen en bij gas los en afremmen op de motor reutelt en ploft hij afentoe zeer vermakelijk. Mijn oordeel blijft desondanks: nein danke.

Afbeelding

Dan het tweede grote onderscheid ten opzichte van de coupé die ik gereden heb: de bak. De M-DCT bak is er een van de nieuwe generatie, dus met natte dubbele koppeling en 7 versnellingen. Hij kent twee standen: of handmatig schakelen via pook of flippers, of volledig automatisch. In elk van de twee standen heb je 6 verschillende schakeltempi tot je beschikking. Als je hem als automaat rijdt doet hij boven verwachting goed zijn werk. Hij wisselt verzet als een black jack dealer in het casino die zijn kaarten schudt: snel, behendig en comfortabel. Erg handig is ook dat wanneer je volledig tot stilstand komt de auto niet kruipt, tenzij je een teentje gas geeft. Dan begint hij alsnog te kruipen en kruipt dan ook door als je geen gas geeft. Erg ontspannen in de file. Schakel je over naar de manuele modus, dan is het een sportbak pursang. In de snelste stand verdient het daarbij de voorkeur om iets te liften bij het overschakelen want doe je dat niet, dan wordt de volgende versnelling er met een klap in gerost. Dat gaat zo hard dat DSC of bestuurder af en toe moet ingrijpen door bij te sturen om een (grote) stap opzij van de kont op te vangen. Het schijnt overigens opzettelijk in de programmatuur geprogrammeerd te zijn om de SMG fetishisten tevreden te houden. Tussengas bij terugschakelen verzorgt de bak ook, maar naar mijn smaak doet hij dat tamelijk bescheiden. De moddervette gasstoten zoals bijvoorbeeld de PDK in de Panamera die kent blijven namelijk uit. Gelukkig staat het je als bestuurder vrij om, al dan niet side flippend, de Beierse electronica een handje te helpen.

Afbeelding

Hoe dat bevalt in de praktijk? Eigenlijk boven verwachting goed! Doordat de 7 versnellingen in de M-DCT bak korter zijn en dichter bij elkaar liggen dan de versnellingen van de handbak is de motor vaker beter bij de les. Volgas dooraccelererend terwijl electronica en bak samen de ene versnelling na de andere razend snel inleggen wordt de indruk gewekt dat de auto sneller is dan de coupé met handbak, ondanks diens gewichtsvoordeel. Op bochtige binnenwegen kun je daarnaast ook nog eens je handen aan het stuur houden, waardoor je de limieten van het onderstel nog makkelijker opzoekt. Ga je over die grenzen heen en ga je met het M-DCT uit aan het “strepen schilderen”, dan is het handig opschakelen in de drift. Doe je dat hoog genoeg in toeren, dan kun je de drift gewoon voortzetten. Aan het eind van de dag miste ik de handbak evengoed toch. Want hoewel de voordelen van een M-DCT bak evident zijn, mis ik toch dat laatste ultieme stukje interactie. De voldoening van perfect schokvrij door de versnellingen, of je nou rustig door een dorpje toert of “volle polle” in attack modus op een serie bochten afdendert. Met de M-DCT bak houd je rekening met wat de electronica voor je aan het organiseren is. Ik organiseer liever zelf.

Afbeelding

De vorige proefrit was te kort om het onderstel grondig te testen. Daar was nu meer tijd voor. Ook met deze cabrio variant is het bijzonder eenvoudig om de hooligan uit te hangen. Maar, waar ik de vorige keer gevrijwaard dacht te zijn van onderstuur, kwam ik dat nu toch een aantal keren tegen. Echt storend is het niet: het is een extra signaal dat je dicht op de limiet zit. Het is dan ook geen nukkig “eindeloos” onderstuur: met een beetje gas bij trap je er zo doorheen. Het variabel sperrend differentieel viel me dit keer in negatieve zin op: het spert pas nadat een achterwiel wat grip verloren heeft. De overgang van neutraal naar overstuur is dan ook best rap en niet erg “zuiver”. Je duikt enthousiast een bocht in en de neus glijdt een beetje naar buiten. Vervolgens geef je gas bij om door dat onderstuur heen te komen. Het binnenste achterwiel verliest dan een beetje grip, waarna het diff wakker wordt en aan de slag gaat, met als gevolg dat relatief plots beide achterwielen grip kwijt zijn. Exact genoeg tegen sturen, met gevoel gas geven en je kunt de hierdoor ingezette powerslide naar believen af maken en zo lang maken als je wil of als de weg toe staat. Het is allemaal prima op te vangen en wordt goed medegedeeld door met name de “seat of the pants”, maar voor mij mag het wat organischer, met een sperdiff met een bepaalde hoeveelheid voorspanning bijvoorbeeld. De overgang naar overstuur zou daarmee een stuk vloeiender zijn. Evengoed blijft het een heerlijk brulijzer: als de auto eenmaal schuin staat en het diff eenmaal spert is de hoogtoerige V8 je beste vriend en trekken de Michelins op de achteras keer op keer aan het kortste eind. Ondanks het hoge gewicht is een combinatiedrift ook zo gelegd: de lichte en snelle besturing helpt daarbij prima. Kortom, dikke pret! Als je deze kant van het onderstel eenmaal ontdekt hebt en je gaat voor nette, snelle lijnen, dan is het initiële onderstuur te verhelpen door een klein beetje gas te liften vlak na het insturen. Als de neus eenmaal richting apex duikt en je, met een gevoelige gasvoet, tegen de gripgrens van de achteras aan, snel de bocht uit accelereert, wordt duidelijk dat deze auto ook gewoon ontaard snel van a naar b kan.

