LANCER EVO VIII (met enkele foto's) / ervaringen 350Z

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Luca

Bericht door Luca » 25 nov 2006, 10:02

Bedankt voor de reacties. Zoals de "kleine" foto laat zien is het een zilver
kleurig exemplaar.

De TIP van TOPFUEL heeft er idd voor gezorgd dat ik naar een EVO ben gaan kijken. Vond het altijd al een zeer mooie en stoere bak maar verder nooit aan gedacht 8) .

Dus het klopt wat TOPFUEL aangeeft. :D .

Ga alleen de kentekenplaat vervangen voor een versie met luxe letters en misschien in de toekomst (op advies van de monteur bij de "EVO" garage), de gehele uitlaat vervangen. Zou voor veel pk,s , mooi geluid en een gigantische extra zorgen!?

Maandag is het dan zover, dan krijg ik de EVO!!!

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 nov 2006, 10:11

Uiteraard moet je de uitlaat vervangen, daarna een sterker brandstofpompje erin en langs Mark Verhoeven om te ecutekken, geloof me, je weet niet wat je overkomt! Net als een Impreza haal je 100× meer fun uit een EVO als je hem een beetje aanpast.

info@ems-tuning.nl

0485-343191

Mark heeft al aardig wat EVO's geecutekked, mijn STI ook en hij verstaat z'n vak, krijg je geen seconde spijt van 8)

Indien je hier meer over wilt weten, stuur dan maar een pb ofzo.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 nov 2006, 11:06

Leuke deal dan. Beide geen verkeerde auto's.

Luca

Bericht door Luca » 25 nov 2006, 11:51

Tuning is een optie maar niet op korte termijn ivm de kosten. Krijg ik problemen met mijn vrouw :? . Alleen de uitlaat kost al 1000,- euro.

Maar voor de toekomst zeker te doen :lol: .

Maar info is altijd welkom.

gr

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 nov 2006, 12:21

Mooie deal.

Luca

Bericht door Luca » 25 nov 2006, 12:46

Misschien een domme vraag gezien ik al een EVO heb gekocht. Maar waar staat de MR voor m.b.t. de EVO?? 8)

Zijn er meerdere uitvoeringen van een EVO VIII??

Volgens de vorige eigenaar heb ik een LANCER EVO VIII limousine gekocht. Limousine = kleine spoiler, leer en zwart carbon look!?!?

RVV

Bericht door RVV » 25 nov 2006, 13:46

MR is een rally spec EVO. Kaal geen luxe worden eigenlijk direct opgebouwd voor de rally, maar er zijn er bij die er zo in rijden zoals Markk.

markk

Bericht door markk » 25 nov 2006, 14:21

Niet geheel waar (dacht ik)

MR staat voor Mitsubischi Racing. De MR modellen bevatten vaak wat modificaties die je in het volgende EVO model terugziet. Een EVO 8 MR is dus eigenlijk een EVO 8,5. Bijvoorbeeld het aluminium dak en het bilstein onderstel.

RS is de kale rally spec EVO. Klaar om als basis te worden gebruikt voor een group-N auto. Bij de 8 MR RS betekent dit o.a.:
- kaal / lichter (geen airco, elektrische ramen, spiegels)
- Lancer 1.4 student edition interieur
- geen isolatie
- kort stuurhuis
- korte (5 ipv 6) rallybak
- wat extra versteviging (strutbars e.d.)
- geen (S) AYC maar sterkere mechanische diffs

Tip: Ga even langs Edwin vd Velden en bestel daar een Milltek 3" open sportuitlaat met resonator. Uitlaat met een zeer goede flow en een nog redelijk bescheiden geluid. Ga vervolgens langs Mark Verhoeven voor een Ecutek kuurtje. Verder overal (bijv. luchtfilter) vanaf blijven.

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 25 nov 2006, 14:48

Mark RS dat bedoel ik

Luca

Bericht door Luca » 25 nov 2006, 18:03

Kosten???

Begreep bij de dealer dat de uitlaat geheel 1000,- euro was!?!? :shock: .

Misschien een domme vraag maar Ecutek???? Wat is het?

En als ik alleen de uitlaat vervang is dat al voldoende of MOET dit dan icm ........????

markk

Bericht door markk » 25 nov 2006, 18:25

Kosten, bel Edwin maar in de buurt van de duizend euri zit dat wel. Wel een gehele RVS uitlaat dan vanaf turbo tot en met einddemper.

Ecutek is "tuner" software waarmee tuners zoals Mark Verhoeven de ECU/computer van je EVO opnieuw kan programmeren. Ecutek doet erg veel op het gebied van Suburu (Impreza, Forester, etc.) en EVO's.

Oh en idd heb je vaak ook nog een andere brandstofpomp nodig.

Alleen uitlaat zou ik niet doen. High power benzine turbomotoren zijn erg gevoelig voor een juiste afstelling. Kortom als je wat wijzigt zoals een uitlaat direct ook de mapping af laten stellen.

Verder moet je je afvragen of je een volledige open uitlaat wilt (zonder kat) en dus eigenlijk ernstig illegaal bezig bent (milieu delict !) en elk jaar bij een APK je kat moet herplaatsen. Andere opties zijn de kat laten zitten ofwel een racekat plaatsen. Uiteraard kost dit vermogen tov een volledige open uitlaatlijn.

Mark.

Luca

Bericht door Luca » 25 nov 2006, 18:43

Misschien dat ik de eerste tijd toch maar origineel blijf rijden 8) . Als ik dan wat wil veranderen dan wil ik het idd goed doen. Wil wel een auto die blijft (goed) rijden. Daarnaast mag het geluid wel mooier maar ik wil absoluut geen "sjonnie" bak. Ze zien me aankomen op me werk. :?

Maar misschien als ik mijn vrouw kan overtuigen maar gezien de auto wisselingen van de afgelopen tijd is de kans klein. :D

Voordeel van de EVO is ook dat ik beide kids weer kan vervoeren. :lol:

Maar zou de desbetreffende persoon een keer bellen om wat info in te winnen.

Bedankt voor de info.

markk

Bericht door markk » 25 nov 2006, 18:47

Snap ik. EVO moet geen sjonnie bak worden.

Als je ooit eens wilt luisteren hou zo'n uitlaat klinkt en wilt voelen wat het oplevert icm Ecutek moet je maar ff PB'en en langskomen...

Mark.

Luca

Bericht door Luca » 25 nov 2006, 19:43

doe ik zeker. Bedankt voor het aanbod.

Bram

Bericht door Bram » 25 nov 2006, 20:39

Das inderdaad een nadeel, je moet wel 'open' rond gaan rijden. Maar dat scheelt ook verschrikkelijk veel.

Mijn STI heeft standaard 265 pk. Dat werd na montage open uitlaat en ander spruitstuk 300 pk. Remap erover heen en ik zat rond de 340/350 pk en een veel vloeiender koppelverloop, wat ook nog eens 100 Nm was gestegen door al die ingrepen.

Daarna heb ik een grotere turbo gemonteerd, een FMIC (die de EVO al heeft, wel wat klein, maar goed), grotere injectoren, oliekoeler noem maar op. Remap erover en zit nu rond de 390/400 pk.

Heeft een hoop gekost, maar er zijn maar weinig auto's die met zulke 'simpele' aanpassingen ineens zoveel meer vermogen en koppel leveren.

Maak daar gebruik van 8)

Shakes

Bericht door Shakes » 25 nov 2006, 20:57

Je gaat het doen, vroeger of later 8)

Zonder dollen Ecutek zorgt ervoor dat je auto een custom programma krijgt volledig naar wens. Het is even wat geld dat je ertegenaan gooit maar je wil niet anders meer.

Qua uitlaat zijn er vast redelijk stille versies.

Er staat me iets bij dat je bij een EVO direct iets moet vervangen, onderdeel van E100 oid? Mark of Andre weten dat wel.

Veel plezier ermee!

N.

Tom

Bericht door Tom » 25 nov 2006, 22:33

Gefeliciteerd!

Evo is erg gaaf :)
Voelt de auto ook agieler...? zit een behoorlijk verschil in gewicht namelijk...

Topfuel

Bericht door Topfuel » 26 nov 2006, 10:35

partyondude schreef:Das inderdaad een nadeel, je moet wel 'open' rond gaan rijden. Maar dat scheelt ook verschrikkelijk veel.

Mijn STI heeft standaard 265 pk. Dat werd na montage open uitlaat en ander spruitstuk 300 pk. Remap erover heen en ik zat rond de 340/350 pk en een veel vloeiender koppelverloop, wat ook nog eens 100 Nm was gestegen door al die ingrepen.

Daarna heb ik een grotere turbo gemonteerd, een FMIC (die de EVO al heeft, wel wat klein, maar goed), grotere injectoren, oliekoeler noem maar op. Remap erover en zit nu rond de 390/400 pk.

Heeft een hoop gekost, maar er zijn maar weinig auto's die met zulke 'simpele' aanpassingen ineens zoveel meer vermogen en koppel leveren.

Maak daar gebruik van 8)
Is jou auto al eens op de bank geweest?

markk

Bericht door markk » 26 nov 2006, 11:26

> Er staat me iets bij dat je bij een EVO direct iets moet vervangen, onderdeel van E100 oid? Mark of Andre weten dat wel.

Geen flauw idee. Uitlaat (liefst 3" open), brandstofpomp en Ecutek.

Als je boven de 400pk wilt gaan moet je internals en turbo gaan doen.

Verder wordt vaak geadviseerd, zeker bij eerdere RS'en die veel en lang hoge toeren draaien, om de drijfstangbouten te vervanger door ARP's dacht ik.

Is bij mij niet gedaan en laatst met Mark V. over gesproken. Is niet vermogen gerelateerd maar toeren gerelateerd. En omdat RS'en een kortere bak hebben gaan ze daar het eerste kapot. Vooral de vroegere RS'en want die knallen al rond de 210/220 in de toerenbegrenser. Bij mij is dat pas bij 255 (teller).

Ik ga het niet doen. De tijden dat ik rood aantik zijn schaars en als ze er zijn zeer kort. Heeft alleen zin als je lang hard rijdt met de auto en dat doe je niet omdat:
a) Ik woon in NL en hard is 220+
b) Je wordt gek van de teringherrie

Overigens dat laatste is wel grappig. Ik rijd als ik ergens naartoe moet met de EVO keurig de max. snelheid. Door het meer lawaai dat de auto maakt ben je je veel bewuster van de snelheid die je rijdt. Kortom als je aan het knallen ben doe je dat heel, heel,heel bewust.

Mark.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 26 nov 2006, 13:23

partyondude schreef: Daarna heb ik een grotere turbo gemonteerd, een FMIC (die de EVO al heeft, wel wat klein, maar goed), grotere injectoren, oliekoeler noem maar op. Remap erover en zit nu rond de 390/400 pk.
Standaard EVO FMIC is geschikt tot zo'n 450 PK :idea:

Bij een EVO VIII en hoger is het aan te raden om bij vervangen van complete uitlaat ook direct een remap te doen, Dit in tegenstelling bij de oudere modellen...

Luca

Bericht door Luca » 26 nov 2006, 15:34

REMAP???? ik ben blij dat ik weet hoe de auto start! :lol:

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 26 nov 2006, 15:37

Remap als in: Ecutek kuur. :wink:

Shakes

Bericht door Shakes » 26 nov 2006, 16:59

@ Mark drijfstangbouten idd

N.

Bram

Bericht door Bram » 26 nov 2006, 17:01

TopFuel schreef:
partyondude schreef:Das inderdaad een nadeel, je moet wel 'open' rond gaan rijden. Maar dat scheelt ook verschrikkelijk veel.

Maak daar gebruik van 8)
Is jou auto al eens op de bank geweest?
Nee, wel meerdere Gtech metingen.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 26 nov 2006, 18:28

Ik ben benieuwd of zo'n ding accuraat is... Als je, je acceleratie meet van 0-100km geeft hij dat in honderdsten nauwkeurig aan toch?

Kun je alleen 0-60mph doen of ook echt 0100km/h?

Plaats reactie