F1 mogelijk terug naar TURBO
- romo
- Berichten: 27060
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
De TAG Porsche inderdaad, maar die heeft nooit 1500 pk gehaald.
Vanaf 1984 gold er namelijk een maximale brandstofvoorraad van 220 liter en werd bijtanken verboden. De McLaren-TAG Porsche was dat jaar zo dominant omdat hij zo zuinig was.
Ook het waanzinnige hoogoctaanbrouwsel waarmee BMW in '83 (illegaal?) kampioen was geworden, werd niet meer gebruikt, omdat de motoren gewone straatbenzine moesten gebruiken.
Vanaf 1984 gold er namelijk een maximale brandstofvoorraad van 220 liter en werd bijtanken verboden. De McLaren-TAG Porsche was dat jaar zo dominant omdat hij zo zuinig was.
Ook het waanzinnige hoogoctaanbrouwsel waarmee BMW in '83 (illegaal?) kampioen was geworden, werd niet meer gebruikt, omdat de motoren gewone straatbenzine moesten gebruiken.
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
bovendien waren die motoren van boven de 1000pk kwalificatiemotoren, je kon er geen race-distance mee uitrijden.
Turbo in F1: Effe brainstormpje:
1000cc 4cil??, super compakte lichte blokjes met korte krukasjes, ideaal voor zeer hoge toerentallen. Ze kunnen bij wijze van spreke zo een superbikeblokje of motoGPblokje van het rack trekken, turbeau + intercoolerd eraan hangen en gaan. Zal niet zo werken maar ik moet er toch ineens aan denken.
directe inspuiting, ethanol als brandstof.
Zal wel weer een inlaatrestrictor op komen. Brandstofbeperkingen. Da's dan weer minder leuk.
klein blokje > minder massa, meer vrijheid om 'm te plaatsen, lager zwaartepunt mogelijk, ook verder naar het midden. Ook meer aerodynamica mogelijkheden want geen of veel smallere en kortere motorbult
Laat die turbo-blokjes maar terugkomen!
Turbo in F1: Effe brainstormpje:
1000cc 4cil??, super compakte lichte blokjes met korte krukasjes, ideaal voor zeer hoge toerentallen. Ze kunnen bij wijze van spreke zo een superbikeblokje of motoGPblokje van het rack trekken, turbeau + intercoolerd eraan hangen en gaan. Zal niet zo werken maar ik moet er toch ineens aan denken.
directe inspuiting, ethanol als brandstof.
Zal wel weer een inlaatrestrictor op komen. Brandstofbeperkingen. Da's dan weer minder leuk.
klein blokje > minder massa, meer vrijheid om 'm te plaatsen, lager zwaartepunt mogelijk, ook verder naar het midden. Ook meer aerodynamica mogelijkheden want geen of veel smallere en kortere motorbult
Laat die turbo-blokjes maar terugkomen!
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Zou wel jammer zijn van die hoge airboxen van nu, die appelleren meer aan mijn (seventies-)gevoel van schoonheid dan bijvoorbeeld de lage Champ Car Lola's van nu.
En als ze dan toch willen vernieuwen, waarom dan niet een two-stage turbo, of met een compressor ertussen?
Want zo'n vette turbo erop is niet bepaald uitdagend voor de coureurs. Poot van het gas, remmen, sturen, rollen, auto precies kaarszetten uit de bocht, pas dan het gas er weer op, anders vliegt de auto alle kanten op. Aan de andere kant: met een beetje TC filter je dat er toch allemaal wel uit...
En als ze dan toch willen vernieuwen, waarom dan niet een two-stage turbo, of met een compressor ertussen?
Want zo'n vette turbo erop is niet bepaald uitdagend voor de coureurs. Poot van het gas, remmen, sturen, rollen, auto precies kaarszetten uit de bocht, pas dan het gas er weer op, anders vliegt de auto alle kanten op. Aan de andere kant: met een beetje TC filter je dat er toch allemaal wel uit...

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten