vervanging hydraulische klepstoter BMW m50b25tu
- Remko
vervanging hydraulische klepstoter BMW m50b25tu
Vorig weekend heeft mijn zwager een '95-er BMW 525i gekocht. Het is zijn eerste auto en hij kwam er zelf mee aanzetten. Dat is op zich als bewonderenswaardig. Een half jaar geleden had hij de mond nog vol over een Focus 1.6. Maar goed, het is een van de laatste E34's sedan. Handgeschakeld met cruise control en andere leuke opties. Het positieve is dat het een zeer nette auto is in een bijzondere kleur (ascotgrun). Het minder positieve is dat ik tijdens de proefrit al een minder goed functionerende hydraulische klepstoter hoorde. Dat was uiteraard een goede reden om te onderhandelen over de prijs. Een echt nette E34 is moeilijk te vinden en motoren zijn in principe goed te repareren.
Mijn vraag is in hoeverre het schadelijk is om een tijdje rond te rijden met een mindere klepstoter. En zou het probleem eventueel op te lossen zijn door frisse olie in de juiste viscositeit in het carter te mikken, eventueel met een toevoeging? Of is het sowieso raadzaam om de boel meteen te laten nakijken en een of meerdere klepstoters te laten vervangen. Volgens mij is het best lastig om als monteur te ontdekken welke van de 24 klepstoters niet meer goed werkt.
Anyone?
Mijn vraag is in hoeverre het schadelijk is om een tijdje rond te rijden met een mindere klepstoter. En zou het probleem eventueel op te lossen zijn door frisse olie in de juiste viscositeit in het carter te mikken, eventueel met een toevoeging? Of is het sowieso raadzaam om de boel meteen te laten nakijken en een of meerdere klepstoters te laten vervangen. Volgens mij is het best lastig om als monteur te ontdekken welke van de 24 klepstoters niet meer goed werkt.
Anyone?
- Niels
- Auto: Prius+
Re: vervanging hydraulische klepstoter BMW m50b25tu
Verse olie is zeker een aanrader! Je kunt ook nog kijken voor een reiniger om zo de kanaaltjes van de stoter schoon te krijgen. Ik weet niet wat voorgeschreven staat aan olie maar ik zou voor de dunste gaan die in de boekjes staat 

- Joy
Je kan de boel eens goed flushen met een additief. Motor op bedrijfstemperatuur brengen. Goedje aan de olie toevoegen en motor een tijdje laten draaien. Olie aftappen, en vervangen voor nieuwe olie met de juiste viscositeit. Wat Niels zegt 

-
Forté heb ik positieve ervaring mee (om het blok intern te reinigen.
- Joy
Juist, dat merk zocht ik.Marco R. schreef:Forté heb ik positieve ervaring mee (om het blok intern te reinigen.
- Remko
Bedankt voor de tips, het klinkt logisch om eerst de boel eens te flushen. Ik post het resultaat hier uiteraard even.
- Remko
Dat zou Castrol Magnatec 5w40 moeten zijn. Het kan altijd dunner maar ik denk niet dat dat veel toevoegt, eerder dat het olieverbruik zal stijgen.Niels schreef:Ik weet niet wat voorgeschreven staat aan olie maar ik zou voor de dunste gaan die in de boekjes staat
- Niels
Ik zou ook niet voor dunner gaan dan 5W40 voor een auto van die leeftijd.
- Chris van S.
Paar jaar geleden in korte tijd meerdere M52 E34'ers geflushed met verbluffende resultaten.Marco R. schreef:Forté heb ik positieve ervaring mee (om het blok intern te reinigen.
Ik zou dat in elk geval als eerste stap ondernemen.
- Remko
Ok, mooi om te lezen.Chris van S. schreef:Paar jaar geleden in korte tijd meerdere M52 E34'ers geflushed met verbluffende resultaten.Marco R. schreef:Forté heb ik positieve ervaring mee (om het blok intern te reinigen.
Ik zou dat in elk geval als eerste stap ondernemen.
Toch even zeuren. In de E34 is nooit een M52 geleverd. Wel een M50 en een M50tu (technische uberholung) met vanos.
- frankv
5w40 is te dun, er moet tenminste 10w40 in volgens mij
ik moest laatst ook wat olie er bij hebben en heb het voor mijn M52 (toch remko?) even nagezocht en daar moet voor normale temperaturen 10w40 in
ik moest laatst ook wat olie er bij hebben en heb het voor mijn M52 (toch remko?) even nagezocht en daar moet voor normale temperaturen 10w40 in
- Remko
Nee broeder, 5w40 is the way to go. Ok, mijn touring neemt nu een halve liter per 3000km maar liever beperkt olieverbruik dan beperkte smering.frankv schreef:5w40 is te dun, er moet tenminste 10w40 in volgens mij
Morgen gaat de 325 waarschijnlijk naar een nieuwe eigenaar. Ik heb hem even gewassen met Auto Glym, het voelde als een afscheidsritueel.... Wel jammer hoor.
Laatst gewijzigd door Remko op 24 okt 2009, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Zeer handig topic gezien ik sinds kort ook met een M50tu rij.

Remko schreef:
Morgen gaat de 325 waarschijnlijk naar een nieuwe eigenaar. Ik hem even gewassen met Auto Glym, het voelde als een afscheidsritueel.... Wel jammer hoor.

- frankv
tja rem, het is niet anders, ik heb nog nooit een auto hoeven te verkopen, ik rijd ze altijd kapot, helaas...Remko schreef:Nee broeder, 5w40 is the way to go. Ok, mijn touring neemt nu een halve liter per 3000km maar liever beperkt olieverbruik dan beperkte smering.frankv schreef:5w40 is te dun, er moet tenminste 10w40 in volgens mij
Morgen gaat de 325 waarschijnlijk naar een nieuwe eigenaar. Ik hem even gewassen met Auto Glym, het voelde als een afscheidsritueel.... Wel jammer hoor.
maar het is echt 10w40 en als het boven 30 graden (ofzo) is zelfs nog dikker, aldus mijn boekje van de e39 520
- Remko
Ok, ik kijk het even na. Ik kan mij voorstellen dat de viscositeit direct invloed heeft op de werking van de vanos.frankv schreef: het is echt 10w40 en als het boven 30 graden (ofzo) is zelfs nog dikker, aldus mijn boekje van de e39 520
- Remko
Je hebt gelijk hoor. Ik was er van overtuigd dat ik een goede keuze had gemaakt met 5w40 maar ik had misschien beter 10w40 kunnen gebruiken. 15w40 kan ook maar dat is dan meestal een halfsynthetische olie. 5w40 mág natuurlijk wel want 5w30 wordt geasviseerd voor het rijden in lagere omgevingstemperaturen.
De 325 touring is verkocht.....
De 325 touring is verkocht.....
- Ahmed
Mijn M52 wilt af en toe ook eens tikken wanneer ie op bedrijfstemperatuur is. Mijn ervaring is dat ie sneller gaat tikken met dunne olie (5w30) en vrijwel niet tikt met dikke olie (10w60). Maar is het wel handig om voor dagelijks gebruik met 10w60 rond te rijden? Heb er ongeveer 8/9 maanden meegereden, ging allemaal prima....
Andere alternatieve olie ?
Sowieso bij de eerst volgende beurt dat Forté spul erin gooien, waar kan je dat spul kopen?
Andere alternatieve olie ?
Sowieso bij de eerst volgende beurt dat Forté spul erin gooien, waar kan je dat spul kopen?
- Chris van S.
Je hebt gelijk! -schaam schaam- En dat na paar jaar bij BMW te hebben gewerkt op WPL receptie -diepe schaam-Remko schreef: Toch even zeuren. In de E34 is nooit een M52 geleverd. Wel een M50 en een M50tu (technische uberholung) met vanos.

Maar heb je zelf de flush al uitgevoerd? Of nog niet?
Persoonlijk zou ik voor 15w40 gaan. En dat is vol syntetische olie naar mijn mening....
Zeker als je die flessen bij BMW zelf haalt
- Remko
Ik verwacht juist dat dunnere olie de hydraulische klepstoters makkelijker vult dan dikkere olie en daardoor de klepspeling makkelijker zou opheffen. Als jouw motor tikt op bedrijfstemperatuur dan moet hij toch ook tikken wanneer hij nog niet op temperatuur is? Ik denk dat het geen kwaad kan om met 10w60 te rijden. Hoe breder de marge (10w60 versus 0w30) des te breder de olie inzetbaar is. Voor de nieuwere M motoren wordt volgens mij standaard 10w60 geadviseerd. Er zijn wel draadjes waar dat is terug te vinden.Ahmed schreef:Mijn M52 wilt af en toe ook eens tikken wanneer ie op bedrijfstemperatuur is. Mijn ervaring is dat ie sneller gaat tikken met dunne olie (5w30) en vrijwel niet tikt met dikke olie (10w60). Maar is het wel handig om voor dagelijks gebruik met 10w60 rond te rijden? Heb er ongeveer 8/9 maanden meegereden, ging allemaal prima....
Het gaat om de auto van mijn zwager. Ik heb hem geadviseerd om Forté te kopen maar hij heeft het nog niet geregeld. Ik ben zelf ook benieuwd of het hiermee opgelost zal zijn.Chris van S. schreef: Je hebt gelijk! -schaam schaam- En dat na paar jaar bij BMW te hebben gewerkt op WPL receptie -diepe schaam-![]()
Maar heb je zelf de flush al uitgevoerd? Of nog niet?
Persoonlijk zou ik voor 15w40 gaan. En dat is vol syntetische olie naar mijn mening....
Zeker als je die flessen bij BMW zelf haalt
- Knot
Het wordt nu winter, dus 5w40 zou de betere keuze zijn t.o.v. 10w40 maar op de laatst zal ie niet minder lopen hoor. Zou er Magnatec A3/B3 in 10W40 in mikken.
-
Zeker met de winter zou ik toch liever een 5wXX erin doen dan een 10wXX. Ik vond mijn vorige auto met koude start en de eerste meters (kilometers) daarna een stukje rustiger lopen. Misschien zit het tussen de oren, maar kwaad kon het niet en imo is een rustiger lopende motor ook beter wat dat betreft.
- Remko
Zeker in het nederlandse klimaat ligt het zeer genuanceerd. Ik denk dat het nauwelijks waarneembare verschillen zijn.
- Remko
Bericht van mijn zwager:
"De motor is geflushed met 2 flesjes Forté Motor Flush, 2 uur op 1500rpm. vervolgens 5W30 erin met als toevoeging Forté top end treatment. De motor loopt beter maar het geklop is er nog steeds. Volgens de monteur is de oorzaak een lekke spruitstukpakking aan de inlaatzijde".
Ik kan mij niet voorstellen dat een pakking een dergelijk geluid kan veroorzaken.
"De motor is geflushed met 2 flesjes Forté Motor Flush, 2 uur op 1500rpm. vervolgens 5W30 erin met als toevoeging Forté top end treatment. De motor loopt beter maar het geklop is er nog steeds. Volgens de monteur is de oorzaak een lekke spruitstukpakking aan de inlaatzijde".
Ik kan mij niet voorstellen dat een pakking een dergelijk geluid kan veroorzaken.
-
heb zelf een m52 2,8 motor in mijn bmw liggen
ik beginnen binnen nu en een paar weken aan een vanos revisie en klepstoters revisie
dit alles doe ik om me blokkie fris te houden
mijn vorige motor die ik de bmw had zitten die tikkerde altijd bij koude start
en heb laatste een m52 met gereviseerde vanos gehoord en die hoorde je niet eens
terwijl die van mij een licht fluit toontje heeft , en persoonlijk vervang ik liever onderdelen
als ze nog niet kapot zijn
en wil best een foto album met uitleg maken als ik alles klaar heb

de verwachte koste die ik zal maken is
400,- met klepstoters / vanos revisie set / pakkingen
ik beginnen binnen nu en een paar weken aan een vanos revisie en klepstoters revisie
dit alles doe ik om me blokkie fris te houden
mijn vorige motor die ik de bmw had zitten die tikkerde altijd bij koude start
en heb laatste een m52 met gereviseerde vanos gehoord en die hoorde je niet eens
terwijl die van mij een licht fluit toontje heeft , en persoonlijk vervang ik liever onderdelen
als ze nog niet kapot zijn
en wil best een foto album met uitleg maken als ik alles klaar heb
de verwachte koste die ik zal maken is
400,- met klepstoters / vanos revisie set / pakkingen
- Niels
Het kan wel maar ik verwacht het eerder aan de uitlaat zijde. Ik heb het eens bij een motorfiets gehad en dat tikte der mate dat we eerst dachten dat het blok naar z'n grootje wasRemko schreef: Ik kan mij niet voorstellen dat een pakking een dergelijk geluid kan veroorzaken.