Verlichting werkt niet meer....zekering kapot?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
1995 M3

Verlichting werkt niet meer....zekering kapot?

Bericht door 1995 M3 » 24 sep 2009, 10:20

Even een (stom) vraagje...

Sinds gisteren doet een groot deel van de verlichting van de E36 het niet meer...het gaat om:

-binnenverlichting (alleen middenste lampje en de lampjes achterin....die 2 ''bolletjes'' voorin doen het wel nog)
-dashboardverlichting (alleen gedeelte links waar je je verlichting inschakelt etc)
-linker stadslicht
-gehele lichts rechtsachter (dus normale licht en remlicht)
-achteruitrijlicht (dit was al eerder gebeurd, 2 weken terug)

Ik neem aan dat het gewoon een paar zekeringen zijn? Heb helaas totaal geen verstand van elektrische circuits etc...dus hoop dat iemand me hier ff mee kan helpen. Bij garages kan ik deze week niet meer terecht om er ff naar te laten kijken. Alvast bedankt.

GTRene

Re: Verlichting werkt niet meer....zekering kapot?

Bericht door GTRene » 24 sep 2009, 11:52

klinkt wel als zekeringen, als je een boekje hebt even kijken welke zekeringen...vaak staat er wel bij welke waar voor is en dan kan het ook logisch klinken van hey ja die zekering is daar en daar en daar voor en al die doen het ook niet, dan is aan te nemen dat het die zekering is die je moet vervangen, neem aan gewoon onder de motorkap bestuurderskant :hmmm:

Rickstah

Bericht door Rickstah » 24 sep 2009, 11:54

Onder het kapje van je zekeringskast staat beschreven welke zekering waar voor is :)

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 24 sep 2009, 12:03

Ow ok dat wist ik niet eens :bag: Ben niet echt technisch, en al helemaal niet op dit gebied.

Neem aan dat alle zekeringen hetzelfde zijn toch? Zoja, dan ga ik straks wel ff naar Heuts om een paar nieuwe te halen.

Rickstah

Bericht door Rickstah » 24 sep 2009, 12:04

1995 M3 schreef:Ow ok dat wist ik niet eens :bag: Ben niet echt technisch, en al helemaal niet op dit gebied.

Neem aan dat alle zekeringen hetzelfde zijn toch? Zoja, dan ga ik straks wel ff naar Heuts om een paar nieuwe te halen.
neeeeejjj zeker niet ! op elke zekering staat hoeveel ampere die aan kan.. (5, 10, 20, 30)

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 24 sep 2009, 12:08

Rickstah schreef:
1995 M3 schreef:Ow ok dat wist ik niet eens :bag: Ben niet echt technisch, en al helemaal niet op dit gebied.

neeeeejjj zeker niet ! op elke zekering staat hoeveel ampere die aan kan.. (5, 10, 20, 30)
Ow ok haha :hammer:

Ben nu op werk loop wel ff naar onder...even kijken of ik er iets van snap anders horen jullie het wel.

Wat ik ook heel toevallig vind. Sinds dit gebeurd is (gisteren dus) gaat mijn clifford alarm steeds af als ik de auto op slot doe :hmmm: Ik heb hem nu maar ff van het alarm afgezet. Kan dit ook iets met een zekering te maken hebben?

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 24 sep 2009, 12:34

Binnenverlichting werkt iig weer...daar kon je direct zien dat de zekerin doorgebrand was. Enige wat nog niet werkt is de verlichting van de knoppen helemaal links...dat zal dan ws toch een lampje zijn wat vervangen moet worden. Maar verder zag ik geen doorgebrande zekeringen, of is het ook niet altijd te zien of een zekering kapot is?

Verder zag ik in die ''beschrijving'' niks voor de achterlichten. Maargoed...haal straks wel een stuk of 8 zekeringen en dan zie ik het wel :wink:

Rickstah

Bericht door Rickstah » 24 sep 2009, 12:40

1995 M3 schreef:Binnenverlichting werkt iig weer...daar kon je direct zien dat de zekerin doorgebrand was. Enige wat nog niet werkt is de verlichting van de knoppen helemaal links...dat zal dan ws toch een lampje zijn wat vervangen moet worden. Maar verder zag ik geen doorgebrande zekeringen, of is het ook niet altijd te zien of een zekering kapot is?

Verder zag ik in die ''beschrijving'' niks voor de achterlichten. Maargoed...haal straks wel een stuk of 8 zekeringen en dan zie ik het wel :wink:
Kan inderdaad een kapot lampje zijn van de knoppen links. Makkelijk om te vervangen, wel moeilijker om het lampje te vinden.
Zie hier een How-to:
http://www.bmwe36blog.com/2008/02/29/fi ... ation-diy/" onclick="window.open(this.href);return false;

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 24 sep 2009, 13:03

Rickstah schreef:
1995 M3 schreef:Binnenverlichting werkt iig weer...daar kon je direct zien dat de zekerin doorgebrand was. Enige wat nog niet werkt is de verlichting van de knoppen helemaal links...dat zal dan ws toch een lampje zijn wat vervangen moet worden. Maar verder zag ik geen doorgebrande zekeringen, of is het ook niet altijd te zien of een zekering kapot is?

Kan inderdaad een kapot lampje zijn van de knoppen links. Makkelijk om te vervangen, wel moeilijker om het lampje te vinden.
Zie hier een How-to:
http://www.bmwe36blog.com/2008/02/29/fi ... ation-diy/" onclick="window.open(this.href);return false;
Thnx!

Alles werkt weer...zelfs het alarm doet het weer, en dat allemaal door 1 zekering te vervangen (voor de binnenverlichting). Heel raar maargoed.

Enige wat het nu nog niet doet zijn de achteruitrij lichten. Heb de zekering vervangen evenals de lampjes, doet het nog steeds niet. Iemand een idee waar het dan aan kan liggen?

Mark N

Bericht door Mark N » 24 sep 2009, 18:09

Schakelaartje bij de pook. :)

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 24 sep 2009, 18:18

Mark N schreef:Schakelaartje bij de pook. :)
En waar vind ik die? Neem aan gewoon onder de pookhoes? :oops:

Mark N

Bericht door Mark N » 24 sep 2009, 20:34

1995 M3 schreef:
Mark N schreef:Schakelaartje bij de pook. :)
En waar vind ik die? Neem aan gewoon onder de pookhoes? :oops:

Ik dacht het wel. Heb hem zelf nog nooit gezocht / gezien. Maar weet dat ze vaak kapot gaan.

635csi

Bericht door 635csi » 24 sep 2009, 20:55

misschien dat je hier wat aan hebt, is een beschrijving van hoe je de switch moet verwisselen
Helaas zie ik de foto's niet meer erbij maar denk dat de beschrijving wel genoeg is

http://www.unitedbimmer.com/kb-e36-reve ... switch.php" onclick="window.open(this.href);return false;

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 24 sep 2009, 21:43

Bedankt...zal ik zker wat aan hebben, jammer dat de foto's het niet meer doen maar dit zal zelfs voor een a-technisch iemand als ik nog goed te doen zijn. Klopt het dat het dit onderdeel is:

http://www.bmwpartsweb.com/BMW-Parts/Sw ... A6278.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie