'GVD, mijn navigator kan vrijdag niet!'
Dus ik: 'Huh wat, rijd je ook de NOL?'
'Ja, jij ook?
Humor.
Gisteravond en vannacht was het zover. De eerste nachtrally waar ik aan mee deed, samen met Ruud.
[img:640:480]http://img162.imageshack.us/img162/8479 ... 0033sv.jpg[/img]
Een heerlijke avond en nacht gehad. Veel geleerd weer, zeker van het in het donker rijden. Van kleine details waar je rekening mee moet houden als je 's nachts gaat rallyrijden, tot nieuwe kaartleessystemen.
Er was een mooi deelnemersveld. Veel prachtige klassieke auto's. Er zat ook nog wat modern spul tussen. Het viel me op dat men zich ook 'voorbeeldig' gedroeg. Ik heb echt geen gekke dingen gezien. De discipline onder de deelnemers was top.
Wat mij opviel is dat veel klassiekers zijn uitgerust met moderne kuipstoeltjes. Ik snap dat niet. Dat is leuk in een circuitauto, maar in een rallypaard is het niet ideaal (in en uitstappen voor stempeltjes) en zeker niet 'in period'! Enfin, dat moet men zelf weten, ik hou er in ieder geval niet van.
Gisteravond om 19.27 uur zijn Ruud en ik gestart. Om 3.35 of zoiets zijn we gefinished. In die tussentijd hebben we een aantal moeilijkheden ondervonden, o.a. doordat er met het uitzetten van het eerste traject, met striprit/visgraat al iets mis was gegaan. Dankzij Ruud's ervaring vind ik dat we het nog goed gedaan hebben dat traject. Toen we doorhadden waar de fout (van de organisatie?) zat, ging het vrij soepel tot verderop weer iets niet klopte. 1 letter gemist bleek achteraf, maar we zijn toen doorgereden.
Achteraf is dat traject geneutraliseerd. Aan de finish was het best grappig. Je had moeten hebben:
A A A B C CT
Wij hadden
A A A B CT
Maar ik heb gehoord van andere deelnemers, antwoorden als:
B A CT
B A A
B A
B A C
etc.
Veel mensen zaten daar in de problemen!
Daarna begon het dus pas echt. Maar dat leek allemaal een stuk makkelijker. Hoe we het precies gedaan hebben weten we nu nog niet, maar we ontdekten al snel wat 'foutjes' die wij (lees: ik) gemaakt hadden.
Zo had ik mijn lineaaltje een keer boven de lijn gelegd, waardoor we een volledige lus misten, wél een letter opschreven die we niet nodig hadden en dus 1 strafpunt al in de pocket hadden. Op een aantal andere trajecten zat ik ook te kloten met de afstanden. Daardoor hadden we wel weer een leuk moment, want via de door mij aangegeven 'hier rechts!' belandden we mooi in een weiland.

Dankzij Ruud komen we uiteindelijk altijd weer op het juiste weggetje terug.
Een aantal trajecten gingen vrij soepel. Voor ons gevoel ook niet veel fouten gemaakt, maar dat is altijd afwachten natuurlijk.
Ik heb net Arnoud even gesproken, die reed met een 123 GT Amazon. Samen met Sander die nog nooit een rally/kaartleesrit had gelezen. Voor hun gevoel ging het best goed, op wat problemen met een bellende TC-er die geen tijd gestempeld heeft na. Wel wat letters gemist, maar niet heel veel. Dus ik ben benieuwd hoe hun 'doop' is gegaan. Arnoud reed op de terugweg ook richting Den Haag natuurlijk. 80 km/u achter een vrachtwagen. Dus wij dachten dat 'ie helemaal gaar was. Bleek dat ie bijna zonder benzine stond.

Aan tafel bij de jongens van Chrome werden er natuurlijk wat geintjes gemaakt over de Manta. Nu blijkt dat degene die die grappen maakte, zelf zo'n auto heeft gehad en juist nog steeds respect heeft voor die auto. Wel jammer dat zoiets dan het enthousiasme onderling op zo'n moment niet ten goede komt, al zijn de grappen niet kwaad bedoeld.
Arnoud klaagde nog over chagrijnige mensen tijdens het stempelen. Geen idee of Ruud dat ook zo heeft ervaren, ik zat in ieder geval lekker uit de koude wind telkens.

Ow ja, we zijn ook nog aangesproken door de politie. 'is dit een straatrace?'
'Nee een rally'
'Ow gaaf, dan is het goed'
Foto's volgen misschien nog, vanuit de organisatie heb ik geen fotograaf gezien, wel wat mensen met een digitale camera natuurlijk. Alleen niemand langs de route.
Ik vond trouwens de wegen niet echt uitdagend. Veel rechte stukken, haakse bochten etc. Af en toe wel wat leuk onverhard en grappige landweggetjes, maar geen mooie lange bochtige parcours. Viel mij op ten opzichte van andere rally's. Maar niettemin een evenement om volgend jaar weer op de kalender te zetten.
Ruud, weer bedankt voor een geslaagde rit, tevens laatste van dit seizoen. De Manta heeft zich prima gehouden en wij zelf ook. Ben al niet eens moe meer. Red Bull is echt heftig spul! De kater komt later.
Groeten,
Dennis
Deelnemerslijst: http://www.amac.tv/web06/clubritten/nol ... mers06.htm