Remblokken en het gewicht van de auto..

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Hans R » 13 okt 2009, 10:21

Ik heb gister nieuwe remblokken onder de Lotus gezet Ferodo DS2500, ik ben zelf bang dat ze te hard zijn voor zo'n lichte auto als de 340R dat ik er geen temperatuur in krijg..
Bestaat er een regel ofzo van: die remblokken tot zoveel kilo en die tot zoveel.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Mathieu » 13 okt 2009, 10:38

Ferodo :hammer:

Waarom geen Hawk blokken.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Tristan » 13 okt 2009, 10:41

Ben niet echt bang dat je geen temperatuur in de DS 2500 krijgt aangezien ze niet veel van normale remblokken afliggen. Denk zelfs voor circuitgebruik dat je best nog wel een agressievere blokken kan gebruiken.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Mathieu » 13 okt 2009, 10:42

Hans,

http://www.elise-shop.com/pagid-rs42-br ... -p-68.html
http://www.elise-shop.com/pagid-rs14-ra ... -p-67.html

Deze zullen het een heel stuk beter doen dan de Ferodo's.
De RS14 van Pagid worden ook gebruikt op de AP brakes van de Exige 240S.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Dennis Cavallino » 13 okt 2009, 10:51

Neem DS2500 voor daily's en Pagid/Hawk voor tracktools. Remt echt wel en bouwt ook echt wel temperatuur op in jouw lightweight. Minder gewicht speelt niet zo'n grote rol als pk's en grip van banden. Zware auto's hebben wel last van remblokken die 't gewicht niet kunnen temmen.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Michel P » 13 okt 2009, 10:54

Pagid blokken zijn top op de Lotus.

Michel

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door SteV6 » 13 okt 2009, 11:19

DS2500 zou je zomaar spijt van kunnen krijgen. Ik heb ze een tijdje op de (zware ;) ) Speedster gehad en in Nederland op de openbare weg kreeg ik ze niet warm. Pas in de Alpen heb ik ze op temperatuur gekregen. Miskoop van de eeuw wat mij betreft.

Ik heb nu Pagid RS14's en die remmen koud al beter dan de DS2500 warm! De remweg is van gemiddeld 41 meter met DS2500 afgenomen naar gemiddeld 38 meter met RS14 op de 100-0. Van 160-0 is het verschil zelfs 17 meter in remafstand :shock:


Stephan

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Dennis Cavallino » 13 okt 2009, 11:31

Volgens mij scheelt 't enorm hoe hoog de frictie (?) van je remschijven is, want met ds2500/3000 remt mijn E30 prima als 'ie koud is. Pagid vind ik overigens wel veel beter, niet alleen in remvertraging, maar ook in levensduur. Ze zijn stukken duurder (en die meerprijs is 't wel waard). Die Pagids moeten wel weer warm gereden worden op de BMW's die ik heb gereden. Verschilt dus kennelijk per combinatie van remblokken en schijven?

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door L@urens » 13 okt 2009, 11:38

Ik rij met ca. 1000kg en 235rwhp met CL RC8 of Carbotech XP12. Pure raceblokken die koud niet heel veel doen, maar snel op temperatuur komen (en daarna de rotor op >650C brengen...)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Bert ///M3 » 13 okt 2009, 11:45

Dennis Cavallino schreef:Volgens mij scheelt 't enorm hoe hoog de frictie (?) van je remschijven is, want met ds2500/3000 remt mijn E30 prima als 'ie koud is. Pagid vind ik overigens wel veel beter, niet alleen in remvertraging, maar ook in levensduur. Ze zijn stukken duurder (en die meerprijs is 't wel waard). Die Pagids moeten wel weer warm gereden worden op de BMW's die ik heb gereden. Verschilt dus kennelijk per combinatie van remblokken en schijven?
Denk niet zozeer dat het type schijf iets uitmaakt. zolang de blokken goed ingeremd zijn.

Uiteraard wel als je een dikke BBK zou hebben met veel grotere schijven, dan word de 'warmtehuishouding' weer anders.

Het is net wat jij al eerder zegt, het draait meer om PK's, bandengrip en rondetijden als specifiek om gewicht. Dat gewicht telt natuurlijk ook mee, maar vaak zijn de afmetingen van het remsysteem daar ook al op afgesteld door de fabriek. Een 1500 KG 300 PK auto komt niet met 230mm schijfjes natuurlijk.

Bijvoorbeeld trackdays met mijn straatauto ging altijd prima met Pagid Geel, 1500 KG 321 PK straatbanden, op de racer met 1150 KG 300 PK en slicks hoef ik daar niet meer mee aan te komen. Daar heb ik PFC01 op die het koud en warm goed doen.

Pagid Geel deed het bij mij trouwens ook altijd prima zowel koud en warm.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door RJay » 13 okt 2009, 12:57

Daar was ik ook bang voor tijdens de opbouw van ozne racer, maar ondanks een fiks pak gewicht eraf worden ze nog net zo snel, zo niet sneller, warm.
De hawks ht-10 dan ;)
Ferodo heb ik het niet zo mee :bag:

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door ErikS » 13 okt 2009, 12:57

Hawk HT-10 is driee keer goed trappen en ze zijn warm....

Heerlijke blokken!

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door RJay » 13 okt 2009, 12:59

Erik Stoffelsen schreef:Hawk HT-10 is driee keer goed trappen en ze zijn warm....

Heerlijke blokken!
Je hebt tegenwoordig ook de dtc 60, zijn net zo snel warm, bijten alleen iets minder.....
Slijten dus ook iets minder, is maar net wat je belangrijk vind.
Anders is er ook nog de dtc-70, die schijnen weer wat agressiever te zijn.

HT-14 moet ook nog bestaan, maar dat heb ik nog nooit gezien.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door ErikS » 13 okt 2009, 13:05

HT-10 is amper dunner geworden in een week La france en dan Malmedy er nog bij.. :mrgreen:

Nu zijn ze wel aan vervanging toe.. Maar zeker op charade zijn ze niet gespaard!!!

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Hans R » 13 okt 2009, 13:11

:hmmm: nou we merken het donderdag wel.. waarom zeiden jullie dat niet eerder!? :bag:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Bert ///M3 » 13 okt 2009, 13:12

Waarom koop je eerst dingen en vraag je vervolgens of ze goed zijn?? :hmmm: :blabla: :mrgreen: :lol:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Tristan » 13 okt 2009, 13:12

Hans GP schreef::hmmm: nou we merken het donderdag wel.. waarom zeiden jullie dat niet eerder!? :bag:
Beetje trackminded bestuurder doet een beetje research. :nana:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Peter Tunissen » 13 okt 2009, 13:18

Zal ik je dan maar een beetje gerust stellen? :angel:

Geschikte remblokken voor jouw auto / set-up vinden is trial & error.
We hebben retedure Pagid Endurance blokken op de 130i's gehad, die na 6 of 7 rondjes Zolder helemaal weg waren, we hebben de blokken gehad die volgens het grootste deel van dit forum waarschijnlijk de beste zijn die je kunt kopen en die vielen ook tegen (fading en afbrokkelen) en we hebben met verschillende merken blokken juist hele goede ervaringen, Pagid geel doet het bijvoorbeeld erg goed onder een 130i en Ferodo DS3000 ook.
Wat fabrikanten over hun blokken zeggen en de prijs zegt in mijn ogen helemaal niks, gewoon kopen en proberen; als het tegen valt weggooien en wat anders proberen en als je een goede set-up hebt gevonden ook niet meer aan rommelen dan. :thumbup:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Tristan » 13 okt 2009, 13:21

Peter heeft helemaal gelijk maar kan al van te voren zeggen dat DS2500 niet agressief genoeg is voor het circuit. Beter is om DS3000 te nemen, kan je ook prima mee op straat rijden. Ik rij op mijn E36 ook met Hawk HT-10 blokken die eigenlijk alleen voor het circuit bedoelt is, maar op de weg zelf doen ze het prima, ook als ze koud zijn. DS2500 had ik ooit op mijn Leon FR en zelfs met straatgebruik en flink boenderen kreeg ik al fading.

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Laurens » 13 okt 2009, 13:22

Tip is wel om andere remblokken tijdens een training te proberen en niet tijdens een race, ondanks dat iedereen zegt dat ze geweldig zijn :bag:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Hans R » 13 okt 2009, 13:33

Tristan schreef:Peter heeft helemaal gelijk maar kan al van te voren zeggen dat DS2500 niet agressief genoeg is voor het circuit. Beter is om DS3000 te nemen, kan je ook prima mee op straat rijden. Ik rij op mijn E36 ook met Hawk HT-10 blokken die eigenlijk alleen voor het circuit bedoelt is, maar op de weg zelf doen ze het prima, ook als ze koud zijn. DS2500 had ik ooit op mijn Leon FR en zelfs met straatgebruik en flink boenderen kreeg ik al fading.
Klopt want de DS2500 heb ik ook op de Mini gehad en daar vielen ze ook door de mand..(op straat waren ze prima) maar de Lotus weegt bijna de helft van de Mini dus zal die het daar veel beter bij moeten doen (was mijn theorie), en anders wat Peter zegt weggooien die hap.. nu zat er ook een onbekend merk onder (geen idee wat maar ieder geval geen Pagid ofzo) en hij remde als een gek.. remmen bij 60mtr, nooit fading gehad en de slijtage viel reuze mee (want ze waren nog niet op)
Laatst gewijzigd door Hans R op 13 okt 2009, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door GTRene » 13 okt 2009, 13:34

Mij bevallen de DS3000 remblokken voor en standaard M blokjes achter ook goed :thumbup: de pasvorm het remvermogen en het piepen (valt mee)

kent iemand trouwens deze?

http://www.autopartsonline.nl/nl/index. ... 91&taal=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

schijnen niet duur maar toch goed te zijn?

Een sport-remset van BRAKEMAX geeft uw auto30% meer rem-power.

Afbeelding

Afbeelding
Brakemax sportremblokken zijn bedoeld voor sportief straat- en licht circuitgebruik. De remblokken presteren uiteraard het best in samenwerking met de geperforeerde Brakemax remschijven en kunnen uw bestaande remsysteem een upgrade van wel 30% opleveren met behoud van comfort (piep-vrij) en een normaal slijtagepatroon.

Voordelen van de Brakemax sportremblokken .

Passen in de standaard remklauwen.
Betere bite?.sneller aangrijpen van de remmen.
Hogere frictiewaarde.....harder remmen.
Minder fading.....blijft remmen ook bij intensief gebruik.
Normaal slijtagepatroon.
EU- 1e montage fabrikanten.
EU-keurmerken en specificaties op backplate van de remblokken.
Piep-Vrij.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Tristan » 13 okt 2009, 13:41

Vraag even aan Knot hoe de Textar blokken zijn. :goodnight:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door Tommy » 13 okt 2009, 13:44

die brakemax setjes, zijn dat setjes die echt sport zijn, of sportief as in.. ogen sportief door gatenkaas schijfjes?
Vraag rody even wat hij vindt van textar :P

mbt pagid op lotus, de speedster op rs14 voelde eindelijk als normale remmen, met mindere blokken remde het als een golf IV 1.6... da's echt niet goed.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remblokken en het gewicht van de auto..

Bericht door GTRene » 13 okt 2009, 13:49

Tristan schreef:Vraag even aan Knot hoe de Textar blokken zijn. :goodnight:
:lol: niet goed genoeg dus...kan je ze vergelijken met bv de standaard M blokjes voor en na een half rondje CPZ moet je al harder drukken en de remmen doen dan nog steeds slecht? voelde althans niet fijn destijds men eerste CPZ met standaard M blokken voor :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten