F1 mogelijk terug naar TURBO

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27060
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

F1 mogelijk terug naar TURBO

Bericht door romo » 17 nov 2006, 20:19


Wouter81
Berichten: 9420
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 17 nov 2006, 21:10

Hoppa, weer 1500 pk blokken in de kwalificatie. :D

Vol-gas geven was doodeng...

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 17 nov 2006, 21:16

Goed voor de technische vooruitgang.

Michel

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 18 nov 2006, 13:30

Wouter81 schreef:Hoppa, weer 1500 pk blokken in de kwalificatie. :D

Vol-gas geven was doodeng...
Idd........die oude Porsche F1-blok. 1500cc en 1500pk. 8)

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 19 nov 2006, 10:23

@Tristan: Ik denk dat je het over een BMW-blok hebt. :-)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 19 nov 2006, 11:34

Nope.....ook Porsche had zo'n blok voor de F1 gebouwd.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 19 nov 2006, 15:52

De TAG Porsche inderdaad, maar die heeft nooit 1500 pk gehaald.

Vanaf 1984 gold er namelijk een maximale brandstofvoorraad van 220 liter en werd bijtanken verboden. De McLaren-TAG Porsche was dat jaar zo dominant omdat hij zo zuinig was.

Ook het waanzinnige hoogoctaanbrouwsel waarmee BMW in '83 (illegaal?) kampioen was geworden, werd niet meer gebruikt, omdat de motoren gewone straatbenzine moesten gebruiken.

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 20 nov 2006, 11:01

bovendien waren die motoren van boven de 1000pk kwalificatiemotoren, je kon er geen race-distance mee uitrijden.

Turbo in F1: Effe brainstormpje:
1000cc 4cil??, super compakte lichte blokjes met korte krukasjes, ideaal voor zeer hoge toerentallen. Ze kunnen bij wijze van spreke zo een superbikeblokje of motoGPblokje van het rack trekken, turbeau + intercoolerd eraan hangen en gaan. Zal niet zo werken maar ik moet er toch ineens aan denken.
directe inspuiting, ethanol als brandstof.
Zal wel weer een inlaatrestrictor op komen. Brandstofbeperkingen. Da's dan weer minder leuk.

klein blokje > minder massa, meer vrijheid om 'm te plaatsen, lager zwaartepunt mogelijk, ook verder naar het midden. Ook meer aerodynamica mogelijkheden want geen of veel smallere en kortere motorbult

Laat die turbo-blokjes maar terugkomen!

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 20 nov 2006, 13:20

Wat voor toerentallen zullen er mogelijk zijn met een 1000cc 4cil? :shock:

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 20 nov 2006, 13:21

Zou wel jammer zijn van die hoge airboxen van nu, die appelleren meer aan mijn (seventies-)gevoel van schoonheid dan bijvoorbeeld de lage Champ Car Lola's van nu.

En als ze dan toch willen vernieuwen, waarom dan niet een two-stage turbo, of met een compressor ertussen?

Want zo'n vette turbo erop is niet bepaald uitdagend voor de coureurs. Poot van het gas, remmen, sturen, rollen, auto precies kaarszetten uit de bocht, pas dan het gas er weer op, anders vliegt de auto alle kanten op. Aan de andere kant: met een beetje TC filter je dat er toch allemaal wel uit... :?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten