Regenracen

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Laurens Nijssen

Regenracen

Bericht door Laurens Nijssen » 12 nov 2009, 22:57

Na een zoektocht met Google concludeer ik dat er bar weinig info te vinden is mbt het racen/trackdayen in regenachtige omstandigheden.
Natte racelijn, bandenspanning in nat, wat een stugge setup doet in de regen etc.

Heeft er iemand links naar sites of eigen ervaringen? Ik ga as zaterdag naar Zandvoort en het ziet er niet naar uit dat het een mooie droge baan zal zijn.

Laurens

Re: Regenracen

Bericht door Laurens » 12 nov 2009, 23:13

Regenlijn, tja das echt per keer verschillend net hoeveel rubber er ligt hoe veel water er ligt etc...

Paar specifieke zandvoort details in de regen:
- Net voor de gerlach bij het aanremmen loopt een riviertje oppassen voor blokkerende wielen..
- Halverwege hugenholz loopt dan ook riviertje..
- Slotemaker op passen.
- Vanaf uitkomen audi-s ligt nieuw asfalt dus meer grip

Verder geen curbstones en witte lijnen mee nemen die zijn glad...

Succes :thumbup:

Race For Fun

Bericht door Race For Fun » 12 nov 2009, 23:51

monteer iig geen toyo 888........... inmiddels erg veel (ongewenste) ervaring mee opgedaan tijdens de zandvoort 500 in de regen :oops:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 nov 2009, 00:18

Goeie tips. Die waterstroompjes zijn echt funest als je daar geen rekening mee houdt. Dus rijd je eerste rondjes voorzichtig (short shiften) om ze te zien. Als 't plenst van de regen heb je daar de meeste kans op (kortstondige) aquaplaning. Zorg voor goed zicht rondom (ruitenwissers, achterruitverwarming, buitenspiegels goed schoon/droog maken als dat kan).

Maximum toeren zijn niet belangrijk. Let bij opschakelen op tractieverlies. Daarom adviseer ik om vroeger op te schakelen. Je toeren pak je dan lager op, waardoor je meer tractie kun houden.

Op de ideale lijn ligt rubber. Rubber is gemaakt van olie. Olie + water = filmlaagje = glad. Rijd dus zo min mogelijk op de ideale lijn en rem ook niet waar iedereen normaal gesproken remt. Het werkt net als die wit geverfde lijnen en curbstones die hierboven werden genoemd. Je zou voor de lol eens in de regen over de ideale lijn in de tarzanbocht moeten lopen op gladde schoenen.

De snelste lijn door de Tarzan op nat is helemaal buitenom, soms door gewoon in het midden (of tijdens inhalen rechts) aan te komen remmen, want daar heb je meer frictie. Na het aanremmen over de ideale lijn heen oversteken naar de buitenkant van de bocht en dan de auto 'rollend' in te sturen, het camber werkt dan ook weer in je voordeel zoals je 't soms ook tijdens inhaalacties kunt benutten. Door het camber heb je bovenin ook minder water dan onderin de bocht. Voor de Hugenholtz geldt 't zelfde.

Zo min mogelijk body roll creeren is de kunst in vlakke bochten zonder camber. Ook lastwissel moet je proberen te voorkomen. Rust in de auto bewaren en dus 'rare' lijnen rijden op zoek naar plekken met meer grip dan op de droogweer lijn, dan komt 't wel goed.

Een heel tricky punt is uitkomen Audi S, door de overgang en bijbehorende tractieverandering. Je moet daar dus de auto heel vroeg al 'recht' zetten alvorens uit te accelereren incl short shiften.

Laurens Nijssen

Bericht door Laurens Nijssen » 13 nov 2009, 08:40

Thnx voor de tips. Qua bandenspanning, wat doen jullie dan? 0,2 bar rondom lager?
R888 heb ik niet, ik moet het doen met Falken FK-452 bandjes.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 13 nov 2009, 09:10

Ik hoor juist wel goede verhalen over die r888 in de regen.
Alleen staand water kan een probleem zijn maar welke semi heeft dat niet.
Audi s is minder glibberig ivm het nieuwe wegdek..

Grtz,Hans

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 13 nov 2009, 09:39

Harry-944-basic schreef:monteer iig geen toyo 888........... inmiddels erg veel (ongewenste) ervaring mee opgedaan tijdens de zandvoort 500 in de regen :oops:
En diezelfde Toyo's zitten nu om de zwarte 968 die straks naar de NS voor de Driving Academy gaat,,, :whistle:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 nov 2009, 09:47

<pakt twee helmen in, je kan niet voorzichtig genoeg zijn> :D

Race For Fun

Bericht door Race For Fun » 13 nov 2009, 10:26

Ben_968CS schreef:
Harry-944-basic schreef:monteer iig geen toyo 888........... inmiddels erg veel (ongewenste) ervaring mee opgedaan tijdens de zandvoort 500 in de regen :oops:
En diezelfde Toyo's zitten nu om de zwarte 968 die straks naar de NS voor de Driving Academy gaat,,, :whistle:
iig beter dan het straatrubber wat er eerst onder zat :bag:
Laatst gewijzigd door Race For Fun op 13 nov 2009, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Race For Fun

Bericht door Race For Fun » 13 nov 2009, 10:33

Downforce Hans schreef:Ik hoor juist wel goede verhalen over die r888 in de regen.
Alleen staand water kan een probleem zijn maar welke semi heeft dat niet.
Audi s is minder glibberig ivm het nieuwe wegdek..

Grtz,Hans
de toyo 888 is ook zeker niet verkeerd, de 944 basic cup rijd verplicht alleen maar op deze banden (nat en droog) maar in een race met de 'grote' jongens verlies je 10 sec t.o.v. regenbanden, en dat over zo'n 90 rondjes......

insturen audi-S blijft nog uitkijken, daar ligt geen nieuw asfalt, uitkomen wel, hugenholz is ook glad in de regen, net als drie plakjes 'nieuw' asfalt in de tarzan, renault en vodafone, zorg dat je daar net met de buitenste wielen ernaast zit en het gaat prima, erop en je gaat alle kanten op

Stéphane

Bericht door Stéphane » 13 nov 2009, 10:45

Je hebt van de Toyo R888s ook een regen compound. Die is nog een stuk zachter. Heb het er tijdje geleden met iemand van Prins over gehad. Je kunt in die banden dan ook nog een extra groef laten maken voor de waterafvoer. Met gewone R888s vind ik het ook niet echt fijn in de regen - zeker als er geen temperatuur in zit en er veel staand water is - maar dat is mede omdat ik geen regenrijder ben.

Laurens Nijssen

Bericht door Laurens Nijssen » 13 nov 2009, 10:54

Laurens Nijssen schreef:Thnx voor de tips. Qua bandenspanning, wat doen jullie dan? 0,2 bar rondom lager?
R888 heb ik niet, ik moet het doen met Falken FK-452 bandjes.
:df:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 nov 2009, 12:06

Na het schuivertje van vorige week toch aan het overdenken om er een set van die R888 bij te nemen. Was te nat voor slicks en te droog voor regenbanden eigenlijk. Als het verder niet regent maar de baan nog wel vochtig/nat is dan zijn die R888 misschien wel een goede optie.

Laurens

Bericht door Laurens » 13 nov 2009, 12:48

Dennis Cavallino schreef:Goeie tips. Die waterstroompjes zijn echt funest als je daar geen rekening mee houdt. Dus rijd je eerste rondjes voorzichtig (short shiften) om ze te zien. Als 't plenst van de regen heb je daar de meeste kans op (kortstondige) aquaplaning. Zorg voor goed zicht rondom (ruitenwissers, achterruitverwarming, buitenspiegels goed schoon/droog maken als dat kan).

Maximum toeren zijn niet belangrijk. Let bij opschakelen op tractieverlies. Daarom adviseer ik om vroeger op te schakelen. Je toeren pak je dan lager op, waardoor je meer tractie kun houden.

Op de ideale lijn ligt rubber. Rubber is gemaakt van olie. Olie + water = filmlaagje = glad. Rijd dus zo min mogelijk op de ideale lijn en rem ook niet waar iedereen normaal gesproken remt. Het werkt net als die wit geverfde lijnen en curbstones die hierboven werden genoemd. Je zou voor de lol eens in de regen over de ideale lijn in de tarzanbocht moeten lopen op gladde schoenen.

De snelste lijn door de Tarzan op nat is helemaal buitenom, soms door gewoon in het midden (of tijdens inhalen rechts) aan te komen remmen, want daar heb je meer frictie. Na het aanremmen over de ideale lijn heen oversteken naar de buitenkant van de bocht en dan de auto 'rollend' in te sturen, het camber werkt dan ook weer in je voordeel zoals je 't soms ook tijdens inhaalacties kunt benutten. Door het camber heb je bovenin ook minder water dan onderin de bocht. Voor de Hugenholtz geldt 't zelfde.

Zo min mogelijk body roll creeren is de kunst in vlakke bochten zonder camber. Ook lastwissel moet je proberen te voorkomen. Rust in de auto bewaren en dus 'rare' lijnen rijden op zoek naar plekken met meer grip dan op de droogweer lijn, dan komt 't wel goed.

Een heel tricky punt is uitkomen Audi S, door de overgang en bijbehorende tractieverandering. Je moet daar dus de auto heel vroeg al 'recht' zetten alvorens uit te accelereren incl short shiften.
Audi-s uit is nu juist makkelijker geworden de overgang van grip naar geen grip is juist andersom, dus bij het uitkomen van de bocht heb je opeens meer grip...

Over de R888 ook 1 keer met winterkampioenschap onder de sierra gehad, was toen ook te droog voor regen en te nat voor slicks... Maar na een uur heel snel die banden gewisseld want was op nat geen doen dan maar half versleten regenbanden....

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 nov 2009, 12:52

Dus eigenlijk is dat het ook niet echt, R888 op een vochtige baan :hmmm:

Laurens

Bericht door Laurens » 13 nov 2009, 13:11

Niet optimaal, maar half nat blijft altijd lastig... Meestal is dat ook maar even en dan is het droog.

Ik neem nu met een vochtige baan gebruikte regenbanden, dat is dan niet zo erg als ze stuk gaan en die hebben wel veel grip.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 13 nov 2009, 13:24

@Laurens: Heb jij die superzachte regencompound (GGG als ik het goed heb) al wel eens geprobeerd in de regen en wat zijn jouw ervaringen daarmee? Ik weet alleen iets van hoe de medium soft (GG) rijden en dat is bij volledig nat niet prettig. Halfdroog/nat vond ik nog wel redelijk gaan, althans heb er 3 kwartier erg, erg lekker mee kunnen rijden op een halfnat Abbeville.

Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal met regenbanden (race) dus die vergelijking kan ik niet maken.

Turbo johan

Bericht door Turbo johan » 13 nov 2009, 18:08

De Toyo R1R doet het ook erg goed in de regen.
Volgens mij gebruiken ze deze in de TDC ook als regenband.
Ik heb ze onder mijn straat auto.

Maar wat zeggen jullie van bandenspanning met de 888's in de regen?
Mijn idee is een paar tiende omlaag waardoor je iets meer warmte in de banden krijgt en groter aanleg vlak.
Maar somige beweren ook dat de bandenspanning flink omhoog moet voor meer grip in de regen.
Tot wel 4 bar gebruiken mensen voor op een natte baan met de 888.
Ik hoor graag jullie ervaringen :D

Johan

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 13 nov 2009, 18:22

Met straatbanden zou ik de druk iets verhogen.. lucht is samendrukbaar, maar water (vloeistof) niet. Ga je de druk verlagen dan vergroot je het contactoppervlakte wel, wat in eerste instantie goed lijkt, maar juist door de lagere druk ga je meer gebruik maken van de schouders van de band en gaat het midden van de band een beetje hol staan (concave effect). Hierdoor raakt het water "gevangen" rond het midden van het contactoppervlak en kan het niet goed afgevoerd worden. Bij een juiste bandendruk is het gewicht waarmee de band aangedrukt wordt over de breedte van de band gelijk, waardoor water makkelijk(er) afgevoerd kan worden.
Laatst gewijzigd door Miesjel op 13 nov 2009, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

PD power

Bericht door PD power » 13 nov 2009, 18:24

De TDC rijdt zowel bij droog als nat op 888.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 nov 2009, 18:29

Als je wat gaat doen met straatbanden oid in de regen dan zou ik ze in de regel iets zachter zetten als waarmee je normaal op droog rijd, de meeste verhogen hun druk dan iets maar dat wil je niet. Je straatband word qua structuur wat slapper op een lagere druk, dat zou zeker in de regen wat meer grip moeten geven. Bandenspanning doet verder bijna hetzelfde als veren op een auto, verhoog je je spanning dan doet het qua handling bijna hetzelfde als je veren iets harder maken.

4 bar op R888 lijkt me wel wat overdreven, en ronduit gevaarlijk in de regen. Geen ervaring mee maar dat zegt mijn boerenverstand. Is leuk als je van driften houd maar voor maximale grip is het veel te hoog.

Maar voor motorsportbanden redeneer ik dan zo. Een band heeft normaal een ideale spanning en temperatuur. Je zou normaal naar de ideale spanning op werken, en dan zou je qua temperatuur ook in het juiste window moeten zitten. Je baseert je koude druk dus op wat je warm wilt hebben. Zit je buiten het temperatuursgebied, dan is je compound verkeerd, of je uitlijning verkeerd. Let wel drukverloop en temperatuursverloop gaan hand in hand met elkaar.

Ik sprak een engineer van Yokohama over dat verhaal. Die zei tegen mij voor jou slicks, met jou auto en gewicht moet je op 1,5 beginnen en warm 2,0 aanhouden. Qua druk en verloop zat die man spot on. Alleen dan moet alles ineens ook kloppen, bijvoorbeeld de fabrikant van de band geeft een ideale maat velg op voor je wiel, dat heeft weer invloed op welke warme druk er goed rijd. Voor jou regenbanden zei hij, zelfde warme spanning aan houden maar op 1,6 of op 1,7 beginnen. Kan je dus uit afleiden dat die of iets meer warme druk moeten hebben, maar het is aannemelijker dat die gewoon minder warm worden, ook omdat het profiel zo megazacht is.

Van daar uit redenerend, zou ik als Intermediate/regen met R888 ook iets harder starten als normaal eigenlijk, omdat ze waarschijnlijk minder warm worden. Maar het is een beetje een kwestie van proberen.

Ik zou dus zelf ipv alleen forumpraat ook altijd even een mailtje richting de fabrikant (niet verkoper, maar echt de motorsportafdeling van de fabrikant) sturen omdat die het meestal gewoon het beste weten.

Wbt R1R, die heb ik ook op mijn straatauto, als ze nieuw zijn dan zijn ze echt ontzettend goed in de regen, maar als het wat kouder word of je profiel slijt al wat weg dan word het heel snel minder. Let wel goed voor een straatband, die dingen komen in de verste verte niet in de buurt van motorsport materiaal. Op dagen zoals deze ben ik op zich niet bang om er hard mee te rijden op straat in bochten enz, maar ik ben op die dingen (zitten er bij mij denk ik al 10K onder) toch wat meer progressief met het gas, het voelt niet helemaal vertrouwd.

Ik vind die semi natte omstandigheden eigenlijk het lastigste in te schatten, ook door gebrek aan ervaring. Als het 30 graden en droog is dan is het makkelijk slicks, komt het met bakken uit de hemel dan is het ook makkelijk regen, maar daar tussen in is nog een beetje een grijs gebied :?

Laurens

Bericht door Laurens » 13 nov 2009, 18:43

Stéphane schreef:@Laurens: Heb jij die superzachte regencompound (GGG als ik het goed heb) al wel eens geprobeerd in de regen en wat zijn jouw ervaringen daarmee? Ik weet alleen iets van hoe de medium soft (GG) rijden en dat is bij volledig nat niet prettig. Halfdroog/nat vond ik nog wel redelijk gaan, althans heb er 3 kwartier erg, erg lekker mee kunnen rijden op een halfnat Abbeville.

Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal met regenbanden (race) dus die vergelijking kan ik niet maken.
Nee dat was de medium soft, met de regencompound heb ik nooit gereden...
Echte regenbanden (Dunlop) haden echt veel meer grip, nadeel is wel dat het als het opdroogt dan erg hard gaat slijten, blijft altijd een lastige keuze.

Vdub

Bericht door Vdub » 13 nov 2009, 20:45

Ik heb nu een aantal keren met de V8 in de regen gereden, met de laatste 2x racen(CPZ en TT) achter Toyo R1R en voor Federal Semi (595?)slicks, ik had op Assen een bandenspanning en tempmeter geinstalleerd maar tijdens zo'n dag worden de banden niet warm.. De Federals(voor) waren 30 graden en achter de Toyo's 20 graden, spanning had ik op 2,4 gezet

Ik heb dus goede ervaring met Semi slick in de regen, dat wil niet zeggen dat ik ondanks de Quattro bergen grip had, het was echt wel glad..

Turbo johan

Bericht door Turbo johan » 14 nov 2009, 08:42

henno boenink schreef:De TDC rijdt zowel bij droog als nat op 888.
Ok, ik had dat ooit gehoord over de R1R maar dat is dus niet waar.

Op zich doen 888's het helemaal niet slecht op regen.
Het beste is dan wel om het profiel wat op te snijden.
De helft van de groeven loopt niet door tot de buitenkant band, deze kun je eruit snijden voor meer waterafvoer.

Ik heb afgelopen dinsdag op Assen gereden met Dunlop regenbanden en deze vond ik toch erg veel grip hebben.
Viel me erg mee.

Johan

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 nov 2009, 10:32

De truc van een hoge bandenspanning in de regen is dat je een heel klein contactoppervlak maakt doordat de band bol staat in plaats van hol en dus op dat punt (precies in 't midden) warmte op kan pikken en tegelijk door de (summiere) V-vorm extra water voor zich uit kan duwen. In de praktijk heb ik 't zelf nooit kunnen testen, dus alleen van horen zeggen.

Bij hevige regenval is een regenband echt super, je kunt dan namelijk wel gewoon bodyroll houden zonder gripverlies tijdens remmen en (in)sturen. Ik heb naast René Stam gezeten in zijn E36 Touring met 4 sparco's erin en dan zit je tijdens het aanremmen gewoon strak in de gordels. Hij remde op nat harder dan ik toen op droog kon (ik reed toen nog met straatbandjes).

Zelf heb ik in de moesonregen gereden tijdens de V360 cup op Trampio's, helaas code rood door een ongeval, maar ik vond de grip van die trampio's nog wel meevallen. Daar hadden we druk iets lager van gezet, 0,2 bar voor, 0,1 achter.

Plaats reactie