Verschil audi S4 <-> RS4
-
Verschil audi S4 <-> RS4
Hallo,
zoals bekend staat mijn M3 te koop wegens uitbreiding. Nu ben ik eigenlijk wel erg serieus aan het kijken naareen Audi. Een S4 of RS4 zie ik wel zitten..al dan niet in Avant uitvoering. Welke kenners kunnen mij helpen....
- Wat is het verschil tussen een S4 en een RS4.
- Is een RS4 het prijsverschil waard (of net iets als een CSL van de M3)
- Hoe zit het met onderhoud
- Courantheid en waardevastheid
- Andere wetenswaardigheden
Alvast bedankt!
Niels
zoals bekend staat mijn M3 te koop wegens uitbreiding. Nu ben ik eigenlijk wel erg serieus aan het kijken naareen Audi. Een S4 of RS4 zie ik wel zitten..al dan niet in Avant uitvoering. Welke kenners kunnen mij helpen....
- Wat is het verschil tussen een S4 en een RS4.
- Is een RS4 het prijsverschil waard (of net iets als een CSL van de M3)
- Hoe zit het met onderhoud
- Courantheid en waardevastheid
- Andere wetenswaardigheden
Alvast bedankt!
Niels
- RVV
RS4 het vorige model is er alleen als avant (die MarcRS4 heeft) Het nieuwe huidige model ook als sedan, maar is nog maar sinds 2005 op de markt, nieuwprijs iets van rond de 110K.
Het vorige model RS4 is afgeleid van een 265pk S4, gechipt tot pak em beet 300pk best een vlotte auto. Maar moet onderspit delven qua performance van een een S3. Volgens mij zijn ze goed betaalbaar.
Van het huidige model S4 kun je ook betaalbaar een pre face lift S4 kopen met V8. 344pk, net 1 pk meer dan een M3. Deze auto is er als avant en sedan. Denk wel dat ie een slokje lust met zo'n dikke V8 4.2.
Wat me elke keer weer opvalt is de beroerde ruimte achter de voorstoelen voor de bankzitters. interieurspace is er weinig bij een S4. Wel iets om goed over na te denken als je ook bewust voor een familie auto kiest.
Het vorige model RS4 is afgeleid van een 265pk S4, gechipt tot pak em beet 300pk best een vlotte auto. Maar moet onderspit delven qua performance van een een S3. Volgens mij zijn ze goed betaalbaar.
Van het huidige model S4 kun je ook betaalbaar een pre face lift S4 kopen met V8. 344pk, net 1 pk meer dan een M3. Deze auto is er als avant en sedan. Denk wel dat ie een slokje lust met zo'n dikke V8 4.2.
Wat me elke keer weer opvalt is de beroerde ruimte achter de voorstoelen voor de bankzitters. interieurspace is er weinig bij een S4. Wel iets om goed over na te denken als je ook bewust voor een familie auto kiest.
- Erik K.
Vorige type RS4 (die van Marc) heeft standaard 380pk en ik meen 440Nm koppel. Het prijsverschil tussen dat type S4 en RS4 zal behoorlijk zijn, maar is het wel waard lijkt me. De RS4 en is echt veeel krachtiger en sneller dat een S4. RS4 ziet er ook nog eens een stuk krachter/mooier uit.
Laatst gewijzigd door Erik K. op 23 nov 2006, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik heb met beide auto's gereden. Ik vind de S4 een perfecte auto voor naar je werk. Kun je namelijk ook als automaat kopen. Ding is snel zat. RS4 is van een andere orde voor wat betreft sportiviteit. Een stuk sneller. Ander onderstel, handgeschakeld, betere remmen (die van de S4 zijn echt zo gaar) etc.
Voor dagelijks gebruik doe mij de S4 maar als ik eerlijk ben. Voor track days of Ring is de RS4 beter.
Voor dagelijks gebruik doe mij de S4 maar als ik eerlijk ben. Voor track days of Ring is de RS4 beter.
- Roel
Even iets ter verduidelijking:
Audi RS4 Type B5 2000-2001
-380pk
-Alleen verkrijgbaar als Avant
Audi S4 Type B6 2003-2004
-344pk
-Als sedan en avant verkrijgbaar
Audi S4 Type B7 2004-heden
-Single Frame Facelift versie
-Verder indentieke motor als S4 B6
Audi RS4 Type B7 Okt 2005-Heden
-420pk
-Verkrijgbaar als sedan, avant en cabrio
Audi RS4 Type B5 2000-2001
-380pk
-Alleen verkrijgbaar als Avant
Audi S4 Type B6 2003-2004
-344pk
-Als sedan en avant verkrijgbaar
Audi S4 Type B7 2004-heden
-Single Frame Facelift versie
-Verder indentieke motor als S4 B6
Audi RS4 Type B7 Okt 2005-Heden
-420pk
-Verkrijgbaar als sedan, avant en cabrio
-
Pfoeiii manne,
Ik had toch wel wat meer kennis hier verwacht hoor
,
De RS4 B5 is echt op VEEL punten aangepast om als RS4 door het leven te mogen gaan.
De motor is helemaal opnieuw gere-designed zeg maar door Cosworth in Engeland
Oliehuishouding in het blok is veel beter
Oliekoeler zit erop
Andere cilinderkoppen
Sterkere drijfstang
Andere turbo's met dikkere olieleidingen
en nog wel tig dingen motorisch die ik zo niet weet.
Ook heeft ie dikkere schermen voor en achter.
Andere portieren
verzwaarde ophanging
andere remmen
enfin: noem het maar op.
Dat prijsverschil is wel enorm maar komt wel ergens vandaan hoor.
Last but not least is ie natuurlijk ook handgemaakt bij Quattro GmBh
Ik had toch wel wat meer kennis hier verwacht hoor

De RS4 B5 is echt op VEEL punten aangepast om als RS4 door het leven te mogen gaan.
De motor is helemaal opnieuw gere-designed zeg maar door Cosworth in Engeland
Oliehuishouding in het blok is veel beter
Oliekoeler zit erop
Andere cilinderkoppen
Sterkere drijfstang
Andere turbo's met dikkere olieleidingen
en nog wel tig dingen motorisch die ik zo niet weet.
Ook heeft ie dikkere schermen voor en achter.
Andere portieren
verzwaarde ophanging
andere remmen
enfin: noem het maar op.
Dat prijsverschil is wel enorm maar komt wel ergens vandaan hoor.
Last but not least is ie natuurlijk ook handgemaakt bij Quattro GmBh

-
Het enige minpuntje aan de B5 RS4 waren toch een bepaalde productieserie RS (9 spaaks) velgen (die scheurden rond het velghart o.i.d.?)
Verder vind ik de B5 RS4 in een beschaafde kleur ("Silbergrau" bijvoorbeeld) een auto die niet van de daken schreeuwt dat ie snel is.
Al is hij in Misanorood ook heel erg mooi, dat wel.
Verder vind ik de B5 RS4 in een beschaafde kleur ("Silbergrau" bijvoorbeeld) een auto die niet van de daken schreeuwt dat ie snel is.
Al is hij in Misanorood ook heel erg mooi, dat wel.
-
het is mij niet duidelijk of je het B5 of B7 model bedoelt
:
Met de B7 modellen heb ik allebei gereden.
Mijn ervaring:een S4 is een goede maar niet echt snelle auto waar weinig beleving in zit met een plankhard onderstel wat hij wel heeft is een gave sound uit de uitlaatpijpen.Niet echt een spectaculaire auto dus(zeker niet als je uit een M3 komt)
De RS4 is DE auto waar ik,op dit moment, helemaal verliefd op ben!! Totaal niet te vergelijken met een S4.Superfijne schaalstoelen,zeer strak sturend en koersvast tot hoge snelheden terwijl het niet oncomfortabel is.Super geluid uit die 8pitter en ook t.o.v een M3 serieus snel!!!!

