Laserapparaat controleert profieldiepte banden van rijdende

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Knot

Laserapparaat controleert profieldiepte banden van rijdende

Bericht door Knot » 18 okt 2009, 13:28

Laserapparaat controleert profieldiepte banden van rijdende auto's
Door Dimitri Reijerman, zondag 18 oktober 2009 11:18
Submitter: APClll, views: 9.570

De politie in de Belgische stad Gent heeft er een nieuw wapen bijgekregen: een in het wegdek ingebouwde laserscanner die in staat is om de profieldiepte van de banden van rijdende voertuigen te controleren. De eerste chauffeurs zijn al beboet.

Het meetsysteem, de zogenaamde TyreEye, is ontwikkeld door de firma Traffic Observer. De apparatuur is geheel weggewerkt in het wegdek. Met behulp van laserlicht worden de banden van voorbijrijdende voertuigen beschenen en in een 3d-profiel vastgelegd, waardoor de profieldiepte van de banden nauwkeurig is vast te stellen, zo stelt de fabrikant.

De TyreEye zou voertuigen tot een snelheid van 120km/u nauwkeurig kunnen meten, terwijl normaliter de profieldiepte van banden door de politie alleen bij stilstaande voertuigen gecontroleerd kan worden. In combinatie met langs de weg opgestelde videocamera's en een meetvoertuig kunnen overtreders volgens de fabrikant realtime worden vastgelegd.

De politie in Gent heeft geëxperimenteerd met het systeem. Bij controles van bijna 2100 voertuigen is dertig maal een automobilist op de bon geslingerd omdat de profieldiepte van een of meerdere banden minder dan 1,6mm bedroeg, zo meldt Het Belang van Limburg. Overigens kan de TrueEye de politie ook van dienst zijn bij het handhaven van de maximum snelheid: de apparatuur is ook in staat om snelheidsovertredingen te constateren.

Afbeelding

Vind ik dan wel weer nuttig, veiligheid boven alles... en op Roadhog's met 8mm kan ik ook prima driften :lol:

wjn

Re: Laserapparaat controleert profieldiepte banden van rijdende

Bericht door wjn » 18 okt 2009, 15:02

Dat apparaat zal zijn geld wel waard zijn :?
(Lees: Opleveren.)

Tommy

Bericht door Tommy » 18 okt 2009, 15:12

ach, werkt tot 120 km/u. En hoe meet het je profiel als je er a la rody overheen komt schuiven? :)

Knot

Bericht door Knot » 18 okt 2009, 15:21

LOL.. dan is het altijd 0mm :)

Midden in de nacht stilstaan en burnen, kijken hoeveel temperatuur zo'n apparaat kan hebben :)

Tommy

Bericht door Tommy » 18 okt 2009, 15:53

en wat nou met die road legal Hoosier banden? 1 lijn in midden, de rest is slick :)

wjn

Bericht door wjn » 18 okt 2009, 16:20

Zo'n apparaat zal heus wel werken, maar kost makkelijk meer dan 100.000 euro schat ik, dat geld zie je nooit meer terug. Tenzij de boetes voor te weinig profiel drastisch worden verhoogd.

Uiteraard wel goed voor de verkeersveiligheid, vindt het dan ook opmerkelijk dat er meer dan 1% met te weinig profiel rond rijdt in België.

Maar kan dat niet anders opgelost worden, bijv. bij APK bij constatering van weinig profiel een verplichte kostenloze controle laten doen na een bepaalde tijd (termijn afhankelijk van het profiel)? Simpel en je wijst mensen op hun eigen verantwoordelijkheid. Een boete is voor de meeste mensen toch een negatief / demotiverend iets.

Tommy

Bericht door Tommy » 18 okt 2009, 16:26

Op zich niet slecht om mensen te attenderen op slechte banden.Weet inmiddels dat kale banden in de regen levensgevaarlijk zijn. Da's niet te vergelijken met wanli in de regen oid. :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 okt 2009, 17:12

LOL, als je in Belgie met minder als 1,6mm profiel over de snelweg rijd met zware regenval dan heb je wel een deathwish volgens mij :)

Tommy

Bericht door Tommy » 18 okt 2009, 17:16

mwoch, als je naar de E19 kijkt, dan heb je met 8 mm zelfs te weinig profiel in die vaargeulen :)

markk

Bericht door markk » 18 okt 2009, 20:48

Tommy schreef:ach, werkt tot 120 km/u. En hoe meet het je profiel als je er a la rody overheen komt schuiven? :)
Woehahaha, exactly my thoughts: Wat als je met je e46 M3 met tot op het canvas afgesloten Wanli's achter er full-lock dwars overeen gaat met de pook in 3 en de toerenteller tegen de begrenzer ? Kijken wat ie dan aangeeft :-)

Serieuze reacties:
1. Goed dat op dit soort zaken gecontroleerd wordt. Is m.i. veel belangrijker dan iemand die 7km/h te hard rijdt
2. Niet goed als er alleen een acceptgiro wordt gestuurd en wordt gecashed. Briefje sturen en binnen twee weken laten zien bij bureau naar keuze dat het gefixed is. Anders acceptgiro + heftiger briefje.

Mark.

Knot

Bericht door Knot » 19 okt 2009, 09:22

Hoor hier op werk net een briljant idee... volle pijp met sneeuwkettingen eroverheen :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 okt 2009, 13:17

Ben je dyslectisch als je leest: Lasapparaat controleert profieldiepte band?

Of lees je dan gewoon te snel? :P

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 19 okt 2009, 13:19

Hier nog iemand die dat al 3x gelezen heeft :mrgreen:

Zal 'm wel in de snelheid van het lezen zitten.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 19 okt 2009, 13:22

Nee het is een tweespel tussen het laser apparaat en een las apparaat.
Eerst ga je over het lasapparaat heen, wat je profiel minimaliseert.. en 100 meter verder ga je over de laser heen en krijg je een bekeuring :banaan:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 19 okt 2009, 13:39

Ach, ooit nog eens een keertje in de regen met Wanlie's en vastgelast diff na een driftdag op Warneton naar huis gereden. Was zo koud dat ik ging zin had om wielen te wisselen.
Bij mij valt dat dan onder de noemer Driving-fun :bag: :angel:

Fer

Bericht door Fer » 19 okt 2009, 13:59

Ik vind dit opzich een stuk zinvoller als al die snelheids controles. Dit heeft mijns inziens in iedergeval echt iets met verkeersveiligheid te maken.
Als ze dit nu in nederland doen ter vervanging van de flitspalen ben ik meteen voor!

wjn

Bericht door wjn » 19 okt 2009, 14:38

Een boete sturen zinvol voor de verkeersveiligheid?? De volgende keer rij ik om.
(Geldt zeker zolang die boete goedkoper is dan een set nieuwe banden.)

Zoals eerder genoemd, een onvoorwaardelijke uitnodiging krijgen om je auto met goede banden te laten zien, dat levert pas echt effect op.
Net zoals staande houden bij te snel rijden, het hele "voordeel" van te snel rijden is dan immers weg (ik snap ook wel dat je niet iedereen kunt aanhouden, alhoewel, in de voormalige DDR deden ze dat gewoon wel en tijdens zogenaamde grote controles kan het ook).

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 okt 2009, 15:25

Op zich mee eens hoor, dat ik 't verstandiger vind snelheidsbekeuringen, maar dan zouden ze tijdens apk keuringen ook een maximum moeten stellen aan de leeftijd van banden. Reed laatst in de 205 van een vriendin om te kijken wat ik aan onderhoud van 't ding kon doen, maar doodeng om op banden met 8mm profiel te rijden vol scheuren in de wangen en 'bouwjaar' 96. Met een beetje miezerregen had 't ding bij lage snelheid al geen grip meer tijdens sturen en remmen.

Overigens mogen ze mensen die in het donker én tijdens schemer zonder verlichting rijden ook wel gewoon flitsen. Dan hoef ik ze niet meer te seinen en ze leren 't dan wellicht wat eerder af. :spam:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 19 okt 2009, 15:31

Tja, allemaal leuk en aardig. Maar dat is voor de politie allemaal een stuk moeilijker te controleren en de opbrengsten zullen ook een stuk minder zijn dan bij snelheidsovertredingen.

Zo vind ik ook dat ze mensen moeten bekeuren die langzamer rijden dan het overige verkeer. Dit leidt namelijk tot bumperkleven en gevaarlijke inhaalacties, deze mensen krijgen dan een bekeuring. Maar de mensen die alles ophouden gaan vrij uit :wtf:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 okt 2009, 15:39

:D

Of van 't weekend toen een stel overijverige parkeerbeheerders bij ons 2 auto's gingen bekeuren die op een laad-los plek stonden (te laden-lossen). Auto van parkeerbeheer stond half op de stoep, half op de weg en toen ze wegreden kwam ik er net aan. Ze hadden alarmlichten aan, dus ik had ze heus wel gezien, maar de bestuurder stuurde zonder te kijken en zonder goed richting aan te geven vlak voor mijn auto de weg op. Nuttig hoor, zo'n parkeerbeleid.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 19 okt 2009, 19:12

Het is dat je zelf geen gezeik wil met de schade... omdat dat gewoon tijd kost.
Maar anders zou je hem zo in de zijkant boren.... ja leg dat maar eens uit meneer de parkeerwacht.. je komt van de stoep af! :police:

Plaats reactie