Bakverhoudingen Porsche
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Bakverhoudingen Porsche
Afgelopen vrijdag op Spa gereden en weer enkele puntjes gevonden. Remmen bleven hangen (lucht) en auto stond te rijk tot 6000 toeren. Beide hebben we aangepast wat al een hele verbetering is. De trekkracht valt me toch nog wel wat tegen. Ikzelf heb het idee dat dit te maken heeft met de bakverhoudingen. Op Spa werd de 6e versnelling niet gehaald door mij, maar ook niet door een ervaren coureur al kwam die er wel dichterbij. Nu willen we van de 5e versnelling de 6e maken en de bakverhoudingen wat korter maken. Als het op Spa al niet lukt om de 6 te halen dan ook niet Zandvoort, Zolder of Assen. Mijn vraag is nu, heeft dit echt zin en is dit echt merkbaar of heeft dit geen zin.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Bakverhoudingen Porsche
Ik denk dat je het dan eerder in de eindreductie moet zoeken David. Een kortere zorgt ervoor dat je veel sneller accelereert maar een lagere top haalt. Vang je twee vliegen in een klap
Anders moet je eigenlijk de hele versnellingsbak gaan aanpassen denk ik om het allemaal mooi en bruikbaar op elkaar aan te laten sluiten qua toerenval. Het kan wel natuurlijk.

- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Bakverhoudingen Porsche
Plus 1, je auto heeft blijkbaar een te hoge topsnelheid.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Bakverhoudingen Porsche
Het rechte stuk na Eau Rouge is vals plat, dus staar je daar niet op blind in je vergelijking tot andere circuits. Mijn advies zou dus zijn, rijd ook eerst nog op andere circuits.
De 6-bak die jij hebt heeft allerlei bakverhoudingen die je inderdaad kunt aanpassen. Heb jij nu een RS G-50/31? De 6e versnelling is daar een overdrive. Een 993 RS diff heeft volgens mij standaard (weet ik niet zeker) een 3.44 overbrenging. Die is al korter dan normaal (of hebben de gewone Carrera's een 3.51?). Op BMW'tjes is 't makkelijk om de diffjes te verwisselen, maar in een Porker is het gebruikelijker om de bak inderdaad anders in te stellen. Met dit soort klussen zou ik toch even navraag doen bij de raceteams en preperateurs die ervaring hebben met jouw auto op verschillende circuits. Denk dan ook meteen aan extra koeling, want als je de 6 niet gebruikt, wordt de 5 meer belast (en 3 en 4 belast je sowieso al hevig op een circuit). Er is genoeg te koop, de late G50 bakken zijn super sterk, maar je kunt 't maar beter in 1 keer goed doen.
Je kunt met een expert, maar ook zelf, een berekening maken op basis van je 1e en 5e versnelling. Op zich niet zo moeilijk, maar meestal is dat huiswerk allang voor je gedaan en kun je die parate kennis vast wel ergens vinden.
De 6-bak die jij hebt heeft allerlei bakverhoudingen die je inderdaad kunt aanpassen. Heb jij nu een RS G-50/31? De 6e versnelling is daar een overdrive. Een 993 RS diff heeft volgens mij standaard (weet ik niet zeker) een 3.44 overbrenging. Die is al korter dan normaal (of hebben de gewone Carrera's een 3.51?). Op BMW'tjes is 't makkelijk om de diffjes te verwisselen, maar in een Porker is het gebruikelijker om de bak inderdaad anders in te stellen. Met dit soort klussen zou ik toch even navraag doen bij de raceteams en preperateurs die ervaring hebben met jouw auto op verschillende circuits. Denk dan ook meteen aan extra koeling, want als je de 6 niet gebruikt, wordt de 5 meer belast (en 3 en 4 belast je sowieso al hevig op een circuit). Er is genoeg te koop, de late G50 bakken zijn super sterk, maar je kunt 't maar beter in 1 keer goed doen.
Je kunt met een expert, maar ook zelf, een berekening maken op basis van je 1e en 5e versnelling. Op zich niet zo moeilijk, maar meestal is dat huiswerk allang voor je gedaan en kun je die parate kennis vast wel ergens vinden.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: Bakverhoudingen Porsche
Op mijn eerste zat een G 50 bak en die zijn oersterk maar dit was een 5 bak. Deze is een Gt3 cup bak maar ook daarin zijn inderdaad vele verschillende soorten bakverhoudingen te krijgen.
Als ik kijk naar mijn straat GT3 dan loopt die al 290 km/uur in zijn 5 waarna je pas naar zijn 6 gaat. Ik weet niet eens wat voor topsnelheid je haalt op Spa maar denk dat dit ergens rond de 230 km moet zitten (met mijn capaciteiten). In theorie zou je dus aardig wat topsnelheid kunnen inleveren om aan trekkracht terug te krijgen. Is er niet iets waarop je kan terugvinden welke bakverhoudingen mogelijk zijn en wat voor eindresultaat dit geeft.
Als ik kijk naar mijn straat GT3 dan loopt die al 290 km/uur in zijn 5 waarna je pas naar zijn 6 gaat. Ik weet niet eens wat voor topsnelheid je haalt op Spa maar denk dat dit ergens rond de 230 km moet zitten (met mijn capaciteiten). In theorie zou je dus aardig wat topsnelheid kunnen inleveren om aan trekkracht terug te krijgen. Is er niet iets waarop je kan terugvinden welke bakverhoudingen mogelijk zijn en wat voor eindresultaat dit geeft.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Bakverhoudingen Porsche
Er zit een wezenlijk verschil tussen diffs wisselen en je bak aanpassen.
Als je een diff wisselt worden je versnellingen korter maar je toerenval blijft gelijk.
Wissel je de ratio's in de bak dan worden je versnellingen korter maar komen ook dichter op elkaar te zitten, minder toerenval dus. Voor auto's met atmosferische motor die hun vermogen hoog in de toerenrange hebben (bijvoorbeeld hele scherpe nokkenassen) kan dit heel handig zijn.
Met sequenciele bakkan word dit veel gedaan overigens, hele lange 1 en dan de versnellingen er op heel kort, bijvoorbeeld 100 km/u in zijn 1 en 230 km/u in zijn 6 of iets dergelijks. Alleen met een normale handbak weet ik niet of je daar nog zo veel voordeel van heb, omdat schakelen je elke keer ook 2 tienden kost, terwijl dat met een sequencieel systeem bijna geen tijd kost.
Ik denk dat je er zoals Dennis al zegt eerst meer mee rijden moet. Je kan een eindreductie bijvoorbeeld korter maken alleen als je steeds net voor je rempunt opschakelen moet dan heeft het weer geen zin en dan kost het je weer tijd. In de wat meer profi racerij worden de versnellingen vaak zo afgesteld dat je net voor een bocht tegen de begrenzer zit. Pak je dan bijvoorbeeld CPZ, dan zou je top van de 6e versnelling net na aanremmen Tarzan zetten, top van 5 bijvoorbeeld net na aanremmen scheivlak en hugenholtz, of die ook in 6 doen (ligt aan je power etc) top van 4 komt heel mooi uit met masters etc. Uiteraard red je het niet voor elke bocht maar teams steken best een hoop tijd in dit soort tests met allerlei bakverhoudingen. Maar dan draait het echt om de laatste tienden en sec, je moet niet verwachten dat je ineens veel sec wint op een rondje met zoiets.
Vaak is het met die diffs wisselen meer het optimaliseren van je versnellingen als daadwerkelijk harder optrekken trouwens ivm bovenstaand verhaal. Je bent gewoon flexibeler qua versnellingen, je kan bochten zoals hugenholtz en Audi S ineens makkelijk in 3 doen waar je met een standaard bak in 2 zat. Dan heb je in 3 uit die bochten ineens veel punch ipv dat je laag in 3 zat. Alleen of je er daadwerkelijk veel tijd mee wint is maar de vraag, het is maar net hoe je versnellingen uit komen ivm bovenstaand verhaal.
Even kijkende naar verschillende auto's bijvoorbeeld, PBox files van oa Andre's ex 130i met seq bak, Elmar en mijn auto laten qua topsnelheid op het rechte stuk niet veel verschil zien terwijl het alle 3 auto's zijn met hele andere diff verhoudingen. Maw je kan eea optimaliseren maar je moet niet verwachten dat je zomaar opeens veel harder rijd op rechte stukken etc.
Als je een diff wisselt worden je versnellingen korter maar je toerenval blijft gelijk.
Wissel je de ratio's in de bak dan worden je versnellingen korter maar komen ook dichter op elkaar te zitten, minder toerenval dus. Voor auto's met atmosferische motor die hun vermogen hoog in de toerenrange hebben (bijvoorbeeld hele scherpe nokkenassen) kan dit heel handig zijn.
Met sequenciele bakkan word dit veel gedaan overigens, hele lange 1 en dan de versnellingen er op heel kort, bijvoorbeeld 100 km/u in zijn 1 en 230 km/u in zijn 6 of iets dergelijks. Alleen met een normale handbak weet ik niet of je daar nog zo veel voordeel van heb, omdat schakelen je elke keer ook 2 tienden kost, terwijl dat met een sequencieel systeem bijna geen tijd kost.
Ik denk dat je er zoals Dennis al zegt eerst meer mee rijden moet. Je kan een eindreductie bijvoorbeeld korter maken alleen als je steeds net voor je rempunt opschakelen moet dan heeft het weer geen zin en dan kost het je weer tijd. In de wat meer profi racerij worden de versnellingen vaak zo afgesteld dat je net voor een bocht tegen de begrenzer zit. Pak je dan bijvoorbeeld CPZ, dan zou je top van de 6e versnelling net na aanremmen Tarzan zetten, top van 5 bijvoorbeeld net na aanremmen scheivlak en hugenholtz, of die ook in 6 doen (ligt aan je power etc) top van 4 komt heel mooi uit met masters etc. Uiteraard red je het niet voor elke bocht maar teams steken best een hoop tijd in dit soort tests met allerlei bakverhoudingen. Maar dan draait het echt om de laatste tienden en sec, je moet niet verwachten dat je ineens veel sec wint op een rondje met zoiets.
Vaak is het met die diffs wisselen meer het optimaliseren van je versnellingen als daadwerkelijk harder optrekken trouwens ivm bovenstaand verhaal. Je bent gewoon flexibeler qua versnellingen, je kan bochten zoals hugenholtz en Audi S ineens makkelijk in 3 doen waar je met een standaard bak in 2 zat. Dan heb je in 3 uit die bochten ineens veel punch ipv dat je laag in 3 zat. Alleen of je er daadwerkelijk veel tijd mee wint is maar de vraag, het is maar net hoe je versnellingen uit komen ivm bovenstaand verhaal.
Even kijkende naar verschillende auto's bijvoorbeeld, PBox files van oa Andre's ex 130i met seq bak, Elmar en mijn auto laten qua topsnelheid op het rechte stuk niet veel verschil zien terwijl het alle 3 auto's zijn met hele andere diff verhoudingen. Maw je kan eea optimaliseren maar je moet niet verwachten dat je zomaar opeens veel harder rijd op rechte stukken etc.
- RonV
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59
Re: Bakverhoudingen Porsche
David,
Voor Spa kun je de GT3cup gearen voor een topsnelheid van rond de 260 km per uur. Met wat oefening is dat bijna te halen. Voor Zandvoort kom je dan ook goed uit.
Hoe je dit doet hangt een beetje af van de mogelijkheden, en eventuele analyses die je doet - je kan je diff verhouding aanpassen zodat max rpm in 6 260 oplevert. Je kan ook de verhoudingen in de bak aanpassen. Ik zou beginnen met de eindoverbrenging (diff), dan rijden en de 6 verhoudingen aanpassen aan wat je nodig hebt om goed door bochten te komen, en bij schakelen makkelijk terug te vallen op maximaal koppel.
Anyway - misschien helpt dit.
mvg
Ron
Voor Spa kun je de GT3cup gearen voor een topsnelheid van rond de 260 km per uur. Met wat oefening is dat bijna te halen. Voor Zandvoort kom je dan ook goed uit.
Hoe je dit doet hangt een beetje af van de mogelijkheden, en eventuele analyses die je doet - je kan je diff verhouding aanpassen zodat max rpm in 6 260 oplevert. Je kan ook de verhoudingen in de bak aanpassen. Ik zou beginnen met de eindoverbrenging (diff), dan rijden en de 6 verhoudingen aanpassen aan wat je nodig hebt om goed door bochten te komen, en bij schakelen makkelijk terug te vallen op maximaal koppel.
Anyway - misschien helpt dit.
mvg
Ron
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, beske, Bob Gervais, Bokkepoot, e30touring1990, EricT, Fabian, JdBn, jvb, Mark 320iS, matthyssie, Semrush [Bot], Will F. en 3 gasten