'Oortjes' worden verboden in wielrennen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

'Oortjes' worden verboden in wielrennen

Bericht door Mark Nauta » 24 sep 2009, 13:15

MENDRISIO - Het gebruik van 'oortjes', waarmee wielrenners tijdens een wedstrijd in contact staan met hun ploegleiders, wordt binnen afzienbare tijd verboden. Dat heeft de internationale wielrenunie UCI bekendgemaakt. Het managementcomité van de UCI nam daarmee een voorstel van de wegcommissie over.

Tijdens de afgelopen Ronde van Frankrijk wilde de UCI al tijdens twee etappes experimenten met het koersen zonder 'oortjes'. Nadat de eerste rit door het peloton in feite werd geneutraliseerd (alleen in de slotfase werd er voluit gereden), zwichtte de wielerbond voor de druk van de ploegen en renners en werd het tweede deel van het experiment geannuleerd. Desondanks wordt die communicatie nu toch verboden.

„De leden zijn van mening dat de oortjes de aard van het wielrennen aantasten”, stelde de UCI in een persbericht. „Daarbij is ook rekening gehouden met de wens van een meerderheid van de mensen die bij het wielrennen zijn betrokken om deze middelen te verbieden.”

Het verbod wordt geleidelijk ingevoerd, meldde de UCI. Tijdens de WK wielrennen, die momenteel in Mendrisio worden gehouden, mogen de bondscoaches nog gewoon met de wielrenners radiocontact hebben. Bij de junioren en beloften is een dergelijke communicatie al verboden.
Bron: De telegraaf

Ik vind het een erg mooie ontwikkeling! In dit geval is inderdaad 'vroegah was het betah'

frankv

Re: 'Oortjes' worden verboden in wielrennen

Bericht door frankv » 24 sep 2009, 13:21

ah, wielerfan?

ik moet het nog zien, de weerstand in het peloton was wel erg groot afgelopen tour

maar als ze worden afgeschaft, wordt het koersen wel weer leuker, dan krijg je in elk geval meesterknechten die "even niet hebben begrepen dat hun kopman moeilijk zat" en precies dan een demarrage plaatsen

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 24 sep 2009, 13:28

Ja, zeker weel wielerfan!

Ja, het was de laatste jaren gewoon een koers die werd bepaald vanuit de groepsleidersauto. Dat is niet waarom het gaat. Je hoort
er als renner bij te zijn. Wil je een koers winnen, dan moet je voorin zitten. Ongeacht wie je bent of wat je doet. Opletten wie er ontsnappen,
zijn ze gevaarlijk voor jouw positie ja of nee. Zit je zelf even niet voorin, dan is het de kunst van je knechten om het op dat moment over
te nemen. Het komt dan weer aan op de heren op de fiets, en niet de heren in de auto.

RobS

Bericht door RobS » 24 sep 2009, 14:58

Tijdens de tour werd door de renners steeds het aspect veiligheid aangehaald. Ben benieuwd of dit alles nog een startje gaat krijgen, of dat ze het gewoon slikken.

RVV

Bericht door RVV » 24 sep 2009, 14:59

Geen Ipod dus ? :bag:

k33z

Bericht door k33z » 24 sep 2009, 17:00

Hoop dat dit inderdaad doorgang vind!

Leuk om te lezen dat er nog meer echte wielerfans zijn. Heb zojuist weer genoten van Cancellara op de fiets. Het is machtig om te zien hoe hij op de fiets zit zo veel kracht op de weg krijgt. Heb hem ook in het criterium van Wateringen (jaja, kermis koers met een uitslag die vooraf bekend is) zien rijden is dat is gewoon prachtig. Ook Contador reed daar rond, maar die weet mij toch minder te boeien.

frankv

Bericht door frankv » 24 sep 2009, 22:45

ik ben erg benieuwd welke renners er zonder oortjes door de mand gaan vallen

ik las laatst dat Evans zich niet kan handhaven in een peloton en steeds door knechten naar voren gereden moet worden om "goed" te zitten als het er om gaat, ik vermoed dat hij het zonder oortjes een stuk moeilijker zal gaan hebben

renners als tankink zullen vast meer in kopgroepen te vinden zijn, die "gaan" gewoon, en je hebt natuurlijk altijd de leperds die op de belangrijke momenten in de buurt zijn, zoals bettini (helaas al gestopt), freire, en ik denk dat de gebroeders schleck ook zonder oortjes aardig kunnen koersen, cunego en valverde kunnen er ook wat van, al heeft valverde "de vrouw met de koelbox" altijd nog langs de kant staan...

Max V

Bericht door Max V » 25 sep 2009, 06:35

frankv schreef:ik ben erg benieuwd welke renners er zonder oortjes door de mand gaan vallen

ik las laatst dat Evans zich niet kan handhaven in een peloton en steeds door knechten naar voren gereden moet worden om "goed" te zitten als het er om gaat, ik vermoed dat hij het zonder oortjes een stuk moeilijker zal gaan hebben

renners als tankink zullen vast meer in kopgroepen te vinden zijn, die "gaan" gewoon, en je hebt natuurlijk altijd de leperds die op de belangrijke momenten in de buurt zijn, zoals bettini (helaas al gestopt), freire, en ik denk dat de gebroeders schleck ook zonder oortjes aardig kunnen koersen, cunego en valverde kunnen er ook wat van, al heeft valverde "de vrouw met de koelbox" altijd nog langs de kant staan...
Nog moeilijker? :hmmm:

Hans

Bericht door Hans » 25 sep 2009, 07:37

Rob Schouten schreef:Tijdens de tour werd door de renners steeds het aspect veiligheid aangehaald. Ben benieuwd of dit alles nog een startje gaat krijgen, of dat ze het gewoon slikken.
Dan allemaal een oortje in waar alleen de tour directie in kan praten.

Plaats reactie