Opwarmproblemen 1.8 20V (Audi A4 '99)
- RobS
Opwarmproblemen 1.8 20V (Audi A4 '99)
Wederom 'koel'problemen met de Audi. Een maandje geleden is de thermostaat vervangen, het blok werd toen helemaal niet warm, ook niet na 100km rijden. Die problemen waren verholpen na het vervangen van de thermostaat, de auto werd netjes warm binnen korte tijd.
Sinds deze week wordt de auto nog wel warm (90 graden) maar duurt het erg lang. Woon/werk is voor mij 3km bebouwde kom, incl. de nodige stoplichten, 20km snelweg (120km/u, geen file) en dan nog 3km 80km weg.
Van huis naar werk blijft de auto in de bebouwde kom bij de 60 graden hangen, op de snelweg iets boven de 60 en bij verlaten van de snelweg, op de 80km weg loopt de temperatuur pas op naar de 90 graden.
Op de terugweg idem dito, pas bij het verlaten van de snelweg gaat de temperatuur naar 90 graden. De thermostaat lijkt me dus in orde, maar wat zou er mis kunnen zijn?
Sinds deze week wordt de auto nog wel warm (90 graden) maar duurt het erg lang. Woon/werk is voor mij 3km bebouwde kom, incl. de nodige stoplichten, 20km snelweg (120km/u, geen file) en dan nog 3km 80km weg.
Van huis naar werk blijft de auto in de bebouwde kom bij de 60 graden hangen, op de snelweg iets boven de 60 en bij verlaten van de snelweg, op de 80km weg loopt de temperatuur pas op naar de 90 graden.
Op de terugweg idem dito, pas bij het verlaten van de snelweg gaat de temperatuur naar 90 graden. De thermostaat lijkt me dus in orde, maar wat zou er mis kunnen zijn?
- Niall
Re: Opwarmproblemen 1.8 20V (Audi A4 '99)
2 dingen die ik nog kan bedenken:
Temperatuur sensor of de waterpomp
Temperatuur sensor of de waterpomp
- RobS
In de facturen die ik erbij heb kan ik zien dat de waterpomp nog niet vervangen is. Wat wel opvallend is, is dat het interieur wel gewoon warm is in no-time. Dus temperatuur sensor zou dan het meest voor de hand liggen?
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Koelmiddeltemperatuurzender verrot.
Gebeurd vaker bij wagens uit de VAG groep.
- RobS
Is dat zelf te doen? (op de stoep, de MX5 staat voorlopig nog wel even in de garage)Eric H schreef:Koelmiddeltemperatuurzender verrot.
- Niall
Is afhankelijk van de auto type vrij gemakkelijk te doen. Als er geen groene sensor inzit dan is de kans groot dat die de boosdoener is.
Zoek naar een stekker die in de koelwaterslangen zit, dan heb je hem snel genoeg gevonden
Zoek naar een stekker die in de koelwaterslangen zit, dan heb je hem snel genoeg gevonden
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
+1Niall schreef:Is afhankelijk van de auto type vrij gemakkelijk te doen. Als er geen groene sensor inzit dan is de kans groot dat die de boosdoener is.
Als het goed is, is het een twee polige stekker.
Zit volgens mij in en van de slangen die aan de schutbordzijde zitten ( dus aan de kant van je voorruit )
Tenminste daar zit dat ding ook bij een Passat. ( is natuurlijk geen garantie dat die dan bij jou ook daar zit he 8) )
Is goed te doen zonder brug, op de stoep voor je huis.
Moet wel een beetje snel zijn met wisselen, ivm koelvloeistof verlies.
Dus sensor eruit, sensor erin....
- RobS
Vandaag heeft de auto de hele dag in de zon gestaan, op de terugweg werkte de meter gewoon naar behoren, voor 99,9% zit het dus in de sensor en/of de stekkerverbinding.
Vocht/contactprobleempje
Vocht/contactprobleempje

- Laurens
En oppassen dat het afdichtingsrubbertje gelijk mee komt en alvast vet aan de nieuwe doen anders is dat snel wisselen al niet gelukt
Maar als de temperatuur sensor stuk is dan doet is dat eigenlijk altijd diegene van de ECU en daar zie je op het dashboard niks van (ja storingslampje kan gaan branden)
Dus beetje vreemd als de temperatuur wel goed wordt aangegeven maar het langer duurt voordat ie warm is...
Ik zou bijna zeggen weer de thermostaat want dat is echt precies wat er gebeurd als deze stuk is.
Waterpomp breekt er nog wel eens het schoepje vanaf en dan pompt deze dus minder of niet wordt de motor dus juist warmer, of hij moet helemaal niet meer pompen en dat alleen de koelvloeistof op dat moment in de motor warm wordt en dat dus heel langzaam doorgeeft aan de sensor, maar dan gaat ie toch vrij snel koken.
Even kijken of je water ziet stromen in het reservoir als de motor draait...
Kan dus van alles zijn

Maar als de temperatuur sensor stuk is dan doet is dat eigenlijk altijd diegene van de ECU en daar zie je op het dashboard niks van (ja storingslampje kan gaan branden)
Dus beetje vreemd als de temperatuur wel goed wordt aangegeven maar het langer duurt voordat ie warm is...
Ik zou bijna zeggen weer de thermostaat want dat is echt precies wat er gebeurd als deze stuk is.
Waterpomp breekt er nog wel eens het schoepje vanaf en dan pompt deze dus minder of niet wordt de motor dus juist warmer, of hij moet helemaal niet meer pompen en dat alleen de koelvloeistof op dat moment in de motor warm wordt en dat dus heel langzaam doorgeeft aan de sensor, maar dan gaat ie toch vrij snel koken.
Even kijken of je water ziet stromen in het reservoir als de motor draait...
Kan dus van alles zijn

- RobS
Laurens, er zit echt een verband tussen vochtig weer en het niet functioneren van de meter, ik vermoed dus een slechte stekkerverbinding, ga zondag op onderzoek uit 

- Laurens
Ja zou kunnen hoor, nog niet mee gemaakt tot nu toe maar ook niet iedereen let natuurlijk even goed op z'n temperatuur meter...
- Niall
Nog vorderingen kunnen maken?? Sensor zou aan de rechterkant moeten zitten van voren uit gezien
- wjn
Wat was de reden dat de thermostaat kapot was? Als je dat niet weet, heb je kans dat de nieuwe ook weer kapot gaat natuurlijk.
Dat de temp. pas omhoog gaat bij het verlaten van de snelweg, zou wel heel toevallig zijn als het een stekkerverbinding is, die het dan toevallig wel gaat doen. En dan op de terugweg exact hetzelfde. Als je thermostaat defect is, is het weer wel logisch dat je temp. bij langzamer rijden (= minder koeling) omhoog gaat en dat ie niet snel warm wordt.
Misschien troep in je koelsysteem wat het probleem veroorzaakt dus.
Dat de temp. pas omhoog gaat bij het verlaten van de snelweg, zou wel heel toevallig zijn als het een stekkerverbinding is, die het dan toevallig wel gaat doen. En dan op de terugweg exact hetzelfde. Als je thermostaat defect is, is het weer wel logisch dat je temp. bij langzamer rijden (= minder koeling) omhoog gaat en dat ie niet snel warm wordt.
Misschien troep in je koelsysteem wat het probleem veroorzaakt dus.