Met de B7 modellen heb ik allebei gereden.
Mijn ervaring:een S4 is een goede maar niet echt snelle auto waar weinig beleving in zit met een plankhard onderstel wat hij wel heeft is een gave sound uit de uitlaatpijpen.Niet echt een spectaculaire auto dus(zeker niet als je uit een M3 komt)
De RS4 is DE auto waar ik,op dit moment, helemaal verliefd op ben!! Totaal niet te vergelijken met een S4.Superfijne schaalstoelen,zeer strak sturend en koersvast tot hoge snelheden terwijl het niet oncomfortabel is.Super geluid uit die 8pitter en ook t.o.v een M3 serieus snel!!!!
- Hendrik Kinderman
-
- RVV
Test tussen M3 en S4 Mooi voor de beeldvorming
http://videos.streetfire.net/search/bmw ... 25e4e2.htm
http://videos.streetfire.net/search/bmw ... 25e4e2.htm
- wjn
Zoals Marc zegt is een B5 RS4 een heel andere auto (voornamelijk motorisch) dan een B5 S4. Een S4 is (denk ik) een betere alledaagse auto, meer koppel onderin. Zeker gechipt (wat dacht je van 550nm bij 2000rpm?) Een RS4 heeft door grotere luchtkanalen (overal) minder koppel maar meer vermogen bovenin. En heeft daardoor meer toeren nodig en is ook "sportiever". Een RS4 is zeker de snellere auto van de 2.Rico v Velzen schreef:Het vorige model RS4 is afgeleid van een 265pk S4, gechipt tot pak em beet 300pk best een vlotte auto. Maar moet onderspit delven qua performance van een een S3. Volgens mij zijn ze goed betaalbaar.
Een S3 is geen match voor een S4. Mn broertje had een gechipte S3 (met 250 rollenbank pk), mijn auto heeft gechipt 320 rollenbank pk. Bij stoplichtsprintjes redt de S3 het niet en hoe harder je rijdt hoe meer voorsprong je krijgt. Qua bochtenwerk zijn ze ongeveer gelijk (ondanks het hogere gewicht van de S4).
- Erik-Jan
Als je geintresseerd bent in een RS4 zou ik morgen hier eens kijken:
http://bva-auctions.com/auction/auction ... &lid=94810
Ziet er op de foto's goed uit, wie weet scoor je een koopje
http://bva-auctions.com/auction/auction ... &lid=94810
Ziet er op de foto's goed uit, wie weet scoor je een koopje
-
@Marc rs4..volgens mij heeft een rs4 geen andere koppen tov de s4...cosworth heeft de cyl.kop, de inlaat- en de uitlaatspruitstuk bewerkt
een rs4 heeft wel 115pk meer..maar koppel valt opzich wel mee...(verschil dan hé)...dit verschil wordt wel snel groter met een chipje...
voor de rest vind ik t bere mooie auto's...
een rs4 heeft wel 115pk meer..maar koppel valt opzich wel mee...(verschil dan hé)...dit verschil wordt wel snel groter met een chipje...
voor de rest vind ik t bere mooie auto's...
- wjn
@wimwerf Nog steeds over de B5 versies he 
De koppen van een S4 en RS4 verschillen wel degelijk. De inlaatspruitstukken zijn ook verschillend, maar de uitlaatspruitstukken zijn identiek (wat op zich wel typisch is). Als je een RS4 inlaatspuitstuk (wat grotere diameters heeft) op een S4 zet, krijg je vermogensverlies doordat de aansluitingen niet goed zijn. Dan moet je ook de koppen aanpassen. Een RS4 heeft ook andere ("wildere") nokkenassen. En naast inlaatnokkenasverstelling ook uitlaatnokkenasverstelling. Dat laatste heeft een S4 niet.
Vandaar dat een S4 onderin beter loopt en bij ca. 5000 kortademig begint te worden. Een RS4 gaat met gemak door bovenin, maar mist onderin wat (t.o.v. een S4
)
En w.b. problemen met de 2,7l V6 BiTurbo's, het betreft praktisch altijd de turbo's, de blokken zelf zijn goed. Maar zoals altijd hangt het er vanaf hoe je ermee omgaat. Met deze blokken helemaal. Na een (zeer) snelle rit meteen uitzetten (autobahn en dan tanken) kan al funest zijn.

De koppen van een S4 en RS4 verschillen wel degelijk. De inlaatspruitstukken zijn ook verschillend, maar de uitlaatspruitstukken zijn identiek (wat op zich wel typisch is). Als je een RS4 inlaatspuitstuk (wat grotere diameters heeft) op een S4 zet, krijg je vermogensverlies doordat de aansluitingen niet goed zijn. Dan moet je ook de koppen aanpassen. Een RS4 heeft ook andere ("wildere") nokkenassen. En naast inlaatnokkenasverstelling ook uitlaatnokkenasverstelling. Dat laatste heeft een S4 niet.
Vandaar dat een S4 onderin beter loopt en bij ca. 5000 kortademig begint te worden. Een RS4 gaat met gemak door bovenin, maar mist onderin wat (t.o.v. een S4

En w.b. problemen met de 2,7l V6 BiTurbo's, het betreft praktisch altijd de turbo's, de blokken zelf zijn goed. Maar zoals altijd hangt het er vanaf hoe je ermee omgaat. Met deze blokken helemaal. Na een (zeer) snelle rit meteen uitzetten (autobahn en dan tanken) kan al funest zijn.
- Macboy