Schrap het live muziek topic maar

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Roy

Schrap het live muziek topic maar

Bericht door Roy » 02 okt 2009, 09:49

Buma/Stemra wil geld voor muziekfilmpjes op blogs

Buma/Stemra wil dat webloggers gaan betalen als ze een filmpje van bijvoorbeeld Youtube op hun site zetten waarin muziek is te horen.

Dat blijkt uit een brochure (PDF) waarin Buma/Stemra - dat de rechten int voor muzikanten, componisten en muziekuitgevers - de tarieven voor 2010 uiteenzet. Voor 130 euro per jaar kunnen websites bijvoorbeeld zes filmpjes met muziek op hun website posten. Wie meer muziek plaatst, moet ook meer betalen.

De organisatie maakt daarbij geen onderscheid tussen commerciële websites en amateurs die geen winstoogmerk hebben, zoals webloggers.

Licentie

''Iedereen met beschermde muziek op zijn website ontvangt vanaf vandaag eerst een brief waarin de eigenaar van de website wordt gevraagd een licentie af te sluiten bij Buma/Stemra voor het gebruik van de muziek op zijn site", zegt een woordvoerster.

"De eigenaar wordt ook de mogelijkheid gegeven om de muziek van zijn site te verwijderen. Wanneer hij dit aan ons aangeeft en de muziek wordt daadwerkelijk van de website gehaald, verstuurt Buma/Stemra geen factuur'', legt de woordvoester uit. Als de eigenaar van de site wel doorgaat met de muziek, volgt dus het nieuwe regime.

Ophef

In 2008 ontstond op internet veel onrust toen webloggers rekeningen van Buma/Stemra ontvingen voor het gebruik van muziek op hun sites. Die waren 'prematuur', liet de organisatie destijds weten.

Buma/Stemra zei toen nog niet van plan te zijn weblogs aan te pakken. Wel zei de organisatie toen te onderzoeken hoe met de opkomst van verschijnselen als Youtube om te moeten gaan.

De brochure: http://tinyurl.com/ydeqlot" onclick="window.open(this.href);return false;

Snipe

Re: Schrap het live muziek topic maar

Bericht door Snipe » 02 okt 2009, 09:58

Tja. Het lijkt me dat ze dat geld beter bij YouTube kunnen gaan halen.
Ik ben wel benieuwd hoe ze dat denken te gaan doen met een forum bijvoorbeeld. Raakt de DF-crew aan de bedelstaf zodra iemand hier een YouTube-filmpje post?

Roman

Bericht door Roman » 02 okt 2009, 10:01

Merendeel van de Muziek industrie zijn echt zielige stakkers.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 02 okt 2009, 10:07

Ik las het gisteren ook, ongelofelijk.
Misschien moet de muziekindustrie eens nagaan wat de gevolgen van YouTube zijn geweest. Ik denk dat een hoop maatschappijen een stuk minder geld hadden verdiend.

Hans

Bericht door Hans » 02 okt 2009, 10:56

Achja, Buma zoekt naar nieuwe inkomsten sinds ze tig miljoen hebben verloren tijdens de crisis. Het word eens tijd dat de politiek die maffia bende eens doorlicht.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 okt 2009, 10:58

Gaat nooit lukken...................het internet is niet even makkelijk overzichtelijk, het internet is chaos, en das maar goed ook.............

Als Youtube niet meer kan/mag, dan is er wel weer een ander, net als Pirate bay..............

Het gaat allemaal naar free share information, das ook de kracht van internet; alle kennis, kunde en info op welk vlak dan ook, voor iedereen gratis toegankelijk....................ik zie hier een nieuwe economie ontstaan eentje die niets meer van doen heeft met de huidige manier van denken...................

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 okt 2009, 11:02

Richardt. schreef:Ik las het gisteren ook, ongelofelijk.
Misschien moet de muziekindustrie eens nagaan wat de gevolgen van YouTube zijn geweest. Ik denk dat een hoop maatschappijen een stuk minder geld hadden verdiend.
Dat weten een hoop maatschappijen heus wel. Sony BMG bijvorbeeld post zelf muziek video's op youtube, die zien het gewoon als promotie.

allen

Bericht door allen » 02 okt 2009, 11:05

Roman schreef:Merendeel van de Muziek industrie zijn echt zielige stakkers.
En toch moeten de meesten ook eens naar zichzelf gaan kijken. Een groot deel, en op df denk niet anders download muziek omdat ze gratis kunnen krijgen en er derhalve niet voor wensen te betalen. Diezelfde mensen zullen ook zeiken op de muziekindustrie die met wat nieuws op de proppen komt om alsnog geld te kunnen innen. Gevalletje hypocriet gedrag. :idea:

Michel P

Bericht door Michel P » 02 okt 2009, 11:14

Artiesten moeten gewoon weer aan de bak, zelf slim muziek verkopen tegen de fractie van de prijs die de grote muziek uitgevers rekenen, er waar de artiest weinig van vangt. Meer life optredens, ik bezoek graag een concert, zeker in de kleinere zalen. Hoeveel blijver er live overeind.......

Ooit toen de CD werd geintroduceerd riep men, als iedereen een cd-speler heeft gaat de prijs van 40 gulden omlaag, en LP kosten toen 25 gulden........... Nu kan je via internet en shops in het buitenland de muziek die je echt wil kopen wel goedkoper krijgen, maar de lokale toko blijft in de regel te duur. Muziek is ook veel vluchtiger geworden, dus mensen hebben de hoofdprijs niet meer over voor een album. De kwaliteit van menig album is ook kut, soms maar 2 nummers van nivo, en de rest album vulling........

Downloaden, gebeurt simpel omdat de prijzen te hoog zijn, en de muziekindustrie niet met de tijd mee wil.

Michel

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 02 okt 2009, 11:18

Michel P schreef:Artiesten moeten gewoon weer aan de bak, zelf slim muziek verkopen tegen de fractie van de prijs die de grote muziek uitgevers rekenen, er waar de artiest weinig van vangt. Meer life optredens, ik bezoek graag een concert, zeker in de kleinere zalen. Hoeveel blijver er live overeind.......

Ooit toen de CD werd geintroduceerd riep men, als iedereen een cd-speler heeft gaat de prijs van 40 gulden omlaag, en LP kosten toen 25 gulden........... Nu kan je via internet en shops in het buitenland de muziek die je echt wil kopen wel goedkoper krijgen, maar de lokale toko blijft in de regel te duur. Muziek is ook veel vluchtiger geworden, dus mensen hebben de hoofdprijs niet meer over voor een album. De kwaliteit van menig album is ook kut, soms maar 2 nummers van nivo, en de rest album vulling........

Downloaden, gebeurt simpel omdat de prijzen te hoog zijn, en de muziekindustrie niet met de tijd mee wil.

Michel
+1....ik ga simpel weg geen 25euro voor een CD neertellen.....maar 65euro voor een concert weer wel......en dat is dan 1mailig en een CD niet........de muziek industrie moet gewoon mee met de tijd en dat doen ze niet...ze denken dat mensen idd nog veel geld neertellen voor een CD maar die tijd is voorbij...wees creatief!

Bijvoorbeeld 149euro voor een I-pod met daarbij 40 artiesten er standaard op....ik verzin maar wat :-)

Moderator

Bericht door Moderator » 02 okt 2009, 11:26

Beste forumbezoeker, achter de schermen zijn we al druk aan het discusiëren over dit onderwerp. In potentie is het een serieus probleem voor DF. Wij de eigenaren van DF zijn verantwoordelijk voor wat er op DF word geplaatst. Een link naar youtube zal geen probleem zijn, maar een ingesloten youtube filmpje van rechthebbende, artiesten daarvoor zullen we straks voor moeten betalen. 30 filmpjes is 650 euro. Er staan ondertussen honderden ingesloten youtube filmpjes op DF van artiesten.

http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/42556997" onclick="window.open(this.href);return false;
youtubebuma-stemraembedden Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra presenteerde vandaag zijn nieuwe brochure Fair Play. In die brochure zijn de spelregels vastgesteld voor het gebruik van muziek op internet. De regels gaan in per 1 januari 2010 en omvatten onder meer downloadsites, streaming diensten, online radio en tv en het embedden van achtergrondmuziek. Met name het laatste roept nogal wat vragen op. Buma/Stemra heeft vastgesteld dat een gebruiker voor iedere 6 embedded files de rechthebbenden 130 euro schuldig is. Per 30 embedded files moet 650 euro worden afgerekend. Dat geldt niet alleen voor commerciële sites, maar ook voor persoonlijke blogs zonder inkomsten.

