Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40217
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Knot » 18 okt 2009, 13:34

http://www.ziptuning.nl/en/customchip/C ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Verbaas me hierover, hoe kan je nou in godsnaam 17pk en 37nm winst pakken met het herschrijven van de computer. Zijn die blokjes dan zover teruggesteld om aan die emissieeissen te voldoen??

Luco

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Luco » 18 okt 2009, 13:59

cafe pk's knot, meer niet

twingo rs blokje is 3 pk winst uit te halen, wel beter oppakken over het hele gebied en iets meer toeren.
Maar pk winst bijna niks, al die tuners die dat beweren zijn leugenaars.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Bert ///M3 » 18 okt 2009, 14:10

Inderdaad, niks anders als toveren met getallen.

Kijk naar je eigen 328i Knot. Een hoop tuners geven een vermogensstijging op tot 210 PK oid.

Alleen zet eens een standaard auto op de testbank, komt vaak al 215 PK uit ipv 193. Maw die chip voegt niet al te veel toe.

Een hoop weten het ook zelf niet, die downloaden gewoon software van oa Superchips en progammeren dat in, meer niet.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40217
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Knot » 18 okt 2009, 14:16

Idee had ik ook al, maar dacht misschien teruggetuned om die co2 waarden te halen door iets minder in te spuiten ofzo.

Bij zo'n milieuversie 1.4tsi werkte het wel toch?

Luco

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Luco » 18 okt 2009, 14:19

Knot schreef:Idee had ik ook al, maar dacht misschien teruggetuned om die co2 waarden te halen door iets minder in te spuiten ofzo.

Bij zo'n milieuversie 1.4tsi werkte het wel toch?

Dat klopt soms, maar dat is zo marginaal in vermogen.
Je merkt wel dat een goede tuner over de hele range er iets meer souplesse uit kan halen, dat merk je wel.

Gebruikersavatar
Sjoerd MP BMW
Berichten: 871
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
Locatie: Deutschland

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Sjoerd MP BMW » 19 okt 2009, 09:45

ziptuning :bag:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40217
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Knot » 19 okt 2009, 11:03

Toch bizar dat ze daarmee adverteren?

Zal best een soepeler motorkarakter te programmeren zijn ten ongunste van de uitstoot, daar zou ik mee adverteren. Dat er misschien 2pk bij komt is dan meegenomen.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Marco R. » 19 okt 2009, 14:50

Als je het over de Aygo hebt, er past een 1.3 turbo motorblok in van een JDM Starlet :bag:

Even serieus: Ik zou dat geld dan beter stoppen in een iets betere uitlaatlijn en inlaat, hoewel dat ook weinig zal verbeteren gok ik zo.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40217
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Knot » 19 okt 2009, 15:20

Een 57i kit ben ik geen fan van, echter wel als het standaard luchtfilter aan vervanging toe is er een K&N inlegmat in plaatsen, dat kan geen kwaad voor iets beter ademen.

Vroeg me gewoon af wat er nog aan zo'n blokje te doen is. Einddemper is voor de looks, heb ik spul van csc-sportuitlaten gezien, echter kost je 500 euro voor het aanzicht en sportiever geluidje. Waar je misschien wel iets mee bereikt is een downpipe maar ik vind er zo snel niet veel over op het net.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Dennis Cavallino » 19 okt 2009, 15:35

Die caféspecs passen wel beter bij die belachelijke Aygo versnellingsbakverhoudingen. :bag:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Joy » 19 okt 2009, 18:36

Bij Bullpower kun je voor 398 eur een chip op maat laten afstellen op de rollenbank. En dat is een gerenommeerde tuner inclusief uitdraai. Gezien de winst zit er een leuk potentieel in het blok.

- Standard 107 1.0
68BHP @ 6000RPM - 93Nm @ 3600RPM

- Standard 107 1.0 on this Dyno
(different car but you have an idea what the difference is)
75.8BHP @ 5974RPM - 105Nm @ 3608RPM

- Dyno with Standard Chip setup & K&N Induction kit & Sport Exhaust (backbox)
79.4BHP @ 5946RPM - 108Nm @ 2691RPM

- Dyno with Bullpower Chip Tuning & K&N Induction kit & Sport Exhaust
87.3BHP @ 5937RPM - 118Nm @ 4483RPM

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40217
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Knot » 19 okt 2009, 18:51

Vooral het eerder beschikbare koppel is natuurlijk interessant. Komt denkik voornamelijk door een ander uitlaatspruitstuk.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Sjef » 19 okt 2009, 19:25

Ja idd want met chip en papiermarché is het max koppel pas veeeeel later dan standaard zelfs :S
- Dyno with Bullpower Chip Tuning & K&N Induction kit & Sport Exhaust
87.3BHP @ 5937RPM - 118Nm @ 4483RPM

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Joy » 19 okt 2009, 19:47

Sjef, het piekmoment zegt niks over de rest van de kromme.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Sjef » 19 okt 2009, 21:46

Joy,

Dat heb ik niet gezien. Koppel is idd vroeg al stuk hoger en door gehele gebied inzetbaar.
Maar goed, willen we dit nou echt zien? En wil iemand hier echt geld aan uitgeven? :)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Joy » 19 okt 2009, 21:53

Rody toch ? :D Spaarvarkentje op wielen. Dan kan er meer lekkers in het vetmestvarken :whistle:

Gebruikersavatar
Sjoerd MP BMW
Berichten: 871
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
Locatie: Deutschland

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Sjoerd MP BMW » 19 okt 2009, 23:04

Nu we het hier toch over tuners en "tjoeners" hebben; is het niet een idee een lijstje te maken?
- Beek Auto Racing / Minispeed
- PowerPlus Engineering

De software van mijn MINI heb ik destijds laten tunen bij Auto Tune Heinz. Auto had aantal mechanische wijzigingen en een discutabele softwarewijziging. Heinz had een afspraak gemaakt bij plaatselijke BMW dealer om eerst originele BMW/MINI software te uploaden. Vervolgens is Heinz deze gaan aanpassen. Verschil was goed te merken. Ook even toen er originele software op stond.
Laatst gewijzigd door Sjoerd MP BMW op 02 nov 2009, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Sjef » 20 okt 2009, 10:21

Joy schreef:Rody toch ? :D Spaarvarkentje op wielen. Dan kan er meer lekkers in het vetmestvarken :whistle:
Nee toch, gewoon standaard laten en oprijden :) of heeft ie em in het roze gekocht? ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40217
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Knot » 22 okt 2009, 22:23

http://www.verboom.net/projects/c1/2009 ... ex_nl.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zijn dus wel meer mensen op zoek blijkt :)

Gebruikersavatar
cork
Berichten: 92
Lid geworden op: 08 mei 2009, 12:08

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door cork » 18 nov 2009, 00:02

Heb ooit open luchtfilters getest op een motorproefbank op de HTS Autotechniek. Toen was ik nog jong en veelbelovend bezig. :mrgreen:
Toevallig was dat overigens wel op een 2,5 liter vanos motor aus Beieren !!

Was wel een leuke proef. Je hebt dan alleen een motorblok die direct op een vermogensbank aangesloten zit in een afgesloten ruimte. Die kun je weer redeljk constant houden en dus wisselt echt alleen het filter. En wat denk je ?!?

Het maakte allemaal beroerd weinig uit, eigenlijk verwaarloosbare verschillen. Bij sommige filters hadden we zelfs minder vermogen. Was wel geinig ook om te zien hoe sommige filters reageerden op volgas. Er was er een bij wat meer een stuk kippengaas was met foam er omheen, bijna 100 euro zou moeten kosten en er vanaf 5000 toeren uit begon te zien alsof hij echt elk moment compleet het blok in gezogen kon worden. MIsschien dat dat dan wel meer power opgeleverd had ?!

Verder staan die open dingen altijd onder de motorkap vlak naast het blok lekker warme lucht aan te zuigen. Een 325i zuigt vanuit de grille aan. Motoren (die dingen op twee wielen) rijden wel eens met een Ram air systeem, volgens mij is vooral Kawasaki daar druk mee geweest. Dat werkt dus weer wel een beetje mee aan meer vermogen. Bij de BMW M3 CSL zuigen ze ook vol in de voorbumper aan. Die heeft echt niet heel veel meer pk's meer dan een gewone M3 van dat type, ondanks die en zws. nog wel meer aanpassingen.

Je kunt veel prutsen aan een atmosferische motor, maar zo'n filter alleen is echt vrijwel zinloos. Er kan op een gegeven moment gewoon niet veel meer lucht naar binnen. Je motor blijft immers verder technisch hetzelfde en die krijgt lucht genoeg want hij loopt normaal ook. Eigenlijk is het simpel gezien gewoon een luchtpomp. Hij heeft echt geen astma ofzo of heeft nog wat loze vacuum ruimte over. Alleen drukluchtvulling werkt, maar dan heb je dus een compressor nodig.

Zellfde geldt volgens mij ook voor tuning uitaatssytemen en chiptuning. Zonder andere nokkenassen wordt het nooit veel meer bij een atmosferisch blok. ..

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40217
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door Knot » 18 nov 2009, 08:17

Mooie test natuurlijk, maar het ging mij er hier omdat de motorblokjes in de 107/aygo/c1 op milieu afgesteld zijn en ik dacht dat er doorom misschien een pk of 5 marge in zou zetten als je ze door ecu/software modificatie weer normaal/vrij zou laten lopen.

Gebruikersavatar
cork
Berichten: 92
Lid geworden op: 08 mei 2009, 12:08

Re: Tuning / marge in een 1.0 3cilinder blokje

Bericht door cork » 18 nov 2009, 11:53

zeker mooie test :mrgreen:

zou best kunnen dat je een pk of 5 kunt winnen hoor, want er zal idd wel wat rek in zitten in verband met milieu en levensduur.
zolang je op niet veel meer rekent dan dat kun je het best gaan proberen !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten