Regenband voor trackdays/ring?
- L@urens
Regenband voor trackdays/ring?
Gisteren heb ik me ontzettend vermaakt op een drijfnat Assen. Op 12 jaar oude zomerbanden van Ton met 2mm profiel (Potenza S02's) rondgereden. Heel leuk gespeeld en mezelf verbeterd. Tevreden met 2:31.6 gezien mijn ervaring en de grip. Ton kwam in één hotlap niet verder dan ca 2:35 maar hij kon de verleiding tot spelen ipv er echt voor gaan zitten natuurlijk weer eens niet weerstaan. Was mijn 1e keer op Assen, dus goede leeromstandigheden.
Maar goed, ècht hard gaat het pas op goeie regenbanden. Wat is wijsheid? Mijn voorkeur gaat uit naar een straatlegale regenband ivm de Ring. Bijvoorbeeld de Kumho W710, maar die is in de EU niet te vinden. Hoosier heeft ook een wet radial. Dat zijn beiden dedicated wets, maar wel DOT approved.
Alternatief is een full wet, maar met een FLINK prijskaartje. Ik hoop op < 200/band. 2e hands niet te vinden (voor mij).
Ik heb R888 in 225/45R15 als droogweerband en die bevalt me prima op droog. Maar in de regen is het zéér behelpen. Ze bieden onvoldoende waterafvoer met beperkt profiel en deze breedte onder mijn MX5 (ca 950kg, 235rwhp).
Optie is RA1 van Toyo (ook slecht te vinden in EU) of R1R maar ik denk dat die wel een trade-off zijn in de regen. Hoor soms goeie dingen over SS595 van Federal, maar is gewoon een zomerband. Uniroyal staat op straat bekend als regenband - is daar op te racen?
Graag jullie input/ervaringen!
Tags: regen regenband regenbanden full wets wet
Maar goed, ècht hard gaat het pas op goeie regenbanden. Wat is wijsheid? Mijn voorkeur gaat uit naar een straatlegale regenband ivm de Ring. Bijvoorbeeld de Kumho W710, maar die is in de EU niet te vinden. Hoosier heeft ook een wet radial. Dat zijn beiden dedicated wets, maar wel DOT approved.
Alternatief is een full wet, maar met een FLINK prijskaartje. Ik hoop op < 200/band. 2e hands niet te vinden (voor mij).
Ik heb R888 in 225/45R15 als droogweerband en die bevalt me prima op droog. Maar in de regen is het zéér behelpen. Ze bieden onvoldoende waterafvoer met beperkt profiel en deze breedte onder mijn MX5 (ca 950kg, 235rwhp).
Optie is RA1 van Toyo (ook slecht te vinden in EU) of R1R maar ik denk dat die wel een trade-off zijn in de regen. Hoor soms goeie dingen over SS595 van Federal, maar is gewoon een zomerband. Uniroyal staat op straat bekend als regenband - is daar op te racen?
Graag jullie input/ervaringen!
Tags: regen regenband regenbanden full wets wet
-
Re: Regenband voor trackdays/ring?
Federal SS595 Racing. Is een streetlegal semislick met MEGA waterafvoer. Maar dat weet je vast nog wel van S7.
- L@urens
Yep, die staat op t lijstje. In het nat beter dan de 'gewone' straat 595? Heb jij 'm bij Camskill vandaan?steve smith schreef:Federal SS595 Racing. Is een streetlegal semislick met MEGA waterafvoer. Maar dat weet je vast nog wel van S7.
-
Komen bij Patrick Winkler weg van semislick.deL@urens schreef:Yep, die staat op t lijstje. In het nat beter dan de 'gewone' straat 595? Heb jij 'm bij Camskill vandaan?steve smith schreef:Federal SS595 Racing. Is een streetlegal semislick met MEGA waterafvoer. Maar dat weet je vast nog wel van S7.
Semi met straatbanden vergelijken? Kijk naar TWI. Is zinloos!
- Joy
Ik ben ook benieuwd wat een goede band is om een natte trackday te rijden. Een full wet zie ik niet zitten vanwege slijtage bij droge lijn. De circuitdag vorig jaar november op Spa waar het koud en vochtig was, dat was niet te doen op RE050A. Michiel (Integra) had hetzelfde idee en is aan het kijken naar Uniroyal Rainsport 2. Er schijnen wat raceklasses met dit merk te rijden als natweer band.
Wat is dan een optie ? Doet zo een Rainsport het altijd goed op een 'mildly damp' circuit of is het een band die alleen beter presteert bij flinke regenval en verder geen steek beter is dan een PS2 / RE050A ?
Wat doet zo een Federal SS595 Racing bij koud weer ?
Wat is dan een optie ? Doet zo een Rainsport het altijd goed op een 'mildly damp' circuit of is het een band die alleen beter presteert bij flinke regenval en verder geen steek beter is dan een PS2 / RE050A ?
Joy schreef:Ik ben ook benieuwd wat een goede band is om een natte trackday te rijden. Een full wet zie ik niet zitten vanwege slijtage bij droge lijn. De circuitdag vorig jaar november op Spa waar het koud en vochtig was, dat was niet te doen op RE050A. Michiel (Integra) had hetzelfde idee en is aan het kijken naar Uniroyal Rainsport 2. Er schijnen wat raceklasses met dit merk te rijden als natweer band.
Als het vochtig is een opgesneden slick nemen
iets vochtiger intermediates
en nog natter full wets
Eigenlijk is het simpel, maar ja dan moet je minimaal 4 sets met verschillende banden hebben, dus zal het altijd iets zijn van compromissen, als het niet te nat is zou ik voor semislicks gaan

- GTRene
Zitten toch ook in NL?
http://www.federaltyres.nl/assortiment_matenpakket.php" onclick="window.open(this.href);return false;
maar zijn die Federal 595RS-R beter dan bv Toyo R888?
http://www.federaltyres.nl/assortiment_matenpakket.php" onclick="window.open(this.href);return false;
maar zijn die Federal 595RS-R beter dan bv Toyo R888?
- Ben_968CS
Ik ben heel tevreden met de R888 als regenband. Je kunt eventueel de groeven tot aan de zijkant laten doorsnijden om het water beter te laten afvoeren. Uiteindelijk is het een hele goede intermediate, als het flink regent gaat er niets boven een echte regenband. Naar mijn ervaring komt dat echter zelden voor.
- TurboClouseau
Laurens..in welke auto reed jij?
Ik ben namelijk ook naar Assen geweest...niet om zelf te rijden, maar heb wel met een aantal auto`s meegereden.....
Ik ben namelijk ook naar Assen geweest...niet om zelf te rijden, maar heb wel met een aantal auto`s meegereden.....
- MX5T
Verse set R888, niet superbreed (195 of 205) soft compound (SG) met verlengde en extra groeven..........kost wel iets meer dan de Federal's
The Toyo Proxes RR1 is a “wet” racing tyre
The “W” shape directional tread pattern and deep, tread depth combine to provide exceptional aquaplaning resistance at high speeds and / or in torrential rain. The super-soft tread compound provides race-winning grip levels at the low temperatures experienced in wet conditions.
The Proxes RR1 is not suitable for use on public roads.
- L@urens
Zwarte MX5, maar je hebt mijn voorsteltopic al gevonden zie ikRené Kloeze schreef:Laurens..in welke auto reed jij?

http://driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=14920" onclick="window.open(this.href);return false;
Ton: de Kumho V70A is in 195/50R15 in een 'super soft' compound beschikbaar. De 205/50R15 alleen vanaf 'soft'.
Die is mogelijl nog zachter dan de R888 in SG?
-
Je kunt inderdaad ook R888's op laten snijden tot full wets. zie hier: http://www.nurburgring.nl/forum/viewtop ... =12&t=7048Ringmazda schreef:Verse set R888, niet superbreed (195 of 205) soft compound (SG) met verlengde en extra groeven..........kost wel iets meer dan de Federal's
The Toyo Proxes RR1 is a “wet” racing tyre
The “W” shape directional tread pattern and deep, tread depth combine to provide exceptional aquaplaning resistance at high speeds and / or in torrential rain. The super-soft tread compound provides race-winning grip levels at the low temperatures experienced in wet conditions.
The Proxes RR1 is not suitable for use on public roads.