start probs E39 523i !
-
start probs E39 523i !
mijn e39 is sinds paar dagen nietmeer te starten...heb de wagen paar dagen ervoor gewoon gebruikt...voor de deur gezet...paar dagen laten wou ik terug met de wagen gaan rijden , en krijg hem niet gestart. De starter slaagt aan , motor wordt in gang gedraait , maar slaagt niet aan...Heb bougie eruit gehaald deze was klets nat...met startkabels erop starte deze wel even , maar viel dan wer stil ...iemand een idee ??Of iemand met zelfde ervaring achter de rug ?
Laatst gewijzigd door Jenia op 14 sep 2009, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hugo Bos
Re: start probs E39 523i !
Wat zat er op de bougies, olie, brandstof of water/koelvloeistof?
-
benzine.Hugo Bos schreef:Wat zat er op de bougies, olie, brandstof of water/koelvloeistof?
- Niels
- Auto: Prius+
Geen vonk dus waarschijnlijk. Bobine is mijn eerste verdachte of is het een systeem met een bobine voor elke cilinder?
- Hugo Bos
Bij BMW sowieso voor elke bougie een bobine. Lijkt me eerder aan de aansturing van de ontsteking te liggen dan aan de bougies of bobines zelf. Op 5 cilinders loopt een 6 lijn ook nog wel en dat er meerdere tegelijk kapot zijn gegaan lijkt me sterk.
Makkelijkste is om hem even uit te (laten) lezen, maar daar zul je hem dan wel voor naar de dealer moeten slepen.
Makkelijkste is om hem even uit te (laten) lezen, maar daar zul je hem dan wel voor naar de dealer moeten slepen.
- Niels
Dan zit het idd in de aansturing voor de bobines. Waar is Bert als je em nodig hebt
: 

-
...Hugo Bos schreef:Bij BMW sowieso voor elke bougie een bobine. Lijkt me eerder aan de aansturing van de ontsteking te liggen dan aan de bougies of bobines zelf. Op 5 cilinders loopt een 6 lijn ook nog wel en dat er meerdere tegelijk kapot zijn gegaan lijkt me sterk.
njah ...wat raar is...ik heb'm perfect draaiend thuis geparkeerd ...geen last onderweg gehad...echt strange..
Toevallig niemand in de buurt van antwerpen die met z'n laptop tot bij mij kan komen tegen betaling om uit te lezen?
- Joy
Deze motoren hebben geregeld last van falende nokkenassensoren, luchtmassameters of vacuumlekken. Geheugen uitlezen zou een goed begin zijn.
Nog wat mogelijkheden zijn krukaspositiesensor en slechte massa van de ontstekingskabelboom naar de bobines.
Een kleine mogelijkheid is dat de schakelaar van de selectiehendel (van de automaat) niet helemaal meer jovel is. Een keer wat heen en weer bewegen en nog eens starten voor de zekerheid.
Ik zou zelf beginnen met nokkenassensor en krukaspositiesensor te controleren danwel vervangen.
Nog wat mogelijkheden zijn krukaspositiesensor en slechte massa van de ontstekingskabelboom naar de bobines.
Een kleine mogelijkheid is dat de schakelaar van de selectiehendel (van de automaat) niet helemaal meer jovel is. Een keer wat heen en weer bewegen en nog eens starten voor de zekerheid.
Ik zou zelf beginnen met nokkenassensor en krukaspositiesensor te controleren danwel vervangen.
- Paskal
- Auto: meerdere
Ellendig probleem om te vinden. Kans dat je hetzelfde hebt als ik is wel heel klein. Bij mij was het een los contactje in de aansturing van de brandstofpomp. Voordat we dat gevonden hadden waren we echter een vervangen nokkenassensor, krukassensor, brandstofpomp en brandstoffilter verder
Die eerste twee zijn inderdaad wel berucht.......

-
kan je mij toevallig zegegn hoeveel nokkenas en krukas sensoren gekost hebben?Er kon geen meer foute moment zijn voor de wagen om stuk te gaan.Heb deze maand al 3000euro uitgegeven aan aankoop van de moto en toebehoren....
Waar zitten deze sensoren juist op een m52 blok?

Waar zitten deze sensoren juist op een m52 blok?
- Paskal
- Auto: meerdere
Vraag me niet waar die sensoren zitten op het blok..... Krukassensor en nokkenassensor zijn respectievelijk 72 en 88 ex BTW volgens mijn rekening. Begreep dat het bij mij wat tegen zat en met dus 2,5u arbeid kwam het dus op 300€ uit...
- Joy
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=15" onclick="window.open(this.href);return false;
No. 17,18,19 nodig om nokkenassensor te vervangen.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10" onclick="window.open(this.href);return false;
No. 9,10 nodig voor krukassensor.
- frankv
ik had ooit een kapotte krukassensor op mijn e39 520i
mijn motor startte en liep, maar als ik geen gas bijgaf sloeg hij weer af
de uren waren meer dan de sensor zelf inderdaad, vreemd dat ze zo'n beruchte sensor lastig te vervangen hebben gemaakt
de uren waren meer dan de sensor zelf inderdaad, vreemd dat ze zo'n beruchte sensor lastig te vervangen hebben gemaakt
-
ik zie dat de inlaat eraf moet...wa nog ?frankv schreef:ik had ooit een kapotte krukassensor op mijn e39 520i
- frankv
ik heb er gelijk een monteur bij besteld, dan is het plug & play...Jenia schreef:ik zie dat de inlaat eraf moet...wa nog ?frankv schreef:ik had ooit een kapotte krukassensor op mijn e39 520i

-
Joy schreef:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=15" onclick="window.open(this.href);return false;
No. 17,18,19 nodig om nokkenassensor te vervangen.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10" onclick="window.open(this.href);return false;
No. 9,10 nodig voor krukassensor.
Joy , is het mogelijk om de sensoren te testen om zeker te zijn dat ze stuk zijn?? Weerstand uitmeten ofzo??
- Joy
Geen idee Jenia. Ik zelf zou beginnen met het vervangen van de krukassensor omdat deze de bovengenoemde symptomen veroorzaakt. Bestel een nieuwe bij de dealer of zoek er 1 op de sloop.
- frankv
mijn symptomen waren anders en aangezien het geen eenvoudige klus lijkt te zijn is het misschien een goed idee het elders te zoeken? maar goed, ik breng de mijne gewoon naar mijn monteur, dus ik heb gemakkelijk praten...Joy schreef:Geen idee Jenia. Ik zelf zou beginnen met het vervangen van de krukassensor omdat deze de bovengenoemde symptomen veroorzaakt. Bestel een nieuwe bij de dealer of zoek er 1 op de sloop.
- Joy
Ik bedoelde de symptomen die Jenia aangaf. Die zitten allemaal in dezelfde hoek, slecht of niet starten, uitvallen, geen vermogen etc.
Maar uitlezen is verstandiger, een sensor staat niet altijd aangegeven maar wie weet komt er iets boven drijven waarmee je verder kunt.
Maar uitlezen is verstandiger, een sensor staat niet altijd aangegeven maar wie weet komt er iets boven drijven waarmee je verder kunt.
-
die nokkenassensor zag ik al steken ...denk zelfs dat de collector niet af moet...Maar idd eerst uitlezen...heb zelf een interface besteld...een gewone stekker en de oudere 20pin stekker + software enz ...kleine investering voor wat later nog handig zal zijn voor een bmw liefhebberJoy schreef:Ik bedoelde de symptomen die Jenia aangaf. Die zitten allemaal in dezelfde hoek, slecht of niet starten, uitvallen, geen vermogen etc.

-
http://www.diagnoseapparatuur.nl/auto-i ... -36-obd1-2" onclick="window.open(this.href);return false;
straks eens zien wat dit ik met deze interface kan...verwacht er echt niet te veel van , maar hopelijk helpt het een beetje het probleem te achterhalen.
straks eens zien wat dit ik met deze interface kan...verwacht er echt niet te veel van , maar hopelijk helpt het een beetje het probleem te achterhalen.

Laatst gewijzigd door Jenia op 24 sep 2009, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
heb deze dus zelf vervangen ...demonteren 20 min max, monteren 15 min ...kostprijs bij bmw 102euro incl btwJoy schreef:Ik bedoelde de symptomen die Jenia aangaf. Die zitten allemaal in dezelfde hoek, slecht of niet starten, uitvallen, geen vermogen etc.
-
njah ...die interface suckt dus een pak ...de codes die deze weergeeft kunnen niet uitgelezen worden om te weten wat het is...volgens Smeets bestaat er geen tabel voor.Jenia schreef:http://www.diagnoseapparatuur.nl/auto-i ... -36-obd1-2
DOM om deze toestel te verkopen vind ik ...anyway . heb mij krukassensor vervangen , wagen start als nieuw, draait perfect en heeft echt massas extra trekkracht gekregen.
- Niels
Iig mooi dat het opgelost is 

- Joy
Mooi, scheelt weer wat kosten aan arbeid