Het zoveelste "Welk onderstel moet ik hebben draadje"

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Het zoveelste "Welk onderstel moet ik hebben draadje"

Bericht door Niels » 03 okt 2009, 22:35

:oops:

Ik zie door de bomen het bos niet meer.... Vroeg of laat moet er wat nieuws komen onder de E36 M3 omdat een schokdemper wat lekt.

Het liefst zou ik qua comfort niet al te veel inleveren maar het zal er wel van komen eens een circuit dag te doen. Onder de VR6 zit momenteel een Bilstein B12 en dat vind ik al redelijk stug, veel stugger moet het dus niet worden. Iets wat in hardheid instelbaar is zou dus mooi zijn maar ik wil er weer geen 3K aan uitgeven en eigenlijk had ik een limiet in gedachten van 1000,-

Wat kom ik tegen: D2, Vogtland, Tein, KW var1/2, FK en Bilstein natuurlijk. KW en Bilstein ken ik nog wel een beetje maar de rest zegt me niet zoveel....

FK heeft bijvoorbeeld verschillende setjes. Zit daar nog wat goeds bij of is het allemaal net niks?

Kortom, wat is leuk spul?

Een andere vraag: is het spul allemaal onderling uitwisselbaar? Dus past een setje van een 325i Touring ook onder een M3 coupe bijvoorbeeld?

Knot

Re: Het zoveelste "Welk onderstel moet ik hebben draadje"

Bericht door Knot » 03 okt 2009, 22:41

Pak je toch voor 1050 de B14 kit?

Een hoop vinden het nogsteeds niks maar ik blijf erbij dat het voor dat geld toch een mooie middenweg moet zijn tussen straat en circuit.

Zelf hoop ik dinsdag of woensdag de 328 op te kunnen halen met de AST set die gebouwd is met straatgebruik in het achterhoofd (blijk je op te kunnen geven hoe ze de dempers in elkaar moeten zetten, de kleppen en internals etc).

Niels

Bericht door Niels » 03 okt 2009, 22:49

Waar komt zo'n AST set ongeveer op normaal gesproken?

De B14 kwam ik ook al tegen idd. Is die ook in hardheid verstelbaar?

Rupie

Bericht door Rupie » 03 okt 2009, 23:06

KW var 2 zit op hetzelfde geld als een ast setje en als je het goed doet kun je het beter meteen echt goed doen. Ik was wel klaar met Bilstein, onderstel is een van de belangrijkste dingen en over ast hoor je alleen maar zeer positieve geluiden (zeker na een bilstein setje).

Niels

Bericht door Niels » 03 okt 2009, 23:16

Dat snap ik Ruben alleen is de term "goed" relatief. Straks komt Bert om de hoek en praat me een Intrax set aan van 3K :lol: AST kost ruwweg 2K en dat ga ik gewoon niet neerleggen voor een auto die misschien 5000km per jaar rijdt, misschien 2x CPZ ziet en misschien volgend jaar al weer verkocht wordt omdat ik dan toch trek in een Boxster S blijk te hebben :wink:

MX5T

Bericht door MX5T » 04 okt 2009, 00:50

Onder de Ringmazda zit, vanwege mijn budgetlimiet, de goedkoopste variant van AST (Sportline 1) en dat doet het wel "aardig" op de Ring. Prima om mee over straat naar en van de Ring te rijden.
Ook Tom van H rijdt met zijn M3 op AST (de duurdere variant) en gaat ook "aardig" rond daar, rijdt ook over straat heen en terug

RJay

Bericht door RJay » 04 okt 2009, 02:19

En anders is er nog een ander merk dat ik nog niet gehoord heb hier, Spax, verstelbaar, degelijk, redelijk geprijsd, neem eens een kijkje op de site.
http://www.spaxsuspension.com" onclick="window.open(this.href);return false; , weet even niet meer of dat ook de britse site is, maar dan krijg je iig een idee.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 okt 2009, 03:18

Niels schreef:Dat snap ik Ruben alleen is de term "goed" relatief. Straks komt Bert om de hoek en praat me een Intrax set aan van 3K :lol:
LOL.

Ik zou gewoon bij de dealer een set standaard dempers halen. Of als je nog wat strakker wilt een setje B8/koni geel met Eibach veren oid.

Dat spul wat je zelf noemt ala D2, Tein etc is in mijn ogen gewoon troep.

Als je al zegt dat een setje Bilstein al aan de harde kant is dan wil je helemaal niet richting de schroefsets etc.

Ik heb het zelf gezien op mijn eigen auto's. De 3,2 was met een Eibach Pro-Street-S schroefset en Eibach stabi's poly bussen 3 graden camber voor etc maar minimaal sneller als de 3,0 met standaard vervangingsdempers van Monroe. Voor het rempunt had ik 5 km extra op de teller, maar de 3,2 heeft ook meer PK/koppel. Het enige is dat de 3,2 veel strakker aanvoelt maar qua grip scheelt het niks. Sterker nog, de 3,0 had meer tractie in de lagere versnelligen door de slappere veren en stabi's.

Voor 2 dagen CPZ per jaar zou ik in elk geval geen megaduur onderstel kopen. Op de racer heb ik dan Intrax, en dat bevalt prima. Maar als je op straatbanden rijd hebben al die aftermarket onderstellen meestal niet al te veel nut. Ga je op slicks rijden etc dan heeft het ineens veel meer zin.

Een M3 heeft van zichzelf al vrij dikke stabi's dus heb je sowieso al een wat strakker onderstel als een normale 3 serie.

Niels

Bericht door Niels » 04 okt 2009, 10:34

Over Spax kom ik idd ook weinig tegen. Setjes op ebay beginnen rond de 700,- en dat ligt wel in de buurt van een B8 setje.

Onder de Golf zitten volgens mij H&R veren dus die combi zou wat harder zijn dan een combi met Eibach. Het comfort met die set is heel acceptabel en je kunt er prima afstanden mee rijden en dat wil ik eigenlijk weer. Het was alleen om aan te geven dat ik wel nog wat comfort zoek en er geen hardcore circuit tool van wil maken. Van Tein las ik op het net dat het gewoon keihard is.... Een goed onderstel hoeft natuurlijk ook niet automatisch keihard te zijn.

Verder heeft Joy me een interessant aanbod gedaan omtrent een Koni schroefset (1150) die aan de voorkant ook in hardheid verstelbaar is. Op de zachtste stand is dat ook vrij aardig te doen op de openbare weg dus dat lijkt me ook een hele goede optie :hmmm:

Maik

Bericht door Maik » 04 okt 2009, 10:55

Niels aan de M3, het mot niet gekker worden :) Mooi ding hoor. Lekker kleurtje ook :idea:
Niels, voor die 5000km per jaar moet er niet een comfi onderstel onder hebben joh. Gewoon wat lekker straks eronder zetten, ook al zou dat nog weleens langzamer kunnen zijn op gemiddelde wegen dan een standaard onderstel, het gevoel dat je harder gaat is ook wat waard. Races win je toch niet op de openbare weg :wink:
Die 2 keer op het circuit wordt dan ook weer leuker, anders heb je weer 2x per jaar het gevoel eigenlijk een tank gekocht te hebben :P

Niels

Bericht door Niels » 04 okt 2009, 12:07

:hmmm: je hebt een punt Maik :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 04 okt 2009, 12:09

Niels schreef: De B14 kwam ik ook al tegen idd. Is die ook in hardheid verstelbaar?
B14 is alleen in hoogte verstelbaar, maar daarmee verstel je natuurlijk ook de veerspanning!

Als ik geen geld had liggen was ik ook voor de B14 gegaan maar in dit geval de AST om te kijken in hoeverre dat nu echt beter rijdt en of ik het te doen vind op straat.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 04 okt 2009, 12:12

Voor onder de 1000 Euro (in D) zijn er voor mij maar twee opties:
H&R monotube of Eibach pro street s.
Beide alleen in hoogte verstelbaar. De H&R is iets harder dan de Eibach.
Veel GTI/Cupra rijders zijn over beide schroefsets erg tevreden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 okt 2009, 14:00

Kwalitatief steekt die Eibach kit ook wel goed in elkaar. Ik vind de stabiliteit op hele hoge snelheden etc wel goed, alleen ik erger me er wel aan als ik binnen de bebouwde kom rij, drempels etc. Dat is ook 1 van de redenen dat ik bij straatauto's niet zo veel geld meer in ondersteltuning zou steken. Tegenwoordig zijn die Pro-Street-S kits niet zo duur, maar ik had die kit toen ze net uit kwamen, 3 maanden op moeten wachten en toen zaten ze nog richting de 2000 euro.

Alleen support van Eibach is weer minder. Ik heb ze eens om setup gegevens gevraagd en wat ik terug kreeg klopte van geen kant. Onlangs een endlink van de voorstabi gebroken, bij de Eibach M3 kits zijn dat speciale kortere die meegeleverd worden, maar kreeg het niet voor elkaar om via Eibach een nieuwe te regelen, hebben we zelf wat voor moeten maken.

Als je zoiets wilt zou ik alleen om die reden al naar Intrax gaan, gewoon een RS setje laten maken oid met zachte veren en vriendelijke demping.

Emiel

Bericht door Emiel » 07 okt 2009, 21:18

Is inderdaad maar net wat je wil.

Gisteren met iemand van Intrax gesproken over de HDA set. Leuk , maar als ik echt de evo ga gebruiken ( curbstones af en toe eens meepakken als het net zo uit komt, eens keer met 4 wielen los, slecht wegdek op hogere snelheid, ) houden ze het niet. Tja dan is het toch niet sterk genoeg want af en toe een curbstone ga je toch wel raken.

Ik zeg of std dempers met veren of een "dure" fatsoenlijke set. Wegblijven bij de goedkopere kits tenzij je enkel straat rijd met 1 circuit dag.

GTRene

Bericht door GTRene » 07 okt 2009, 21:29

KW levert wel mooi spul, en zelfs pendelstangetjes van de stabi na te vestellen zo merkte ik laatst :mrgreen:

anyway zag net ook bij Nitron mooi spul erg uitgebreid met verstelbare pendelstangetjes en verstelbaar caster/camber? plaat enz enz...kost wel iets meer maar dit is hun goedkoopste van de 3 sets

Afbeelding

http://www.nitron.co.uk/nitron09/index. ... 159e1cd1f6" onclick="window.open(this.href);return false;

hier de 3 sets

http://www.nitron.co.uk/nitron09/index. ... h=2_60_326" onclick="window.open(this.href);return false;

hier de website, en geloof ik ook nog ex btw...

http://www.nitron.co.uk/products_carkits.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

hm, alleen geen dealers in NL schijnbaar...van KW heb je wel een dealer in NL die ook met andere zaken doet, hier in Almelo ook 1 :clap:

Emiel

Bericht door Emiel » 07 okt 2009, 22:13

Nitrons doen het erg goed in de UK, zitten onder veel Lotussen, ook onder de 135R van Stephane.

Plaats reactie