Staggered setup en semislicks op een E36 325i?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
GarreTT

Staggered setup en semislicks op een E36 325i?

Bericht door GarreTT » 27 sep 2009, 16:55

Momenteel rij ik voor dagelijks en op trackdays met een staggered setup en normale straatbanden. Dus voor 7,5J velgen en achter 8,5J breed.
Nu wil ik eigenlijk voor trackdays een aparte set velgen aanschaffen en er semi slicks omgaan leggen. Maar kun je dan beter kiezen voor een staggered setup? Ik zie het in elk geval niet vaak. Je zou kunnen zeggen, hoe breder hoe meer grip maar ik kan me ook voorstellen dat het op een normale E36 325i met Bilstein/Eibach onderstel niet veel uit maakt. Misschien heeft het zelfs wel nadelen.
Wat zijn de meningen hierover? Het gaat me om de rij eigenschappen. Als het om de looks ging was de keuze wel makkelijk :P

Bert ///M3

Re: Staggered setup en semislicks op een E36 325i?

Bericht door Bert ///M3 » 27 sep 2009, 17:03

Gelijke bandenmaten rondom geeft meestal het meest neutrale gedrag.

Maar er zijn er ook wel die met de staggered setup rijden, het is wel werkend te krijgen met hier en daar wat andere instellingen.

Ik zou op zo'n onderstel idd niet al te breed gaan, 215 of 225 breed of zo, omdat je ze anders niet snel warm krijgt. Hele brede banden geven ook heel veel weerstand op de rechte stukken, dat ga je dan ook merken.

Tristan

Bericht door Tristan » 27 sep 2009, 23:03

Heb nog een setje 17" 8J breed liggen van mijn E36 waar Toyo R888's op zitten 235 breed.
Afbeelding
Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 sep 2009, 10:35

Zonder met die auto gereden te hebben kun je daar niets over adviseren.

Ik zou als ik jou was een non-staggered setje kopen van 4 velgen en dan rijden. Als dat niet helemaal bevalt, bijvoorbeeld als je heel veel overstuur hebt door het gigangtische :) vermogen van zo'n 325 dan kun je er altijd nog 2 velgen bijkopen die dus iets breder zijn en dan dus bredere banden hebben. Zelf heb ik op een paar auto's zo'n staggered setup gecreëerd door ipv bredere banden achter velgen te monteren met een iets wijdere spoorbreedte (dankzij kleinere ET waarde/offset). Tijdens insturen was de auto dan opeens een stuk beweeglijker in de kont, iets wat ik prettig vind (met straatbanden).

Ook had ik op mijn Alfa 75 non-staggered velgen, alleen voor 195-50-15 en achter 205-55-15, wat de wegligging erg leuk maakte (Strak, maar iets speelser tijdens trailbraken en meer grip achter tijdens accelereren). Ook dit was met straatbanden. Daarom zeg ik: begin eerst met dezelfde maat rondom. Looks zijn niet belangrijk als je niet lekker/snel kunt rijden op een circuit. First things first!

Rich

Bericht door Rich » 28 sep 2009, 11:34

Het is de vraag hoeveel vermogen je op de achterwielen los kan laten. Moet je bij het uitaccelereren van een bocht langer wachten voordat je op 't gas kan omdat je anders uitbreekt, dan heb je breder rubber nodig achter. Ga je dan te ver met het vergroten van de grip achter dan heb je weer de kans dat je onderstuur creëert doordat je achterwielen de auto te hard rechtdoor willen duwen en je dus over de voorwielen begint te glijden.

Het is een kwestie van balans zoeken tussen beschikbare vermogen en grip van zowel voor- als achteras.

Ik rij zelf nu met 245 voor en 255 achter, maar ga nu naar 275 achter omdat ik vreselijk tail-unhappy ben. (komen nu zo'n 450 - 500 ponies op de achteras vrij)

GarreTT

Bericht door GarreTT » 28 sep 2009, 19:04

Het gigantische vermogen waar Dennis op doelt is maar liefst 192 pk dus 275 breed is voorlopig niet nodig :P
De keuze is in elk geval duidelijk dankzij jullie adviezen :D Non staggered dus. Ik ga Tristan een PB sturen :hosanna:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 sep 2009, 19:53

Goed plan.

Als optie kun je tzt nog een 7,5j en/of 8,5j scoren als je daar behoefte aan hebt, dan kun je een beetje testen / vergelijken. Wie weet kom je dan tot de conclusie dat non-staggered met 8J rondom ideaal is, of toch 7,5 voor en 8,5 achter. Dat moet je toch zelf uitvogelen, of gewoon lekker met 8j rondom blijven rijden.

GarreTT

Bericht door GarreTT » 28 sep 2009, 20:52

Ik verwacht eigenlijk niet dat ik genoeg trackdays zal rijden om het verschil tussen de diverse setups boven tafel te krijgen. Of ooit hard genoeg ga rijden om het verschil te merken :lol:
Eigenlijk zou je een hele dag allerhande onderdelen en afstellingen willen testen om uit te vinden wat je het beste bevalt. Maar helaas, dat zal er wel niet in zitten. Misschien wel iets voor DF Nieuwe Stijl om dit soort test uit te voeren :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 sep 2009, 21:16

Verschil merk je wel als je 2 sets op dezelfde auto gebruikt, dat is het punt niet. Bijvoorbeeld als je 225/245 combinatie tegenover 235 rondom zet, dan zal je meestal zien dat de 225/245 combi wat preciezer stuurt, maar iets meer onderstuurt. 235 rondom voelt wat neutraler maar ook iets vager qua stuurgevoel.

Onderschat ook de velg band combi niet. Als je een set staggered velgen gebruikt met gelijke bandenmaat rondom dan zal je evengoed zien dat de achterbanden nog steeds wat meer grip hebben doordat die beter op de velg zitten.

Verder kan je vaak al zo veel dingen veranderen aan een auto dat het niet echt een issue hoeft te zijn, zijn zat manieren om daar omheen te komen. Op mijn rode E36 bijvoorbeeld gaf de combi 225/245 altijd wat onderstuur op gelijke spanning rondom, terwijl met 0,2 bar exta in de achterbanden ik wat overstuur had. Heb je een tail happy auto dan hoef je niet meteen 2 maten breder achter, maar als je achter wat meer toespoor zet dan gaat het vaak ook al beter. Zijn allemaal dingen die heel simpel te doen zijn en echt een hoop verschil kunnen maken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 sep 2009, 10:24

Klopt, dat zijn uitermate leuke processen. Helaas doe ik er weinig mee op dit moment, maar ik merkte wel dat de overstap van straatbanden naar semi slicks ervoor zorgt dat je je rempunten moet aanpassen en mijn oude remtechniek (bocht inremmen) in dezelfde auto niet meer werkte, simpelweg omdat je de eerste keren gewoon te weinig snelheid de bocht in neemt. Pas als je je rempunten weer hebt gevonden is met mijn rijstijl het onderstuurde effect van staggered setups nihil, maar je moet dan wel echt heel laat remmen en tijdens trackdays wil je dat niet altijd, omdat je niets te winnen hebt, alleen te verliezen. Tijdens races is 't ideaal, want dan rijd je vaker naast de ideale lijn ivm blocken en inhalen, waardoor trailbraken opeens bittere noodzaak is icm extreem laat remmen en vroeg uitacceleren, je kunt de auto dan lekkerder plaatsen (gevoelskwestie). Nogmaals, je moet dat voor jezelf dus gaan uittesten en tot die tijd is een non-staggered setup het beste uitgangspunt. Komt goed! Ben benieuwd naar je bevindingen tzt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 sep 2009, 10:54

Hm dat hoeft an sich niet heel veel met een staggered setup te maken te hebben, maar kan wel handig zijn idd als de rest van de vering er niet op ingesteld is.

Trailbraken word niet echt aangeleerd op instructiedagen en racecursussen volgens mij, meestal is het meer alle snelheid er uit remmen, dan insturen en voorbij de apex weer op het gas. Dit is een hele veilige rijstijl maar wil je nog sneller dan moet je idd bochten gaan inremmen. Ik denk eigenlijk dat je op een baan als Zandvoort zo 4-5 sec liggen laat als je dat niet doet, uitgaande van data die ik gezien heb :hmmm:

Bij mij staat de M3 racer wel op gelijke maten voor en achter, maar die is qua vering wel zo opgezet dat hij met bovenstaande rijstijl onderstuurd, en je dus wel dingen moet gaan leren als trailbraken enz. Iets waar ik zelf op dit moment mee bezig ben om mijzelf aan te leren, net als links remmen etc.

Ik ben daarom eigenlijk ook van mening dat een auto die statisch iets onderstuurt eigenlijk altijd het snelst is bij 99% van de rijders :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 sep 2009, 12:10

Een erg overstuurde auto zorgt idd voor veel snelheidsverlies als je dat van nature al compenseert. Een auto die echter ook niet met trailbraken uit 't gareel is te krijgen, die kan weleens supersnel zijn, alleen zullen veel (amateur) rijders dat niet zo ervaren. Wat dan ook mee kan spelen is 't gebrek aan vermogen natuurlijk.

Enfin, het belangrijkste blijft om gewoon altijd een goede basis setup te creëren, ongeacht je budget, maar door gewoon goed na te denken, of als je er niet uitkomt hulp in te roepen van mensen die je wel kunnen helpen.

Zelf heb ik veel geleerd van simulaties zoals Live for Speed en gewoon wat basis principes van buiten leren. Toe spoor en uitspoor aanpassingen doen soms ook veel meer goed of kwaad dan je zou verwachten, net wat jij eerder al zei.

En dat trail braken niet geleerd wordt, is omdat het ook niet in iedere auto, in iedere bocht, of op ieder circuit nodig is. Op de ring gebruik ik 't alleen bij T13 en Wehrseifen bijvoorbeeld. In Hatzenbach beperkt 't zich hooguit door heel soms een tikkie op de rem te geven net voor de midcorner. Op Spa gebruik ik 't niet echt, maar op Zandvoort wel, zowel in enkele langzame als snelle bochten.

Ligt er een beetje aan hoe de bandenspanning 't doet, want dat verschilt soms ook nog weleens. Rondje erna banden op juiste spanning zetten en dan is 't niet meer nodig. Daarom vind ik die technieken zelf vrij essentieel, want je kunt weleens een foute keuze maken in de racerij (verkeerde setup, of verkeerde lijn in een bocht) en dan kun je dat als rijder weer compenseren zonder schade, schande en snelheidsverlies.

Mooie dynamische materie, daar ben je nooit op uitgeleerd.

Plaats reactie