Overschrijding grenzen?
- RutgerK
Overschrijding grenzen?
Gisteren vond er een tragisch ongeval plaats op de Landscheidingsweg in Wassenaar. Dit bericht had direct mijn aandacht omdat ik zelf daar bijna dagelijks rijd. Bij de eerste foto en het bericht dat het om 7 jonge mensen had ik het idee dat er mogelijk alcohol in het spel was omdat het een kaarsrechte weggedeelte is en het ongeluk eenzijdig.
Over de volgende foto (hieronder) had ik wel wat bedenkingen of zo'n foto nu wel moet worden geplaatst. De foto is toch wel erg expliciet en persoonlijk. Zeker gecombineerd met het bericht op Telesport waarin de namen van de slachtoffers voluit staan vermeld wordt zo'n foto toch wel heel luguber. De bestuurder heeft het ongeluk overleeft en ik hoop voor hem dat er een andere reden is voor het ongeluk dan rijden onder invloed.
Mijn vraag is wel of hier toch grenzen overschreden worden met deze foto of dat dit nu eenmaal bij deze tijd hoort dat alle informatie (persfoto's, foto's van iedereen met een mobiletje en twitter e.d. en social networks) via het internet aan elkaar gekoppeld is?
http://www.nufoto.nl/fotos/116829/fataa ... enaar.html
http://www.telegraaf.nl/telesport/49905 ... html?p=2,1
Over de volgende foto (hieronder) had ik wel wat bedenkingen of zo'n foto nu wel moet worden geplaatst. De foto is toch wel erg expliciet en persoonlijk. Zeker gecombineerd met het bericht op Telesport waarin de namen van de slachtoffers voluit staan vermeld wordt zo'n foto toch wel heel luguber. De bestuurder heeft het ongeluk overleeft en ik hoop voor hem dat er een andere reden is voor het ongeluk dan rijden onder invloed.
Mijn vraag is wel of hier toch grenzen overschreden worden met deze foto of dat dit nu eenmaal bij deze tijd hoort dat alle informatie (persfoto's, foto's van iedereen met een mobiletje en twitter e.d. en social networks) via het internet aan elkaar gekoppeld is?
http://www.nufoto.nl/fotos/116829/fataa ... enaar.html
http://www.telegraaf.nl/telesport/49905 ... html?p=2,1
-
Luuk
Re: Overschrijding grenzen?
Heel tragisch ongeluk inderdaad. Twee leeftijdsgenoten die gewoon nu al door waarschijnlijk een domme fout gewoon niet meer leven.
Echt bizar....
De foto waar je het over hebt is waarschijnlijk al weer weg gehaald, ik zie niet wat je bedoelt.
Echt bizar....
De foto waar je het over hebt is waarschijnlijk al weer weg gehaald, ik zie niet wat je bedoelt.
- RutgerK
Luuk, het gaat om de laarzen met koeienprint en witte doek.
- Hans
Dat is inderdaad wel een heftige foto, vooral voor de nabestaanden die dus weten wie die koeienprint laarzen aan had.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Sneu werk.................................en die foto? Ach wie denkt er nu aan zo`n foto...........triviaal in deze omstandigheden............
- Dennis Cavallino
Heel heftig ongeval.
Zeker op dat punt.
Zaterdag ging mijn vriendin met een stel meiden op pad in onze Saab, ik heb haar nog even nadrukkelijk gewezen op 't feit dat alle 3 de dames achterin ook hun gordel om moesten doen, toen we dit bericht op 't nieuws hoorden 's avonds toen ze terugkwam toen vroeg ze er weer naar. Ze dacht ivm boetes en aansprakelijkheid, maar ik zei, met een ongeval heb je al snel 15g x gewicht van 1 of zelfs 2 dames achterin die naar voren vliegen = geen kans voor jou voorin. Ik vind 't belangrijk dat ze zoiets beseft en zij zelf gelukkig ook.
Zaterdag ging mijn vriendin met een stel meiden op pad in onze Saab, ik heb haar nog even nadrukkelijk gewezen op 't feit dat alle 3 de dames achterin ook hun gordel om moesten doen, toen we dit bericht op 't nieuws hoorden 's avonds toen ze terugkwam toen vroeg ze er weer naar. Ze dacht ivm boetes en aansprakelijkheid, maar ik zei, met een ongeval heb je al snel 15g x gewicht van 1 of zelfs 2 dames achterin die naar voren vliegen = geen kans voor jou voorin. Ik vind 't belangrijk dat ze zoiets beseft en zij zelf gelukkig ook.
-
allen
Ehm ja, anders zouden ze hun gordels niet vast maken???? :drinking:
Maar goed, on topic. Foto's en videofilmpjes van ongelukken hoeven wat mij betreft niet. Het hoort er denk ik bij tegenwoordig. Mensen veranderen en voor de meesten is dit denk ik een stukje sensatie. Zou me niets verbazen als deze foto straks in een ander draadje op dit forum komt te staan met 'lollige' opmerkingen erbij.
Maar goed, on topic. Foto's en videofilmpjes van ongelukken hoeven wat mij betreft niet. Het hoort er denk ik bij tegenwoordig. Mensen veranderen en voor de meesten is dit denk ik een stukje sensatie. Zou me niets verbazen als deze foto straks in een ander draadje op dit forum komt te staan met 'lollige' opmerkingen erbij.
- Dennis Cavallino
Foto's en namen voegen niets toe voor 't 'publiek' inderdaad.
Wat betreft gordels vastmaken: Ze ging met een stel jonge studentes op stap, ik weet hoe dat gaat, aan gordels wordt pas aan gedacht als iedereen in de kreukels ligt.... Mijn vriendin rijdt weleens vaker met vrienden en vriendinnen, maar binnen dit clubje kende ze niet iedereen, dus ik benadruk 't gevaar dan liever een keer teveel, dan een keer te weinig. Als je dan zo'n foto ziet van iemand die half uit 't achter zijraam en half uit de kofferklep bungelt, dan wil ik dat in ieder geval nooit meemaken. Heel triest voor de nabestaanden om zo geconfronteerd te worden met dit ongeluk.
Wat betreft gordels vastmaken: Ze ging met een stel jonge studentes op stap, ik weet hoe dat gaat, aan gordels wordt pas aan gedacht als iedereen in de kreukels ligt.... Mijn vriendin rijdt weleens vaker met vrienden en vriendinnen, maar binnen dit clubje kende ze niet iedereen, dus ik benadruk 't gevaar dan liever een keer teveel, dan een keer te weinig. Als je dan zo'n foto ziet van iemand die half uit 't achter zijraam en half uit de kofferklep bungelt, dan wil ik dat in ieder geval nooit meemaken. Heel triest voor de nabestaanden om zo geconfronteerd te worden met dit ongeluk.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Triest, laten we dat voorop stellen, en onnodig dat de namen erbij gezet worden.
That said, met 7 man in een 5-persoonsauto
? Dat is m.i. zoooo jaren 80.
That said, met 7 man in een 5-persoonsauto
-
allen
Misschien een volvo met omgekeerd uitklapbankje voor peuters tot 4 jaar?
- Dennis Cavallino
Volvo had toch nog een 2e achterbank als optie destijds? Bedoeld voor kindjes die in de kreukelzone mochten zitten? Ik kan me wel voorstellen dat mensen daar gebruik van maken. Al is 't niet goed voor je remweg, wegligging etc. laat staan bij een aanrijding van achteren...
- RutgerK
Het was een klein ritje zo te zien. De afslag naar HGC ligt 500m verderop. De foto was al snel geplaatst op internet en de kans is groot dat vele bekenden deze zien en het slachtoffer herkennen.
-
Roy
Ja ik houd hier ook nooit zo van hoor. Wat heeft dit voor "ons" nou voor waarde? We weten wel hoe een auto eruit ziet als ik helemaal in puin ligt.
- De Sjack
Ik vind het wel degelijk toegevoegde waarde hebben, foto's die niet alles verhullen.
Zeker voor vele jongeren is het aanzien van zoiets akeligs een veel betere waarschuwing dan een afkeurend vingertje van pa of ma.
Ik heb een paar jaar in Rusland gewoond, daar hebben/hadden ze elke avond na het nieuws een programma dat echt alles laat zien.
Verkoolde lichamen, verdronken mensen, benen of armen eraf, gapende schietwonden etc.
Vooral enorm veel verkeersslachtoffers, vaak frontaal.
Je maag draait soms echt 10x om,
maar ik kan je zeggen dat je er toch wel heel anders over gaat denken, dan na het lezen van een overlijdingsberichtje.
Ik merkte aan m'n eigen rijgedrag dat je heel wat voorzichtiger gaat inhalen.
Voor de nabestaanden zal het zeker erg moeilijk zijn zoiets te zien, aan de andere kant, wegmoffelen schiet je ook niet veel mee op?
Het is nu eenmaal de realiteit, maar waar ligt de grens.....
Zeker voor vele jongeren is het aanzien van zoiets akeligs een veel betere waarschuwing dan een afkeurend vingertje van pa of ma.
Ik heb een paar jaar in Rusland gewoond, daar hebben/hadden ze elke avond na het nieuws een programma dat echt alles laat zien.
Verkoolde lichamen, verdronken mensen, benen of armen eraf, gapende schietwonden etc.
maar ik kan je zeggen dat je er toch wel heel anders over gaat denken, dan na het lezen van een overlijdingsberichtje.
Voor de nabestaanden zal het zeker erg moeilijk zijn zoiets te zien, aan de andere kant, wegmoffelen schiet je ook niet veel mee op?
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
+1 Goed verhaal. Het is de harde realiteit, vind het juist wel goed dat mensen met de neus op de feiten worden gedrukt. Autorijden is en blijft een risicovol gebeuren. Jeugd met net het rijbewijs in weekenden in het donker laten rijden.... daar gebeuren helaas veel te veel ongelukken mee.De Sjack schreef:Ik vind het wel degelijk toegevoegde waarde hebben, foto's die niet alles verhullen.
Natuurlijk zal het voor de nabestaanden enorm moeilijk zijn dat dergelijke foto's op internet staan maar ik hoop dat de preventieve werking hiervan wel aanwezig is. Het nadeel is dat je nooit zult weten hoeveel het scheelt. Ik bedoel, je kunt geen ongelukken meten die niet zijn gebeurd.
Ik weet wel dat, zodra mijn dochter 18 is en haar rijbewijs haalt, ik haar gelijk op een voortgezette rij-opleiding zet, of een slipcursus oid. Puur om te zorgen dat ze gelijk de nodige extra rijvaardigheid opdoet.
- De Sjack
Ha, daar is ook wat van te zeggen hoor....Wouter81 schreef: Ik weet wel dat, zodra mijn dochter 18 is en haar rijbewijs haalt, ik haar gelijk op een voortgezette rij-opleiding zet, of een slipcursus oid. Puur om te zorgen dat ze gelijk de nodige extra rijvaardigheid opdoet.
Mijn oom reedt al 12 jaar schadevrij, kreeg een anti-slipcurcus voor z'n verjaardag of zo.
3 weken later auto total-loss.....
Hij vond dat slipperen en glijden zo leuk, dat ie dat in elke bocht wel dacht te kunnen
-
M@rcel
Precies,
Is volgens mij ook een Duits onderzoek naar gedaan.
Bleek dat cursisten van antislipscholen relatief vaker bij ongevallen waren betrokken.
Bewustwording, daar valt winst te behalen.
Is volgens mij ook een Duits onderzoek naar gedaan.
Bleek dat cursisten van antislipscholen relatief vaker bij ongevallen waren betrokken.
Bewustwording, daar valt winst te behalen.
- Dennis Cavallino
Daarom werken 'slipcursussen' ook niet, rijvaardigheidstrainingen doorgaans wel, maar in dit geval lag 't dus vooral aan hem zelf.
Op zich ben ik 't wel eens met 't benadrukken van de realiteit. De vraag is alleen hoe je 't vertaalt naar jezelf, of de mensen die je probeert te bereiken. Mijn neef in Luxemburg hield ook van hard rijden vanaf dag 1 dat 'ie zijn rijbewijs had, maar 1 ding deed 'ie nooit: verslapen en dan tijd goedmaken om toch op tijd in de klas te verschijnen. Hij ging altijd rustig op pad naar school zonder haast, alleen in z'n vrije tijd ging 't voetje naar beneden. Waarom? Omdat hij een stel vrienden en klasgenoten had verloren die zich 's ochtends hadden verslapen en dachten nog wel iets harder te kunnen door bepaalde bochten. Die denkwijze heeft tot op de dag van vandaag altijd meer indruk gemaakt dan zijn rijkunsten (en die acht ik even hoog als die van een topcoureur).
Op zich ben ik 't wel eens met 't benadrukken van de realiteit. De vraag is alleen hoe je 't vertaalt naar jezelf, of de mensen die je probeert te bereiken. Mijn neef in Luxemburg hield ook van hard rijden vanaf dag 1 dat 'ie zijn rijbewijs had, maar 1 ding deed 'ie nooit: verslapen en dan tijd goedmaken om toch op tijd in de klas te verschijnen. Hij ging altijd rustig op pad naar school zonder haast, alleen in z'n vrije tijd ging 't voetje naar beneden. Waarom? Omdat hij een stel vrienden en klasgenoten had verloren die zich 's ochtends hadden verslapen en dachten nog wel iets harder te kunnen door bepaalde bochten. Die denkwijze heeft tot op de dag van vandaag altijd meer indruk gemaakt dan zijn rijkunsten (en die acht ik even hoog als die van een topcoureur).
- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
Het was zeker geen fraai plaatje, een collega van mij was bevelvoerder (degene met de helm op de NU.nl foto) bij dit ongeval. Het was één grote chaos bij aankomst, er stonden diverse auto's kris-kras geparkeerd over de weg. En eenmaal ter plaatse bleek al dat het geen mooie "klus" was 
-
Luco
En helpen die beelden?De Sjack schreef:Ik vind het wel degelijk toegevoegde waarde hebben, foto's die niet alles verhullen.
Bij jouw misschien wel, maar alle filmpjes van dwaas rijden komen bijna uit rusland of andere van die agganebbislanden, blijkbaar maken die beelden weinig indruk bij de meeste mensen daar.
-
Tom
Heb er gemengde gevoelens bij.
Het tonen van beelden kan geen kwaad, gewoon openheid. Ook al is het gruwelijk.
Echter persoonlijke gegevens of omstandigheden moeten kranten achterwege laten. Dat voegt niets toe. Kranten moeten gewoon objectief het nieuws brengen en niet via hyves zaken aandragen om mensen over de slachtoffers te laten speculeren.
Vind deze foto ook wel erg op het randje met die laarzen.
What's next, na een dodelijk ongeluk een grappige kentekenplaat-sticker over snelheid op de foto zetten?
Het tonen van beelden kan geen kwaad, gewoon openheid. Ook al is het gruwelijk.
Echter persoonlijke gegevens of omstandigheden moeten kranten achterwege laten. Dat voegt niets toe. Kranten moeten gewoon objectief het nieuws brengen en niet via hyves zaken aandragen om mensen over de slachtoffers te laten speculeren.
Vind deze foto ook wel erg op het randje met die laarzen.
What's next, na een dodelijk ongeluk een grappige kentekenplaat-sticker over snelheid op de foto zetten?
-
Rupie
Als je die beelden voor opvoedmogelijkheden wil gebruiken, maak je er maar cursus materiaal van. Verder is dit soort beeld niet relevant, voor niemand niet.
- De Sjack
Helpt tot op zekere hoogte wel,luco hornsveld schreef: En helpen die beelden?
Bij jouw misschien wel, maar alle filmpjes van dwaas rijden komen bijna uit rusland of andere van die agganebbislanden, blijkbaar maken die beelden weinig indruk bij de meeste mensen daar.
maar lang niet voldoende nee, maar dat komt ook mede omdat er veel meer meespeelt; vooral :drinking: , slecht verlichte wegen,
veelal enkelbaans stukjes beton en verdomt weinig (nog werkende) hersencellen.