Wuivende palmen op de Noordpool
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
http://www.nu.nl/wetenschap/2108893/wui ... dpool.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Weer voer genoeg voor verder onderzoek...........................
Weer voer genoeg voor verder onderzoek...........................
- Niels
- Auto: Prius+
- Tim N
Re: Wuivende palmen op de Noordpool
Zet je toch aan het denken als je dit soort berichten leest.
- Stéphane
Sorry, maar dit is toch geen nieuws? Ik heb al eerder hierover iets gelezen. Jaren geleden al.
- RVV
Is ook geen nieuws maar propaganda..
Morgen maar een de V10 aanslingeren naar 8250 toeren, ik wil ook palmbomen in de tuin deze winter :twisted:
Morgen maar een de V10 aanslingeren naar 8250 toeren, ik wil ook palmbomen in de tuin deze winter :twisted:
- Hans
UTRECHT - Wetenschappers hebben stuifmeelkorrels van palmen ontdekt op de Noordpool. De subtropische en tropische bomen groeiden langs de Noordelijke IJszee zo'n 53 miljoen jaar geleden.
In die tijd heerste er op aarde een broeikasgasperiode, veroorzaakt door een natuurlijke verhoging van CO2-concentraties.
Het onderzoek is uitgevoerd door Universiteit Utrecht, het Koninklijk Nederlands Instituut voor Zeeonderzoek, TNO en de Universiteit van Bremen. De onderzoekers vonden de stuifmeelkorrels in boorkernen uit de Noordelijke IJszee of Arctische Oceaan. De resultaten verschijnen deze week in het toonaangevende tijdschrijft Nature Geoscience.
Opmerkelijk
53 miljoen jaar geleden kwam de wintertemperatuur op de Noordpool niet onder de 8 graden Celsius uit. Onder koudere omstandigheden kunnen palmen niet overleven.
De onderzoekers noemen hun vondst opmerkelijk omdat het op de Noordpool 53 miljoen jaar geleden net als nu zes maanden per jaar donker was.
Hoe het dan zonder zonlicht zo warm bleef in deze regio, is nog een raadsel. Een mogelijke verklaring is de aanwezigheid van een bepaald type wolken die in warme gebieden voorkomen.
CO2
60 tot 50 miljoen jaar geleden heersten er warme condities op aarde. Bovenop de al warme omstandigheden waren er perioden van snelle CO2-stijging en opwarming, vergelijkbaar met de huidige opwarming van de aarde.
De nieuwe studie toont dat de zeewatertemperatuur op de Noordpool tijdens een van deze perioden steeg van 23 naar 27 graden Celsius. ''Toen konden voor het eerst palmbomen groeien rond de Noordelijke IJszee'', aldus de onderzoekers.
Klimaat
Volgens paleo-klimtaloog Appy Sluis van de Universiteit Utrecht laat de broeikaswereld van 53 miljoen geleden zien dat de polen warmer waren dan we met de huidige kennis van het klimaat kunnen begrijpen.
'' Als de huidige opwarming doorzet is het mogelijk dat de opwarming op de polen sterker zal zijn dan tot nu toe wordt verwacht'', aldus Sluis.
Juist, en nu zouden wij verantwoordelijk zijn voor al die broeikasgassen. Klimaatverandering geloof ik allemaal wel, maar daarom hoeft de politiek nog geen geld bij de burger uit zijn zakken te kloppen.In die tijd heerste er op aarde een broeikasgasperiode, veroorzaakt door een natuurlijke verhoging van CO2-concentraties.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
53 miljoen jaren geleden inderdaad.Stéphane schreef:Sorry, maar dit is toch geen nieuws? Ik heb al eerder hierover iets gelezen. Jaren geleden al.
Tja de kaart van die Piri Rys oid Turkse ontdekkingsreiziger met dat vreemde land bleek toch ook Antarctica(Zuidpool dus) te zijn, wat nu onder 't ijs ligt bedolven....
Maar 't ligt allemaal aan die stinkdiesels hoor!!!!!!!
- Stéphane
@Robin: Ja, vroegah! Dat weet ik nog goed 
- GTRene
wat een onzin verhaal dat het zoveel miljoen jaar geleden op de polen ook 6 maanden donker was per jaar...en dat er daardoor geen palmen zouden kunnen groeien.
bijna iedereeen weet toch dat de aarde niet alleen om z'n as van noord naar zuid draaid maar ook on z'n as van west naar oost zeg maar, echter daar doet ie geloof ik een paar honderd (of duizend?) jaar over en dus zitten de zogenaamde polen ook op den dus gewoon dagelijks in de zon net als wij dat nog hebben.
bijna iedereeen weet toch dat de aarde niet alleen om z'n as van noord naar zuid draaid maar ook on z'n as van west naar oost zeg maar, echter daar doet ie geloof ik een paar honderd (of duizend?) jaar over en dus zitten de zogenaamde polen ook op den dus gewoon dagelijks in de zon net als wij dat nog hebben.
- Casper
Juistem! +1Rico schreef:Is ook geen nieuws maar propaganda..
- GTRene
palm invest hebben we al gehad