Aftermarket xenon weer toegestaan?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jan Visser

Aftermarket xenon weer toegestaan?

Bericht door Jan Visser » 13 okt 2009, 17:46

Ik kwam het volgende tegen op internet..........
Het is niet meer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met de voor die armatuur bestemde lamp (art. 5.*55 Rv).

Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen.
Het gaat hierbij met name om Xenonlampen die later zijn ingebouwd waardoor de codering van de lamp niet overeenkomt met Xenon.

Toelichting
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.
Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt.
Nu ben ik afgelopen 25 september hier voor bekeurd, maar is het nu wel of niet toegestaan en heeft het zin om hier voor in beroep te gaan?

MartijnGizmo

Re: Aftermarket xenon weer toegestaan?

Bericht door MartijnGizmo » 13 okt 2009, 17:49

25 september is vóór 1 oktober, dus ik vrees het ergste...

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 13 okt 2009, 17:59

Een punt is ook dat ik her en der gelezen had dat het ook gewijzigd is doordat het voor de APK regelgeving toegestaan is en die is vernieuwd op 1 mei en dus ruim voor mijn bekeuring.

ErikS

Bericht door ErikS » 13 okt 2009, 18:04

Jan Visser schreef:Ik kwam het volgende tegen op internet..........
Het is niet meer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met de voor die armatuur bestemde lamp (art. 5.*55 Rv).

Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen.
Het gaat hierbij met name om Xenonlampen die later zijn ingebouwd waardoor de codering van de lamp niet overeenkomt met Xenon.

Toelichting
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.
Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt.
Nu ben ik afgelopen 25 september hier voor bekeurd, maar is het nu wel of niet toegestaan en heeft het zin om hier voor in beroep te gaan?
Terug gedraaid vanwege een foute basis om die regel op te baseren oid?!

Lekker aanvechten dus! Ze leggen het bewijs je in de voeten!

Ming

Bericht door Ming » 14 okt 2009, 00:02

Bezwaar aantekenen
In het strafrecht is het zo dat de voor de verdachte meest gunstige regeling opgeld doet. In deze is er geen sprake van een verdachte maar een beroep op de 'redelijkheid/billijkheid' naar analogie van het strafrecht geef ik een grote kans van slagen...

wjn

Bericht door wjn » 14 okt 2009, 00:21

Dit geldt natuurlijk alleen voor Nederland en kun je alsnog in andere landen als Nederland een bekeuring (blijven) krijgen.

Trouwens ik moest de Xenon lampen er wel uit halen voor de APK. Op de één of andere manier hebben de lampen met Xenon een ander lichtbeeld als met Halogeen lampen, wat reden was voor afkeuring.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 14 okt 2009, 00:41

wjn schreef:Dit geldt natuurlijk alleen voor Nederland en kun je alsnog in andere landen als Nederland een bekeuring (blijven) krijgen.

Trouwens ik moest de Xenon lampen er wel uit halen voor de APK. Op de één of andere manier hebben de lampen met Xenon een ander lichtbeeld als met Halogeen lampen, wat reden was voor afkeuring
Ik had de mijne er zelf in gezet en het lichtbeeld was ook niet je van het, maar na wat veranderingen aan o.a. de diepte waarmee de xenonlamp in de bestaande koplamp was bevestigd en wat afstel werk heb ik toch een mooi lichtbeeld gekregen. Net zo goed als met de originele halogeen lamp....

Denk dat ik de bekeuring maar ga aanvechten btw. Tis maar 60 euro, maar liever die 60 euro in mijn beurs dan in de staatskas.........

Plaats reactie