e30 325 touring, nog een nieuw onderstel na 325.000km?
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
e30 325 touring, nog een nieuw onderstel na 325.000km?
wij hebben o.a. een e30 325 touring met ongeveer 325.000km op de teller
hij rijdt prima, betrouwbaar, wat cosmetische punten natuurlijk, maar kan zo nog wat jaartjes mee
nu gaat per 2010 de mogelijkheid verdwijnen om hem tegen dagwaarde op de zaak te rijden, dus alhoewel mijn vrouw hem nu zakelijk rijdt, zal hij vanaf 31-12-2009 prive gereden worden
bij de apk werd al aangegeven dat er volgend jaar links een nieuwe draagarm op moet, dat deed me denken, is de auto nog een nieuw onderstel (veren, dempers en rubbers) waard? bij mijn weten zijn de dempers nog nooit vervangen (wij hebben hem sinds 180.000km), de achterrubbers wel eens
mijn monteur (goed en niet duur) gaf als ballpark figure iets van 2.000 euro aan voor dempers en alle rubbers, origineel BMW, dat zou dan voor 31-12-2009 nog op de zaak kunnen
goed idee? of gewoon niet meer doen?
hij rijdt prima, betrouwbaar, wat cosmetische punten natuurlijk, maar kan zo nog wat jaartjes mee
nu gaat per 2010 de mogelijkheid verdwijnen om hem tegen dagwaarde op de zaak te rijden, dus alhoewel mijn vrouw hem nu zakelijk rijdt, zal hij vanaf 31-12-2009 prive gereden worden
bij de apk werd al aangegeven dat er volgend jaar links een nieuwe draagarm op moet, dat deed me denken, is de auto nog een nieuw onderstel (veren, dempers en rubbers) waard? bij mijn weten zijn de dempers nog nooit vervangen (wij hebben hem sinds 180.000km), de achterrubbers wel eens
mijn monteur (goed en niet duur) gaf als ballpark figure iets van 2.000 euro aan voor dempers en alle rubbers, origineel BMW, dat zou dan voor 31-12-2009 nog op de zaak kunnen
goed idee? of gewoon niet meer doen?
- Arthur
- Berichten: 43134
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: e30 325 touring, nog een nieuw onderstel na 325.000km?
Niet meer doen. Gewoon wat frissers zoeken. Heb geen argumenten verder 

- Knot
- Berichten: 40218
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: e30 325 touring, nog een nieuw onderstel na 325.000km?
Draagarm is 100 euro.
Verder zou ik juist kijken naar iemand die een bilstein setje neemt ofzo en een origineel onderstel in de container wil gooien, die kan jij dan mooi opvangen lijkt me.
Verder zou ik juist kijken naar iemand die een bilstein setje neemt ofzo en een origineel onderstel in de container wil gooien, die kan jij dan mooi opvangen lijkt me.
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: e30 325 touring, nog een nieuw onderstel na 325.000km?
Ik weet niet of de koppakking al een keer is vervangen? Zit er bij de 3ton(of eerder) toch vaak wel aan te komen bij die M20 blokjes. Als dat al gebeurd is, of als je het waard vind om dat ook te laten doen als het gebeurd zou ik zeker een leuk setje kopen...zoveel duurder dan origineel is dat vaak ook niet...
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: e30 325 touring, nog een nieuw onderstel na 325.000km?
Hoe lang wil je nog doorrijden en hoe graag wil je nog zakelijk kosten opvoeren? Als je nog geen afscheid wilt nemen dan is dit de kans op zakelijk kosten te maken en em voor een zacht prijsje (boekwaarde) prive over te nemen straks 

- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: e30 325 touring, nog een nieuw onderstel na 325.000km?
bij 240.000 is er een compleet nieuwe cilinderkop op gekomen met nieuwe kleppen, nokkenassen etc, origineel BMW, olieverbruik is 0,0
en een 2ehands setje zou ik er niet op zetten, de arbeidskosten zijn hetzelfde, dan geef ik liever iets meer uit aan nieuwe spullen
maar het moet geen geld weggooien zijn natuurlijk
en een 2ehands setje zou ik er niet op zetten, de arbeidskosten zijn hetzelfde, dan geef ik liever iets meer uit aan nieuwe spullen
maar het moet geen geld weggooien zijn natuurlijk
Laatst gewijzigd door frankv op 17 sep 2009, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: e30 325 touring, nog een nieuw onderstel na 325.000km?
vandaar de vraag inderdaadNiels schreef:Hoe lang wil je nog doorrijden en hoe graag wil je nog zakelijk kosten opvoeren? Als je nog geen afscheid wilt nemen dan is dit de kans op zakelijk kosten te maken en em voor een zacht prijsje (boekwaarde) prive over te nemen straks

-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: e30 325 touring, nog een nieuw onderstel na 325.000km?
Denk eerlijk gezegd niet dat zo'n geintje 2k hoeft te kosten.
http://cgi.ebay.de/QUERLENKER-KOMPLETT- ... eile_Zubeh" onclick="window.open(this.href);return false;ör?hash=item45ee17d786&_trksid=p3286.c0.m14#ht_5445wt_982
of je geeft 100 meer uit en haalt de hele zooi van Meyle en heb het in OE/beter-dan-OE kwaliteit. Zoekterm "e30 Meyle" op ebay.
http://cgi.ebay.de/QUERLENKER-KOMPLETT- ... eile_Zubeh" onclick="window.open(this.href);return false;ör?hash=item45ee17d786&_trksid=p3286.c0.m14#ht_5445wt_982
of je geeft 100 meer uit en haalt de hele zooi van Meyle en heb het in OE/beter-dan-OE kwaliteit. Zoekterm "e30 Meyle" op ebay.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: e30 325 touring, nog een nieuw onderstel na 325.000km?
op de e30 fansite (http://www.e30fansite.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) biedt 'Dutch' (Tim N, die met die oranje mini) nog een gebruikt onderstel aan, en er zijn er wel meerdere die jong-gebruikte onderstellen kunnen aanbieden, maar da's wel particulier dus ik weet niet wat je daar zakelijk gezien mee kunt doen.
Via diezelfde fansite kun je bij Dparts/winparts met 20% korting een draagarm (zonder rubber maar met nieuwe kogels) scoren, je bent dan voor de draagarm (zonder rubber, rubber is daar ook wel te bestellen) van Meyle voor iets van 7 tientjes klaar.
Nieuwe dempers rondom van Bilstein (nieuw) kost ook de hele wereld niet. Uitgaande dat de toplagers goed zijn hoeft het qua materiaal dus niet meer dan 6-700 euro te kosten als je slim inkoopt. Let bij bestellen wel op dat je de goede dempers voor krijgt (45mm dikke voorpoten of 51 mm dikke voorpoten, je moet de goede bestellen, uitwisselen kan niet!).
Achter eronder zetten is zelf prima te doen, voor zijn er veerspanners nodig (kan je sleutelkwaliteiten niet inschatten) en heeft potentie iets moeilijker te zijn omdat de dempers aardig vast in de veerpoot kunnen zitten en je eigenlijk een tooltje moet maken om e.e.a. goed vast te zetten (heb ik overigens
). Maar hoeft een monteur niet meer dan een paar uur te kosten. Totaalplaatje inclusief uitlijnen zou ik dan 1100-1200 euro voor rekenen.
Is de auto dat waard? Waarschijnlijk niet (touring-e30jes liggen volgens mij ook altijd wat minder in de handel, worden vaak gesloopt voor onderdelen), maar
1) je weet nu wat je aan de auto hebt, en je weet wat voor een auto je hebt
2) een echt goedkopere optie is er niet
Inruilen op iets anders kost ook altijd bakken met geld naar mijn mening. Jong gebruikt schrijft nog vorstelijk af, ouder gebruikt mankeert altijd wel wat aan en kan ook zo oplopen tot 1000 euro plus (equals je huidige fixen).
Mocht je je E30 weg doen dan moet je het wel even laten weten, altijd op zoek naar/geïnteresseerd in geschikte onderdelenboten
.
Via diezelfde fansite kun je bij Dparts/winparts met 20% korting een draagarm (zonder rubber maar met nieuwe kogels) scoren, je bent dan voor de draagarm (zonder rubber, rubber is daar ook wel te bestellen) van Meyle voor iets van 7 tientjes klaar.
Nieuwe dempers rondom van Bilstein (nieuw) kost ook de hele wereld niet. Uitgaande dat de toplagers goed zijn hoeft het qua materiaal dus niet meer dan 6-700 euro te kosten als je slim inkoopt. Let bij bestellen wel op dat je de goede dempers voor krijgt (45mm dikke voorpoten of 51 mm dikke voorpoten, je moet de goede bestellen, uitwisselen kan niet!).
Achter eronder zetten is zelf prima te doen, voor zijn er veerspanners nodig (kan je sleutelkwaliteiten niet inschatten) en heeft potentie iets moeilijker te zijn omdat de dempers aardig vast in de veerpoot kunnen zitten en je eigenlijk een tooltje moet maken om e.e.a. goed vast te zetten (heb ik overigens

Is de auto dat waard? Waarschijnlijk niet (touring-e30jes liggen volgens mij ook altijd wat minder in de handel, worden vaak gesloopt voor onderdelen), maar
1) je weet nu wat je aan de auto hebt, en je weet wat voor een auto je hebt
2) een echt goedkopere optie is er niet
Inruilen op iets anders kost ook altijd bakken met geld naar mijn mening. Jong gebruikt schrijft nog vorstelijk af, ouder gebruikt mankeert altijd wel wat aan en kan ook zo oplopen tot 1000 euro plus (equals je huidige fixen).
Mocht je je E30 weg doen dan moet je het wel even laten weten, altijd op zoek naar/geïnteresseerd in geschikte onderdelenboten

- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: e30 325 touring, nog een nieuw onderstel na 325.000km?
Gewoon doen Frank, maar wel even goed shoppen. Ik weet dat Daniel via Ebay Duitsland een Bilstein setje heeft gekocht en door jouw monteur heeft laten monteren. Om een beetje beeld te krijgen bij de mogelijkheden en kosten kun je hier eens kijken:
Voor Bilstein veren / dempers / veerpoten:
http://www.dutchpowertrading.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor Meyle draagarmen / stabistangen etc.
http://www.offenga.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (site is bagger maar wel informatief)
Ik weet dat je van Originalteile houdt maar Bilstein en Meyle voldoen volgens mij prima aan jouw eisen.
Voor Bilstein veren / dempers / veerpoten:
http://www.dutchpowertrading.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor Meyle draagarmen / stabistangen etc.
http://www.offenga.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (site is bagger maar wel informatief)
Ik weet dat je van Originalteile houdt maar Bilstein en Meyle voldoen volgens mij prima aan jouw eisen.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: e30 325 touring, nog een nieuw onderstel na 325.000km?
Gerdinand thx voor het verwijzen, echter is mijn oderstel niet hetgeen waar de TS naar zoekt.
Daarbij zijn de veren al verkocht, en hebben de onderste draagarmen voor speling op de stuurkogels.
Frank ik zou persoonlijk eerst de koets eens heel goed bekijken.
Als ik nu alles los gehaald is eronder lig en her en der bij de naden flink rondsteek met een sroevendraaier kom ik toch al best wat oppervlkakte roest tegen.
En ook deze koets heeft al 333.340 prettige km's op zijn klokje staan. (wat nu ook daarop blijft staan)
Koets heeft echt al wel heel wat meegemaakt met dat soort km standen. Ook al kan het er door de tekteyl nog zo mooi uitzien.
Daarbij zijn de veren al verkocht, en hebben de onderste draagarmen voor speling op de stuurkogels.
Frank ik zou persoonlijk eerst de koets eens heel goed bekijken.
Als ik nu alles los gehaald is eronder lig en her en der bij de naden flink rondsteek met een sroevendraaier kom ik toch al best wat oppervlkakte roest tegen.
En ook deze koets heeft al 333.340 prettige km's op zijn klokje staan. (wat nu ook daarop blijft staan)
Koets heeft echt al wel heel wat meegemaakt met dat soort km standen. Ook al kan het er door de tekteyl nog zo mooi uitzien.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast