tips aanschaf bmw 525eta

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Jaap Meems
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2009, 10:14

tips aanschaf bmw 525eta

Bericht door Jaap Meems » 21 sep 2009, 10:25

Ik kan voor een schappelijk prijsje (2000 euri) een bmw 525eta overnemen van een
oom van me. Ik wil hier echter een airco inbouwen, is dit mogelijk? En hoe duur schatten jullie dat.

Tevens zijn alle tips welkom over het aankopen van de bmw.

Kan ik (niet heel handig) zelf het interieur (stoelen, banken en deurpanelen) vervangen?

[EDIT] korte inleiding model:

http://www.cs-zone.com/Art.%20BMW%20525 ... 0dorst.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jaap Meems
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2009, 10:14

tips aankoop bmw 525eta '84-'85

Bericht door Jaap Meems » 21 sep 2009, 11:05

Niet alleen tips maar ook ervaringen zijn zeer welkom.
Tevens hoop ik te horen of de prijs wel goed is.

Als ik foto's krijg, dan zal ik deze hier zeker posten.

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: tips aanschaf bmw 525eta

Bericht door Remko » 21 sep 2009, 13:42

Jabber, misschien moet je je nog even voorstellen.

Maar goed, over de Eta.

Er zijn E28 aandachtspunten en specifieke Eta punten te noemen. Roestvorming is voor E28's toch wel het belangrijkste punt. Denk daarbij aan de kriksteunen, dorpels, de achterste wielkastranden en de voorste binnenschermen.
Deurrubbers en schuifdakrubbers willen ook nog wel uitdrogen of scheuren. Voor de rest is de E28 redelijk no nonsense. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar.

Eta punten: defecte vacuumregelaar (dansend stationair toerental), versleten nokkenas (tikkende kleppen).

De Eta is trouwens een van de eerste, zoniet de eerste BMW met een Motronic.

Jaap Meems
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2009, 10:14

Re: tips aanschaf bmw 525eta

Bericht door Jaap Meems » 21 sep 2009, 16:34

Remko schreef:Jabber, misschien moet je je nog even voorstellen.

Maar goed, over de Eta.

Er zijn E28 aandachtspunten en specifieke Eta punten te noemen. Roestvorming is voor E28's toch wel het belangrijkste punt. Denk daarbij aan de kriksteunen, dorpels, de achterste wielkastranden en de voorste binnenschermen.
Deurrubbers en schuifdakrubbers willen ook nog wel uitdrogen of scheuren. Voor de rest is de E28 redelijk no nonsense. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar.

Eta punten: defecte vacuumregelaar (dansend stationair toerental), versleten nokkenas (tikkende kleppen).

De Eta is trouwens een van de eerste, zoniet de eerste BMW met een Motronic.
Rubbers vervangen lijkt me niet zo'n probleem.
Ook een klein lasje leggen niet, maar moet niet op de meest ingewikkelde plekken zijn.

De auto liep nog als een zonnetje, stationair prima. Motor was koud toen ik hem voor het eerst startte, meteen rijden.
Het tikken, niet op gelet. Kun je dat ook zien in de motor? (Niet veel verstand van motoren :oops: )

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: tips aanschaf bmw 525eta

Bericht door G Kolkman » 21 sep 2009, 16:48

Airco inbouwen lijkt me nog niet het eenvoudigste klusje, weet niet of het standaard geleverd is maar kan me voorstellen dat dat niet een systeem is wat je voor 100 euro op ebay koopt. Plus dat dat spul afgevuld moet worden.

Verder geen 5-serie specialist qua pricing. Ik vind het wel een nette prijs an sich, alstie een beetje netjes is.

Jaap Meems
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2009, 10:14

Re: tips aanschaf bmw 525eta

Bericht door Jaap Meems » 21 sep 2009, 17:00

G Kolkman schreef:Airco inbouwen lijkt me nog niet het eenvoudigste klusje, weet niet of het standaard geleverd is maar kan me voorstellen dat dat niet een systeem is wat je voor 100 euro op ebay koopt. Plus dat dat spul afgevuld moet worden.

Verder geen 5-serie specialist qua pricing. Ik vind het wel een nette prijs an sich, alstie een beetje netjes is.
Ik ben me terdege bewust dat een airco inbouwen niet makkelijk is, dit zou ik dan ook door een specialist laten doen.
Heeft iemand enig idee waar ik dat eventueel zou kunnen laten doen?

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: tips aanschaf bmw 525eta

Bericht door Remko » 21 sep 2009, 21:55

Jabber schreef:
Ik ben me terdege bewust dat een airco inbouwen niet makkelijk is, dit zou ik dan ook door een specialist laten doen.
Heeft iemand enig idee waar ik dat eventueel zou kunnen laten doen?
Zonde van het geld joh. Het is duur en bewerkelijk en het geld haal je er niet meer uit. Tenzij je een hele nette Eta hebt gevonden in een goede kleur met mooie opties zou ik de moeite niet nemen.

En als je het toch wilt dan zit er vast een airco specialist bij jou in de buurt.

Jaap Meems
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2009, 10:14

Re: tips aanschaf bmw 525eta

Bericht door Jaap Meems » 22 sep 2009, 08:31

Het is een hele nette eta,
kleur is..... authentiek :lol:

Lichtblauw aan de buitenkant en donkerblauw binnen.
Maar wel (bijna) krasvrij en geheel deukloos (mooi woord).

Bijna geen roest en loopt heerlijk. Moet alleen de bodem even checken.
Misschien volgend weekend even doen.

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: tips aanschaf bmw 525eta

Bericht door Remko » 22 sep 2009, 08:48

Jabber schreef:Het is een hele nette eta,
kleur is..... authentiek :lol:

Lichtblauw aan de buitenkant en donkerblauw binnen.
Maar wel (bijna) krasvrij en geheel deukloos (mooi woord).

Bijna geen roest en loopt heerlijk. Moet alleen de bodem even checken.
Misschien volgend weekend even doen.
Dat is inderdaad een geschikte kleurencombi voor een E28.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: tips aanschaf bmw 525eta

Bericht door frank de jonge » 26 sep 2009, 10:42

Aan de motor hoor je gauw genoeg of die in goede conditie is Jaap.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast