Merkspecifieke banden
- wjn
Merkspecifieke banden
Het zal wel bekend zijn dat sommige autobanden fabriekanten specifiek voor bepaalde merken afwijkende banden maken. Voor Mercedes bijvoorbeeld met de toevoeging "MO" (staat ook klein op de band).
Het enige wat ik zogauw kan vinden op internet, is een 3 jaar oude ANWB test, waaruit blijkt dat merk specifieke banden (in dit geval ook Mercedes) beter zijn qua slijtvastheid e.d., maar dan ook inleveren op nat wegdek (grip).
Nu ben ik op zoek naar winterbanden en zie dat deze met bijv. "MO" toevoeging ca. 15% goedkoper zijn, dan de universele banden. Dat prijsverschil moet ergens vandaankomen, lijkt me.
Heeft iemand hier meer (actuele) info hierover?
Het enige wat ik zogauw kan vinden op internet, is een 3 jaar oude ANWB test, waaruit blijkt dat merk specifieke banden (in dit geval ook Mercedes) beter zijn qua slijtvastheid e.d., maar dan ook inleveren op nat wegdek (grip).
Nu ben ik op zoek naar winterbanden en zie dat deze met bijv. "MO" toevoeging ca. 15% goedkoper zijn, dan de universele banden. Dat prijsverschil moet ergens vandaankomen, lijkt me.
Heeft iemand hier meer (actuele) info hierover?
- ///Martin
Re: Merkspecifieke banden
Het prijsverschil moet je niet zoeken in de kwaliteit, maar eerder in vraag / aanbod.
- wjn
Ik zoek in de maat 255/35R18, dat is niet echt een courante maat volgens mij.
- ///Martin
Nederland is het centrum van de Europese bandenhandel. Banden wisselen voor sterk varierende prijzen van eigenaar. Natuurlijk heeft 255/35R18 een bepaalde courantheid, daar ligt het niet aan. Er zijn diverse factoren (ook DOT nummers) die een prijs bepalen, maar het is pertinent niet zo dat MO kwaliteit inferieur is aan een "normale" uitvoering van een band.
- wjn
Ik zeg ook niet dat banden met MO spec inferieur zijn, maar dat er andere prioriteiten zijn gesteld. Het gouden eierleggende melkgevende schaappaard bestaat nog steeds niet, en de ene eigenschap heeft een negatieve invloed op de andere.
Meest logische lijkt mij die van slijtvastheid, hoe beter dat wordt, hoe minder de grip wordt.
Maar goed, de vraag was wie er wat over de verschillen kan zeggen.
Meest logische lijkt mij die van slijtvastheid, hoe beter dat wordt, hoe minder de grip wordt.
Maar goed, de vraag was wie er wat over de verschillen kan zeggen.
- SteV6
Ik dacht zelfs dat de M0 voor Mercedes kleinere toleranties heeft qua onbalans in de band. Heb zelf ook een setje Conti SC2's en een setje TS 790V (wiba) met M0 code gehad. Heb geen verschillen kunnen ontdekken.
Stephan
Stephan
- frankv
hier is al eerder een draadje over geweest, de conclusie was dat niemand het wist wat hij er mee aan moest, geen MO banden op je BMW of juist wel omdat ze mercedes approved waren?
-
Onder de S zitten nu MO Pirelli Zero Rosso's op de vooras.
Een hele verbetering tov de MO Michelin's ( die helaas nog zo'n 10K meegaan en op de achetras zijn gemonteerd)
Overigens deed ik qua km's niet veel minder/danwel gelijk met de banden van Euromaster ( zonder MO aanduiding)
Een hele verbetering tov de MO Michelin's ( die helaas nog zo'n 10K meegaan en op de achetras zijn gemonteerd)
Overigens deed ik qua km's niet veel minder/danwel gelijk met de banden van Euromaster ( zonder MO aanduiding)
-
Nou, al waren ze beter. Ik heb een keer PS2 via de dealer eronder laten plempen. 4 x 17 inch in 235 breed. Kostte me 1300 euri. Dan maar geen merkspecifieke band. 

-
Mwah, zit in het lease-bedrag
en eigenlijk moet ik naar Kwikfit oid, maar 1x een schaderapport op laten maken door de dealer na een bandenwissel bij de fast-fitter was voldoende om een uitzondering te maken ( 2 velgen nieuw en 1x restyle, schade aan wielkast, meer dan 2,5K..)

en eigenlijk moet ik naar Kwikfit oid, maar 1x een schaderapport op laten maken door de dealer na een bandenwissel bij de fast-fitter was voldoende om een uitzondering te maken ( 2 velgen nieuw en 1x restyle, schade aan wielkast, meer dan 2,5K..)