Jezelf doodlachen om leken
- Dutch
Dit merk ik bij flink wat moderne auto's en niet alleen turbo's. Bij een turbo kun je het nog wegchippen, met flink wat extra pk's als bonus. Maar een atmo opnieuw programmeren voor misschien 5 pk en een flink betere gasrespons blijft toch een relatief kostbare zaak.Jan Speed schreef: - de afstelling/programmering van een eventuele fly-by-wire gasklepbediening. (is om emissieredenen altijd soppiger als een gaskabel, en die is weer altijd soppiger als een gasstangenstelsel.)
- emissie-eisen, een maximaal afgestelde auto is nooit een optimaal schoon afgestelde auto. Turbo's hebben het lastiger om optimaal schoon te draaien omdat er meer variabelen zijn die het mengsel beinvloeden. Ze draaien ook op een lagere CR hetgeen voor emissies ook niet optimaal is.
Om even emissie-schoon te zijn is een turboblok vaak wat wolliger afgesteld, vooral bij transities van boost naar geen-boost en terug is het lastig afstellen.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
ik herinner me nog dat Andre en ik in 2001(?) in Rijswijk de E46 M3 gingen testrijden. We kwamen daar met mijn toenmalige Audi S3 met >260pk en 360(?)Nm en Dre had net de EVO 6 met>300(?)pk
Eerlijk gezegd viel de M3 qua power en accelleratie wat tegen(we waren turbo's gewend) Onze wagens voelden iig en waren (bijna en vaak) even snel.
Nu ik de 335i heb : Relatief weinig racebeleving zoals de M3, maar net zo snel....
Eerlijk gezegd viel de M3 qua power en accelleratie wat tegen(we waren turbo's gewend) Onze wagens voelden iig en waren (bijna en vaak) even snel.
Nu ik de 335i heb : Relatief weinig racebeleving zoals de M3, maar net zo snel....
- Jan Visser
Re: Jezelf doodlachen om leken
Hoe krijg je dat voor elkaar?Met mijn vroegere 1.6VTI maakte in gehakt van zo'n Hyundai Coupe.Tom schreef:Ik heb een collega gehad met een Hyundai Coupe. Sorry, ik moet zeggen sportauto (zo noemde ie het zelf ook). Die was sneller dan m'n S2000.
-
Rico,wanneer kunnen we es een stukje ervaring uitwisselen.Rico v Velzen schreef:Een turbo heeft ook zijn charmes en ik kan me goed voorstellen dat iemand dat meer aanspreekt. En helemaal als je "makkelijk" veel vermogen wil kom je niet om ene turbo heen. Chiptunnen de eenvoudigste stage, maar een grotere turbo is ook een optie, als alles al aanwezig is het een stuk makkelijker.
Ik geef toe dat ik wel erg verwend ben met een M motor. En het is ook niet eerlijk om een M motor al referentie te gebruiken tov turbo motoren. 6 in lijn M motoren liggen maar in heel beperkt aantal BMW's. En het is dat BMW er voor gekozen heeft om de 6 in lijn M in de M coupe/roadster te stoppen anders was deze motor ook einde oefening geweest. Het is een unieke motor met prachtige motordraai eigenschappen hoge prestaties en ook nog gewoon als "dagelijkse" motor toe te passen. 6 jaar op ene rij motor van het jaar geweest, zegt wel genoeg.
Doorontwikkelen is niet meer mogelijk. de rek is er uit. Voor de nieuwe M3 gaat men voor een V8 een afgehakte V10. Wil BMW in de toekomst nog een M motor ontwikkelen (of mischien zijn ze er al mee bezig) dan moet deze van de grond af weer ontwikkeld worden.
BMW is met de turbotechniek een nieuwe weg ingeslagen, meer rendement tegen lagere kosten, goeie stap vooral voor de markten waar heel erg aan de emissie eisen word getrokken. oa de USA.
Mischien dat in de toekomst wel weer een turbo op het pad komt. Een 3.35i blok schrijf je niet bij voorbaat af. Een 2 liter turboblokje ? eerder maar je weet nooit wat BMW daarmee doet. mischien toch een 2 liter met twin turbo ? wie zal het zeggen. Jammer dat BMW hiernog niks over los laat.
Jij effe in de mijne en daarna ik effe in de jouwe...
Kan ik me ook eindelijk es inleven in het ultieme atmo M3 gevoel.....
- RVV
Overigens ben ik ook wel benieuwd naar jou auto.
Er is geen 1 auto die in het verleden zo'n indruk op me heeft gemaakt als een RS4
ervaringsstukje ergens eind 2000 op zandvoort Audi S dag.
Er is geen 1 auto die in het verleden zo'n indruk op me heeft gemaakt als een RS4
ervaringsstukje ergens eind 2000 op zandvoort Audi S dag.
Toen als slot het toetje... meerijden in de RS4. Dat is echt waanzinnig...
Er reden 3 stuks waarvan 1 in raceuitvoering uitgeruste safetycar.
In elke uitvoering heb ik meegereden, de laatste, de safetycar was het snelst een zeer ervaren testrijder van Audi zat achter het stuur, ingesnoerd in de racekuipjes ging het als een kanonskogel. Dit had ik nog nooit eerder meegemaakt wat een snelheidssensatie, de beste man reed bochtsnelheden die ik niet voor mogelijk hield en op het rechte stuk topte hij 225 km/h.
De auto werd vreselijk afgemat, zwaar ruikende remmen en rokende banden,(zonder overdrijven..)
Gruwelijk snel was het. Een achtbaan stelt er weinig bij voor.
- Peter Tunissen
Ik snap dat jij die quote niet uitgevonden hebt, maar dat vind ik toch altijd zo'n onzin-zin.Jan Speed schreef:Drukvulling heeft de toekomst.
'Power sells cars, Torque wins races!'
Ga de F1 jongens anders maar uitleggen dat ze met hun 300Nm helemaal niet mee doen.

Je moet maximaal vermogen hebben van het toerental waar de motor naar terug valt op het moment dat je bij de revlimiter opschakelt tot aan die revlimiter, de rest is eigenlijk onzin of leuk voor straatgebruik.
Een motor die piekt bij 7000rpm, maar bij 5000rpm nog niet wakker is (hallo S14 of S38

Overigens vind ik het allebei wel wat hebben.
Zo'n turbo-rallygebakje is stoer met als grootste nadeel het verbuik.
Een dikke atmo zespitter is ook stoer met als grootste nadeel dat het niet zo schop in je rug snel aanvoelt.
Het is gewoon compleet anders, maar ik wil er niet een boven de ander plaatsen. Een M3 CSL en een EVO 6.5TME met zonder AYC en 100 paardjes extra wakker geschud onder de kap, dat zou voor mij echt een droomwagenpark zijn (en dan 's nachts wakker liggen welke van de twee weg moet voor een SR3

- Arthur
- Auto: Nr.51
Al dat gelul over die motoren...
Daarom heb ik een 5 cilinder turbo
Zonder gekheid, ik ben gewoon veel meer weg van een turbo motor.
Dat gevoel spreekt mij heel erg aan.
Tuurlijk is een M3 of 330i 130i super.
Die zou ik ook zeker niet laten staan.
Bij is het gekomen door de Leon Cupra4 V6.
Die kocht nadat ik uit een (gechipte) Golf4 GTi kwam.
Nou een fikse tegenvaller kan ik je vertellen.
Er zijn er nog zat die die V6 boven de 1.8T verkiezen.
Het geluid is beter, loopt mooier.
Zal wel, maar de snelheidsbeleving in de turbo is vele malen groter.
Ook al zijn ze misschien wel even snel.
Ik heb ook een Golf3 VR6 gehad, die had het wel beter voor elkaar vond ik, niets mis mee.
Maar na die Leon V6 hoefde het voor mij niet meer zo.
Geef mij maar een turbo.
Een V6 moet wel een dikke zijn voordat ik er weer eentje koop.

Daarom heb ik een 5 cilinder turbo

Zonder gekheid, ik ben gewoon veel meer weg van een turbo motor.
Dat gevoel spreekt mij heel erg aan.
Tuurlijk is een M3 of 330i 130i super.
Die zou ik ook zeker niet laten staan.
Bij is het gekomen door de Leon Cupra4 V6.
Die kocht nadat ik uit een (gechipte) Golf4 GTi kwam.
Nou een fikse tegenvaller kan ik je vertellen.
Er zijn er nog zat die die V6 boven de 1.8T verkiezen.
Het geluid is beter, loopt mooier.
Zal wel, maar de snelheidsbeleving in de turbo is vele malen groter.
Ook al zijn ze misschien wel even snel.
Ik heb ook een Golf3 VR6 gehad, die had het wel beter voor elkaar vond ik, niets mis mee.
Maar na die Leon V6 hoefde het voor mij niet meer zo.
Geef mij maar een turbo.
Een V6 moet wel een dikke zijn voordat ik er weer eentje koop.
- gerard lubbe
- Ruud Hulsegge
- Ruud Hulsegge
Maar Dennis is het met dit soort merken niet zo dat ze vanwege image en prestatie al standaard een soortement van Tuning toepassen? Ze gaan hun (ultra)sportieve assortiment toch niet underpowered op de markt zetten? Kijk maar naar cylinderinhoud en techniek bij dit soort auto's. Dat is niet meer te vergelijken met simpele standaardmodelletjes. Eigenlijk richten ze zich altijd op het bovensegment van de markt.Dennis Cavallino schreef: Maar BMW, maar ook Audi met de fraaie V8 en merken als TVR, Ferrari, Porsche etc. zetten gewoon hele gave Atmo's op de markt, die zonder tuning al genoeg te bieden hebben.
Ruud.
- Arthur
- Auto: Nr.51