Tein schroefset, doen, of beter AST / Intrax ?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
De Sjack

Tein schroefset, doen, of beter AST / Intrax ?

Bericht door De Sjack » 05 nov 2009, 08:53

Er is best wel wat op het forum te vinden, maar ik kan zo niet echt de voor- en nadelen van sets vinden.
Ik stel dan toch de vraag nogmaals.

Ik zit erg te twijfelen over wat ik nu voor schroefset moet nemen.
Het gaat om een Subaru GTT '99
Mijn doel is wel meer een "performance" set, maar zeker zonder dat m'n tanden eruit vallen. :wink:
Ik rijdt regelmatig op het circuit, daarbij wil ik ook op de "groene hell" kunnen rijden, welke niet erg vlak schijnt te zijn.
Dus zomaar een (op maat gemaakt) circuitset eronder zetten zie ik niet zitten, het moet dus verstelbaar zijn in hoogte en demping.

Inmiddels heb ik vooral info gelezen mbt Intrax, AST en Tein.
Andere merken laat ik even links liggen, want anders weet ik helemaal niet meer wat te kiezen :cry:
In aanmerking komen deze sets, prijzen verschillen tussen de sets niet veel, zitten allemaal rond 2.000 euro, aangezien ik ook camberplate's wil.
-Intrax HDA
-AST Sportline I of II
-Tein Monoflex

Ik kom op internet regelmatig tegen dat TEIN een slechte service heeft en dat ze wel eens kunnen gaan lekken, ze moeten opgestuurd worden, naar ,volgens mij het dichtste bij, in Engeland.
Intrax en AST zijn overigens ook niet heilig in kwaliteit, maar de service is goed tot zeer goed te noemen.
Ik ga er dan ook zowieso van uit dat elke set om de 2 jaar gereviseerd moet worden om er zeker van te zijn dat ze goed blijven presteren.
Ik rijdt al met al een 10.000 km per jaar.

Op dit moment heeft Tein MonoFlex eigenlijk mijn voorkeur:

*EDFC, dus in de auto de demping kunnen verstellen, is natuurlijk een leuke goodie, maar ook denk ik dat je met deze mogelijkheid meer zult testen en proberen,
ondanks dat je met AST en Intrax ook maar 3 min bezig bent ze te verstellen, maar goed, het zal maar stortregenen :wink:

*MonoFlex heeft 1 grote zuiger, welke meer olie verplaatst, vooral bij kleine oneffenheden in de weg schijnt dit beter te werken, zowel in performance en comfort. AST heeft dit design ook, van Intrax kan ik dat niet vinden?
Ik kan ook weinig vinden over de gebruikte diameters van de zuigers etc.

*Ivm de hoogte verstelling van de auto; Tein verstel je in de schokbrekerhouder, terwijl de andere merken dit doen door de veerspanning aan te passen?
Lijkt mij dat je met het aanpassen van de hoogte dus een heel ander dempgedrag krijgt, als je dit door het aandraaien van de veer doet?

*Alle 3 de sets hebben een gecombineerde in- en uitgaande slag verstelling, het evt aantal klikken verschil zal ik niet echt merken.

---Wie kan me vertellen wat nog mede bepalend is om een passend set te kunnen kiezen?

---Heeft iemand wel eens geprobeert het Tein EDFC gebeuren op een ander merk schroefset pas te maken, zou dat mogelijk zijn?

Knot

Re: Tein schroefset, doen, of beter AST / Intrax ?

Bericht door Knot » 05 nov 2009, 09:06

Ik heb zelf de AST sportline 2 op een E36. Hoogteverstelling beinvloed inderdaad de veerspanning, echter stel ik de auto 1x op de juiste hoogte in en daar laat ik m op staan. Wil het alleen hebben om te kunnen stellen als je het niet goed zou vinden, daarna bijbehorende juiste veren kiezen.

De demping bij AST is verstelbaar, echter wel in en uitgaande tegelijk, dan maakt het simpeler maar voor het mooie zou ik ze apart willen verstellen. Alle waar naar zn geld zullen we maar zeggen.

Op jou auto weet ik het niet, geen ervaringen mee, je zou eens kunnen vragen wat Sjef onder zijn WRX heeft of anders eens bij extreme-machines raad vragen.

Mijn gevoel zegt, Tein bij Subaru, maar dat is uit de boekjes.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 05 nov 2009, 09:30

Ik heb een beetje het idee dat tein een beetje over hyped is.
Omdat het van ver komt is het ineens veel beter dan al het andere.
Ik geloof daar niet veel van en denk dat je beter een merk dat "om de hoek zit"kunt nemen.
Heb hier en daar ook de verhalen gehoord dat de service minder is.
Bij bv Intrax maak je een afspraak en rij je naar uden en binnen een paar dagen heb je de spullen terug.

