Nacht om de Lange Jan (NOL)

Een eigen hoekje voor alle klassiekers!
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Nacht om de Lange Jan (NOL)

Bericht door Dennis Cavallino » 18 nov 2006, 12:28

Afgelopen woensdag hoor ik op kantoor in de andere kamer opeens:

'GVD, mijn navigator kan vrijdag niet!'

Dus ik: 'Huh wat, rijd je ook de NOL?'

'Ja, jij ook?

Humor.

Gisteravond en vannacht was het zover. De eerste nachtrally waar ik aan mee deed, samen met Ruud.

[img:640:480]http://img162.imageshack.us/img162/8479 ... 0033sv.jpg[/img]

Een heerlijke avond en nacht gehad. Veel geleerd weer, zeker van het in het donker rijden. Van kleine details waar je rekening mee moet houden als je 's nachts gaat rallyrijden, tot nieuwe kaartleessystemen.

Er was een mooi deelnemersveld. Veel prachtige klassieke auto's. Er zat ook nog wat modern spul tussen. Het viel me op dat men zich ook 'voorbeeldig' gedroeg. Ik heb echt geen gekke dingen gezien. De discipline onder de deelnemers was top.

Wat mij opviel is dat veel klassiekers zijn uitgerust met moderne kuipstoeltjes. Ik snap dat niet. Dat is leuk in een circuitauto, maar in een rallypaard is het niet ideaal (in en uitstappen voor stempeltjes) en zeker niet 'in period'! Enfin, dat moet men zelf weten, ik hou er in ieder geval niet van.

Gisteravond om 19.27 uur zijn Ruud en ik gestart. Om 3.35 of zoiets zijn we gefinished. In die tussentijd hebben we een aantal moeilijkheden ondervonden, o.a. doordat er met het uitzetten van het eerste traject, met striprit/visgraat al iets mis was gegaan. Dankzij Ruud's ervaring vind ik dat we het nog goed gedaan hebben dat traject. Toen we doorhadden waar de fout (van de organisatie?) zat, ging het vrij soepel tot verderop weer iets niet klopte. 1 letter gemist bleek achteraf, maar we zijn toen doorgereden.

Achteraf is dat traject geneutraliseerd. Aan de finish was het best grappig. Je had moeten hebben:

A A A B C CT

Wij hadden

A A A B CT

Maar ik heb gehoord van andere deelnemers, antwoorden als:
B A CT
B A A
B A
B A C
etc.
Veel mensen zaten daar in de problemen!

Daarna begon het dus pas echt. Maar dat leek allemaal een stuk makkelijker. Hoe we het precies gedaan hebben weten we nu nog niet, maar we ontdekten al snel wat 'foutjes' die wij (lees: ik) gemaakt hadden.

Zo had ik mijn lineaaltje een keer boven de lijn gelegd, waardoor we een volledige lus misten, wél een letter opschreven die we niet nodig hadden en dus 1 strafpunt al in de pocket hadden. Op een aantal andere trajecten zat ik ook te kloten met de afstanden. Daardoor hadden we wel weer een leuk moment, want via de door mij aangegeven 'hier rechts!' belandden we mooi in een weiland. :)

Dankzij Ruud komen we uiteindelijk altijd weer op het juiste weggetje terug.

Een aantal trajecten gingen vrij soepel. Voor ons gevoel ook niet veel fouten gemaakt, maar dat is altijd afwachten natuurlijk.

Ik heb net Arnoud even gesproken, die reed met een 123 GT Amazon. Samen met Sander die nog nooit een rally/kaartleesrit had gelezen. Voor hun gevoel ging het best goed, op wat problemen met een bellende TC-er die geen tijd gestempeld heeft na. Wel wat letters gemist, maar niet heel veel. Dus ik ben benieuwd hoe hun 'doop' is gegaan. Arnoud reed op de terugweg ook richting Den Haag natuurlijk. 80 km/u achter een vrachtwagen. Dus wij dachten dat 'ie helemaal gaar was. Bleek dat ie bijna zonder benzine stond. :)

Aan tafel bij de jongens van Chrome werden er natuurlijk wat geintjes gemaakt over de Manta. Nu blijkt dat degene die die grappen maakte, zelf zo'n auto heeft gehad en juist nog steeds respect heeft voor die auto. Wel jammer dat zoiets dan het enthousiasme onderling op zo'n moment niet ten goede komt, al zijn de grappen niet kwaad bedoeld.

Arnoud klaagde nog over chagrijnige mensen tijdens het stempelen. Geen idee of Ruud dat ook zo heeft ervaren, ik zat in ieder geval lekker uit de koude wind telkens. :)

Ow ja, we zijn ook nog aangesproken door de politie. 'is dit een straatrace?'

'Nee een rally'

'Ow gaaf, dan is het goed'

Foto's volgen misschien nog, vanuit de organisatie heb ik geen fotograaf gezien, wel wat mensen met een digitale camera natuurlijk. Alleen niemand langs de route.

Ik vond trouwens de wegen niet echt uitdagend. Veel rechte stukken, haakse bochten etc. Af en toe wel wat leuk onverhard en grappige landweggetjes, maar geen mooie lange bochtige parcours. Viel mij op ten opzichte van andere rally's. Maar niettemin een evenement om volgend jaar weer op de kalender te zetten.

Ruud, weer bedankt voor een geslaagde rit, tevens laatste van dit seizoen. De Manta heeft zich prima gehouden en wij zelf ook. Ben al niet eens moe meer. Red Bull is echt heftig spul! De kater komt later.

Groeten,

Dennis

Deelnemerslijst: http://www.amac.tv/web06/clubritten/nol ... mers06.htm
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 24 jan 2007, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger

Bericht door Roger » 18 nov 2006, 13:51

Mooi verslag Dennis!! Heb al vele positieve verhalen over de NOL gehoord van de mannen die op 1 staan in de starterslijst. Verbaasd me (of stiekem toch niet) dat ze met een Volvo zijn gestart. (Triumph zal wel kapot zijn!)

Wat is de totaal verreden afstand? Heb een aantal keren de Nacht van Venlo gereden en daar deed je op ongeveer dezelfde tijd een 120km aan route. Gemiddelde snelheid ligt daar zeer laag, ivm al het gepuzzel en gedoe. Naar mijn smaak was dit dan ook iets teveel gericht op het navigeren en minder op het rijden zelf. Persoonlijk houdt ik ervan om de balans tussen rijden en navigeren een beetje in het midden te houden. Nacht van Venlo was me te zeer een geklooi op de vierkante kilometer en ben er daarom mee gestopt.

Ben wel benieuwd hoe de NOL is vergeleken met de Nacht van Venlo... misschien wel een keer leuk om te proberen!

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 18 nov 2006, 19:09

De NOL was gisteren 260 km in de sportklasse en 232km in de tour.
Gemiddelde snelheis varieert per traject en per klasse, maar varieert tussen 26 en 39 km. Is in verhouding met het NK wel langzaam.

Geneuzel op vierkante centimeter viel gister reuze mee, maar is op zich wel kenmerkend voor veel van dit soort ritten.

Nacht van Venlo is van Gaef um Gaas toch, dat zijn echte rittensporters met veel keren en hercontructie op herconstructie.

De NOL is van de AMAC, die ook de International Historic Tulpen Rallye organiseren, die zijn wat meer rally-club.

Thom

Bericht door Thom » 20 nov 2006, 21:58

Klinkt erg leuk! Ben van plan volgend jaar ook met dergelijke ritten mee te gaan doen.

Zie ik nou Henk Gemser in de lijst staan? De schaatscoach of een naamgenoot?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 nov 2006, 11:22

De uitslag: http://www.amac.tv/web06/clubritten/nol-06.htm

Wij zijn 11e geworden in onze klasse. 6 fouten, de winnaars hadden 3 fouten. Aangezien we weten wat we fout hebben gedaan, was een betere eindklassering niet buiten bereik.

Michel P

Bericht door Michel P » 21 nov 2006, 11:39

Leuk verslag Dennis!

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 nov 2006, 09:59

Gisteravond met Ruud deze rally geevalueerd. Naast dat het gezellig was, heb ik er weer veel van geleerd. Een paar dingen waar je als leek zonder hulp gewoon niet zo snel uitkomt weet hij snel en duidelijk uit te leggen.

Op naar seizoen 2007! :)

Jammer dat ik nog nergens foto's heb gezien. Dat is toch een gemiste kans van de organisatie. Nachtfoto's kunnen erg mooi zijn namelijk. Vind ik.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 nov 2007, 09:26

Vanavond is het tijd voor de Nacht Om de LangeJan (NOL) 2007. Wederom rijd ik samen met Ruud in de Manta, maar ook weer tegen mijn collega Arnoud, die als navigator van de equipe Chrome.nl meerijdt in één van hun Volvo's Amazon.

Het wordt een lange nacht...

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 16 nov 2007, 10:16

Jammer dat ik dat niet eerder wist... Had wel als toeschouwer heen gewild en veel foto's willen maken... 8) :oops:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 nov 2007, 10:40

Lange Sluitertijd om de Lange Jan. :)

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 16 nov 2007, 11:09

Worden wel mooie foto's met lange sluitertijd.... 8)

Heb ook wel een leuke camera om foto's mee te maken... 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 nov 2007, 11:38

Wat voor camera dan?

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 16 nov 2007, 11:45

Ik heb een SONY DSC-F717 en een SONY DSLR-@100 met een 18-70 origineel SONY lens en een 75-300 Minolta lens van mijn oude Minolta analoge spiegelreflex.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 16 nov 2007, 17:09

Vorig jaar ook meegedaan in een oude 911, erg leuk om te doen, maar resultaat was om te huilen :D (was dan ook m'n 1e rally, m'n navigator was meer ervaren dus het zal wel aan mij gelegen hebben :lol: )

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 nov 2007, 13:20

Goedemorgen,

Vannacht zijn we tot iets na 5-en in Amersfoort gebleven, en ik lag daarom omstreeks half 7 in mijn nest. Zet de buurman een uur geleden zijn haakse slijper aan...

De rally was in de toerklasse vrij eenvoudig vergeleken met vorig jaar, toen er wat lastigere kaartleesmethodes in zaten zoals de visgraat.

We reden gewoon lekker, navigeren ging goed en we waren steeds ruim op tijd bij de TC's. Zoveel op tijd dat we na de laatste rit al halverwege de terugweg naar het hotel waren (laatste TC zit daar) dat we toch besloten of we die laatste stempel nou wel of niet moesten zetten. Achteraf gezien: leuk over nagedacht, maar toch fout. :)

De grap van een makkelijke uitzet is dat je toch in wat grappen stinkt en nonchalant wordt, of juist gaat twijfelen aan de eenvoud. Uiteindelijk hadden we drie fouten gemaakt namelijk.

Zo hebben we 1 bordje simpelweg gemist. Letterlijk in de mist waarschijnlijk terwijl we achteraan in een treintje reden (door de mist).

Die laatste stempel hadden we moeten zetten, maar we dachten slim te zijn omdat ie in een ronde bocht stond die haaks getekend leek te zijn. Dat zagen we later in het restaurant dat ie niet precies haaks was, maar de grootste denkfout van ons was dat het graspuntje (met sporen erin) achter de lantaarnpaal in die bocht, rijdbaar was. Denkfout, was niet zo. Voortaan toch daar stempelen. We zijn er nota bene 10 minuten voor teruggereden! En nog waren we op tijd voor de TC. :)

Maar de echte instinker die we gemist hebben, of althans ik, want ik las de kaart: vrijwel in het begin heb ik een kaartmanipulatie niet gezien. Een hairpin was gemanipuleerd door Erwin (Maple). Daar hadden we een lusje moeten rijden.

Enfin, Ruud en ik hebben lekker gereden. 's Nachts rijden geeft toch een andere dimensie aan dit hele spel.

Dit jaar voelden we ons niet zo vermoeid/verrot als vorig jaar. Dus de nacht had nog wel iets langer mogen duren bij wijze van spreken (want op de terugweg kwam de man met de hamer).

We hebben gewacht op de einduitslag en de prijsuitreiking. Wel de moeite waard, want we zijn 2e geworden!

Mijn racemaatje (die ook navigeerde) werd 32e.

Ruud, wederom bedankt voor een mooie rally samen. Op naar de ATM volgende week. Zal totaal anders worden.

Grt,

Dennis

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 nov 2007, 14:38

@Tom: Vorig jaar was 'ie behoorlijk lastig. Ook voor veel ervaren navigatoren. Het (klassiek) rallyspel is een mooie samenspel tussen rijder en navigator. Toevallig klikt 't tussen Ruud en mij erg goed in de auto. Zo hebben we ook duidelijke taken. Hij (rijder) stempelt, leest de letters op en kijkt zo nu en dan mee. Ik plan de route in de kaart, lees de aanwijzingen op, meet de afstanden en geef telkens signelen door aan Ruud aan de hand van de kaart/instructies en de tripmaster. Door de verschillende kaartleessystemen die ik afgelopen jaar heb meegemaakt, ben ik nu wel gewend aan veel 'lastige' punten die een uitzetter bedenkt, vooral ook omdat Ruud me daar vaak op heeft geattendeerd en gecorrigeerd.

Nu reden we afgelopen jaar nog niet echt in de sportklasse (los van de Rotarally Houten), waardoor ik nog niet zoveel te maken heb gehad met tijdsdruk. Ik denk dat we vaker in de sportklasse gaan rijden, om die factor mee te laten spelen. Nadeel is dat daar de factor geneuzel hoger (te hoog soms) ligt, waardoor je enthousiasme daalt. Je wil tenslotte vooral lekker rijden, niet alleen maar moeilijke navigatieproblemen oplossen.

Maar 't is echt een leuke vorm van driving fun. Je komt over veel single roads, rijdt door gebieden waar je anders nooit komt. Je wordt over onverharde paden gestuurd, of fraaie bochtige wegen. Ook al houd je je allemaal redelijk aan de normale verkeersregels, je hebt toch wel een beetje het echte rallygevoel. Echt super dat dit nog kan in NL (kost wel heel veel moeite voor organisatoren). Het kan namelijk ook helemaal geen kwaad zoals wij dit doen en iedereen zich aan de regels houdt.

Joop

Bericht door Joop » 18 nov 2007, 00:40

Nacht om de Lange Jan..: kwam deze ook over Veenendaal/Rhenen/Kesteren heen?

Zo ja dan kwam ik er idd vrijdagavond een flink aantal van die oude auto's tegen op de weg (met startnummers). Was zelf een stukje over de dijken in het midden van het land (Utrecht/Gelderland) geweest. Hier en daar wel erg mistig en glad.

Maarreuh... Mooi verslag.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 nov 2007, 00:49

Ja daar zijn we allemaal geweest. Ik heb jou wel gezien denk ik, zoveel BMW's reden er niet rond dat tijdstip op die plekken.

Snipe

Re: Nacht om de Lange Jan (NOL)

Bericht door Snipe » 07 nov 2009, 23:59

Even een oud topic omhoog schoppend: de Nacht om de Lange Jan 2009 was afgelopen nacht. De AMAC (Amersfoortse Motor en Automobiel Club) organiseerde de rit voor de 41e keer. Aangezien ik toch in de buurt was, leek het me wel aardig om er een paar plaatjes van te schieten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De winnaars:
Sportklasse Rutger Kwant & Carl Verboom (Ford Focus ST)
Toerklasse Hans Winnemuller & Rinze Kwint (Porsche 911)

Volledige uitslag: http://www.amac.tv/pages/uitslagen/nol09.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer foto's: http://www.youngtimerassociation.net/in ... lange-jan/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis Cavallino

Re: Nacht om de Lange Jan (NOL)

Bericht door Dennis Cavallino » 09 nov 2009, 16:18

Cool dat je foto's hebt genomen. Ruud en ik hebben 2 keer meegedaan. Dit jaar niet, maar misschien volgend jaar weer. Die vermoeidheid als je 's ochtends naar huis gereden wordt door de bestuurder... pfoe! Arme Ruud. :angel:

Plaats reactie