Jezelf doodlachen om leken

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
HSR

Jezelf doodlachen om leken

Bericht door HSR » 15 nov 2006, 22:35

Ok, Heren. Dit moet ik melden. Ik sprak net een jongeman en die begon mij ( hopelijk in zijn jeugdige onwetendheid )toch een hoop mooie verhalen te vertellen.

Deze persoon had onlangs zijn 115PK Coopertje afgeschreven op de snelweg. Natuurlijk goed balen. Maar helemaal gezien deze getuned was. Getuned, bedenk ik mij verbaast. ''195PK op de rollerbank'' .WOW, denk ik. Daar zit voor een aantal rooitjes in geinversteerd. Wat hebben ze dan gedaan?, vroeg ik. Luchtfilter, software en een kleinigheid met de motor., was het antwoord. Ik proeste bijna mijn biertje over mijn toetsenbord heen :D .

Afijn, ik verder converseren. Jongeman X ging nu een nieuwe auto kopen ( lees krijgen :wink: ). Een audi zoals Macboy met een 170PK diesel. Alleen zou deze gemakkelijk gechipt worden naar 250PK. Je moet toch meekomen met het verkeer.

Momenteel reed de jongeman met een passat 1.8T. Deze zou ook eventjes snel gechipt worden naar 190PK. In de toekomst stond er nog een turbo upgrade geplant zodat de passat 350 Pk zou krijgen. Want ja, ook met een passat moet je met het verkeer mee kunnen komen.

Overigens was alles wat de jongeman zei dus écht gemeend. Ik hoef jullie niet uit te leggen hoe hard ik achteraf gelachen heb. :D

Eigenlijk wel een rotstreek dit met jullie te delen, maar vond het te mooi om niet te doen.

Jullie ooit zo iets meegemaakt?

Andre

Bericht door Andre » 15 nov 2006, 22:46

LOL ja

De meeste turbo rijders denken dat ze met een chipje de helewereld qua auto kunnen verslaan.

Terwijl de lekkerste motoren toch altijd de atmo zijn.

Reed van de week weer in een csl en gaf gas door de velser tunnel. 1 woord kippevel. Dus flikker even een eind op met die chipjes en luchtfilter tuning klitjes.

:)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 nov 2006, 22:52

Tja die komen/kwamen regelmatig voorbij.

Laatste keer was een gastje die ooit een "getjoende" CRX had gehad en het gemakkelijk tegen me zou redden.....vent kwam naar me toe nadat ik van mijn Suzuki TL1000S afstapte (1000cc, ca.200kg en 125pk). Meer dan "knap werk" kreeg ik er niet uit op dat moment...(zucht)..

Hij had nu een 318is (van 92) en die was ook niet veel minder snel maar aangezien zo'n auto nogal veel waard was trapte hij er maar niet in.....(nog diepere zucht)....

Je zult ze de kost geven:

K&N luchtfilter + 10pk
sportdemper + 10pk
"Speciale" bougies + 5pk
Marktplaats chip + 25pk

Heeft je Kadett 16V zomaar ff 200pk!!

Tegenwoordig reageer ik er niet meer op.......... :wink:
Laatst gewijzigd door Niels op 16 nov 2006, 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 15 nov 2006, 22:59

Hee, geef die gast ff mijn emailadres, kan die mooi mijn STI kopen, zoiets moet ik hebben :D

wimwerf

Bericht door wimwerf » 15 nov 2006, 23:42

Andre schreef:LOL ja

De meeste turbo rijders denken dat ze met een chipje de helewereld qua auto kunnen verslaan.

Die mening deel ik niet met je...

RVV

Bericht door RVV » 15 nov 2006, 23:59

Andre bedoelt natuurlijk 6 in lijn atmo's liefst met een M embleem en daar heeft ie gewoon gelijk in ;-)

Cupra R

Bericht door Cupra R » 16 nov 2006, 01:09

Het word tijd dat enkelen hier eens in serieus getunde turboauto's een ritje gaan maken. Lees 400pk plus. Erik heeft pas zijn oudje een Sierra Cosworth verkocht die 100-200 in iets meer als 7 sec doet dat zie ik zelfs de M3, M5 en M6 niet doen, zelfs al gooi je daar 10 chips, 10 uitlaten en 10 filters in.
Bochten hebben we het even niet over :mrgreen:

Niels

Bericht door Niels » 16 nov 2006, 01:14

Dreigt een beetje offtopic te raken maar Andre en Rico hebben het hier over het motorkarakter en niet de prestaties. Prestaties van een turbo kunnen super zijn maar het motorkarakter van een atmo heeft bij velen toch de voorkeur.

Neem bijvoorbeeld een TT 1.8 turbo met 250pk al dan niet gechipt of een 3.2V6 dan weet ik het wel :wink: Al zou de turbo vast betere prestaties neerzetten (meer koppel)

wimwerf

Bericht door wimwerf » 16 nov 2006, 06:12

Rico v Velzen schreef:Andre bedoelt natuurlijk 6 in lijn atmo's liefst met een M embleem en daar heeft ie gewoon gelijk in ;-)
Een skyline heeft ook een 6cyl in lijn...maar wel met een (of twee) slakkenhuis(zen) ernaast...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 nov 2006, 07:41

Andre schreef:LOL ja

Reed van de week weer in een csl en gaf gas door de velser tunnel. 1 woord kippevel. Dus flikker even een eind op met die chipjes en luchtfilter tuning klitjes.

:)

eghhhhhhhh luchtfilter tuning KLITJES.................................zeg lekker ding hahahaha, KITJES dus....................

ga lekker het klitje van je vrouw tunen zeg, die Andre , ÜBER VAKIDIOOT hahaha

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 nov 2006, 08:22

ik heb 2 turbo's die je amper voelt, en toch voel je ze een beetje. Tja qua sound maakt 't niks uit, de 335i klinkt mega.

Het aan/uit turbo gevoel voldoet in een rallywagen naar mijn idee.

GASRESPONS? Laat die turbo maar links liggen.
KLAP IN JE RUG?Turbo

McLaren F1, Carrera GT, Enzo, Murcielago, F599, GT3RS, F430 hebben allemaal geen turbo en dat zijn in mijn ogen toch wel DE auto's.

Een 205 T16E2 met 530pk ook wel, maar die heeft 4wd.

Maar om meer On Topic te komen. Ja, met een chipje is vooral de TDI brigade in z'n sas, vlot/voordelig een vermogens en koppelwinst.

RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2006, 08:32

Klitjes LOL. hij was natuurlijk net aan het beffen. wat betreft karakter heeft Niels gelijk. het stadium dat in onder de indruk was van gigantische turbo prestaties heb ik achter me gelaten. en met indruk bedoel ik dat ik ook zo iets moet hebben. turbo is gewoon niet mijn ding.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 nov 2006, 08:42

Rico v Velzen schreef:Klitjes LOL. hij was natuurlijk net aan het beffen. wat betreft karakter heeft Niels gelijk. het stadium dat in onder de indruk was van gigantische turbo prestaties heb ik achter me gelaten. en met indruk bedoel ik dat ik ook zo iets moet hebben. turbo is gewoon niet mijn ding.
Om de gasrespons van de M3 te evenaren moet je niet bij de 130/330/135/335i zijn. Dus dan kom je in nog veel hogere bedragen/andere merken, want ik ken onder de M3 geen std auto met zo'n gasrespons als de M3 E46.
Bij 'n RS6 voel je de turbo's ook.
330i gasrepons was aardig, Alf 147GTA ook. Meer is er eigenlijk niet in 6 pits atmoworld wat mij betreft.

RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2006, 08:58

Zijn turbo's qau strenge emissie eisen ook niet beter af te stellen?

Knot

Bericht door Knot » 16 nov 2006, 09:41

Tsja, laat dat soort mensen lekker zeg ik dan, je kunt ze toch niets wijsmaken...

Daniel

Bericht door Daniel » 16 nov 2006, 09:51

Niels schreef: Je zult ze de kost geven:

K&N luchtfilter + 10pk
sportdemper + 10pk
"Speciale" bougies + 5pk
Marktplaats chip + 25pk

Je vergeet nog:
Picknicktafel-spoiler: +20 pk
Booskijkers: +10 pk
Lexus-stylee achterlichten: +5 pk
Akai sticker op de achterruit: +5 pk

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 16 nov 2006, 10:21

Die mensen vertrouwen blind op de gegevens van de tuner.. maar die overdrijven juist enorm..(lees: Kassa) bv. MTH beloofd voor een Mini Cooper-S GP 247PK! ja leuk, maar ik geloof er niks van dus het setje besteld en op de rollenbank! resultaat 210pk! Minder dan standaard liep veel te rijk en ver onder het beloofde vermogen.. dus de tuners zijn hier ook verantwoordelijk voor als iemand dit niet checkt liep ik hier ook te roepen dat mijn Mini 247pk heeft! :wink: Borrelpraat dus..

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 16 nov 2006, 11:17

de meesten hier zijn ook leken, inclusief mijzelf. Ik laat fantasten altijd lekker dromen.

Een 6cil M-blok met 6 gaskleppen vergelijken met een gewoon straatturbo-blokje met 1 gasklep is echt grote onzin.

Er zijn een aantal andere factoren die een zeer grote invloed hebben op gasresponse:
- de lengte van de differentieeloverbrenging (turbo's hebben vaak een lange omdat ze toch koppel zat hebben en niet zoveel toeren hoeven maken. M-bimmers en VTEC's hebben een korte omdat ze veel toeren moeten(!) en kunnen maken, vaak ook nog eens gecombineerd met een sport close-ratio bak.)
- de massa van het vliegwiel en de rest van het draaiend gedeelte. hoe zwaarder hoe minder snel reageren op gasklepbewegingen. Logisch. Een hoogtoerig M-blok zal nooit een zwaar vliegwiel hebben. Turbo-blokken zijn vaak afgeleidt van gewone serieblokken en zullen (meestal onnodig) een zwaar standaard vliegwiel gebruiken. Is nu eenmaal goedkoper, he.
- de afstelling/programmering van een eventuele fly-by-wire gasklepbediening. (is om emissieredenen altijd soppiger als een gaskabel, en die is weer altijd soppiger als een gasstangenstelsel.)
- het aantal gaskleppen. Hoe meer hoe nauwkeuriger de cilinders op elkaar zijn te synchroniseren hoe feller de gasresponse. 1 enkele gasklep voel gewoon wolliger aan.
- de compressieverhouding in combinatie met het soort nokkenas. Hoe hoger de CR hoe beter en feller een motor reageert op het gas. Een turbo-blok heeft altijd een vrij conservatieve CR, noodzakelijk om detonatie te voorkomen bij full boost.
- de afstelling/programmering van de ontstekingsvervroeging. (vandaar A.L.S.)
- emissie-eisen, een maximaal afgestelde auto is nooit een optimaal schoon afgestelde auto. Turbo's hebben het lastiger om optimaal schoon te draaien omdat er meer variabelen zijn die het mengsel beinvloeden. Ze draaien ook op een lagere CR hetgeen voor emissies ook niet optimaal is.
Om even emissie-schoon te zijn is een turboblok vaak wat wolliger afgesteld, vooral bij transities van boost naar geen-boost en terug is het lastig afstellen.

Er is naar mijn idee op dit moment maar 1 concept op de markt dat NOG beter is als een turbo-multi-kleps-blok en dat is het briljante TFSI-concept van VAG.
-de mechanische compressor lost het turbo-gat probleem op wanneer nodig, indien niet nodig zit ie niet aangekoppeld en kost ie geen extra energie.
- het is een klein motortje (1,4L of 2,0L) dus weinig roterende massa in het drijfwerk > goed voor de gasresponse.
- directe injectie dus nog beter detonatiemanagement dus nog hogere compressieverhoudingen mogelijk zonder gevaar, meer vermogen, 20% zuiniger, goeie gasresponse
- grotere turbo mogelijk omdat de mech compr. het werk doet bij lage toeren. Hierdoor kun je langer doorboosten en hogere toeren ondersteunen.
- samen met variabele nokkenastiming is een zeer brede toerenband mogelijk waarin de koppelcurve een verloop heeft als een tafelberg: hoog en vlak.

Drukvulling heeft de toekomst.
'Power sells cars, Torque wins races!'

Andre

Bericht door Andre » 16 nov 2006, 11:48

Iedereen gaat altijd voor sneller en sneller.

Maar al pers je 500pk uit een 335i motor bijv. Dan heb ik nog veel liever een CSL motor met een airbox en 360pk. Het stukje beleving geeft mij meer plezier dan de brute power.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 nov 2006, 11:48

Het is ook maar net wat je zelf prettig vind.

Een auto die gemaakt is om snel in toeren te klimmen is super. Een Turbo kan daarbij mooi helpen. Acceleratie is dan enorm. Maar turbo's en kompressors raken al snel buiten adem. Dat is jammer. Maar sommige tuners maken toch hele fraai lopende turbo motoren die ook doorgaan tot 8200 rpm. Dat vind ik indrukwekkender om mee te rijden dan een atmo. Maar BMW, maar ook Audi met de fraaie V8 en merken als TVR, Ferrari, Porsche etc. zetten gewoon hele gave Atmo's op de markt, die zonder tuning al genoeg te bieden hebben.

RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2006, 12:06

Janspeed goeie post. maar ik kijk maar hoe ik het ervaar. persoonlijk vind ik niks fijner dan een 6 in lijn atmo. en de M motor is de kers op de taart. ik heb 3 turbo's gehad en geen kon tippen aan een atmo 6 lijn qau karakter. gasrespons van mijn 325i is ook prut.

Niels

Bericht door Niels » 16 nov 2006, 12:55

Daniel schreef:
Niels schreef: Je zult ze de kost geven:

K&N luchtfilter + 10pk
sportdemper + 10pk
"Speciale" bougies + 5pk
Marktplaats chip + 25pk

Je vergeet nog:
Picknicktafel-spoiler: +20 pk
Booskijkers: +10 pk
Lexus-stylee achterlichten: +5 pk
Akai sticker op de achterruit: +5 pk
Dat zie je niet helemaal goed Daniel. Met die opties win je geen pk's maar verbeter je de stroomlijn:

Picknicktafel-spoiler: +20 km/h
Booskijkers: +10 km/h
Lexus-stylee achterlichten: +5 km/h
Akai sticker op de achterruit: +5 km/h

Rij de zomaar een 16V met 200pk en een top van 260km/h :mrgreen:

Hoezo tunen duur??

Turbo motoren vergelijken met atmo's is zowieso moeilijk en zoals Rico al aangeeft een atmo met een atmo ook. Want vele fatoren zijn aanwezig om het motorkarakter te beinvloeden. Allemaal ingebakken door de fabrikant om rendement te verhogen, emissies te halen en caravantrekkers aan te spreken. Een gezapig gasrespons voor zowel turbo's als atmo's is op te lossen maar tegenwoordig is dat gewoon onderdeel van de moderne gezinsauto.

Voor sport/circuit beleving in een straatauto gaat men toch over op hoogtoerige motoren en ik moet zeggen dat bijvoorbeeld een oud type
S4 qua motorkarakter niet erg veel indruk op me maakt wat beleving betreft. Gewoon (heel) veel lineaire power vanaf 1750rpm maar persoonlijk heb ik liever een lekkere schop onder m'n reet bij 4000rpm helemaal tot 7000+rpm.

wimwerf

Bericht door wimwerf » 16 nov 2006, 16:47

een turbo motor kan je niet met een atmo motor vergelijken...

de 6 cylinders van bmw staan gewoon bekend om het lopen van de motor...daar is de m3(csl) het huzaren stukje van uiteraard...

maar dat een turbomotor op toeren buiten adem raakt is bullshit..dat heeft met de grote vd turbo te maken...hoe groter hij is..des te meer turbogat..maar het werk gebied komt ook steeds hoger in het toerengebied te liggen...

waar zijn turbomotoren goed voor...
-meer rendement uit een motor
-hierdoor meer pk/koppel...
-een soepel rijgedrag ivm het koppel...
-goede tussenacceleraties...
-kan zuiniger lopen bij normaal gebruik...

ach ja..ik vind een turbomotor erg fijn rijden...mede dankzij t vele koppel en de aandrijving...

kan niet spreken uit ervaring over een m3..

RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2006, 17:09

Een turbo heeft ook zijn charmes en ik kan me goed voorstellen dat iemand dat meer aanspreekt. En helemaal als je "makkelijk" veel vermogen wil kom je niet om ene turbo heen. Chiptunnen de eenvoudigste stage, maar een grotere turbo is ook een optie, als alles al aanwezig is het een stuk makkelijker.

Ik geef toe dat ik wel erg verwend ben met een M motor. En het is ook niet eerlijk om een M motor al referentie te gebruiken tov turbo motoren. 6 in lijn M motoren liggen maar in heel beperkt aantal BMW's. En het is dat BMW er voor gekozen heeft om de 6 in lijn M in de M coupe/roadster te stoppen anders was deze motor ook einde oefening geweest. Het is een unieke motor met prachtige motordraai eigenschappen hoge prestaties en ook nog gewoon als "dagelijkse" motor toe te passen. 6 jaar op ene rij motor van het jaar geweest, zegt wel genoeg.

Doorontwikkelen is niet meer mogelijk. de rek is er uit. Voor de nieuwe M3 gaat men voor een V8 een afgehakte V10. Wil BMW in de toekomst nog een M motor ontwikkelen (of mischien zijn ze er al mee bezig) dan moet deze van de grond af weer ontwikkeld worden.

BMW is met de turbotechniek een nieuwe weg ingeslagen, meer rendement tegen lagere kosten, goeie stap vooral voor de markten waar heel erg aan de emissie eisen word getrokken. oa de USA.

Mischien dat in de toekomst wel weer een turbo op het pad komt. Een 3.35i blok schrijf je niet bij voorbaat af. Een 2 liter turboblokje ? eerder maar je weet nooit wat BMW daarmee doet. mischien toch een 2 liter met twin turbo ? wie zal het zeggen. Jammer dat BMW hiernog niks over los laat.

Tom

Re: Jezelf doodlachen om leken

Bericht door Tom » 16 nov 2006, 17:26

hugo schreef:Ok, Heren. Dit moet ik melden. Ik sprak net een jongeman en die begon mij ( hopelijk in zijn jeugdige onwetendheid )toch een hoop mooie verhalen te vertellen.
Ik heb een collega gehad met een Hyundai Coupe. Sorry, ik moet zeggen sportauto (zo noemde ie het zelf ook). Die was sneller dan m'n S2000. :roll:

Plaats reactie