Fundering/grond advies gezocht ivm verzakking (bouw)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
NSXRS

Fundering/grond advies gezocht ivm verzakking (bouw)

Bericht door NSXRS » 11 okt 2009, 20:31

Gisteren kwam ik thuis en vond naast mijn garage een gat in de grond.
Blijkt dat door inklinken cq verzakken van de grond onder de onderheide betonnen garagevloer een lege ruimte is ontstaan. De grond en zand onder de naastliggende bestrating begint nu blijkbaar onder de garage te lopen waardoor er nu dus een gat is gevallen. Garage staat ca 40 jaar.

Ik vraag me af hoe hiermee om te gaan/op te lossen.

Enkele dingen die me door het hoofd spelen zijn:
- het inslaan van een "dam"wandje om de garage zodat het zand er niet onder kan weglopen, maar de verzakte ruimte onder de garage zal dan dan dus wel steeds groter worden.
-andere optie zou zijn de ruimte onder de garage weer vol te krijgen, maar geen idee hoe.

Iemand met kennis van zaken advies hoe dit zelf op te lossen, cq tips bij welk soort bedrijf ik me best kan vervoegen om dit op te lossen?
(omgeving Leiden/Alphen)

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Re: Fundering/grond advies gezocht ivm verzakking (bouw)

Bericht door Wouter81 » 11 okt 2009, 20:42

Volgens mij heeft Luco wel wat tijd over. :)

Luco

Bericht door Luco » 11 okt 2009, 20:50

Hoor ik hier mijn naam?
Als je garage op palen staat zou ik me niet zon zorgen maken.
Wel moet je dan de oorzaak van de verzakking opsporen, waar loopt de grond naartoe en wat is de oorzaak??

Staat je garage niet op palen snel een onderzoek laten doen hoe het komt dat de grond verdwijnt.

Oorzaak opsporen is het belangrijkste.

RVV

Bericht door RVV » 11 okt 2009, 20:52

Insert grapje, oorzaak; vallende kastanjes :bag: :D

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 11 okt 2009, 21:17

http://www.gagestein.nl/visit/index.php ... id=1&hid=1" onclick="window.open(this.href);return false;

NSXRS

Bericht door NSXRS » 11 okt 2009, 21:19

Rico schreef:Insert grapje, oorzaak; vallende kastanjes :bag: :D
Lullo :spam: :hammer: :mrgreen:
luco hornsveld schreef:Hoor ik hier mijn naam?
Als je garage op palen staat zou ik me niet zon zorgen maken.
Wel moet je dan de oorzaak van de verzakking opsporen, waar loopt de grond naartoe en wat is de oorzaak??

Staat je garage niet op palen snel een onderzoek laten doen hoe het komt dat de grond verdwijnt.

Oorzaak opsporen is het belangrijkste.
Verzakken is puur door inklinken vd grond, zit hier op veengrond, de 5 jaar geleden opnieuw aangelegde tuin en bestrating zijn inmiddels alweer 10- 15 cm gezakt.
Bovendien schijnt op de plek vd garage vroeger een sloot gelopen te hebben waardoor de boel daaronder natuurlijk nog drassiger zal zijn geweest.
Zoals ik aangaf: de garage is onderheid, dus wat dat betreft geen probleem van verzakken van het bouwwerk zelf.
Probleem is echter wel dat dus nu mijn bestrating langs de garage gaat wegzakken doordat de grond onder de garage loopt, daar moet een oplossing voor komen.

Voor die tijd heeft aanvullen/herbestraten van de rand geen zin omdat grond/zand toch weer in de lege ruimte onder de garage zal weglopen.

Tips zeer welkom.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 okt 2009, 21:21

je mag hopen dat je geen lekkende water-leidingen daar hebt lopen die het zand doen verzakken...of een riool of euh gebouwd op een oude begraafplaats en de lijkkisten/tombe stort in en het lijkt zo uit een film te komen. :wink:

anyway benieuwd wat het is...hoop dat alles heel blijft en geen scheuren veroorzaakt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 okt 2009, 21:23

Oorzaak ben ik ook wel benieuwd naar, als ik dat hier ook kan regelen tzt, dan scheelt 't me een hoop graafwerk als we ooit de garage gaan onderkelderen. 8)

Hoe is 't met je water afvoer/rioleringen? Het regende vandaag als een idioot hier, dus bij jou kennelijk ook. Als die hoeveelheid water niet weg kan (droge/dichte toplaag, dichte hemelwaterafvoeren/riool/gebrek aan afwateringskanalen, bladeren etc. etc.), dan zoekt 't de weg van de minste weerstand, in dit geval dus onder jouw garage. Het zand wordt gewoon meegesleurd/gezogen. Verder zou 't nog kunnen dat je last hebt van ratten ofzo, die zorgen voor flinke verzakkingen. Laat Rentokil even komen voor vrijblijvend onderzoekje. Abonnementje bij Rentokil is niet duur, losse opdracht ook niet.

Damwandje en opvullen zijn tijdelijke maatregelen, waarbij 't damwandje wel een tijdje kan blijven staan natuurlijk, maar het ontregelt ook 't grondwaterpeil en het lost de oorzaak niet op.

Is die bestrating die wegzakt op eigen terrein? Indien 't op eigen terrein is, is het dan een pad of terras? Is het terras onderheid? Is er worteldoek gebruikt? Onderheien en worteldoek gebruiken is aan te raden bij terrassen hier in de buurt heb ik mij laten vertellen. Onze tuin is volledig onderheid, zegt mijn buurman.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 11 okt 2009, 21:23

Da's zeker een tip Stefan :thumbup: , heb in het verleden wel betonzaag -en boorwerk door Vis laten doen, kende deze bedrijfstak niet.

Alle andere tips blijven welkom.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 11 okt 2009, 21:26

Dennis Cavallino schreef:Oorzaak ben ik ook wel benieuwd naar, als ik dat hier ook kan regelen tzt, dan scheelt 't me een hoop graafwerk als we ooit de garage gaan onderkelderen. 8)

Hoe is 't met je water afvoer/rioleringen? Het regende vandaag als een idioot hier, dus bij jou kennelijk ook. Als die hoeveelheid water niet weg kan (droge/dichte toplaag, dichte hemelwaterafvoeren/riool/gebrek aan afwateringskanalen, bladeren etc. etc.), dan zoekt 't de weg van de minste weerstand, in dit geval dus onder jouw garage. Het zand wordt gewoon meegesleurd/gezogen. Verder zou 't nog kunnen dat je last hebt van ratten ofzo, die zorgen voor flinke verzakkingen. Laat Rentokil even komen voor vrijblijvend onderzoekje. Abonnementje bij Rentokil is niet duur, losse opdracht ook niet.

Damwandje en opvullen zijn tijdelijke maatregelen, waarbij 't damwandje wel een tijdje kan blijven staan natuurlijk, maar het ontregelt ook 't grondwaterpeil en het lost de oorzaak niet op.

Is die bestrating die wegzakt op eigen terrein? Indien 't op eigen terrein is, is het dan een pad of terras? Is het terras onderheid? Is er worteldoek gebruikt? Onderheien en worteldoek gebruiken is aan te raden bij terrassen hier in de buurt heb ik mij laten vertellen. Onze tuin is volledig onderheid, zegt mijn buurman.
Zie bovenstaand berichtje, was ik blijkbaar net aan het typen terwijl jij dit stuurde :wink:

Het is eigen terrein, pad van 3m breed tussen mijn huis en de losstaande garage. Regen heeft er inderdaad wel iets mee te maken, open hemelwater afvoer van garagedak watert uit op de bestrating net naast de plaats waar gat gevallen is, maar is niet de oorzaak van de ruimte onder de garage, heeft alleen meegeholpen aan ontstaan gat doordat water de onderliggende grond "verdund" heeft
Grond is hier enorm drassig, wegzakken vd grond geldt in principe ook onder mijn huis, toen ik de langs huis eerder al wat weggezakte bestrating opvulde, zag je tijdens aanstampen met motorstampertje de grond gewoon ""golven"

Luco

Bericht door Luco » 11 okt 2009, 21:37

Ik zou dan iig alle hwas aansluiten op riool en ook je pad en terras, je wilt zo weinig mogelijk water hebben wat dus de grond inloopt, omdat dat van alles meeneemt, daarna aanvullen met speciaal zand waar cement doorheen zit, dan kan je er weer jaren tegen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 okt 2009, 21:42

Wat je zou kunnen doen (zonder dat ik 't gezien heb en er echt verstand van heb):

- Bestrating opnieuw aanleggen, nieuw zandbed met mortel er doorheen ofzo. Je moet denk ik gaan onderheien. Alleen inklinken heeft niet zoveel zin.
- Damwandje slaan tussen bestrating en garage (zou ik zelf niet doen, maar als een aannemer dat el cheapo kan doen voor je....)
- Paar buffers plaatsen van diepe 'putten' van kiezelstenen, waardoor je ook bij droogte nog wat vocht in de grond houdt en de verschillen in natuurlijke waterdoorlating niet enorm verschillen tussen droge en natte perioden
- Je garage HemelWaterAfvoer verder van 't terras af plaatsen (ondergronds desnoods). Of een put plaatsen (= duur volgens mij). Of in zo'n grindbed (goedkoop). Eventueel kun je hem eerst in een waterton uit laten komen, dan heb je een riante buffer. Dat is tevens goed water om je auto mee te wassen (geeft geen vlekjes bij opdrogen), of om de plantjes water te geven.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 11 okt 2009, 21:50

luco hornsveld schreef:Ik zou dan iig alle hwas aansluiten op riool en ook je pad en terras, je wilt zo weinig mogelijk water hebben wat dus de grond inloopt, omdat dat van alles meeneemt, daarna aanvullen met speciaal zand waar cement doorheen zit, dan kan je er weer jaren tegen.
Luco,
Bedankt voor de tip, maar ik zie niet in hoe dit goed zal helpen/oplossing kan zijn?
Ik heb 1,5 jaar geleden de langs de gehele garage rand wegzakkende bestrating al eens opgehoogd en is weer aan het zakken.
Ik kan door het ontstane gat zien dat er onder de garage een leegte is, gat is dus alleen "versneld" gevallen door bijkomend regenwater uit de HWafvoer.
Op afzienbare termijn is te verwachten dat over de hele muurlengte het bestratingzand verder onder de garage zal weglopen/gaten zullen vallen, dus moet er structureel iets gebeuren.

Luco

Bericht door Luco » 11 okt 2009, 21:58

Hoe minder water, hoe minder het verzakt.
daarom alles op riool aansluiten.
Zorgen dat er zo min mogelijk water onder de bestrating en dergelijke kan komen.
Dan aanvullen met dat speciale zand (ook onder de garage).
Dan zakt het een stuk minder snel.
Maar verzakken hou je nooit tegen, rotterdam zakt ook gemiddeld 2 cm per jaar, dus elke 10 jaar ophogen.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 11 okt 2009, 22:12

luco hornsveld schreef:Hoe minder water, hoe minder het verzakt.
daarom alles op riool aansluiten.
Zorgen dat er zo min mogelijk water onder de bestrating en dergelijke kan komen.
Dan aanvullen met dat speciale zand (ook onder de garage).
Dan zakt het een stuk minder snel.
Maar verzakken hou je nooit tegen, rotterdam zakt ook gemiddeld 2 cm per jaar, dus elke 10 jaar ophogen.
Minder water snap ik, maar HW loopt aan de straatkant over oprit bestrating juist behoorlijk met behoorlijk afschot schuin van de garage weg naar de straat, dus water belasting bij de garagemuur zelf is niet echt hoog, alleen op de hoek beetje.
Hoe zou ik dat opvulzand onder de garage moeten krijgen? Ruimte is ruim 3 x 6,6m x ? verzakkingruimte en die zou ik dan van opzij moeten vullen en aanstampen, geen idee hoe dat te doen. Zou ik rond de garage een geul van ca 1m breed tot onder de fundering moeten graven denk ik en zijdelings zand onder duwen maar dan nog.... hoe krijg ik dan echt vol?
Ik zat zelf te denken aan schuim/polykorrel oid als vulling, weet dat daarmee kruipruimtes kunnen worden volgepompt o.a als isolatie.

Luco

Bericht door Luco » 11 okt 2009, 22:22

geen luik in de garage?
Dan een paar gaten boren en volspuiten met spuitzand.
polykorrels hebben geen nut vermoed ik, is licht en spoelt nog makkelijker weg dan zand.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 okt 2009, 22:55

Die korrels krijg ik binnenkort ook in mijn kruipruimte, nou ja korrels het zijn een soort 'chips' en die absorberen de vocht in de lucht, dus niet in 't WATER. Sterker nog, ze blijven drijven op water. Dat heeft dus geen nut.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 11 okt 2009, 23:31

Toch nog even voor de duidelijkheid: de ruimte onder de garage is niet ontstaan door wegspoelen van grond, maar door inklinken van de zachte grond onder de onderheide massieve betonvloer. De omringende grond/zand onder de aangrenzende bestrating zakt in deze lege ruimte, wellicht wat bespoedigd door regenwater. Ik heb geen idee of er mogelijk een laagje grondwater onderin de lege ruimte staat, zou kunnen het grondwater staat hier behoorlijk hoog omdat mijn huis aan een kleine ringvaart ligt
Laatst gewijzigd door NSXRS op 11 okt 2009, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 11 okt 2009, 23:32

NSXRS schreef:Toch nog even voor de duidelijkheid: de ruimte onder de garage is niet ontstaan door wegspoelen van grond, maar door inklinken van de zachte grond onder de onderheide massieve betonvloer. De omringende grond/zand onder de aangrenzende bestrating zakt in deze lege ruimte, wellicht wat bespoedigd door regenwater.
Ja en inklinken doe je niks aan kan je hoogstens beperken/vertragen.
Meer kan je er echt niet aan doen.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 12 okt 2009, 10:48

luco hornsveld schreef:
NSXRS schreef:Toch nog even voor de duidelijkheid: de ruimte onder de garage is niet ontstaan door wegspoelen van grond, maar door inklinken van de zachte grond onder de onderheide massieve betonvloer. De omringende grond/zand onder de aangrenzende bestrating zakt in deze lege ruimte, wellicht wat bespoedigd door regenwater.
Ja en inklinken doe je niks aan kan je hoogstens beperken/vertragen.
Meer kan je er echt niet aan doen.
Zijn we dus weer terug bij mijn eerst gestelde vraag. :hmmm:
Oorzaak kan ik niets aan doen :? , maar hoe los ik de gevolgen op, maw hoe en waarmee krijg ik de lege ruimte onder de garage gevuld zodat het bestratings zand eromheen er niet in/onder zakt?

Peric

Bericht door Peric » 12 okt 2009, 11:49

Het inklinken kan je inderdaad niets aan doen. Zo is het nu eenmaal in ons mooie, groene hart.. :)
Zoals al eerder geopperd kun je een damwand slaan zodat het zand niet onder je garage spoelt. (houten plaat verrot gauw, dus metaal is beter..)
Maar je zult het toch iedere paar jaar op moeten hogen. Het blijft zakken.

Ben nu bezig met een schuur van een buurman, die krijgt zelfs water in z'n schuur omdat het grondwater als het hard geregend heeft in de schuur komt. Die schuur is in 15 jaar 50 cm gezakt. Niet geheid, wél een behoorlijke fundering.
Fundering en een stuk van de muur insmeren met een coating, kijken of het helpt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 okt 2009, 11:59

Wat noem je een behoorlijke fundering als je op veengrond niet gaat heien? Het enige wat ik me kan voorstellen is dat 't niet scheef wegzakt, zoals je ook weleens ziet.

Peric

Bericht door Peric » 12 okt 2009, 12:06

Hij heeft 't door iemand uit laten rekenen. Moest een meter uitgraven, vullen met zand, in laten klinken door water. En de berekeningen klopten precies...
Schuurtje staat verder nog helemaal recht, alleen een halve meter lager.. :)

Marc R

Bericht door Marc R » 12 okt 2009, 12:55

Misschien volspuiten met van die schelpjes....wordt hier ook gedaan. onder de huizen.

Plaats reactie