Afleveringskosten én afleverpakket Fiat 500 (geleverd)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Afleveringskosten én afleverpakket Fiat 500 (geleverd)

Bericht door Bram » 11 nov 2009, 16:20

Hoe zit dat?

Ik ben bezig de Mercedes van de vrouw in te ruilen op een Fiat 500 1.2 sport met wat leuke extra's.

Nou geven die lui gewoon ff 5K ! meer dan VW terug voor de Merc, dus das wel lekker.

Maar wat ik vreemd vind, is dat op de offerte voor €225,- het afleverpakket staat, terwijl er ook al €555,- aan afleveringskosten worden berekend. Morgen ga ik mee, om het contract te tekenen, maar ik wil hier wel meer duidelijkheid over hebben.

Iemand die weet hoe dit zit?
Laatst gewijzigd door Bram op 25 jan 2010, 20:47, 3 keer totaal gewijzigd.

Ronno

Re: Afleveringskosten én afleverpakket

Bericht door Ronno » 11 nov 2009, 16:39

Volgens mij zijn bij de afleverkosten, tenaamstellen en dergelijke inbegrepen. Afleverpakket: mattenset, volle tank etc.

Hier thuis nog nooit extra betaald voor deze dingen, grote onzin IMO

Bram

Bericht door Bram » 11 nov 2009, 16:47

Als ik ff een oude prijslijst van Mini erbij pak (2003) was de €535,- destijds bedoelt voor alle zaken die jij nu noemt. Tenaamstelling komt er los bij, net als de verwijderingsbijdrage.

Dus, ik vind het maar een raar verhaal.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 11 nov 2009, 17:51

partyondude schreef:Hoe zit dat?

Ik ben bezig de Mercedes van de vrouw in te ruilen op een Fiat 500 1.2 sport met wat leuke extra's.

Nou geven die lui gewoon ff 5K ! meer dan VW terug voor de Merc, dus das wel lekker.

Maar wat ik vreemd vind, is dat op de offerte voor €225,- het afleverpakket staat, terwijl er ook al €555,- aan afleveringskosten worden berekend. Morgen ga ik mee, om het contract te tekenen, maar ik wil hier wel meer duidelijkheid over hebben.

Iemand die weet hoe dit zit?
Afleveringskosten zijn door de importeur 'bedacht' zitten zaken zoals lege's, 0-beurt en transportkosten bij........is kostendekkend voor de dealer

Aflveerpakket door de dealer 'bedacht' zit vaak poetskosten en volle tank brandstof ed in verwerkt....

Gewoon de laatste als onderhandelen extra gebruiken.....en voor 225 euro kun je heel veel poetsen en tanken :mrgreen:

Bram

Bericht door Bram » 11 nov 2009, 17:56

Ok, duidelijk Jacco, dank je wel.

Blijf het maar wat apart vinden. Nog €760,- er bovenop knallen :?

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 11 nov 2009, 17:59

De afleverkosten is logisch.....de importeur berekend de kosten door voor transport en lege's en kentekenbewijs moeten ook worden afgedragen....alleen het afleverpakket is discutabel........behalve de volle tank brandstof dat kost geld....gewoon uitrekenen wat een poetsbeurt kost en de liters van de tank x brandstofprijs en je komt op een bepaald bedrag dan kun je narekenen of het echt 225euro kost.

Bram

Bericht door Bram » 11 nov 2009, 18:52

Dat afleveringskosten logisch zijn ben ik ook met je eens. Leges en kentekenbewijs worden wel apart gefactureerd.

Maar goed, ik ga inderdaad wel ff rekenen, autootje heeft een tank van 35 liter dus daar past niet zoveel in :mrgreen:

Aan de andere kant, voor een 2005 C 200 CDI Sportcoupé met 75K op de klokken dik 16 ruggen vangen en slechts 1K bijbetalen voor de 500 lijkt mij geen slechte deal. Op een auto die nog gemaakt moet worden en in week 2 2010 afgeleverd wordt. Hoogste bod bij andere Fiat dealer was 12.5K voor een 500 die al in de showroom stond en meteen afgeleverd zou worden. Dan klinkt dit wel ff 10x beter!

VW spande de kroon, die gaven hooguit 11K op een nieuwe Polo :stom:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 11 nov 2009, 18:57

Is zeker geen slechte deal.....een C-Sportcoupe zijn niet de meest makkelijke te verkopen auto's zeker in Diesel niet......

Doe je goed......

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 nov 2009, 19:00

Vind het ook wat onhandig om dat zo op papier te zetten. Je hebt al het gevoel genaaid te worden en om dat zo te splitsen helemaal. Sowieso vind ik die kostenposten helemaal niks. Gewoon een rijklaarprijs voor een nieuwe auto vind ik voldoende. Bij gebruikt is het nog erger. Staat ook zo'n bedrag op. Heb ik altijd het gevoel dat ze dubbel vangen. Als ik hem inlever hebben ze daar rekening mee gehouden en bij afleveren weer zo'n bedrag extra er bij op. Zal allemaal best te verantwoorden zijn door de dealer hoor maar het is toch altijd moster na de maaltijd. Beetje zuur :P

Net als deze post :wink:

2000USA

Bericht door 2000USA » 11 nov 2009, 19:15

Is het echt relevant hoe eea opgebouwd is? Zolang het bottomline maar klopt.
Als je het zo ziet: je krijgt al 5k meer bij de dealer, gaat het dan echt om die centen voor het afleveren? Het is niet zo dat de dealer daar nu rijk van wordt.

Opbouw van afleverkosten naast een afleverpakket is niet echt handig, mee eens, tenzij goed gespecificeerd wordt wat je er nu precies voor krijgt. Maar natuurlijk wil je ook graag een volle tank, en een bos bloemen en een netjes gepoetste auto. Misschien vanzelfsprekend, maar niet gratis voor de dealer. Transport/leges/etc moeten ook gewoon worden afgedragen, zit niets tussen.

Goede keus trouwens! ;)

Michel P

Bericht door Michel P » 11 nov 2009, 19:16

Idd het gaat nergens over, zeker niet bij relatieve goedkope auto's zoals een 500 of Aygo bijvoorbeeld, dan is het een groot percentage tov de nieuwprijs. Zijn dus grotendeels gewoon ordinaire prijsverhogingen.

Michel

wjn

Bericht door wjn » 11 nov 2009, 19:19

Als ik het goed lees is het dus € 760,- excl. leges/kentekenkosten?

Dus grofweg 5% van wat een Fiat 500 1.2 Sport moet kosten (uiteraard de netto prijs).

Vind ik helemaal niet zo "logisch", tenzij een autodealer geen winst maakt op een auto. Normaliter als je iets in een winkel koopt, krijg je ook geen afleveringskosten oid erbij berekend.

Dat ie brandstof, leges etc. doorberekend is wel logisch, op de prijs daarvan heeft ie geen invloed. Dat bosje bloemen mag die ergens anders in steken,voegt niets toe aan de auto. (Tenzij het een New Beetle is.)

Bram

Bericht door Bram » 11 nov 2009, 19:24

duifjes.com schreef:Is zeker geen slechte deal.....een C-Sportcoupe zijn niet de meest makkelijke te verkopen auto's zeker in Diesel niet......

Doe je goed......
Zo zie ik het ook.

Het gaat me ook niet om de €100,- die ze misschien extra pakken. Het gaat me om die verkapte extra knaken en dus het principe.

Dat deze deal gewoon super is voor ons, in deze tijd met een lastige inruiler had ik zelf ook al in de gaten :mrgreen:

ik zou bijna naar Geldrop rijden, m'n Impreza meenemen en deze inruilen op een Fiat 500 Abarth SS. Gruwelijke bommetjes en blijkbaar willen ze daar graag verkopen Afbeelding

Heb de vrouw 'verzocht' om vooral het af fabriek Bi xenon te nemen, lijkt me een vet gezicht. Dus dat is er mooi nog even bij geschreven :mrgreen:

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 11 nov 2009, 19:33

Arthur schreef:Vind het ook wat onhandig om dat zo op papier te zetten. Je hebt al het gevoel genaaid te worden en om dat zo te splitsen helemaal. Sowieso vind ik die kostenposten helemaal niks. Gewoon een rijklaarprijs voor een nieuwe auto vind ik voldoende. Bij gebruikt is het nog erger. Staat ook zo'n bedrag op. Heb ik altijd het gevoel dat ze dubbel vangen. Als ik hem inlever hebben ze daar rekening mee gehouden en bij afleveren weer zo'n bedrag extra er bij op. Zal allemaal best te verantwoorden zijn door de dealer hoor maar het is toch altijd moster na de maaltijd. Beetje zuur :P

Net als deze post :wink:
Punt is dat als je een rijklaarprijs zou hebben je over alle andere kosten behalve de auto ook bpm zou moeten betalen. En aangezien die kosten bij sommige merken de pan uit rijzen, is het zo prima.

Gaat al genoeg geld naar de schatkist.........

2000USA

Bericht door 2000USA » 11 nov 2009, 19:43

wjn schreef:Normaliter als je iets in een winkel koopt, krijg je ook geen afleveringskosten oid erbij berekend.
Ja, en bij de bakker vraag/krijg je geen korting. :mrgreen:

Zonder gekheid: Klopt, maar iets uit de winkel hoeft normaal gesproken niet klaargemaakt te worden. Een auto wel, en daar zit dus wat werk in: naast de transportkosten (vergis je daar niet in, en ja die zijn het gros van de afleverkosten), moet de transportbeschermingslaag (folie of spray) worden verwijderd, vloeistoffen, banden op lagere spanning, systemen landspecifiek instellen etcetc.

Zeg dat een monteur een uurtje bezig is a uurtarief+transportkosten= een boel geld.

Grootste onzin bij het afleverpakket vind ik met name de mattenset: alsof er normaal niet inzitten, ze behoren doorgaans bij de standaarduitrusting.

Jan Visser: spijker op z'n kop.

Shakes

Re: Afleveringskosten én afleverpakket Fiat 500

Bericht door Shakes » 11 nov 2009, 20:29

De vrouw?

Wat heb ik gemist

Bram

Bericht door Bram » 11 nov 2009, 20:32

jwt Afbeelding

Shakes

Bericht door Shakes » 11 nov 2009, 20:33

Kroepoekie?

wjn

Bericht door wjn » 11 nov 2009, 20:37

Dus de afleveringskosten zijn er zodat de klanten niet teveel betalen :hmmm:

Laat ze dan ook de transportkosten van Tychy naar NL uit de nettoprijs halen en in de afleveringskosten zetten, scheelt weer wat waarover je geen BPM hoeft te betalen ;)

Maar serieus, als je de netto prijzen (dus zonder BPM / BTW) van bepaalde auto's met elkaar vergelijkt, zit er een verschil tussen waarvoor je de auto de hele wereld rond kunt transporteren. 2x. Ik ben ook (niet ontoevallig) aan het kijken naar een 500, dus ben ook op dezelfde punten opmerkzaam gemaakt en met wat zoeken wat opmerkelijke verschillen tegengekomen.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 11 nov 2009, 21:01

Kosten rijklaar maken en afleverkosten zijn al jaren een feit bij alle merken in de autobranche. Ik snap niet dat je er nu nog druk om maakt.
Als die 760,- euro 5% is van de totale prijs en wetende dat diezelfde 5% waarschijnlijk niet eens de winstmarge is van de dealer op die transactie zal ik als dealer weinig tijd besteden aan je opmerking.
Jij mag kiezen of je die auto koopt wel of niet.

@2000USA: Er zijn nog steeds auto's waarbij een mattensetje niet standaard is.

Bram

Bericht door Bram » 11 nov 2009, 21:26

Daar gaat het dus niet om.

Maak er dan 1 prijs van die enigzins in verhouding staat tot je aankoopbedrag. Op een offerte eerst €555,- tegenkomen voor rijklaar maken en daarna nog een keer €225,- voor een afleverpakket, wat nergens in de brochure vermeld staat of gespecificeerd wordt, is gewoon apart.

Vind €760,- voor een autootje van 840 kg met een 35 liter tankje een best bedrag, zo heel erg raar is dat niet volgens mij.

Bram

Bericht door Bram » 11 nov 2009, 21:26

Nandor schreef:Kroepoekie?
Ja

Shakes

Bericht door Shakes » 11 nov 2009, 21:32

Doe je goed!

N.

Metchu

Bericht door Metchu » 11 nov 2009, 21:36

partyondude schreef:
Nandor schreef:Kroepoekie?
Ja
:mrgreen: :mrgreen:

Bram

Bericht door Bram » 11 nov 2009, 21:37

t'Is gezellig met haar hier :lol:

En die Fiat mag ik ook vaak in rijden, vandaar dat xenon met dat sportpakket (stoelen, leren stuur, MP3 bluetooth stereo etc) me wel geinig leek :mrgreen:

Plaats reactie