Ik ben bezig met het regelen van velgen specifiek op maat gemaakt (steek is 3x112 namelijk) voor mijn roadster. Nu heb ik zelf al wat zitten puzzelen, maar ik kom er niet helemaal uit welke ET-waarde ik nodig heb. Onderstaand een overzicht van de velgen die leverbaar zijn met bijbehorende ET-waarden:
http://www.smart-roadster-board.de/zubehoer_felgen.htm
De velgen waar ik mee bezig ben zijn 7,5Jx17". Op een 7,5Jx16" zie ik voor de achterkant een ET -13 staan. Kan ik die dan gewoon overnemen, omdat het om de breedte gaat? Ligt waarschijnlijk ook aan de relatieve plaats van het velghart t.o.v. de rand van de velg?
Dan ben ik ook nog op zoek naar de juiste ET-waarde voor de voorkant, maar daar kom ik dus ook niet helemaal uit. Als iemand hier wat over weet en/of kan helpen zou dat welkom zijn.
Anders vrees ik dat ik toch een keer naar Bad Dürkheim moet gaan varen om het daar op te laten meten.
Velgen en ET-waarde
- Stéphane
- Maik
Re: Velgen en ET-waarde
Ja, inderdaad omdat de breedte gelijk is.Stéphane schreef:De velgen waar ik mee bezig ben zijn 7,5Jx17". Op een 7,5Jx16" zie ik voor de achterkant een ET -13 staan. Kan ik die dan gewoon overnemen, omdat het om de breedte gaat?
Of wil je de wielen graag wat naar buiten brengen? Dan heb je een kleinere ET nodig... wacht eens, heb jij een negatieve ET? Dan moet je een meer negatieve ET hebben.
Nee, niet "ook", maar "alleen"Ligt waarschijnlijk ook aan de relatieve plaats van het velghart t.o.v. de rand van de velg?

Of eigenlijk ook niet, ET is de afstand van het hart van je velg, tot de naaf (waarop je de velg vastbout).
[/quote]
- Jan Visser
- Dennis Cavallino
- Jan Visser
Als je een bredere velg neemt dan standaard, maar wel de originele ET waarde aanhoud zal de velg niet alleen verder naar buiten komen, maar ook naar binnen.Je moet niet alleen naar de buitenzijde kijken, maar ook naar de binnenzijde.Vaak heb je aan de binnenzijde nog minder ruimte dan aan de buitenzijde.Dennis Cavallino schreef:Ja maar dat zijn dus smallere velgen. Wat Michel zegt klopt.
Doe je die ET waarde van die smalle velgen bij de brede 7.5j velgen dan staan ze verder naar buiten dan de ET -13, doordat de velg breder is.
Bij 7.5j velgen:
ET -13 = normaal
ET + 13 = WRC sneeuw setup
ET - 20 = lekker breed
- Stéphane
- Dennis Cavallino