Krik + momentsleutel, welke?
- GarreTT
Re: Krik + momentsleutel, welke?
110 Nm heb ik in elk geval nog nooit problemen mee gehad op de Impreza. Met de BMW op 17" zal het dus ook wel goed genoeg zijn. 90 lijkt me wel wat weinig voor het gevoel. 

-
90 Staat in de handleiding bij mij. :idea:
- Knot
Omdat de speedster een lichte auto is misschien allen??
Net online gekeken, een tangtools is 80 euro zoiets voor 40-200nm, dan heb je nog wel een beetje merk. Denk dat ik die volgende week ga halen met een dop17 (bmw), of anders zo'n set met aantal doppen en slagschroevendraaiers en ratel enz voor 200 euro.
Net online gekeken, een tangtools is 80 euro zoiets voor 40-200nm, dan heb je nog wel een beetje merk. Denk dat ik die volgende week ga halen met een dop17 (bmw), of anders zo'n set met aantal doppen en slagschroevendraaiers en ratel enz voor 200 euro.
-
Ik denk het wel. Ik vertrouwde het eerst ook niet. Later gewoon op 90 gezet en een week later nog eens nagetrokken. Daarna vond ik het wel best.
De bmw zet ik overigens wel gewoon op 100.
De bmw zet ik overigens wel gewoon op 100.
- Knot
Als je het nou voor je gevoel met een kruissleutel vastzet, wat zou je dan pakken? Mijn moeren kraakten bij losdraaien gisteren dus. Denk dat ik perongeluk toch wel 140nm ofzo heb gepakt eigenlijk.
- Tom V
Kan, maar kan ook gewoon remstof in schroefdraad zijn. Momentsleutel is de enige manier om het te weten.
- Ruud Hulsegge
Ik hoop dan niet dat die garage zoals veel van die garages doen, de wielen nadraaien met de auto al volledig wielbelast op de grond.
Want dan kan 90nM zeker wel eens niet genoeg zijn. Als ik 90 Nm doe met de momentsleutel en ik draai met 110 na sta ik verbaas hoeveel verder je ze dan draait.

Want dan kan 90nM zeker wel eens niet genoeg zijn. Als ik 90 Nm doe met de momentsleutel en ik draai met 110 na sta ik verbaas hoeveel verder je ze dan draait.
-
Hm, dat doe ik zelf eigenlijk ook altijd hoor. Zou er anders in de handleiding niet moeten staan dat je je auto iets omhoog moet krikken voor je ze op moment zet. Heb ik zelf nog nooit eerder gehoord. 

- Maus335i
Als je daar over nadenkt kan dat best eens zo zijn. Als je pech hebt zit het wiel er niet 100% recht op en draai je de moeren dus niet goed vast.
Zelf zet ik trouwens de BMW altijd met 115nM vast, dat is het advies wat je over het algemeen op internet tegenkomt.
Zelf zet ik trouwens de BMW altijd met 115nM vast, dat is het advies wat je over het algemeen op internet tegenkomt.
- Ruud Hulsegge
Maus335i schreef:Als je daar over nadenkt kan dat best eens zo zijn. Als je pech hebt zit het wiel er niet 100% recht op en draai je de moeren dus niet goed vast.
Ik laat hem op de krik staan en laat hem zakken dat hij net contact heeft. Heeft echt niet veel weerstand nodig om de waardes te halen.
Terwijl het mijns inziens bij niet goed aangedraaid op de grond vol belast onmogelijk is om de juiste waardes te halen.
Maar de heren techneuten zullen het wel beter weten als ze het dagelijks doen.

-
Ik ben geen techneut, maar als je de bouten gewoon lichtjes vastzet op de centreerring, kun je hem imho gewoon laten zakken en op moment aandraaien. Er is, afkloppend, nog nooit een wiel losgekomen bij mij.
-
OnlineAndry
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Heel officiéel en bekeken van de theoretische kant moet je zelfs de band los van de grond hebben als je m op moment zet. Zo werd het ons ook geleerd.k laat hem op de krik staan en laat hem zakken dat hij net contact heeft. Heeft echt niet veel weerstand nodig om de waardes te halen.
Terwijl het mijns inziens bij niet goed aangedraaid op de grond vol belast onmogelijk is om de juiste waardes te halen.
Zo gebeurt het meestal en meestal gaat het gewoon goedk ben geen techneut, maar als je de bouten gewoon lichtjes vastzet op de centreerring, kun je hem imho gewoon laten zakken en op moment aandraaien

Overigens moet je die voorgeschreven aanhaalmomenten niet al te serieus nemen. Gooi een drupje olie of wat vet op het tapeind en kijk hoeveel graden je de momentsleutel verder moet draaien voordat je het voorgeschreven moment haalt

- Will F.
Voor diegene die nog niet zijn voorzien, deze momentsleutel is vanaf donderdag bij de Lidl in de aanbieding:

beschrijving (helaas zonder aanhaalmomentbereik)
3 steeksleutelinzetten: 17, 19 en 21 mm
Van hoogwaardig staal
Lengte ca. 46 cm
Incl. verlengstuk
prijs: 19,99 €
Vraag me af of het wat is..........
beschrijving (helaas zonder aanhaalmomentbereik)
3 steeksleutelinzetten: 17, 19 en 21 mm
Van hoogwaardig staal
Lengte ca. 46 cm
Incl. verlengstuk
prijs: 19,99 €
Vraag me af of het wat is..........
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Geen geld
, maar ik gebruik zelf zo'n ding om er júist zeker van te zijn dat het goed gebeurt. Bij zo'n ding zou ik dat nog steeds niet hebben.
Heb er zelf op m'n verjaardag nog 1 bij gekregen, de 40-200 Nm variant van TengTools
.
M.i. is een aanhaalmoment ook niet helemaal heilig, het is volgens mij meer een veld tussen vast zitten en beginnen met de boel plastisch te vervormen. Als je kijkt bij mijn MX-5 dan wordt er in de boeken meestal een aanhaalmoment aangegeven als 55-70 Nm. Vind het zelf een behoorlijke afwijking/speling maar werkt wel.
Draai het spul zelf vaak met de pootjes van de grond vast, en als het dan op de grond staat nog een keer ter controle (is een minuut werk en als je een rondje doet weet je zeker dat je alles gecontroleerd hebt). Op 110 Nm, 90 vind ik eng weinig hoewel ik het vaker tegen kom, maar een niet nader te noemen monteur vond 110 zelfs al wat aan de lage kant.

Heb er zelf op m'n verjaardag nog 1 bij gekregen, de 40-200 Nm variant van TengTools

M.i. is een aanhaalmoment ook niet helemaal heilig, het is volgens mij meer een veld tussen vast zitten en beginnen met de boel plastisch te vervormen. Als je kijkt bij mijn MX-5 dan wordt er in de boeken meestal een aanhaalmoment aangegeven als 55-70 Nm. Vind het zelf een behoorlijke afwijking/speling maar werkt wel.
Draai het spul zelf vaak met de pootjes van de grond vast, en als het dan op de grond staat nog een keer ter controle (is een minuut werk en als je een rondje doet weet je zeker dat je alles gecontroleerd hebt). Op 110 Nm, 90 vind ik eng weinig hoewel ik het vaker tegen kom, maar een niet nader te noemen monteur vond 110 zelfs al wat aan de lage kant.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Heb hem ook gezien, lijkt me wel handig om zo'n ding te hebben. Ik haal er 1 als ze er nog zijn do of vr.
- De Sjack
Ik heb zelf deze momentsleutel, bevalt me best, zeker voor een 30 euro.
Heb hem vergelijken/gecontroleerd met een goede sleutel van de garage, gaf hetzelfde aan.
Toen was ie wel nieuw, zou hem eigenlijk nu nog eens een keer moeten vergelijken.
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=800163" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb hem vergelijken/gecontroleerd met een goede sleutel van de garage, gaf hetzelfde aan.
Toen was ie wel nieuw, zou hem eigenlijk nu nog eens een keer moeten vergelijken.
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=800163" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pescatore
Ik hoorde laatst een gerenommeerde stuurhuisreviseur de opmerking maken dat een momentsleutel zo betrouwbaar is als het ijkrapport wat erbij hoort, en dat een aantal keer gebruik al ervoor kan zorgen dat dit rapport niet meer overeenkomt met het ingestelde aantal nm's. Hoe betrouwbaar gaat een momentsleutel van 2 tientjes dan zijn? Nog wat anders; de ervaring leert mij dat bij gereedschap veelal goedkoop = duurkoop geldt..
- De Sjack
Volledig mee eens, maar hangt er ook sterk vanaf waarvoor je het gebruikt.Pescatore schreef:Hoe betrouwbaar gaat een momentsleutel van 2 tientjes dan zijn?
Nog wat anders; de ervaring leert mij dat bij gereedschap veelal goedkoop = duurkoop geldt..
Voor die 20x per jaar dat ik wielen wissel, dan neem ik wel weer een nieuwe als ie vies is.
Maar als morgen iemand wil vergelijken met een beter kwaliteit sleutel op CPZ, dan graag, ben ook wel benieuwd.
- L@urens
Kom op zeg, het zijn geen cylinderkopbouten. Ik gebruik ook al jaren zo'n ALDI of LIDL momentsleutel en dat gaat prima. Ik zet m op 110Nm en draai m los na gebruik.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Is 110nm ongeveer de waarde die je aan moet halen voor licht metalen wielen? En hoeveel voor stalen wielen? Of zijn er ergens overzichten te vinden op automerk en maat wiel (weet ik veel) 

-
Tja zo denk ik er ook over...maar de andere hebben ook wel een punt. Denk dat ik hem straks gewoon ff ga ophalen...20 euro is echt geen geld. Maar neem aan dat daar geen ijkrapport bij zit??L@urens schreef:Kom op zeg, het zijn geen cylinderkopbouten. Ik gebruik ook al jaren zo'n ALDI of LIDL momentsleutel en dat gaat prima. Ik zet m op 110Nm en draai m los na gebruik.
-
heb zelf nu 2 jaar de krik van de lidl en bevalt perfect
heb vandaag de moment sleutel gekocht en zover ik er nu iets over kan zeggen
voelt goed aan mooie korte slag en voor 20 euro is hij heel goed
heb vandaag de moment sleutel gekocht en zover ik er nu iets over kan zeggen
voelt goed aan mooie korte slag en voor 20 euro is hij heel goed
- Bert ///M3
Als je een beetje een gevoel voor sleutelen hebt en vaak je wielen wisselt dan merk je zelf ook wel dat er wat loos is als die momentsleutel opeens maar 70 N/mm doet ipv 120 N/mm of whetever. Dat komt bij wielen echt niet op de laatste N/m aan, stel dat die sleutel 120 aangeeft en misschien 110-115 doet dan is dat nog niet zo'n ramp. Bij mij is het in elk geval zo dat je na handvast zetten nog +/- 2 slagen nodig hebt om op 120 N/mm te komen, heb je er maar 1 nodig of juist veel meer dan klopt er dus wat niet.
Daarnaast is zo'n ijcertificaat ook maar een momentopname. Leg zo'n ding eens een paar keer weg met gespannen veer (zoals een hoop doen) en kijk dan nog eens wat er van die nauwkeurigheid over is.
Zo zijn er zo veel dingen, aantrekmoment op bouten enz verschilt bijvoorbeeld al als je er olie op doet of als je iets droog in elkaar zet. Daarom word voor hele kritische toepassingen ook een hoek aangegeven (directe link tussen de aanzethoek en je spanning in het materiaal, evt olie op de schroefdraad maakt dan niet uit)
Daarnaast is zo'n ijcertificaat ook maar een momentopname. Leg zo'n ding eens een paar keer weg met gespannen veer (zoals een hoop doen) en kijk dan nog eens wat er van die nauwkeurigheid over is.
Zo zijn er zo veel dingen, aantrekmoment op bouten enz verschilt bijvoorbeeld al als je er olie op doet of als je iets droog in elkaar zet. Daarom word voor hele kritische toepassingen ook een hoek aangegeven (directe link tussen de aanzethoek en je spanning in het materiaal, evt olie op de schroefdraad maakt dan niet uit)
- FreudeamFahren
Ik heb net de laatste in Arnhem Noord gescoord. Aanhaalmomentbereik is 42 tot 210 nm. Verder voelt ie mooi stabiel aan, zeker voor deze prijs. Gemaakt in Wuppertal, Duitsland, dus niet eens Chinese meuk. Ik kan 't er wel even mee!
- Niall
Weet je wat het mooiste is met bout verbindingen dat deze aanhaalmoment sterk afhankelijk is van verschillende factoren.
Formaat bout
Schroefdraad van de bout
Coating op de bout
Verbinding waar die ingedraaid wordt.
enz. enz.
Bijvoorbeeld bij een bout moer verbinding wordt maar 10% van de ingestelde aanhaalmoment omgezet in het zogenaamde voorspankracht. Dit is de werkelijke kracht in de bout welke de kwaliteit van de verbinding bepaald. De andere 90% gaan in wrijvingsverliezen. Normaal zegt men hoe minder wrijvingsverlies des te beter de verbinding.
Oftewel 90 of 110N is lood om oud ijzer, in dit geval.
Formaat bout
Schroefdraad van de bout
Coating op de bout
Verbinding waar die ingedraaid wordt.
enz. enz.
Bijvoorbeeld bij een bout moer verbinding wordt maar 10% van de ingestelde aanhaalmoment omgezet in het zogenaamde voorspankracht. Dit is de werkelijke kracht in de bout welke de kwaliteit van de verbinding bepaald. De andere 90% gaan in wrijvingsverliezen. Normaal zegt men hoe minder wrijvingsverlies des te beter de verbinding.
Oftewel 90 of 110N is lood om oud ijzer, in dit geval.