Exentrische draagarmen bmw m3 e30

Ergens naar op zoek? Vraag het hier.
Plaats reactie
levi
Auto: Clio RS 197

Exentrische draagarmen bmw m3 e30

Bericht door levi » 31 okt 2009, 15:12

Gezocht exentrische draagarm bussen/rubbers om sporing achteras te verstellen, voor een bmw m3 e30
Omdat mijn m3 zo erg verlaagd is, geven de achter wielen te veel outspoor, en deze moeten dus juist naar binnen staan, kan iemand mij hieraan helpen?

Groetjes,

Erwin

Casper

Re: Exentrische draagarmen bmw m3 e30

Bericht door Casper » 31 okt 2009, 15:37

Stonden deze niet ergens aangeboden op DF? Door D.C.?

Edit: nope, waren rubbers :P
http://driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=13978" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 31 okt 2009, 15:42

ja wel ergens gezien...zal ff kijken bij men linksjes

GTRene

Bericht door GTRene » 31 okt 2009, 15:51

denk dat deze man wel wat heeft, hij heeft sowieso wat group A zaken

http://www.m-teile.de/bmw-m3-e30-gruppe ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.m-teile.de/m3-e30/antrieb-fa ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

afijn kijk die site ff door...veel leuke dingen...

http://www.m-teile.de/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

levi

Bericht door levi » 31 okt 2009, 17:25

Thanks rene, gaat ik even snuffelen aldaar :mrgreen:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 31 okt 2009, 19:38

Op de e30fansite.nl zit iemand die daar plaatjes voor maakt/aanbiedt:

http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopi ... er#p269729" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens mij bereik je hier hetzelfde mee, is dus nog het overwegen waard?

levi

Bericht door levi » 03 nov 2009, 17:56

Ik heb idd alleen excentrische bussen/rubbers nodig voor de draagarm :oops: dus wie weet kom ik daar een heel eind mee :D :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 03 nov 2009, 19:25

levi schreef:Ik heb idd alleen excentrische bussen/rubbers nodig voor de draagarm :oops: dus wie weet kom ik daar een heel eind mee :D :thumbup:
ooow das heel wat anders :mrgreen: dat kan ook met bv powerflex voor E30 e.d.

http://www.biesheuvel.nl/store/powerflex/5/28" onclick="window.open(this.href);return false;

levi

Bericht door levi » 03 nov 2009, 20:43

Ik heb ze een mailtje gestuurd, als het goed is moet ik de Lower wishbone (achter) bus eccentric hebben, iig bedankt Rene voor de linkjes. :thumbup:

frankv

Bericht door frankv » 03 nov 2009, 21:18

levi / erwin, sorry dat ik het moet zeggen, maar het klinkt niet echt alsof je door hebt wat je aan het doen bent, ik hoop dat onderstaande je iets kan helpen

je hebt het eerst over toespoorcorrectie voor je achteras omdat je je auto zo erg verlaagd hebt, en uiteindelijk bestel je bussen waarmee je de naloop van je voorwielen vergroot

kun je nog eens toelichten of het gaat om je vooras of om je achteras en wat nu exact het probleem is?

toespoor corrigeer je voor op een andere manier, gewoon met je uitlijning, achter gaat het op een e30 ingewikkelder omdat er achter niets in te stellen is en je dan inderdaad andere bussen of erger nodig hebt

ik kan me voorstellen dat je naloop is afgenomen omdat je auto erg verlaagd is, dan vergroot je die inderdaad weer met de excentrische bussen, maar controleer dan eerst even of er niet al excentrische bussen op zitten aangezien die al op heel veel e30 m3's standaard af fabriek gemonteerd waren

en als je de excentrische bussen voor monteert, moet je daarna je auto opnieuw laten uitlijnen omdat je de geometrie van je voorwielophanging hebt veranderd, je kunt er niet zomaar weer mee gaan rijden

altijd open voor vragen... :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 nov 2009, 10:56

Naloop voor word niet kleiner als je een auto gaat verlagen, die word iets groter.

levi

Bericht door levi » 04 nov 2009, 17:07

@ Frank, ik ben idd een leek wat betreft sleutelen aan auto's :oops: , maar het gaat hier om de draagarm rubbers/bussen, mijn achter wielen staan alle twee naar buiten toe (door de verlaging)
Ik heb me inmiddels laten vertellen dat daar bij een M3 E30 niet aan te verstellen is (standaard ophanging) dus nu ben ik op zoek naar excentrische bussen, voor mijn draagarmen (achter) zodat mijn wielen recht, of zelfs iets naar binnen staan (is beter zelfs) .ik heb het niet over camber :wink:
Mocht ik me helemaal verkeerd hebben laten informeren, dan hoor ik dat graag van je, ik ben tenslotte nooit te oud om te leren :D
Maar, of ik leg het allemaal verkeerd uit (door mij gebrek aan kennis) of diegene die mij dit vertelt heeft weet niet wat hij doet, dit laatste denk ik niet, anders kan JR zijn zaak wel sluiten :mrgreen: , dus ik denk dat ik de info verkeerd heb overgebracht.
Aaaaarrrggghhhh help me :stom:

GTRene

Bericht door GTRene » 04 nov 2009, 17:28

dat ze naar buiten staan na verlaging vind ik wat vreemd...normaal gaan ze boven naar binnen staan toch? straks heb je excentrische bussen er al in maar verkeerd om :lol:

levi

Bericht door levi » 04 nov 2009, 17:36

De bovenkant staat idd naar binnen maar als je nou bijv. van bovenaf kijkt, dan staat het linkerwiel iets gedraaid naar links, en het rechter wiel van bovenaf gezien iets naar rechts gedraaid.
Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen :oops:

GTRene

Bericht door GTRene » 04 nov 2009, 17:49

oow...misschien kun je hier wat benamingen vinden wat je denkt dat je hebt...

http://www.intraxracing.nl/?cat=product ... n,_Toe-out" onclick="window.open(this.href);return false;

succes :thumbup:

frankv

Bericht door frankv » 04 nov 2009, 20:36

Bert ///M3 schreef:Naloop voor word niet kleiner als je een auto gaat verlagen, die word iets groter.
oh, zou ook kunnen, maar hoe dan ook zal het voor als gevolg van de verlaging niet evel schelen

levi / edwin, je bent de eerste die ik hoor over toe-out probleem achter door verlaging op een e30 m3, maar als je adviseur er verstand van heeft, heeft hij dan geen oplossing?

maar nu even de echte expert: http://www.e30m3project.com/e30m3perfor ... page-2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

dit is een geweldige site trouwens over de e30 m3

hier staat: "The other thing to notice is that the 15 degree trailing arm sweep angle causes the rear suspension to gain additional toe-in as the suspension compresses (vs. a 12 degree trailing arm angle)."

Dus als je achterwielophanging inveert (of verlaagd is) krijg je toe-in, en juist geen toe-out zoals jij zegt dat je hebt. Als je echt toe-out hebt achter is er iets mis met je ophanging.

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 04 nov 2009, 22:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dit zou in princiepe een goede oplossing zijn , exentrische bussen is een heel geklooi om af te stellen , als het spul onder de auto zit kom je bijna niet meer bij de bussen om ze te draaien en af te stellen

door deze platen op je suframe te lassen kun je sporing en camber stellen , het zei dat je op deze manier er nog wel niet echt makkelijk bij komt , maar dit lijkt me beter te doen als exentrische bussen in je achter draagarmen

Dave op http://www.s14.nl" onclick="window.open(this.href);return false; heeft deze plaatjes wel liggen denk ik , en bmw onderdeel nr van de exentrische bouten denk ook wel

Arjan
ps , hoe meer je een e30 achter verlaagt hoe meer negatief camber ie krijgt , en toespoor neemt toe

levi

Bericht door levi » 05 nov 2009, 05:39

frankv schreef:
Bert ///M3 schreef:Naloop voor word niet kleiner als je een auto gaat verlagen, die word iets groter.
oh, zou ook kunnen, maar hoe dan ook zal het voor als gevolg van de verlaging niet evel schelen

levi / edwin, je bent de eerste die ik hoor over toe-out probleem achter door verlaging op een e30 m3, maar als je adviseur er verstand van heeft, heeft hij dan geen oplossing?

Dus als je achterwielophanging inveert (of verlaagd is) krijg je toe-in, en juist geen toe-out zoals jij zegt dat je hebt. Als je echt toe-out hebt achter is er iets mis met je ophanging.
Ha die Frank, Joost heeft zeker een oplossing, en die gaat hij ook uitvoeren, aleen vroeg hij: " kijk zelf even op internet wat daar allemaal voor te krijgen is, en bestel dat eventueel" ik had gewoon meteen tegen Joost moeten zeggen: " ik nie snap nie, bestel jij het maar.
En dat ga ik vanmiddag ook maar even doen, alleen is het zo makkelijk om iedere keer je auto weg te brengen, en eigenlijk zelf niet weten wat je er aan kan doen, en dit blijkt ook uit mijn vraag stelling, dus ik dacht, ik trek de stoute schoenen aan en ga eens rond vragen.
Het zal dan na dit weekeind worden, wan dan gaan we weer op Spa rijden,
Maar in ieder geval bedankt voor alle info, en het is idd toe-in, en niet toe-out zoals ik zij :oops:

GTRene

Bericht door GTRene » 05 nov 2009, 10:03

is ook best moeilijk, althans voor mij wel, ik vergeet het telken (ouderdom :nerd: ) dus bewaar ik wat linkjes waar de uitleg weer op staat... :thumbup:

je raakt immers zo in de war...toe-in of toe-out, dan heb je ook nog camel-toe :mrgreen: :bag: :wink:

levi

Bericht door levi » 05 nov 2009, 16:57

@ Arjan: Bedankt voor de uitleg en foto's dit is idd wat ik bedoel, en ik heb de monteur ook even naar je verhaal laten kijken, en vond dit ook een mooie oplossing :thumbup:

levi

Bericht door levi » 13 nov 2009, 21:09

Daar had ik zelf dus nooit uitgekomen :mrgreen: , Jr-Motorsport heeft het inmiddels vakkundig opgelost voor me :thumbup: , dus we kunnen er weer tegenaan :hosanna:

Allen bedankt voor de info.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier wordt het hele spul weer gemonteerd.
Afbeelding

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 14 nov 2009, 20:37

He, die verstevigingsplaatjes is misschien best een goed idee *schrijft bij op to-do-list*

Plaats reactie