F1 2007

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie

Wie is dé favoriet (dus niet: jé favoriet) voor het F1 WK van 2007?

Räikkönen
30
56%
Alonso
8
15%
Fisichella
0
Geen stemmen
Massa
6
11%
Kovalainen
1
2%
Button
2
4%
Webber
0
Geen stemmen
Heidfeld
0
Geen stemmen
Hamilton
4
7%
Kubica
2
4%
R Schumacher
0
Geen stemmen
Coulthard
0
Geen stemmen
Trulli
0
Geen stemmen
Barrichello
1
2%

Totaal aantal stemmen: 54

Dutch

F1 2007

Bericht door Dutch » 15 nov 2006, 17:26

Maar eens een draadje beginnen over de verwachtingen voor het komende F1-seizoen.

Als aftrap eerst maar het veld:

Vodafone McLaren Mercedes
1. Fernando Alonso (E)
2. Lewis Hamilton (GB) ?
T. Pedro de la Rosa (E) ?
McLaren MP4-22, Mercedes FO108T V8

ING Renault F1 Team
3. Giancarlo Fisichella (I)
4. Heikki Kovalainen (FIN)
T. Ricardo Zonta (BR)
T. Nelson Piquet Jr (BR)
Renault R27, Renault RS27 V8

Scuderia Ferrari Marlboro
5. Kimi Räikkönen (FIN)
6. Felipe Massa (BR)
T. Luca Badoer (I)
T. Marc Gené (E)
Ferrari 248 F1-07?, Ferrari 057 V8

Honda Racing F1 Team
7. Rubens Barrichello (BR)
8. Jenson Button (GB)
T. Christian Klien (A)
T. James Rossiter (GB)
Honda RA107, Honda RA807E V8

BMW Sauber F1 Team
9. Nick Heidfeld (D)
10. Robert Kubica (PL)
T. Sebastian Vettel (D)
BMW Sauber F1.07, BMW P87 V8

Panasonic Toyota Racing
11. Ralf Schumacher (D)
12. Jarno Trulli (I)
T. Franck Montagny (F)
T. Kohei Hirate (J)
T. Kamui Kobayashi (J)
Toyota TF107, Toyota RVX-07 V8

Red Bull Racing
14. David Coulthard (GB)
15. Mark Webber (AUS)
T. Robert Doornbos (NL)
Red Bull RB3, Renault RS27 V8

AT&T WilliamsF1 Team
16. Alexander Wurz (A)
17. Nico Rosberg (D)
T. Narain Karthikeyan (IND)
T. Kazuki Nakajima (J)
Williams FW29, Toyota RVX-07 V8

Scuderia Toro Rosso
18. Vitantonio Liuzzi (I)
19. Scott Speed (USA) ?
T. Michael Ammermüller (D) ?
Toro Rosso STR02, Ferrari 057 V8

Spyker M F1 Racing
20. Christijan Albers (NL)
21. Tiago Monteiro (P)
T. Adrian Sutil (D) ?
T. Ernesto Viso (YV) ?
Spyker ?, Ferrari 057 V8

Super Aguri F1
22. Takuma Sato (J)
23. Anthony Davidson (GB)
T. Sakon Yamamoto (J) ?
Super Aguri SA06B, Honda RA807E V8

Zo, dat zijn ze allemaal bij elkaar. Vraagtekens zijn nog niet bevestigd, maar volgens mij kom ik wel in de buurt. :wink:

Volgens Kimi wordt Massa zijn grootste tegenstander in 2007.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/55620

Die gaat er dus alvast maar van uit dat Ferrari ook volgend jaar de sterkste is. Mee eens of wordt het nog een beetje spannend? Nog even los van de vraag of het zo verstandig is van Kimi om de tegenstand zo te onderschatten...

Om de bookmakers odds op DF maar eens te peilen, heb ik een polletje in elkaar geschroefd. Let op: het gaat niet om jouw favoriet, maar om wie je de beste kansen toedicht.

Shakes

Bericht door Shakes » 15 nov 2006, 17:36

Kimi

Beste rijder, beste auto. Vorig jaar zat hij minimaal op Alonso niveau met Schumi daar nog net een klein stukje boven.

N.

Maik

Bericht door Maik » 15 nov 2006, 19:22

Ik zeg ook Kimi, maar ik twijfelde nog om Massa te stemmen.... Massa is al jaren bezig bij Ferrari, voor Kimi zou het eerst nog wel eens een wenjaartje kunnen worden....
Ik denk dat Ferrari volgend jaar ook de beste auto hebben, aan het eind van afgelopen seizoen hadden zij ook al duidelijk de auto beter voor elkaar. Zegt niet alles, ik weet het, maar alle andere omstandigheden vind ik van secundair belang...

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 15 nov 2006, 19:40

Kimi, geen twijfel mogelijk 8)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 nov 2006, 21:39

Kimi - beste rijder, beste auto, beste team

Massa is ook aardig bezig maar wordt weer 2e rijder uiteindelijk. Alonso's McLaren gaat weer te kort komen qua snelheid en betrouwbaarheid en Hamilton (die het gaat worden denk ik) mist nog ervaring, Renault is qua bezetting magertjes hoewel ik van Kovalainen wel een paar leuke uitschieters verwacht. Fisichella had allang uit de F1 moeten vertrekken, zwaar overgewaardeerde rijder. Honda pakt ook 1 of 2 overwinningen denk ik en Williams gaat weer zwaar, maar dan ook ZWAAR tegenvallen. Nieuwe motor, geen toprijders. BMW wordt een leuke subtopper evenals Red Bull. RB heeft een goede auto en motor straks maar matige rijders, DC en Webber gaan niet verrassen. Slechte rijderskeus wat mij betreft, zeker omdat ze zelf een mega omvangrijke rijderspool hebben met jonge talenten. Toro Rosso is niks en Spyker gaat ook tegenvallen, niet veel beter dan dit jaar. De nieuwe ontwerper en motor zijn te laat gekomen. Denk dat Super Aguri ze voorbij gaat.

Maar de allerrrrrrgrootste SUKKELS in de F1 werken bij Toyota. Dat ze met die megabudgetten en megaplannen nog 2 zulke WAARDELOZE coureurs hebben als Ralf Schumacher en Jarno Trulli, tegen notabene een astronomisch salaris, daar begrijp ik werkelijk HELEMAAL NIETS van. Te idioot voor woorden. Die 2 prutsers gaan het team never nooit vooruit helpen, heb niet eens het idee dat ze uberhaupt gemotiveerd zijn.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 16 nov 2006, 08:57

Ik zet mijn geld op de 2004 Race of Champions winnaar.

Hielke

Bericht door Hielke » 16 nov 2006, 12:54

100% Alonso.

McLaren/Mercedes kan het zich met de wereldkampioen in huis niet veroorloven opnieuw een onbetrouwbare auto klaar te zetten. De focus zal daarom automatisch maximaal zijn. Ook schat ik Alonso slimmer dan welke andere rijder in om een auto zonder maximale belasting aan de finish te brengen. In zijn handen gaat er dus gewoon minder stuk. En deze eigenschap strookt mooi bij het oude race-spreekwoord "to finish first, you first have to finish".

Maik

Bericht door Maik » 16 nov 2006, 16:14

Ik denk dat de focus op betrouwbaarheid al een aantal jaren op 100% staat bij M/M, het doet al langer de naam van MB geen goed dan lief voor hun is. Dat schaadt ze meer dan misschien dit eerste jaar van Alonso de huiler die dan niet WK wordt. Ze zouden niet echt slim zijn als ze er nu pas achterkomen dat ze nog ergens 20% extra betrouwbaarheidsfocus gevonden hebben in een hoekje....
Argument van likmevessie dus Hielke 8)

Hielke

Bericht door Hielke » 16 nov 2006, 16:45

McLaren heeft de focus al jaren teveel op bijzaken liggen.

Welke glimmende helm de monteurs op moeten hebben. Welk jasje de PR mensen moeten dragen. Welk string Ron Dennis draagt. En intussen het ene na het andere talent om zeep helpen. Die kritiek stapelt zich ook al jaren op. Er komt een moment dat ze niet meer serieus genomen worden. Dat kunnen het ego van Dennis en Mercedes als partner absoluut niet verdragen. En dat dit rampscenario zich in het geval van Alonso, wanneer ie een slechte auto krijgt, gaat voltrekken, is 100% zeker. Alonso is vooral zo'n eerste jaar untouchable. Heilig bijna. Hij heeft laten zien de beste te zijn. Nu moet ie daar alleen nog een passende auto bij krijgen. De inzet is hoog.

Zo, klaar met de analyse. Jammer Maik, je kunt niet verstand van alles hebben :lol:

Dutch

Bericht door Dutch » 16 nov 2006, 17:06

Interessante kijk op de zaak, Hielke. En ik kan er voor een groot deel in mee. Alonso zal inderdaad de spirit flink oprakelen, daar waar het een beetje inkakte met een Kimi die al half weg was.

Zie ook de woorden van Frank Williams:
Formula One team boss Frank Williams fears Kimi Raikkonen, who replaces Michael Schumacher at Ferrari next year, is in danger of squandering his precious talent.

Williams, speaking at the Japanese Grand Prix, said he hopes the Finnish driver's move to the Italian team would trigger a change of attitude.

"I hardly know Kimi, but when he came into Formula One I thought 'Oh no, how did we miss him?'" he told reporters at Suzuka. "Because when he arrived he was just way up there with true star status.

"But he hasn't taken it seriously enough, which I find very sad. I don't follow what he does when he's away, but Michael's approach is different to Kimi's and maybe that's the more professional.

"It's a crying shame. Maybe (Ferrari boss) Jean Todt can sort him out, in which case it's a pity Michael is not in the other car because that would have been true Titans.

"I really hope he changes and does a brilliant job."
En inderdaad: McLaren heeft zich de laatste jaren echt veel te veel gericht op bijzaken. Als ze daar een streep onder weten te zetten, zouden ze stevige vooruitgang kunnen boeken.

Het punt is alleen: zetten ze er wel een streep onder?
McLaren are set to have a major image overhaul next season when they begin their relationship with new title sponsor Vodafone.

Team boss Ron Dennis has revealed that his company will have an all-new look and philosophy from next year - although he has not expanded on exactly what the team are planning.

"We are going to move our team in a slightly different direction," said Dennis, who has sometimes faced criticisms for his team appearing too corporately 'cold' from the outside. "And that direction, as we share it with you, will hopefully practically demonstrate that we want to be part of people's dreams.

"That is not just dreaming about the past, the present or the future – but more about the aspirational aspects of people to be something. Young people wanting to become Grand Prix drivers or astronauts, or doctors. And we will try to use the competitiveness and objectives of our team to create that inspiration."

Dennis has made it clear, however, that the change of image for the team will not have any impact on their bid to return to race-winning form.

"It is not in any shape or form going to detract from our clear objective of winning races. That will always be there.
Tja, als je aan zulke dingen denkt in plaats van aan winnen, dan zet ik toch vraagtekens bij die laatste twee alinea's...

RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2006, 17:15

Hielke schreef:100% Alonso.

McLaren/Mercedes kan het zich met de wereldkampioen in huis niet veroorloven opnieuw een onbetrouwbare auto klaar te zetten. De focus zal daarom automatisch maximaal zijn. Ook schat ik Alonso slimmer dan welke andere rijder in om een auto zonder maximale belasting aan de finish te brengen. In zijn handen gaat er dus gewoon minder stuk. En deze eigenschap strookt mooi bij het oude race-spreekwoord "to finish first, you first have to finish".

Ik ga met Hielke mee.

Dutch

Bericht door Dutch » 16 nov 2006, 17:36

Waar komen trouwens die twee stemmen voor Kubica vandaan?

Whoever you are, you can't be serious... :lol:

Verder kan ik wel aardig mee met Wouters opsomming van de best of the rest.

BMW blijft zich verbeteren, dat zag je dit jaar al: voor het eerst werd een Sauber béter in de loop van het seizoen. Wat een beetje goed besteed geld kan doen.

Geld zat bij Toyota, maar daar ontbreken duidelijke leiding en een racershart. Er staan nu mensen uit de Toyota Corporation aan het roer en met zo'n mentaliteit ga je het niet redden. Het is natuurlijk veel te zwaar uitgedrukt om Ralf en Trulli waardeloos te noemen; met een goede auto rijden ze zo naar het podium of winnen ze een race. Dat kunnen ze echt wel. Maar het zijn wel allebei coureurs die daarvoor de perfecte auto nodig hebben, vooral Ralf. Maar geef je 'm die auto (zoals Williams een paar keer deed), dan ziet de rest van het veld 'm de hele middag niet meer. Het idiote is dat beiden ongeveer dezelfde stijl hebben van extreem laat inremmen, dus ik verbaas me erover dat Toyota niet in staat is om een auto te maken die allebei op het lijf is geschreven. Of zou het komen doordat de Toyota-testers van de afgelopen jaren - Zonta en Panis - juist stilisten van de oude stempel zijn?

Bij Honda zitten meer racers in het team, maar dan moeten ze minder wisselvallig worden, inclusief de coureurs.

Renault is volgens mij best een dark horse. Gek genoeg verwacht ik wel iets van Fisichella. Zo slecht is-ie niet - tot nu toe zette hij talloze teamgenoten, van Button tot Massa, op hun nummer. Ik denk eerder dat Fisichella's gebrek aan vorm en vertrouwen een bewijs is van de klasse van Alonso. Van de rest heeft alleen Räikkönen dat extra (veel) beetje meer.

Van Red Bull zou je veel moeten verwachten, want de laatste Newey-auto met Renault-motor werd op z'n sloffen wereldkampioen. Toch zal het wel weer tegenvallen, want het blijft in de basis tenslotte het team van Stewart/Jaguar...

En ja, het zou best kunnen dat Super Aguri voorbijsteekt aan Spyker en zelfs Toro Rosso. Er zit duidelijk ontwikkeling in dat team en de kennis van Davidson kan die nog eens een extra impuls geven. Goeie zet.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 16 nov 2006, 18:19

Wenjaren bestaan in F1 allang niet meer.
Sinds de Playstation-auto's (automatische bak, traction control, 500 knopjes op het stuur om alle mogelijke settings aan te passen, grooved tyres etc.) kan iedereen met een beetje talent en een dag oefenen foutloos op de limiet rijden met een auto. Zie de heren Rosberg, Kubica, Doornbos etc. die uit het relatieve niets ineens de gevestigde orde op de neus kunnen geven.

Wie wordt kampioen?
Alonso zal de snelheid heus wel hebben, maar McLaren kan niet in een winter zomaar pats boem de bijna 100% betrouwbaarheid van Ferrari of Renault benaderen, daar geloof ik niks van. Die valt dus af.
Fisichella valt ook af natuurlijk.
Kovalainen heb ik heel hoog zitten, maar meteen in je debuutjaar kampioen worden is te hoog gegrepen; mijn geld voor 2008 durf ik wel op hem te zetten.
Dan gaat het dus nog tussen drie. Oh ja? Ja. ;)
Hamilton (die lul ik voor het gemak maar even in de tweede McLaren, Ron Dennis heeft te vaak supertalenten laten ontglippen, die zal het ondertussen echt wel door hebben dat je er steeds vroeger bij moet zijn als teambaas) zal, zeker in het begin, denk ik iets minder absolute snelheid hebben dan Alonso. Met als bijbehorend voordeel dat de McLaren niet om de race kapot zal gaan (vergelijk de uitvallen van Kimi met die van JPM en de la Rosa, is opvallend gewoon hoeveel vaker de snellere rijder uitviel). Zie ik de eerste helft van het jaar meer punten halen dan Alonso, maar verder hetzelfde verhaal als Kovalainen, kampioen in een debuutjaar is (nog) onmogelijk.
Dan gaat het dus tussen Massa en Raikkonen. Die laatste zal wel de technische crew van Schumacher overnemen en die zal die als perfectionist tot op het bot wel niet voor niks uitgezocht hebben.
Qua rijden zal er volgens mij maar heel weinig tussen zitten, maar ik verwacht dat de auto van Raikkonen over 18 races gewoon wat beter voor elkaar zal zijn. Die wordt het dan dus.

RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2006, 18:23

Dutch mooie duidelijke bijdrages !

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 16 nov 2006, 18:29

Gaat die fixed engine regel eigenlijk door volgend jaar (volg het de laatste maanden niet meer zo, te weinig tijd helaas)?

Zo ja, dan zie ik BMW ook wel bij de top 4 komen inderdaad.
Ze kunnen niet veel daar, maar goede racemotoren bouwen echt wel, is volgens mij samen met de Ferrari de sterkste motor van het veld op het moment.
Kunnen ze mooi Williams aflossen als topteam, wat zullen sir Frank en Dick Head de pest in hebben. ;)

Dutch

Bericht door Dutch » 16 nov 2006, 20:09

Peter Tunissen schreef:Wenjaren bestaan in F1 allang niet meer.

[...]

Kovalainen heb ik heel hoog zitten, maar meteen in je debuutjaar kampioen worden is te hoog gegrepen

[...]

maar verder hetzelfde verhaal als Kovalainen, kampioen in een debuutjaar is (nog) onmogelijk
Ehm, als wenjaren niet meer bestaan, dan is toch niets meer onmogelijk? :wink:

Lewis for World Champ! :lol:

O ja, en omdat ik per ongeluk met opzet Williams in mijn opsomming vergat: wat Wouter zei. :D

Wurz is geen licht, Rosberg mist dan iemand aan wie hij zich kan optrekken. En brokkenpiloot Karthikeyan als tester is een dwaze beslissing. (Van Nakajima Jr kun je sowieso weinig verwachten, bravouretaal over racezitjes in 2008 ten spijt.)

En ja, fixed engines gaan gewoon door...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 nov 2006, 09:06

Super bijdragen hier.
Dan houd ik het kort.
Kimi Räikkönen.
Dat denk ik gewoon :wink:

Maik

Bericht door Maik » 17 nov 2006, 09:23

Hielke schreef: ....
blablablabullshitblablabla
....
Zo, klaar met de analyse. Jammer Maik, je kunt niet verstand van alles hebben :lol:
The bullshit stops when the flag drops... we gaan het zien volgend jaar Hielke! Zullen we een weddenschapje afsluiten? :wink: :wink:

Dutch

Bericht door Dutch » 17 nov 2006, 10:53

Ik mag aannemen dat dit draadje in oktober 2007 niet is zoekgeraakt... :D

Dutch

Bericht door Dutch » 17 nov 2006, 10:54

Arthur schreef:Dan houd ik het kort.
Kimi Räikkönen.
Zou Kimi de druk van DF al voelen? :lol:

Dutch

Bericht door Dutch » 17 nov 2006, 11:04

Even nagekeken: op KR en FA hoef je bij Paddy Power niet te wedden...

http://www.paddypower.com/bet?action=sh ... sp_cat_id=

Bij deze twee verdien je er nog iets op:

http://www.skybet.com/skybet?action=GoEvEv&id=10599230
http://www.betfred.com/frameset.asp?fimsId=154

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 nov 2006, 11:07

Dutch schreef:
Arthur schreef:Dan houd ik het kort.
Kimi Räikkönen.
Zou Kimi de druk van DF al voelen? :lol:
Hij kijkt dagelijks mee zei Rico.
Hij gaat dus NOG beter z'n best doen :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 nov 2006, 11:41

Ik durf echt nog geen geld in te zetten op de F1 WC 2007, niet bij de rijders en niet bij de teams. Er zijn gewoon heel veel kanshebbers, zelfs bij de underdogs imho.

De verschuiving van veel coureurs maakt het er allemaal nog leuker op.

Veel wisselingen van de wacht als het om de kopposities gaat, dus diverse rijders zullen wisselen gedurende het seizoen om bovenaan de ranglijsten te staan.

Ik ben er klaar voor! :wink:

Dutch

Bericht door Dutch » 17 nov 2006, 13:12

Pedro waagt ook al geen gokje...

http://www.autosport.com/news/report.php/id/55668

Hielke

Bericht door Hielke » 17 nov 2006, 13:36

Zelfs de 2e viool bij McLaren heeft er geen verstand van.

Om het met Van Gaal te zeggen, "zijn jullie nu zo dom en ik zo slim, of hoe zit dat"?

:D :lol:

Wilde er iemand een weddenschap starten? Is goed. Om een reep chocola?

Plaats reactie