Grtz,Hans :wink:

Michel P

Bericht door Michel P » 05 nov 2009, 09:58

Uit praktische overwegingen zou in een van de NL merken nemen, wel zo makelijk met revisie of andere aanpassingen.

Zelf goede ervaringen met Intrax, echter van AST hoor ik ook goede verhalen.

Michel

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 05 nov 2009, 10:10

Alle 3 zijn monotubes

2 kun je achteraf (mogelijk tegen extra betaling) in NL laten revalven/opnieuw afstellen
2 hebben een in NL bereikbaar service/garantie/advies adres

Verder is het wel een aardig setje hoor die monoflex..maar niet beter dan de twee locale concurrenten...en ook niet goedkoper. EDFC is een beetje een gimmick..dempers moeten gewoon goed staan tov de veren. Kan daar een lang technisch verhaal over gaan houden, maar het komt er op neer dat de optimale dempersetting voor grip al aan de zachte kant is. Die zal in de praktijk het lekkerst rijden. Aanpassingen doe je dan eigenlijk alleen als het regent (samen met je arbs).

De Sjack

Bericht door De Sjack » 05 nov 2009, 10:51

Downforce Hans schreef:Ik heb een beetje het idee dat tein een beetje over hyped is.....
....beter een merk dat "om de hoek zit"kunt nemen.....
Over hyped?
Om eerlijk te zeggen lees ik zeker in NL vooral mindere verhalen over dit merk, vooral service is een steeds terugkomend item.
In het buiteland zijn er slechts 2 meningen:
Het is "super" of het is "niks", "niks" omdat er wel vrij regelmatig problemen mee zijn,
maar ik heb nog nooit gelezen dat het zijn werk niet goed doet,
terwijl ik dat bij de andere merken wel tegenkom; dat het soms gewoon tegenvalt.
Overigens kan ik nergens ontdekken of er met de "standaard" sets van Tein meer of minder problemen mee zijn dan met de MonoFlex serie.

Wat je bv over AST leest: "Goed set, heel goed mee te rijden,
maar op circuit had m'n Intrax meer progressie om hard mee te gaan en voelde de auto stabieler aan".
Intrax kom je ook wel problemen over tegen, zoals afbreken door curbstone's.
Lekken doen ze volgens mij allemaal wel een keer, slijten ook.
Dat maakt de keuze juist zo moeilijk. Was er over AST of Intrax gewoon niks slechts te vinden, ja dan zaten ze er al onder :'(

Voor mijn gevoel komt het er eigenlijk vaak op neer dat Tein wel een zeer goede performance set is,
maar vooral door de mindere service in Europa niet gewild is.
Wat moeilijk uit te vinden is; gaan ze nu echt zo veel vaker lek dan de andere merken en is dat dan na 2 weken, 6 maanden of 2 jaar?
In bv de USA rijden er een miljoen Tein sets rond, terwijl AST en Intrax het met 100.000 sets wel ophoudt?
De problemen van Tein komen daardoor ook veel vaker aan bod, omdat het gewoon veel vaker verkocht wordt.
Of zit ik mezelf nu alleen maar moed in te praten? :nah:

Wat is zo'n beetje de normale levensduur van een demper?
Ik ben ook erg van service, maar hoe vaak moeten we gebruik maken van deze service?
Jaarlijks?, of komen de meeste eens in de 3 jaar bij de servicebalie te staan?

Moeilijk, moeilijk, moeilijk.
Ook ik wil maar 1x 2k uitgeven aan demping.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 05 nov 2009, 10:53

Ik zou Tein nemen :thumbup:

De Sjack

Bericht door De Sjack » 05 nov 2009, 11:04

Knot schreef:echter stel ik de auto 1x op de juiste hoogte in en daar laat ik m op staan....
......daarna bijbehorende juiste veren kiezen.
Ik weet wat springrate doet etc, maar komt dit niet te vervallen bij de Tein sets?
Wat ik begrijp is dat je bij deze sets dus de hoogte kunt verstellen, los van de veren.
Daarbij kun je bij de Tein sets de veerspanning apart strakker en losser zetten.
Komt dat overeen met "bijbehorende" veren in dit geval?

Michel P

Bericht door Michel P » 05 nov 2009, 11:10

Downforce Hans schreef:Ik zou Tein nemen :thumbup:
LOL :mrgreen:

De Sjack

Bericht door De Sjack » 05 nov 2009, 14:52

Downforce Hans schreef:Ik zou Tein nemen :thumbup:
Nope.
Ik geef 't op, heb er al koppijn van, komt niks anders onder.
Beter inruilen op een BMW-tje of zo, dan heb ik die zorgen ook niet meer. :'(

Joy

Bericht door Joy » 05 nov 2009, 15:01

Dit zou je even moeten vragen aan Martin (Gaskleppie) op het Honda Type-R forum. Die heeft een Tein onderstel onder zijn Integra. Onder andere Time-Attack mee gereden etc. Die kan je vast het een en ander vertellen over duurzaamheid etc. Als je wil kan ik wel even om zijn mailadres vragen aan Michiel.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 05 nov 2009, 15:22

AST is een leuke betaalbare set en zeker met je Subaru kan je daar goed komen. Er is veel informatie voorhanden en volgens mij nog steeds een behoorlijk scherpe clubprijs. HDA is wel een stapje hoger op de ladder (imho), maar is wel gelijk een stukje duurder, mocht je het er voor over hebben, zeker doen.
Ik heb destijds op aanraden van velen het niet veranderd bij mijn onderstel, maar reed later wel eens met 1 met een gewijzigd onderstel en dan vind ik HDA toch wel echt een vooruitgang tov std.
Tein ken ik eigenlijk alleen van de slechte verhalen onder Subaru, volgens mij is het een vrij beperkte set, kan je er nergens makkelijk mee naar toe en is het niet te vergelijken met bijv de HDA/AST.

Edit: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... f=15&t=704" onclick="window.open(this.href);return false; ;)
Laatst gewijzigd door Kasteel op 05 nov 2009, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Laurens Nijssen

Bericht door Laurens Nijssen » 05 nov 2009, 15:29

Ik heb een Intrax RS set en 2x lekkende schokbrekers gehad. Wel steeds keurig gerepareerd. Maandag opsturen, woensdag weer terug. Ik heb er ook een keer een dag voor vrij genomen, vanuit Zwolle naar Volkel gegaan. 2 uur later was het weer in orde.

Rupie

Bericht door Rupie » 05 nov 2009, 15:35

Joost met de witte M3 hier op het forum heeft volgens mij Tein onder die auto zitten, als hij die auto nog heeft.

De Sjack

Bericht door De Sjack » 05 nov 2009, 18:23

Ik heb inmiddels al uit meerdere hoeken vandaan gehoort dat mijn vergaarde info niet klopt :oops:
Het schijnt dat de Tein veel te stug is, om zo onder een Subaru te schroeven,
dat wat ik heb gelezen "onderweg", zijn aangepaste sets, omdat op straat er amper mee te rijden zou zijn.
Alé, avonden leesvoer verder en nog verkeerd begrepen/gelezen ook. :bag:
Als ik alle reacties lees is Intrax en AST id het meest verstandige om te doen,
alhoewel KW-Var3 ook goed schijnt te bevallen, dus dat ga ik ook nog even proberen te filteren.

Rupie

Bericht door Rupie » 05 nov 2009, 18:30

Wat kost een setje HDA van Intrax Michel?

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 05 nov 2009, 18:58

Joy schreef:Dit zou je even moeten vragen aan Martin (Gaskleppie) op het Honda Type-R forum. Die heeft een Tein onderstel onder zijn Integra. Onder andere Time-Attack mee gereden etc. Die kan je vast het een en ander vertellen over duurzaamheid etc. Als je wil kan ik wel even om zijn mailadres vragen aan Michiel.
Je mag Martin ook Frank noemen, zo heet hij namelijk :mrgreen: :wink:

p.s. Hij heeft zijn TEIN set op MP te koop staan :bag:

Elmar

Bericht door Elmar » 05 nov 2009, 19:08

De Sjack schreef: *Ivm de hoogte verstelling van de auto; Tein verstel je in de schokbrekerhouder, terwijl de andere merken dit doen door de veerspanning aan te passen?
Lijkt mij dat je met het aanpassen van de hoogte dus een heel ander dempgedrag krijgt, als je dit door het aandraaien van de veer doet?

Bij de Intrax sets die ik zowel onder de BMW als de Viper heb zitten, wordt niet de veer(voor)spanning veranderd door de auto lager of hoger te zetten.

Joy

Bericht door Joy » 05 nov 2009, 19:11

Ik zat al te twijfelen Stefan, Frank is het inderdaad. :thumbup:

VLA

Bericht door VLA » 05 nov 2009, 22:23

Stefan R schreef:
Joy schreef:Dit zou je even moeten vragen aan Martin (Gaskleppie) op het Honda Type-R forum. Die heeft een Tein onderstel onder zijn Integra. Onder andere Time-Attack mee gereden etc. Die kan je vast het een en ander vertellen over duurzaamheid etc. Als je wil kan ik wel even om zijn mailadres vragen aan Michiel.
Je mag Martin ook Frank noemen, zo heet hij namelijk :mrgreen: :wink:

p.s. Hij heeft zijn TEIN set op MP te koop staan :bag:
Ja maar is wel een set voor de Integra Type R. Hij was er in ieder geval erg over te spreken.

De Sjack

Bericht door De Sjack » 06 nov 2009, 12:52

Inmiddels met Intrax contact gehad.
Klinkt in iedergeval allemaal veelbelovend en duidelijk.
Wordt me ook gelijk verteld om op dat oude hok beter
geen camberplate's te monteren ivm risico op bijgeluiden, maar ivm met performance laten ze me zelf de keuze.
Daar houdt ik wel van,
direct to the point en niet ook persé die camberplate's proberen erbij te verkopen.
Ik had nu een vrouw aan de telefoon,
die vertelde me in 4 minuten al meer over dempers dan wat ik geleerd heb in 60 dgn vele Gb's via internet verslonden te hebben.
Aangezien ik heul, heul misschien wel voor de 1K2 zou willen gaan wordt ik later terug gebeld door Henk?
Om eerlijk te zijn merk ik na dit gesprekje al hoe fijn het is dat je in je eigen taal geholpen wordt, door mensen die er verstand van hebben.
Dus bij deze, allen bedankt voor het steeds maar weer, soms tot vervelens toe :whistle: , blijven wijzen op "Service".

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 06 nov 2009, 17:34

Wordt me ook gelijk verteld om op dat oude hok beter
geen camberplate's te monteren ivm risico op bijgeluiden
De gemiddelde open uitlaat die onder Impreza's wordt geschroeft maakt aanzienlijk meer geluid :please: De Ohlins set onder m'n Evo is ook voorzien van alu camberplates incl. uniballs en van buigeluiden is geen sprake :wink: Wat je nog zou kunnen doen is Prodrive GPN 's monteren, de originele rubberen topmounts hebben hun beste tijd ook wel gehad en dat is iets dat nagenoeg altijd over het hoofd wordt gezien.

Joy

Bericht door Joy » 06 nov 2009, 17:39

Camberplates geven nou net de grootste verandering aan het insturen van een bocht. Je merkt meteen dat er meer grip voor handen is.

Laurens Nijssen

Bericht door Laurens Nijssen » 06 nov 2009, 19:36

Die vrouw is Claudette Sommers geweest. Ook actief in de Swift Cup.

Emiel

Bericht door Emiel » 06 nov 2009, 21:30

Ik reply gemaakt op EM , draait hier het zelfde topic.. hoppa

Nou zal ik maar even in gaan haken

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik wil een ander onderstel en ben aan het rondkijken.

Opties voor mij op dit moment :

AST Sportline II

Intrax HDA

EXE-TC

Proflex Evo 2/3

Ohlins ex group N tarmac dempers.

Mijn beredenering :

Ohlins ex group N tarmac, misschien teveel van het goede, even als Proflex evo 2/3.

Ze hebben veel extra onderhoud nodig en daar zit ik niet op te wachten. Wat Andry dan nog zegt, ze hebben hele goede afstelling nodig, goede banden, banden spanning, uitlijning, etc. etc.

Exe-tc : Geweldig, liever vandaag nog als morgen, MAAR, ik wil niet 2 weken zonder zitten als er 1 stuk is of service nodig heeft. Opsturen naar de UK en terug kost je 120 euro als ik het goed bereken. Jammer want er ligt in de UK een 200 miles oude set klaar voor een scherpe prijs.

AST Sportline II : Mooie demper, lijkt niks mis mee. Service is in Nederland ( Valkenswaard )

Intrax HDA : Tov AST , extern reservoir en RVS uitvoering. Ook service in Nederland

BC : Lancer forum in de UK is er laaiend enthousiast over. Niet te vergeten is dat mensen er serieus wedstrijden mee rijden, maar dat ze dan gerevalved worden! BC ER series staat mooi verslag over op US forum. Zijn getest, wijken onderling weinig van elkaar af, maar probleem is vrije slag, die is erg kort, en compressie doet weinig tov rebound.

Ik ben er nog niet uit. Heb gisteren iets gevonden wat mij meer naar AST doet neigen ( kosten technisch erg voordelig aankooppunt gevonden, veel goedkoper als bij AST zelf ) maar de externe reservoirs en de RVS uitvoering van Intrax doet me wel weer nadenken. Exe-tc aanbod wat ik heb liggen is super. Maar voor service naar de UK, dat kost geld en tijd.

En dan toch blijft de proflex/ohlins set door je hoofd spoken LOL , Maar het verschil in prijs is het dubbele, echter is het rij plezier ook het dubbele ? Die kans is vrij klein

Misschien kunnen we korting bedingen als we 2 intrax hda's set kopen :thumbup:
Laatst gewijzigd door Emiel op 06 nov 2009, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie