
Op dit moment betaal je bij import van een auto BPM. Het basispercentage BPM is 40%, dit percentage wordt lager volgens een afschrijvingstabel naarmate de auto ouder is. De ouderdom van de auto wordt bepaald aan de hand van datum van eerste toelating. Daarnaast is er een bonus/malus regeling aan de hand van het energielabel van de auto. Daar bovenop komt nog eens een tax voor CO2 uitstoot boven een bepaalde waarde voor diesel of benzine, de zogenaamde slurptax. Voor een auto met een eerste toelating van voor 1 juli 2006 geldt de toeslag aan de hand van het milieulabel niet. Voor een auto met een eerste toelating van voor 1 februari 2008 geldt de toeslag op basis van CO2 uitstoot niet.
Tot zo ver duidelijk, allemaal te vinden op de site van de Belastingdienst / Douane. Maar, per 2010 wordt het basispercentage BPM verlaagd van 40% naar 27,4%. Er komt echter een differentatie voor de CO2 uitstoot van de auto. Vooral voor auto's met een stevige CO2 uitstoot kan dit flink oplopen. De bonus/malus regeling op basis van energielabels komt te vervallen.
Wat nog niet duidelijk is, is of de afschrijvingstabel gehandhaafd wordt. Daarnaast is het niet duidelijk of de vrijstelling van CO2 tax gehandhaafd wordt voor een auto met een eerste toelating van voor 1 februari 2008. Ik heb al contact gehad met de helpdesk van de Belastingdienst / Douane maar ook die weten het nog niet.
Kan een van de experts mij vertellen:
- wordt de afschrijvingstabel gehandhaafd per 2010. Zo ja, hoe komt deze tabel er uit te zien?
- wordt de vrijstelling van CO2 tax gehandhaafd voor auto's van voor 1 februari 2008?
De reden van deze vragen: ik speel met de gedachte een auto te importeren, maar die heeft een nogal hoge CO2 uitstoot. Als ik dat nu doe weet ik wel waar ik aan toe ben qua BPM, maar met de verlaging van het basispercentage kán het interessant zijn nog heel even te wachten. Maar als de vrijstelling voor CO2 tax komt te vervallen zeker niet.