Een simpele rekensom: stel, je hebt een muziekblog, waarop je elke dag een videoclip publiceert, afkomstig van YouTube. Binnen de definitie van Buma/Stemra wordt dat beschouwd als illustratie, en dat valt binnen het segment Achtergrondmuziek. 365 clips per jaar, gedeeld door 30, maal 650 is 7908 euro. Een absurd hoog bedrag.
Ter vergelijking: het is ook mogelijk op een persoonlijke site een eigen radiozender te starten. In theorie kun je daarop 24 uur per dag, 7 dagen in de week je favoriete muziek aan mensen laten horen. Uitgaande van een niet-commercieel model, zonder reclamebanners of -spotjes, zou een licentie van 312 euro per jaar voldoende moeten zijn.

Klopt die rekensom? “Ja, die klopt”, zegt Matthijs Bobeldijk, business development manager van Buma/Stemra. “In elk geval op het moment dat iemand muziek embeddet op zijn eigen site. Op het moment dat je een blog bijhoudt binnen een community, bijvoorbeeld Hyves of Blogger, is die community betalingsplichtig. Buma is op dit moment in gesprek met verschillende van die partijen. Maar het voorbeeld dat je noemt komt me nogal theoretisch over. Hoe vaak komt dat nu voor?”

Met andere woorden: blog je onder een paraplu, dan zit je veilig. Of toch niet? Want als Blog.nl straks voor al zijn gebruikers per YouTube-filmpje af mag rekenen, is de conclusie snel getrokken: verboden te embedden op blogs. Freelance schrijvers die onder een eigen url bloggen, kunnen in elk geval rekenen op een brief van Buma, zij zijn immers bedrijfsmatig bezig. Een festival of een popzaal, die zijn geboekte acts aanprijst met YouTube-filmpjes, valt ook onder deze regeling. Ook overstappen op een ander domein dan .nl is niet genoeg om buiten het terrein van Buma te vallen. “Wij bekijken of een website op Nederland gericht is”, zegt Bobeldijk. “Maar in de praktijk zullen kleine blogs niet onze prioriteit hebben.”
Keuzemogelijkheid: wél of geen muziek op je site
Iedereen met beschermde muziek op zijn website ontvangt vanaf heden eerst een brief waarin de eigenaar van de website gevraagd wordt een licentie af te sluiten bij Buma/Stemra voor het gebruik van de muziek op zijn site. De eigenaar wordt ook de mogelijkheid gegeven om de muziek van zijn site te verwijderen. Wanneer hij dit aan Buma/Stemra aangeeft en de muziek wordt daadwerkelijk van de website gehaald, verstuurt Buma/Stemra geen factuur. De nieuwe digitale tarieven gelden vanaf 1 januari 2010. U kunt de brochure van de nieuwe digitale licenties inzien op onze website door HIER te klikken.
Dat kan heel goed. Buma Algemene Licenties heeft met bepaalde belangengroepen en brancheverenigingen koepelovereenkomsten afgesloten. In deze afspraken is muziekgebruik op internet niet opgenomen. Dit dient u individueel te regelen. Een eigenaar van een website/ URL is zelf (juridisch) verantwoordelijk en aansprakelijk voor zijn eigen domein en voor alle muziek die daarop wordt of kan worden geplaatst. U betaalt nooit dubbel. Het plaatsen van muziekwerken of video op uw website is in auteursrechtelijke termen een nieuwe openbaarmaking waarvoor er dus een aparte licentie geregeld dient te worden

allen

Bericht door allen » 02 okt 2009, 11:28

Niet mee eens Michel. Vinyl heb je tegenwoordig al voor 10 pleuri van de kleine artiest. Houden ze amper geld aan over gezien de kleine markt, maar ook cd's van grote artiesten zijn tegenwoordig vaak maar een tientje en na niet eens te lange tijd voor een paar pleuri's uit de boedelbak te halen. Omgerekend dus echt geen 40 guldens meer.
Op itunes koop je vaak een nummer voor 1 euro of een heel album voor een tientje.

Jacco, als jij beweerd dat de gemiddelde cd 25 pleuri kost kom je niet genoeg buiten. :bag:
Ik betaal met plezier voor muziek van een artiest als ik het goed vind. Had bij jou ook niet voor nop een Prius meegekregen, had ik er een gewild.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 02 okt 2009, 11:28

Ongelofelijk.........weet ff geen reactie....

Maar goed alles via een password dan maar?

