Afleveringskosten én afleverpakket Fiat 500 (geleverd)

Dit is ons algemene autoforum.
wjn

Re: Afleveringskosten én afleverpakket Fiat 500

Bericht door wjn » 11 nov 2009, 21:45

Chris van S. schreef:Kosten rijklaar maken en afleverkosten zijn al jaren een feit bij alle merken in de autobranche. Ik snap niet dat je er nu nog druk om maakt.
Als die 760,- euro 5% is van de totale prijs en wetende dat diezelfde 5% waarschijnlijk niet eens de winstmarge is van de dealer op die transactie zal ik als dealer weinig tijd besteden aan je opmerking.
Jij mag kiezen of je die auto koopt wel of niet.

@2000USA: Er zijn nog steeds auto's waarbij een mattensetje niet standaard is.
Ik maak me nergens druk om, koop gewoon geen auto in NL. Geen probleem hoor.

Voortaan wel lezen, ik het het over 5% van de netto prijs, niet de totale prijs. Of een dealer winst maakt, hangt van hun kosten af, heb ik geen inzicht in. Hun marge ligt echt wel boven de 5%, zou als vuistregel zo tussen de 7 - 12% moeten liggen om te kunnen blijven draaien.

Wat ik bedoel is dat het niet in verhouding staat tot de prijs van die auto, is gewoon een hoop geld.

@partyondude, sorry voor de off-topic

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 11 nov 2009, 21:59

partyondude schreef:
Maak er dan 1 prijs van die enigzins in verhouding staat tot je aankoopbedrag.
Als je de prijslijst van een willekeurige BMW of Benz pakt zijn beide kosten duidelijk meer. OK naar verhouding zijn die kosten voor die duurdere auto's dan weer niet zoveel als op de 500.

Maar als je in dezelfde klasse rondkijkt is de Fiat inderdaad met zijn totale extra kosten tot 100 euro duurder.

@WJN Mijn omschrijving was bedoelt voor partyondude. En ik heb alle verhaaltjes wel gelezen maar ik bedoelde ook netto prijs (had die info ook van jouw bericht vandaan) ;)
Ik hoop voor de Fiat dealers dat ze tussen de 7 a 12 % overhouden per transactie. :?
Laatst gewijzigd door Chris van S. op 11 nov 2009, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 11 nov 2009, 22:21

Mja, ik snap in dit geval ook echt niet dat we zoveel terug krijgen, ga daar maar geen rare vragen over stellen :mrgreen:

Misschien stel ik wel helemaal geen vragen en laat ik snel dat contract tekenen, voordat ze wakker worden daar :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 11 nov 2009, 22:23

wjn schreef:
Chris van S. schreef:Kosten rijklaar maken en afleverkosten zijn al jaren een feit bij alle merken in de autobranche. Ik snap niet dat je er nu nog druk om maakt.
Als die 760,- euro 5% is van de totale prijs en wetende dat diezelfde 5% waarschijnlijk niet eens de winstmarge is van de dealer op die transactie zal ik als dealer weinig tijd besteden aan je opmerking.
Jij mag kiezen of je die auto koopt wel of niet.

@2000USA: Er zijn nog steeds auto's waarbij een mattensetje niet standaard is.
Ik maak me nergens druk om, koop gewoon geen auto in NL. Geen probleem hoor.

Voortaan wel lezen, ik het het over 5% van de netto prijs, niet de totale prijs. Of een dealer winst maakt, hangt van hun kosten af, heb ik geen inzicht in. Hun marge ligt echt wel boven de 5%, zou als vuistregel zo tussen de 7 - 12% moeten liggen om te kunnen blijven draaien.

Wat ik bedoel is dat het niet in verhouding staat tot de prijs van die auto, is gewoon een hoop geld.

@partyondude, sorry voor de off-topic
+1 ook een reden waarom ik geen nieuwe Aygo/C1/107 gekocht heb en voor een jong gebruikte heb gekozen via het partiuliere circuit die tank benzine die betaal ik zelf wel. Als ik de zelfde auto bij de stealer had gekocht was ik met korting en al 10k kwijt geweest en dat zonder inruil, want die had ik niet.

Michel

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 11 nov 2009, 22:31

@michel p: Voor je portemonnee blijft jong gebruikt in deze klasse altijd interressant.
Er word namelijk nog erg vaak beredeneerd dat je voor "nog een beetje meer" een nieuwe auto hebt. En dan kopen mensen toch een nieuwe. Dus de jong gebruikte markt moet daarop prijzen om toch te kunnen verkopen.
En dat "beetje minder" is dus interessant voor jou.

gr Chris

Knot

Bericht door Knot » 11 nov 2009, 22:46

Kosten voor transport etc is normaal, die maken ze ook wel lijkt me.

Afleverkosten mogen max 200 euro zijn voor zo'n autotje. Tank kost 50 euro, mattensetje 40 ofzo en laat ze die 110 dan verdienen met controlebeurt, poetsen etc... als ze je maar maximale inruil of maximale korting op nieuw geven dan.

wjn

Bericht door wjn » 11 nov 2009, 23:12

@Chris, zolang Fiat € 3000,= korting (ECOBonus) kan geven op een auto van € 20500 catalogusprijs, maak ik me geen zorgen over wat ze verdienen op een auto.
(In die korting zit de slooppremie niet inbegrepen, want dat werkt anders, heeft niets met Fiat te maken.)

Luco

Bericht door Luco » 11 nov 2009, 23:23

Denk dat die verdiensten vies tegenvallen.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 11 nov 2009, 23:27

De meesten hier gunnen een dealer ook nagenoeg niks................

Luco

Bericht door Luco » 11 nov 2009, 23:30

Pas geleden met een 5 sterren dealer van de vag groep staan praten
onder aan de streep 0,8% en dan deed die het goed :bag:
Nou vette bek zeg :please:

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 11 nov 2009, 23:57

Knot schreef:Kosten voor transport etc is normaal, die maken ze ook wel lijkt me.

Afleverkosten mogen max 200 euro zijn voor zo'n autotje. Tank kost 50 euro, mattensetje 40 ofzo en laat ze die 110 dan verdienen met controlebeurt, poetsen etc... als ze je maar maximale inruil of maximale korting op nieuw geven dan.
Dus volgens jou mogen ze 110 euro op zo'n auto verdienen? Want zoals jij zegt moet de dealer maximale inruil of maximale korting geven waardoor de dealer daar al niks op pakt.

Maar van die 200 euro die het mag kosten volgens jou, gaat 19% direct naar de belasting en dan blijft er nog 162 euro over om wat aan te verdienen. 162 euro minus 90 euro voor een volle tank en matten is 72 euro......... Van die 72 die er dan overblijft moet de auto nog gepoetst worden wat 70 euro kost en de monteur betaalt worden die er uurtje mee bezig is om de boel na te lopen en de auto af te tanken...........

:hmmm: .........volgens mij klopt er iets niet, of het kan aan mij liggen.......

jarno trulli

Bericht door jarno trulli » 12 nov 2009, 00:09

ik heb een tijdje meegelopen bij een mercedes bedrijfswagen dealer, je hebt rond de 12 procent marge op de auto en mensen bedingen daar 8 procent van. ze komen nog een keer terug voor iets als service of een fout en van die 4 procent moeten de mensen ook nog betaald worden. het is gewoon te hopen dat de mensen terugkomen voor de garage willen ze er nog iets aan over houden.

wjn

Bericht door wjn » 12 nov 2009, 00:58

luco hornsveld schreef:Denk dat die verdiensten vies tegenvallen.
Als je er € 3000,= korting op geeft niet meer nee, dat is grofweg 20% (!!) korting. Dan kun je ook schatten wat de hele keten (fabriekant, importeur, dealer en wat ik nog vergeten ben) er minimaal op verdient. Want ook Fiat kan zich niet veroorloven om auto's met verlies te verkopen.

Die 0,8% is winst neem ik aan, zegt ook helemaal niets als je niet alle feiten / gegevens hebt.
Jan Visser schreef:
Knot schreef:Kosten voor transport etc is normaal, die maken ze ook wel lijkt me.

Dus volgens jou mogen ze 110 euro op zo'n auto verdienen? Want zoals jij zegt moet de dealer maximale inruil of maximale korting geven waardoor de dealer daar al niks op pakt.

Maar van die 200 euro die het mag kosten volgens jou, gaat 19% direct naar de belasting en dan blijft er nog 162 euro over om wat aan te verdienen. 162 euro minus 90 euro voor een volle tank en matten is 72 euro......... Van die 72 die er dan overblijft moet de auto nog gepoetst worden wat 70 euro kost en de monteur betaalt worden die er uurtje mee bezig is om de boel na te lopen en de auto af te tanken...........

:hmmm: .........volgens mij klopt er iets niet, of het kan aan mij liggen.......
Klopt zeker niet als je zonder meer met bedragen incl. en excl. BTW rekent. Bovendien is dit extra, bovenop de marge en afleveringskosten.

Zou dus worden: € 760 (totaal aan extra berekende kosten) - 90 (benzine) - 72 (matten) - 70 (poetsen) - 70 (monteur) = € 458 over voor de transportkosten.

Bram

Bericht door Bram » 12 nov 2009, 01:00

En op zo'n vrachtwaggel passen een hoop van die 500'tjes :lol:

Wiebe GT

Bericht door Wiebe GT » 12 nov 2009, 01:22

Klopt zeker niet als je zonder meer met bedragen incl. en excl. BTW rekent. Bovendien is dit extra, bovenop de marge en afleveringskosten.

Zou dus worden: € 760 (totaal aan extra berekende kosten) - 90 (benzine) - 72 (matten) - 70 (poetsen) - 70 (monteur) = € 458 over voor de transportkosten.[/quote]

Ben meer dan 13 jaar dealer geweest, en de onzin die hier en daar uitgekraamt wordt komt puur door jullie onwetendheid.
Buiten alle kosten welke hier al genoemd zijn missen jullie nog de bijdragen voor: customer relationship marketing (alle boekjes die je de eerste jaren in de bus krijgt), pechservice, handlingsfee, administratiekosten (jaja, naast de leges), advertentiebijdragen en nog enkele. Wij rekenden op auto's van ca. 13000,= € 845,= afleveringskosten. heb het vaak moeten verdedigen, maar helaas nog nooit een cent op gewonnen.

En nee, matjes zijn niet standaard!

wjn

Bericht door wjn » 12 nov 2009, 07:52

@Wiebe GT, ik snap ook wel dat een dealer het niet makkelijk heeft en die afleveringskosten e.d. niet zomaar in zijn/haar zak steekt. Ik ben allang blij dat bijvoorbeeld de motorfiets dealers die kosten allemaal niet doorberekent krijgen van de importeurs en fabriekanten.

Edit: Nog ff nagezocht, voor een motorfiets van € 15.000,= komt er aan afleveringskosten welgeteld € 37,= bij (legeskosten, in 2008).

Niall

Bericht door Niall » 12 nov 2009, 08:01

Is vrij simpel met een volle productie lijn kan je winst maken, zodra die bezetting onder bv 95% komt dan is zo een productielijn niet meer rendabel. Er is geen andere business waarbij de marges door de hele keten minimaal zijn, en hier bedoel ik van de onderdelen producent tot de dealer. Vandaar dat de fabrikanten nu liever een minimaal verlies zullen willen draaien met veel auto's verkopen, dan minimale hoeveelheden en dikke verliezen.

Knot

Bericht door Knot » 12 nov 2009, 08:16

Jan Visser schreef: :hmmm: .........volgens mij klopt er iets niet, of het kan aan mij liggen.......
Jan, in geval van de Aygo zeiden 2 verkopers hetzelfde, we gaan liever voor de richtlijnen verkoopaantallen van Toyota Nederland. Daar zal ook nog een bonus aan hangen als ze hun aantallen halen, daar gingen beide dealers voor.

Bram

Bericht door Bram » 12 nov 2009, 18:32

Auto is besteld.

Zo gaat het er uitzien:

De details van je Fiat

Kleuren
Kleur exterieur: ELECTROCLASH GREY
Interieur: GRIJS/ZWART LEER
Velg: 15" LICHTMETALEN VELGEN 'SPORT - BICOLORE'

Optional
GASONTLADINGS-KOPLAMPEN (XENON)
MISTLAMPEN VOORZIJDE
PANORAMISCH GLAZEN DAK
HANDGREEP AAN PASSAGIERSZIJDE
STOOTSTRIPS IN KLEUR CARR. + 500 LOGO
VERSN.POOK MET LEER BEKLEED

Standaard uitrusting
Comfort en klimaatbeheersing
GEDEELDE NEERKLAPB. ACHTERBANK
IN HOOGTE VERSTELBARE BESTUURDERSSTOEL MET VERSTELBARE RUGLEUNING
PASSAGIERSSTOEL TERUGKLAPBAAR MET GEHEUGENFUNCTIE

Portieren en ramen
AFSTANDSBEDIENING CENTRALE PORTIERVERGRENDELING

Veiligheid
THUISKOMER-RESERVEWIEL

Audio - Communicatie - Multimedia
BLUE&ME TAALINSTELLING NEDERLANDS

Diverse
OPBERGTASSEN OP RUGL.V.STOELEN
START EN STOP SYSTEEM

Ik denk dat het een heel fraai karretje wordt! Heb nav dit topic, de reacties en de in mijn ogen erg hoge inruil niets meer gevraagd over dat afleverpakket, ik vind het wel best zo.

Tweede week van januari rijden :hosanna:

Luco

Bericht door Luco » 12 nov 2009, 18:38

Als je er € 3000,= korting op geeft niet meer nee, dat is grofweg 20% (!!) korting. Dan kun je ook schatten wat de hele keten (fabriekant, importeur, dealer en wat ik nog vergeten ben) er minimaal op verdient. Want ook Fiat kan zich niet veroorloven om auto's met verlies te verkopen.

Die 0,8% is winst neem ik aan, zegt ook helemaal niets als je niet alle feiten / gegevens hebt.
die drieduizend zal opgelegd zijn door fiat, daar verliest de dealer dus alleen maar meer op.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 12 nov 2009, 18:50

De dealer heeft zeker geen 3000euro marge op een 500......en de importeur ook niet........

Luco

Bericht door Luco » 12 nov 2009, 18:52

duifjes.com schreef:De dealer heeft zeker geen 3000euro marge op een 500......en de importeur ook niet........

dat bedoel ik
dealer heeft paar procent op de verkoopprijs, als die met 3k gekort wordt door fabrikant, blijft er wel percentage over maar van lager bedrag, kost de dealer dus geld.

Bram

Bericht door Bram » 12 nov 2009, 19:41

Kortom, we hebben het goed gedaan denk ik :mrgreen:

Niall

Bericht door Niall » 12 nov 2009, 19:54

partyondude schreef:Kortom, we hebben het goed gedaan denk ik :mrgreen:
Denk ik ook, maar van deursen heeft een goede naam in de omgeving :beer:

RVV

Re: Afleveringskosten én afleverpakket Fiat 500 (gekocht)

Bericht door RVV » 12 nov 2009, 20:09

Gefeliciteerd ermee !

Plaats reactie