SNEEUWKETTINGEN hoe zit dat ook alweer?
-
- Auto: Fun Damn Mentally
SNEEUWKETTINGEN hoe zit dat ook alweer?
Ik ga en wil 't niet hebben over winterbanden, maar over SNEEUWKETTINGEN.
De bergen in. Winterbanden(waar ik 't NIET over wil hebben #@&*^%%$) red je 't al niet meer mee, zo glad en steil is die weg op de berg.
Je hebt MAAR 1 paar sneeuwkettingen met je:
-Impreza Sti AWD(4 wielaandrijving voor de mongolen)
-BMW 535d touring(achterwielaandrijving)
-Volkswagen Golf GTI(voorwielaandrijving)
-Porsche 997 Turbo(4wd met andere? diffsettings dan een Subaru?)
Vraag:
Om welke wielen(voor of achter of aan 1 kant :twisted: ) leg je de 2 sneeuwkettingen bij elk van de wagens voor OPTIMALE TRACTIE/BESTURING/VEILIGHEID?
Of heb je er bij de 4wd wagens 4 nodig sowieso?
Plus uitleg aub?
De bergen in. Winterbanden(waar ik 't NIET over wil hebben #@&*^%%$) red je 't al niet meer mee, zo glad en steil is die weg op de berg.
Je hebt MAAR 1 paar sneeuwkettingen met je:
-Impreza Sti AWD(4 wielaandrijving voor de mongolen)
-BMW 535d touring(achterwielaandrijving)
-Volkswagen Golf GTI(voorwielaandrijving)
-Porsche 997 Turbo(4wd met andere? diffsettings dan een Subaru?)
Vraag:
Om welke wielen(voor of achter of aan 1 kant :twisted: ) leg je de 2 sneeuwkettingen bij elk van de wagens voor OPTIMALE TRACTIE/BESTURING/VEILIGHEID?
Of heb je er bij de 4wd wagens 4 nodig sowieso?
Plus uitleg aub?
- RVV
Bij FWD en RWD altijd op de aangedreven wielen. RWD sneeuw de berg op zonder kettingen red je nooit niet.
FWD is al wat makkelijker maar graaft zich ook in/spint door
Subaru echt geen idee ?
Porsche ook achter.
maaruhhh ga jij op de wintersport dan ? Ga je in de problemen komen met die 18 inch jetsers, krijg je nooit kettingen omheen, 17 inch pakken stalen velgen, en als je dan toch nieuwe banden nodig hebt, ik durf het bijna niet te zeggen
FWD is al wat makkelijker maar graaft zich ook in/spint door
Subaru echt geen idee ?
Porsche ook achter.
maaruhhh ga jij op de wintersport dan ? Ga je in de problemen komen met die 18 inch jetsers, krijg je nooit kettingen omheen, 17 inch pakken stalen velgen, en als je dan toch nieuwe banden nodig hebt, ik durf het bijna niet te zeggen

- Peter Tunissen
-
Naar de wintersport zonder winterbanden is voor mij 'no go'. 4wd op zomerbanden gaat prima als je naar boven rijdt, maar je moet ook echt een keer naar beneden en dan moet je nog steeds met die kettingen gaan klooien.
Ik ben de afgelopen jaren per seizoen een keer of 3 geweest en ik heb nog nooit kettingen om hoeven doen. Als je de gang er in blijft houden zijn ook die stijle stukken geen probleem (zelfs niet met lagen van 10 a 15 cm).
Het vooruitzicht om op zo'n besneeuwde pas in het donker met heftige sneeuwval en dan -10 graden met je koude klauwen van die kettingen om je wielen leggen is zo jaren 90.
Rico heeft trouwens wel een punt dat dikke RWD's in sneeuw aanmerkelijk sneller kettingen nodig hebben. Maar zelfs met zo'n auto kom je echt een eind op winterbanden. Vooral tijdens het afdalen blijft gewicht echt een isue.
Ben 2 jaar terug met een 2300KG wegende G500 op een erg steil weggetje waar ik echt zo naar boven reed, tijdens de afdaling echt in de problemen gekomen. Ik begon met de automaat in 1, maar dat remde niet hard genoeg, bijremmen, direct ABS. Toen vol op de rem, en ik ging alleen nog maar harder onderaan al ABS'end een weiland ingestuurd. Stond ik daar in 40cm sneeuw. Met een G is dat dan wel lache, sperretjes aan en er zo weer uit rijden. Maar als ik iets onverwachts op dat weggetje tegen was gekomen was ik er wel tegenaan gereden, dat was wel schrikken.
Ik ben de afgelopen jaren per seizoen een keer of 3 geweest en ik heb nog nooit kettingen om hoeven doen. Als je de gang er in blijft houden zijn ook die stijle stukken geen probleem (zelfs niet met lagen van 10 a 15 cm).
Het vooruitzicht om op zo'n besneeuwde pas in het donker met heftige sneeuwval en dan -10 graden met je koude klauwen van die kettingen om je wielen leggen is zo jaren 90.
Rico heeft trouwens wel een punt dat dikke RWD's in sneeuw aanmerkelijk sneller kettingen nodig hebben. Maar zelfs met zo'n auto kom je echt een eind op winterbanden. Vooral tijdens het afdalen blijft gewicht echt een isue.
Ben 2 jaar terug met een 2300KG wegende G500 op een erg steil weggetje waar ik echt zo naar boven reed, tijdens de afdaling echt in de problemen gekomen. Ik begon met de automaat in 1, maar dat remde niet hard genoeg, bijremmen, direct ABS. Toen vol op de rem, en ik ging alleen nog maar harder onderaan al ABS'end een weiland ingestuurd. Stond ik daar in 40cm sneeuw. Met een G is dat dan wel lache, sperretjes aan en er zo weer uit rijden. Maar als ik iets onverwachts op dat weggetje tegen was gekomen was ik er wel tegenaan gereden, dat was wel schrikken.
Laatst gewijzigd door Floris op 09 nov 2006, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tom V
Dat zijn erg goed toegankelijke wegen. Wel kettingen mee want als het echt sneeuwt blijft het op die hoogte ontzettend liggen. Er zijn geen stijle hellingen waar je mee zit naar Valtho.Peter Tunissen schreef:Ik ben ook wel eens benieuwd, dit jaar voor het eerst met de auto op wintersport.
Impreza op zomerbanden en knallen maar, gaat dat werken (geen idee welke wegen ik tegen kom, we gaan naar Val Thorens)?
Winterbanden is wel een aanrader al ben ik de afgelopen jaren alleen maar met zomerbanden onderweg geweest en eigenlijk geen problemen gehad.
Bij een 4wd raden ze vaak aan de kettingen bij het omhoog rijden achter te doen en bij het afdalen voor. Zelf altijd de kettingen achter gehad ( bij een Landrover Disco ) en eigenlijk geen problemen gehad.
Wel een keer met een BMW 5serie de kettingen achter gehad en heel voorzichtig af moeten dalen. Remmen was ABS en gewoon doorschuiven. Maar je zult ze achter moeten doen bij een RWD auto aangezien je anders gewoon niet weg komt op echt gladde wegen.
- Sjoerd
2 keer en Val Thorens geweest, tot aan het dorp altijd zo goed als heel erg toegankelijk zonder sneeuwbanden en/of kettingen. Ik weet alleen niet waar je zit, maar in Val Thorens zelf kan het lastig worden bij bepaalde weggetjes (richting Val 2400 bijvoorbeeld).
Dat is de hele pest met winterbanden cq kettingen; je hebt ze eigenlijk alleen de laatste 1 % van de reis nodig.
Ik heb zelf de kettingen met Quattro en winterbanden nooit hoeven gebruiken en 2 keer in situatie gekomen dat iedereen zat de klooien behalve ik. En dat is een best wel leuk gezicht kan ik je melden
Wat Floris zegt klopt gewoon, de heuvel op met 4WD en zomerbanden lukt nog wel, naar beneden never nooit, zeker met 17" sportrubber.
Let ook op dat je nu in Duitsland en Zwitserland (en Oostenrijk?) direct aansprakelijk bent als je in winterse omstandigheden een ongelukt hebt (dus niet eens veroorzaakt!). Met andere woorden Peter, setje voor de winter kan geen kwaad!
Oh ja, kettingen zou ik bij mijn Quattro op de voorbanden doen. Of op alle 4
Dat is de hele pest met winterbanden cq kettingen; je hebt ze eigenlijk alleen de laatste 1 % van de reis nodig.
Ik heb zelf de kettingen met Quattro en winterbanden nooit hoeven gebruiken en 2 keer in situatie gekomen dat iedereen zat de klooien behalve ik. En dat is een best wel leuk gezicht kan ik je melden

Wat Floris zegt klopt gewoon, de heuvel op met 4WD en zomerbanden lukt nog wel, naar beneden never nooit, zeker met 17" sportrubber.
Let ook op dat je nu in Duitsland en Zwitserland (en Oostenrijk?) direct aansprakelijk bent als je in winterse omstandigheden een ongelukt hebt (dus niet eens veroorzaakt!). Met andere woorden Peter, setje voor de winter kan geen kwaad!
Oh ja, kettingen zou ik bij mijn Quattro op de voorbanden doen. Of op alle 4

- Peter Tunissen
Ja, ik doe normaal ook niet zo moeilijk, maar het probleem zijn de Movits.
Passen geen kettingen meer om de voorwielen en ik kan dus ook niet zomaar even een setje goedkope 16 of 17 inch velgen erbij kopen.
En zo heb ieder voordeel dus weer eens een nadeel.
Anders neem ik wel kettingen mee en mik ze bij drama-omstandigheden om de achterwielen, dat zou wel nog net moeten passen.
Passen geen kettingen meer om de voorwielen en ik kan dus ook niet zomaar even een setje goedkope 16 of 17 inch velgen erbij kopen.
En zo heb ieder voordeel dus weer eens een nadeel.
Anders neem ik wel kettingen mee en mik ze bij drama-omstandigheden om de achterwielen, dat zou wel nog net moeten passen.

-
Moeten bij een AWD de kettingen nu altijd op de vooras of achteras??
@Peter: wat je zou kunnen doen in geval je iets op de voorwielen moet zetten en kettingen niet passen is een setje Autosocks. Heb daar 2 keer mee bergop gereden met een FWD en dat viel niet tegen. Ze hebben wel een beperkte gebruiksduur, maar de kans dat je helemaal niks nodig hebt is best groot bij Val Thorens. Je legt ze er heel gemakkelijk om en het past altijd wanneer je de goede hoesmaar voor je banden te pakken hebt.
Mocht je in Val 2400 of Les Balcons de Val Thorens verblijven (chaletachtige appartementen bovenin het dorp), heb je idd wel de kans dat je net voor de laaste 300 meter de spullen erop/erom mag leggen zoals Sjoerd zegt
@Peter: wat je zou kunnen doen in geval je iets op de voorwielen moet zetten en kettingen niet passen is een setje Autosocks. Heb daar 2 keer mee bergop gereden met een FWD en dat viel niet tegen. Ze hebben wel een beperkte gebruiksduur, maar de kans dat je helemaal niks nodig hebt is best groot bij Val Thorens. Je legt ze er heel gemakkelijk om en het past altijd wanneer je de goede hoesmaar voor je banden te pakken hebt.
Mocht je in Val 2400 of Les Balcons de Val Thorens verblijven (chaletachtige appartementen bovenin het dorp), heb je idd wel de kans dat je net voor de laaste 300 meter de spullen erop/erom mag leggen zoals Sjoerd zegt

- Dennis Cavallino
Als je nog ergens 2 smeulende kuiltjes ziet in Val Thorens dan kan dat kloppen.
Appie, Lex, Rut en Ik hebben daar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang* een burnout gemaakt met een Avensis Diesel om nog een beetje warm te blijve 's nachts.
*Echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang is dat.
Sneeuwkettingen altijd op aangedreven wielen, dan kun je tenminste remmen en accelereren, dus houd je nog enigszins controle. Maar met winterbanden heb ik echt nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad <ziet popma op zijn stoel heen en weer springen opeens>
Appie, Lex, Rut en Ik hebben daar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang* een burnout gemaakt met een Avensis Diesel om nog een beetje warm te blijve 's nachts.
*Echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang is dat.

Sneeuwkettingen altijd op aangedreven wielen, dan kun je tenminste remmen en accelereren, dus houd je nog enigszins controle. Maar met winterbanden heb ik echt nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad <ziet popma op zijn stoel heen en weer springen opeens>
- Arthur
- Auto: Nr.51
- Wilbert
Bij een AWD altijd op de sturen wielen (dus voor) wat het belangrijkste is dat je kan blijven sturen met de auto.
Winterbanden kom je een eind mee en is zelfs verplicht in duitsland in bepaalde tijden van het jaar.
Als je als nederlander zonder rijd kunnen ze je niet bekeuren maar als je een klapper hebt en het is je schuld niet en rijd op zomerbanden dan is het in een keer jouw schuld alle schade wordt op jou verhaald.
Er zijn maar een aantal auto's die ze doorlaten de berg passen op als er veel sneeuw is. En anders kan je gewoon kettingen leggen.
Winterbanden kom je een eind mee en is zelfs verplicht in duitsland in bepaalde tijden van het jaar.
Als je als nederlander zonder rijd kunnen ze je niet bekeuren maar als je een klapper hebt en het is je schuld niet en rijd op zomerbanden dan is het in een keer jouw schuld alle schade wordt op jou verhaald.
Er zijn maar een aantal auto's die ze doorlaten de berg passen op als er veel sneeuw is. En anders kan je gewoon kettingen leggen.
- Macboy
Even een nuancering voor de aansprakelijkheid: het is en blijft een verzekeringskwestie !
Niet overdrijven dus.
Maar het is gewoon dom om niet met winterbanden te rijden, nog los van de sneeuw. Algehele veiligheid. Bovendien heb je tegenwoordig super winterbanden, zodat de looks er niet onder hoeven te leiden.
Niet overdrijven dus.
Maar het is gewoon dom om niet met winterbanden te rijden, nog los van de sneeuw. Algehele veiligheid. Bovendien heb je tegenwoordig super winterbanden, zodat de looks er niet onder hoeven te leiden.
-
Bij Allrad auto's auto's die van orgine Frontantrieb zijn de kettingen op de voorwielen leggen bv dus Subaru en Audi. Bij Heckantrieb dus achter dus bij Porsche en BMW. Zo heb ik het ooit vroeger op school geleerd en van de locals in de alpenlanden waar ik vroeger in de seizoenen woonde...
Winterbanden zijn een must. Ik heb sinds 1982 mijn rijbewijs en rij ook sinds 1982 in de winterseizoenen op winterbanden. meegekregen bij mijn "opvoeding" Al in sinds 1968 reden wij naarwintersport op winterbanden. ( woonde toen niet in NL)
Ik heb echt nooit begrepen waarom mensenwel honderden ofduizendeneuro's kunnen uitgeven aan onzinnige dingen zoals chiptuning of vroger normale tuning en niet aan winterbanden. Maar goed die discussie loopt al 10 tallen jaren
Winterbanden zijn een must. Ik heb sinds 1982 mijn rijbewijs en rij ook sinds 1982 in de winterseizoenen op winterbanden. meegekregen bij mijn "opvoeding" Al in sinds 1968 reden wij naarwintersport op winterbanden. ( woonde toen niet in NL)
Ik heb echt nooit begrepen waarom mensenwel honderden ofduizendeneuro's kunnen uitgeven aan onzinnige dingen zoals chiptuning of vroger normale tuning en niet aan winterbanden. Maar goed die discussie loopt al 10 tallen jaren

-
........Bij een AWD altijd op de sturen wielen (dus voor) wat het belangrijkste is dat je kan blijven sturen met de auto......
nee dat is niet waar. Bv bij de oudere IX modellen is het grootste gedeelte van de aandrijving achter en het orginele concept is ook achterwielaandrijving, dus kettingen op de achterwielen. Zelfe geldt voor een Porsche C4.
Bron: Winter cursussen, school
en Locals
nee dat is niet waar. Bv bij de oudere IX modellen is het grootste gedeelte van de aandrijving achter en het orginele concept is ook achterwielaandrijving, dus kettingen op de achterwielen. Zelfe geldt voor een Porsche C4.
Bron: Winter cursussen, school

-
........Wat Floris zegt klopt gewoon, de heuvel op met 4WD en zomerbanden lukt nog wel, naar beneden never nooit, zeker met 17" sportrubber.
afgelopen winter met een X5 op zomerbanden naar St Anton gereden. de auto stond binneneen mum van tijd stil. tractoecontol hielp niet. uitgezet spinde hij met alle wilen griploss rond. ik was zelf met een BMW 316 met winterbanden en het ACT werkte niet eens zo feilloos ging ie de helling op.
afgelopen winter met een X5 op zomerbanden naar St Anton gereden. de auto stond binneneen mum van tijd stil. tractoecontol hielp niet. uitgezet spinde hij met alle wilen griploss rond. ik was zelf met een BMW 316 met winterbanden en het ACT werkte niet eens zo feilloos ging ie de helling op.
- Wilbert
Winterbanden wel of niet verplicht?Macboy schreef:Even een nuancering voor de aansprakelijkheid: het is en blijft een verzekeringskwestie !
Niet overdrijven dus.
Er bestaat veel verwarring over het wel of niet verplichte gebruik van winterbanden in Duitsland. Er zou een wet bestaan die verplicht dat men in Duitsland gebruik maakt van winterbanden.
Deze wet bestaat inderdaad, alleen is hij nog vaag omschreven wat betreft buitenlandse automobilisten. Als buitenlandse automobilist is men namelijk niet verplicht gebruik te maken van winterbanden tenzij er zich winterse omstandigheden voordoen. In dat geval is men verplicht de auto aan de omstandigheden te hebben aangepast.
Het begrip winterse omstandigheden maakt de wet vaag. Is een nat wegdek al winters en moet men de auto bij de eerste sneeuwvlok aan de kant zetten als men geen winterbanden heeft? Hierover is ruimte voor discussie. Waarschijnlijk zal in de loop van de tijd duidelijker worden hoe men dit begrip moet interpreteren.
Gevolgen van het niet gebruik maken van winterbanden
Als men bij winterse omstandigheden geen gebruik maakt van winterbanden riskeert men in eerste instantie een boete. Deze bedraagt € 20,- als men bij controle geen winterbanden blijkt te hebben en € 40,- als men het verkeer hindert. Dat kan bijvoorbeeld als men het verkeer ophoudt als men een berg niet opkomt met de zomerbanden. Relatief lage boetes dus.
De echte problemen ontstaan echter als men met verkeerde banden bij een ongeluk betrokken raakt. Zelfs als men het ongeluk niet zelf heeft veroorzaakt kan men er op rekenen dat men aansprakelijk wordt gesteld voor (een deel van) de schade. Deze schade is echter wel gedekt door Nederlandse verzekeringsmaatschappijen. Maar let op, indien er sprake is van lichamelijk letsel of zelfs een dodelijk ongeval kan dat tot vervolging leiden.
-
Dit topic lezende valt me op dat iedereen het over sneeuw(val) heeft.
Mijn ervaring (als vrachtwagen chauffeur die 1 tot 3 keer per week door de Alpen komt) is dat je op sneeuw geen enkel probleem hebt.
Pas op de plekken waar gestrooid/geschoven is begint de ellende pas.
Daar is het ontzettend glad.
Het is mij dan ook een raadsel waarom iedereen rechts blijft rijden,terwijl je links gewoon volle polle door de sneeuw kan blazen.
De enige keren dat ik kettingen heb moeten leggen,is als ik stil kom te staan op plekken waar de ondergrond verijst is,dan is er gerwoon geen enkele grip
(oke ik heb altijd nog wel een trucje in petto maar daar heb je met een luxe auto niks aan)
Verder wil ik nog mee geven dat het bij afremmen met gladheid beter is om een hoge versnelling te kiezen,en om zoveel mogellijk op de motor af te remmen.
Dus probeer zoveel mogelijk te vermijden dat je je rem pedaal moet gebruiken.*
* al deze ervaringen zijn opgedaan met een vrachtwagen combinatie van 40 ton.
mvg Lars
Mijn ervaring (als vrachtwagen chauffeur die 1 tot 3 keer per week door de Alpen komt) is dat je op sneeuw geen enkel probleem hebt.
Pas op de plekken waar gestrooid/geschoven is begint de ellende pas.
Daar is het ontzettend glad.
Het is mij dan ook een raadsel waarom iedereen rechts blijft rijden,terwijl je links gewoon volle polle door de sneeuw kan blazen.
De enige keren dat ik kettingen heb moeten leggen,is als ik stil kom te staan op plekken waar de ondergrond verijst is,dan is er gerwoon geen enkele grip

Verder wil ik nog mee geven dat het bij afremmen met gladheid beter is om een hoge versnelling te kiezen,en om zoveel mogellijk op de motor af te remmen.
Dus probeer zoveel mogelijk te vermijden dat je je rem pedaal moet gebruiken.*
* al deze ervaringen zijn opgedaan met een vrachtwagen combinatie van 40 ton.

mvg Lars
- RudolfNW