Tom

Bericht door Tom » 02 okt 2009, 11:29

Allen,
Beetje kip-ei verhaal.
Ten eerste zijn de prijzen erg hoog geworden. Ik kocht graag muziek maar voor sommige cd's betaalde ik 30 euro (zeker bij een beetje aparte muziek die je niet overal tegenkomt). Dat is mij een te dure hobby voor wat het is.
Ten tweede (niet de schuld van de muziekindustrie) maken ze het tegenwoordig steeds lastiger om muziek te kopen. Loop eens de Free Record Shop binnen: overal films, blu-ray en games. Bij de ingang liggen wat populaire cd's en ergens achterin staat een rek met wat cd's van populaire artiesten. De TMF Hitzone's en Jan smit cd's hoef ik niet. Maar de muziek die ik wil koop je niet meer bij een FRS, Van Leest of Mediamarkt. Zelfs de platenzaak bij ons in het dorp (ben er wekelijks te vinden) is armoe op dat gebied. Tja, dan maar downloaden...

Net als films. Koop je een DVD en dan moet je verplicht naar 'je mag niet kopieeren' fragmenten kijken die je niet kunt overslaan. Ga je het downloaden, dan zit dat er niet in en kun je gelijk met de film beginnen. Of software waarbij de kopieerbeveiliging zo streng is dat ze de koper zelfs van last zijn.

Feit is dat de consument veel te zeggen heeft en de platenmaatschappijen er niet in meegaan. Die schoppen er alleen maar tegenaan en leven nog in 1900. Misschien moeten ze juist de inkomsten uit concerten/optredens halen en de muziek an sich meer als marketing zien om het publiek te bereiken.

Michel P

Bericht door Michel P » 02 okt 2009, 11:30

Er wat ziet de artiest van de 30 euro.............. geen ene flikker.............. zich zelf in standhoudend graai clubje.

Only in NL :twisted:

Moderator

Bericht door Moderator » 02 okt 2009, 11:35

duifjes.com schreef:Ongelofelijk.........weet ff geen reactie....

Maar goed alles via een password dan maar?

Via een password is niet zinvol.

De enige manier is waarschijnlijk om de functie ingesloten filmpjes plaatsen, youtube, gvideo, streetfire en vimeo op te heffen.

Dan kan er alleen nog maar een link worden geplaatst. En dat is jammer want eigenlijk een stap terug in onze ontwikkelingen.

allen

Bericht door allen » 02 okt 2009, 11:36

Zomaar even wat Tom:

http://www.clone.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.beatport.com" onclick="window.open(this.href);return false;
In Rotterdam stikt het van de muziekzaken met niet alledaagse muziek in alle genres. En dan betaal je echt geen 30 euri voor een cd.

Die youtube Hollandse Brabospam van jou zal vast 30 euri kosten. Maar dat is omdat 99% van de Hollandse bevolking koppijn krijgt van die zingende man met z'n huisvrouw! :bag:

Kom gerust een keer naar Rotterdam. Dump ik je wel bij wat platenzaakjes af. Ga je voor weinig goedgevuld naar huis.
Laatst gewijzigd door allen op 02 okt 2009, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel P

Bericht door Michel P » 02 okt 2009, 11:37

allen schreef:Niet mee eens Michel. Vinyl heb je tegenwoordig al voor 10 pleuri van de kleine artiest. Houden ze amper geld aan over gezien de kleine markt, maar ook cd's van grote artiesten zijn tegenwoordig vaak maar een tientje en na niet eens te lange tijd voor een paar pleuri's uit de boedelbak te halen. Omgerekend dus echt geen 40 guldens meer.
Op itunes koop je vaak een nummer voor 1 euro of een heel album voor een tientje.

Jacco, als jij beweerd dat de gemiddelde cd 25 pleuri kost kom je niet genoeg buiten. :bag:
Ik betaal met plezier voor muziek van een artiest als ik het goed vind. Had bij jou ook niet voor nop een Prius meegekregen, had ik er een gewild.
Artiesten zouden gewoon de muziek middels een code op het concertkaartje downloadbaar moeten maken, ben je in een keer klaar!

Neem deze cd even 18 euro........... http://www.bol.com/nl/p/muziek/for-bitt ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog steeds 40 euro.........

Kijk vraag 10 euro meer voor het concert, schop de platenindustrie er tussen uit, en nette verdient de artiest meer.

Ik weiger die prijs te betalen, en download het album, luister het, en als het echt goed ik koop ik het album tzt wel, maar niet voor 18 euro.

Kijk voor PES 2010 of GT5 betaal ik graag de winkelprijs, omdat dit in verhouding staat met het plezier dat je van de game hebt.

Mooie van minder bekende kleine artiesten is dat je de cd voor een paar euro na een concert kunt kopen, beter toch.

En wat denken van artiesten, ook grote die alles gratis aanbieden via hun website, en de centen verdienen door veel op te treden? Die de muziek versprijding als promotie.

Michel

allen

Bericht door allen » 02 okt 2009, 11:40

Die cd kost 9,99 op iTunes Michel. :idea:
Populaire kutmuziek overigens. :mrgreen:

Moderator

Bericht door Moderator » 02 okt 2009, 11:42

romo schreef:Gaat nooit lukken...................het internet is niet even makkelijk overzichtelijk, het internet is chaos, en das maar goed ook.............

Als Youtube niet meer kan/mag,

Romo het internet is juist heel overzichtelijk, helemaal als het het om 1 specifieke site bv zoals DF gaat. De eigenaren zijn bekend, via Whois, het aantal geplaatste filmpjes is bekend (gewoon tellen).

Youtube mag gewoon, geen probleem als er maar voor betaald word. Alleen moeten wij de eigenaren van DF daar voor opdraaien. Elk goed bedoeld geplaatste ingesloten filmpje op DF, word aan de rekening toegevoegd.

Vergeet niet dat Youtube zelf ook gewoon betaald hiervoor. Die afspraken zijn gemaakt met de internationale artiesten belangen organisaties.

Fer

Bericht door Fer » 02 okt 2009, 11:51

Ben benieuwd hoe ze dit met Hyves etc gaan doen...
Ik blijf Buma een stel vieze graaiers vinden die op alles wat willen inpikken (werken ze samen met de belastingdienst??? :P ).
Ik biecht eerlijk op 95% van mijn muziek illegaal (lees zonder betalen) te downloaden, maar die 95% zou ik normaal nooit gekocht hebben, dus daar is geen verlies. De muziek die ik wil hebben koop ik wel op cd (betere kwaliteit).

Roy

Bericht door Roy » 02 okt 2009, 11:51

modteam@driving-fun.com schreef:
romo schreef:Gaat nooit lukken...................het internet is niet even makkelijk overzichtelijk, het internet is chaos, en das maar goed ook.............

Als Youtube niet meer kan/mag,

Romo het internet is juist heel overzichtelijk, helemaal als het het om 1 specifieke site bv zoals DF gaat. De eigenaren zijn bekend, via Whois, het aantal geplaatste filmpjes is bekend (gewoon tellen).

Youtube mag gewoon, geen probleem als er maar voor betaald word. Alleen moeten wij de eigenaren van DF daar voor opdraaien. Elk goed bedoeld geplaatste ingesloten filmpje op DF, word aan de rekening toegevoegd.
Vergeet niet dat Youtube zelf ook gewoon betaald hiervoor. Die afspraken zijn gemaakt met de internationale artiesten belangen organisaties.
Oh, dus we kunnen gewoon blijven posten? :jenna:

Michel P

Bericht door Michel P » 02 okt 2009, 11:54

allen schreef:Die cd kost 9,99 op iTunes Michel. :idea:
Populaire kutmuziek overigens. :mrgreen:

Heb geen Ipod, maar stel die heb ik wel. mijn Ipod gaat kapot/word gejat wat dan?

Michel

Snipe

Bericht door Snipe » 02 okt 2009, 11:57

Bert ///M3 schreef:
Richardt. schreef:Ik las het gisteren ook, ongelofelijk.
Dat weten een hoop maatschappijen heus wel. Sony BMG bijvorbeeld post zelf muziek video's op youtube, die zien het gewoon als promotie.
Ja, en als jij vervolgens dat promotiefilmpje, dat als reclame geplaatst is, op je site zet, kun je er voor gaan betalen. Ligt het nou aan mij of is dat de wereld op z'n kop?

Overigens lijkt het me ondoenlijk om dat allemaal uit te gaan zoeken. Neem DF. Er staan hier honderden YouTube- en Vimeo-filmpjes. Daar zitten ook veel race- en driftfilmpjes tussen, waar Buma dus niets mee te maken heeft. Potentieel zouden ze dus van iedere website in Nederland na moeten gaan hoeveel filmpjes er geplaatst zijn en of er voor die fimpjes betaald moet worden.

Roy

Bericht door Roy » 02 okt 2009, 11:59

En hoe gaat dat als je achter een race of driftfilmpje een nummer zet?

Plaats reactie