Afbeelding

Ik heb genoten van deze auto, dat mag duidelijk zijn. De grote gangmaker van dit ///M feestje blijft de motor. Hij vroeg tijdens de 300 kilometer die ik reed ruim 60 liter brandstof, maar daar krijg je zowel qua vermogen als geluiden ontzettend veel voor terug. Mocht ik ooit naar een e9x M3 op zoek gaan, dan wordt de mijne geen cabriolet. Met de kap dicht is hij welliswaar relatief stil en ook nog eens mooi afgewerkt, met de kap open ontwaar je heel afentoe toch een kleine siddering in de stuurkolom en a-stijl. Om het allemaal nog erger te maken is de cabrio ook nog eens 150 kg zwaarder en dat voel je maar al te goed. Leuk hoor open rijden, maar wat mij betreft niet ten koste van de dynamische kwaliteiten. De laatste “nail in the coffin” is het uiterlijk. Met de kap dicht oogt de auto met name drie kwart van achter erg lomp, naar mijn mening. Nee, ik zou gaan voor een sedan, met handbak, met schuifdak, met een beetje camber op de vooras en een Klappenauspuff, zodat je wanneer je dat wil heerlijk kunt bulderen en wanneer de buitenwereld dat niet wil, je ook stilletjes kunt genieten.
Laatst gewijzigd door FreudeamFahren op 15 nov 2009, 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 55121
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door Robin » 15 nov 2009, 11:17

Goed verhaal, mooi geschreven. Dat met dat diff herken ik 'n beetje(vooral koud komt ie er na een seconde in, daarna prima). Mijn PS2s leveren nogal eens wheelhop op.bij driftwerk/fel accellereren in lagere versnellingen en droger wegdek. Had jij daar ook last van? Dus het niet willen spinnen(PS2s willen dat liever niet LOL, maar ikke wél!), teveel tractie zegmaar en dus bonkend accellereren.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40176
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door Knot » 15 nov 2009, 11:29

Je boft toch maar, zijn leuke dagjes uit!

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door FreudeamFahren » 15 nov 2009, 11:35

Zowel de coupé als de cabrio hadden bij geen last van axle tramp, gelukkig, want dat lijkt me knap irritant. Dealer al eens naar laten kijken?

Aanvullend op de fetasjtiese foto's (excuses daarvoor) een *klik* kort filmpje om een indruk van het geluid te krijgen. De bedoeling was om volgas langs te stomen, maar zo lang deed de digicam het niet. Desondanks hoor je wel 't één en ander.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40176
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door Knot » 15 nov 2009, 11:37

Hij is idd wel tegen de sjon kant aan... net iets te hard.

Robin
Berichten: 55121
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door Robin » 15 nov 2009, 11:46

Klinkt idd iets voller.

Het ligt aan de PS2s, FaF.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door FreudeamFahren » 15 nov 2009, 11:50

Sure? Zowel de coupé als de cabrio waren ook gezegend met PS2s en die hadden nergens last van.

Robin
Berichten: 55121
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door Robin » 15 nov 2009, 11:51

FreudeamFahren schreef:Sure? Zowel de coupé als de cabrio waren ook gezegend met PS2s en die hadden nergens last van.
Ja. Na verloop van driftwerk gaat 't weg, maar in 't begin is het er.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door FreudeamFahren » 15 nov 2009, 12:21

Apart! Herken je het intitiële onderstuur ook? Of zou het overgewicht van de cabrio dat erger maken?

Robin
Berichten: 55121
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door Robin » 15 nov 2009, 12:44

Er zit een neutrale vorm van onderstuur in en het is 'n dikke baffer natuurlijk, bij de cabrio zal dat nog meer voelbaar zijn denk ik. Gelukkig dat je met het wat gasgeven dat kunt opheffen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door Mathieu » 15 nov 2009, 12:55

Goed verhaal :thumbup:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door Joop » 15 nov 2009, 13:31

Leuk opgeschreven en helder verhaal Faf
FreudeamFahren schreef:... Tussengas bij terugschakelen verzorgt de bak ook, maar naar mijn smaak doet hij dat tamelijk bescheiden. De moddervette gasstoten zoals bijvoorbeeld de PDK in de Panamera die kent blijven namelijk uit. Gelukkig staat het je als bestuurder vrij om, al dan niet side flippend, de Beierse electronica een handje te helpen.
....
Echter hoe krijg je dat voor elkaar...? Bij terugschakelen gelijk een dotje gas extra bijgeven, of er net na; bak schakelt namelijk veel sneller terug dan de traditionele automaat?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27063
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door romo » 15 nov 2009, 13:40

Mooi om te lezen.............

Die uitlaten.....................laat maar........................ :mrgreen:

Hoppende achterwielen...............nog nooit last van gehad................

Haakse bocht in de 2e versnelling, beetje gas er op, niets bruuts, hoppa gelijk door spinnende wielen.......zelfs op droog, kan je nagaan als het wat vochtig is................

Schuiven over de voorwielen heb ik nog niet meegemaakt, dat kan betekenen dat ik;

1 niet ruig genoeg rijd

2 vloeiender instuur


En toch zou ik wel een M-DCT willen.............................idd beter bij de les, ik heb soms de indruk dat de 6 bak in te grote verzetten staat.................FWIW

Robin
Berichten: 55121
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door Robin » 15 nov 2009, 13:43

Het is niet in de drift ofzo het is bij het rechtuit gaan dat ie in 't begin soms hopt.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door Joop » 15 nov 2009, 13:52

Soms vraag ik me echt af wat je met die auto doet Robin... :wink:

...het feit dat die Michelin PS2's een bak grip hebben, ben ik met je eens. Heerlijk voor het vlot ronden van bochten, maar een lekkere drift neer zetten valt gewoon vies tegen, als het al lukt kan het zijn dat ie abrubt afgebroken wordt omdat de achterbanden ineens grip vinden.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door Xave30 » 15 nov 2009, 14:19

Interesting read Tijs. :thumbup:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door steve smith » 15 nov 2009, 14:24

Afbeelding

Driften op PS2's is geen enkel probleem! Tramp is normaal bij gepruts in een rechte lijn.....

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door Joop » 15 nov 2009, 14:51

Met 507pk krijg je alles wel aan het spinnen... :mrgreen:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door steve smith » 15 nov 2009, 15:06

500NM doen meer...... Al maakt dat bij 2t leeggewicht niet heel veel meer uit.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door FreudeamFahren » 15 nov 2009, 16:09

Joop schreef:Leuk opgeschreven en helder verhaal Faf
FreudeamFahren schreef:... Tussengas bij terugschakelen verzorgt de bak ook, maar naar mijn smaak doet hij dat tamelijk bescheiden. De moddervette gasstoten zoals bijvoorbeeld de PDK in de Panamera die kent blijven namelijk uit. Gelukkig staat het je als bestuurder vrij om, al dan niet side flippend, de Beierse electronica een handje te helpen.
....
Echter hoe krijg je dat voor elkaar...? Bij terugschakelen gelijk een dotje gas extra bijgeven, of er net na; bak schakelt namelijk veel sneller terug dan de traditionele automaat?
Zo snel schakelt hij nou ook weer niet terug. Er zit een fractie van een seconde tussen het moment dat je de paddle gebruikt en het moment dat hij daadwerkelijk schakelt. Twee keer oefenen, derde keer lukt het.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door FreudeamFahren » 15 nov 2009, 16:20

steve smith schreef:Driften op PS2's is geen enkel probleem! Tramp is normaal bij gepruts in een rechte lijn.....
Leuke foto hoor maar dit plaatje heeft niks met driften te maken. Donutje op een parkeerplaats. En je hebt echt geen bakken vermogen nodig om te driften ;-)
Afbeelding
Afbeelding

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door steve smith » 15 nov 2009, 16:31

Is tweede of derde versnelling dus als dat een donutje is, prima, wat jij wilt.

En die e30 komt me erg bekend voor van Papenburg!

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Rij impressie 2009 e93 M3

Bericht door FreudeamFahren » 15 nov 2009, 16:33

Klopt. Daar is hij een keertje of 6 geweest geloof ik. Daarnaast ook Nordschleife, CPZ. Er rijdt nu een andere D-F'er in rond :-) Erg veel schik mee gehad.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Rogerb en 108 gasten