Onderstellen en uitwegen.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Joy

Re: Onderstellen en uitwegen.

Bericht door Joy » 16 sep 2009, 15:51

Mijn ervaring met die H&R verlagingsveren is dat je auto er sterk onderstuurd van raakt. Of dat door verschillende veersterktes komt of door het hoogteverschil tussen voor en achter is me niet helemaal duidelijk maar ik vond het niks. En overhellen doet ie daarna nog steeds volop.

Voor de lol even 2 foto's.

Bilstein B8 + ACS veren + H&R stabi's:

Afbeelding

Standaard dempers met H&R veren en OEM stabi's:

Afbeelding

Ik heb Bilstein B8 gereden met AC Schnitzer veren, en dat was ook niet in balans. Dempers hadden een veel te hoge compressie dus de auto was altijd in onrust over oneffenheden. De stabi's maakten de auto op nat ontzettend listig. AST was de 1e set waar ik van dacht ok dit voelt goed. Meteen het gevoel van volledige controle, afdemping ontzettend strak en op de snelweg nog comfortabeler dan de B8 + ACS, Ja het rammelt, het is wat harder op klinkers en verstevigen van torens kan geen kwaad (al rijdt de 318is nog steeds gewoon zonder rond) maar je krijgt er wel wat voor terug.
Een KW variant 2 set lijkt me ook prima spul voor jou wensen. Niet te duur, wel verstelbaar en prima kwaliteit.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 sep 2009, 16:11

zow :shocking: met dat eronder en dan zo overhellen :mrgreen: das wel erg...ik heb KW3 oude systeem nog en iets dikkere stabi's maar dat helt na mijn weten niet zo over...blijft redelijk vlak zag ik ook op foto's wat mij verwonderde. :banaan:
zoals je bv hier ook kan zien, dit is nog voor ik alles vernieuwd had 2 jaar geleden al :lol:

Afbeelding

of hier vorig jaar? anyway zelfs die porsche helt al wat over :lol:

Afbeelding

Mathieu

Bericht door Mathieu » 16 sep 2009, 16:21

René, ligt er natuurlijk ook aan hoe hard je door een bocht gaat.
Als ik in parkeer bij de supermarkt helt mijn auto ook niet over.
:mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 16 sep 2009, 16:38

Mathieu schreef:René, ligt er natuurlijk ook aan hoe hard je door een bocht gaat.
Als ik in parkeer bij de supermarkt helt mijn auto ook niet over.
:mrgreen:
wil jij zeggen dat ik niet hard de bocht door ga :hammer: dwarsligger/slider :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 16 sep 2009, 17:09

Joy, stond jou auto niet nog ontzettend hoog gezien rechts ingeveerd is en links volledig uitkomt? Ik wilde de auto dan wel verder omlaag zetten zodat er minder over te hellen valt maximaal.

Wat had jij voor veren op de ast set, weet je dat nog?

Zal het maandag allemaal eens met Bas bespreken, ast sportline 2 prima, maar dan misschien wat minder stug afstellen op de de dempers en niet de topmounts nemen gezien dat verstevigen en rammel verhaal. Heb wel begrepen dat de paar euro m3 3.2 plaatjes er bij de ast set niet onder passen. Christiaan had daarvoor e30 topmounts laten lassen in de veertorens.

Rammeltjes heb ik nogal een hekel aan en hoef niet perse 2 graden camber te hebben. Misschien de E36 M3 topmounts een idee, dat was toch 1 graden negatief en als je het omgekeerd (l/r) monteerde ook 2 graden?

Joy

Bericht door Joy » 16 sep 2009, 17:39

Dit was de rijhoogte met B8 en ACS -35 mm veren.

Afbeelding

AST veersterkte weet ik even niet meer. Dat weet Bas nog wel.

Rijhoogte zoals Bas 'm voor circuit neerzet:

Afbeelding

Cambertoename is wel net datgene wat je auto een stuk meer grip geeft. Op de 318is was het niet extreem veel maar het gaf al een bak meer grip.

Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 16 sep 2009, 17:46

Ik wil m dan net 10mm hoger hebben dan op de AST foto.

Had jij geen gezeur met klapperende topmounts (hoorbaar in de auto) Joy?

Joy

Bericht door Joy » 16 sep 2009, 17:52

Niet veel. Af en toe wat geklop maar niet in een storende mate.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 sep 2009, 18:44

wat is nu beter en wat is zeg het prijsverschil ongeveer van beide? beide zijn schijnbaar NL product...een Intrax setje of een koni setje

Emiel

Bericht door Emiel » 16 sep 2009, 20:40

Hopelijk mag ik hier op in haken.

Zit dus met onderstel vragen, gezien ik destijds toen ik op het circuit reed dol was op Koni Geel met goede veren, nu is het een en al coilovers.

Gebruikte Proflex rally groep N schokdempers omgebouwd voor straat ruim 3000 euro incl. montage en uitlijnen.

Intrax HDA

AST offerte 1700 excl. btw en excl camberplates

Weet echt niet welke kant ik op moet, bij de BC/TEIN/D2 1000 euro setjes wil ik weg blijven.....

Proflex lijkt me ultiem maar iedere 1000km olie in de scokdemper spuiten als onderhoud en revisie is duur.

Intrax lijkt me goed omdat ze in Brabant zitten, evenals AST, oftewel service punt.

Maar met allemaal heb ik totaal geen ervaring, enigste wat ik hoor is van Proflex mensen die nu op Intra HDA rijden dat ze terug naar Proflex willen.

Roadtrips, circuitdagen en veel nordschleiffe en natuurlijk sneeuw in de winter, dus wel rvs, tja wat is wijsheid.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 16 sep 2009, 21:09

Een profi Proflex onderstel is beter als Intrax HDA, welke toch gewoon straat georienteerd is. Intrax heeft wel betere onderstellen als dat maar gaat ook meer kosten, simple as that. Goedkoopste bij Intrax is 1000 euro duurste 6000 euro ex BTW en ex installatie dus tsja.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 sep 2009, 23:01

Ik heb even men motorsport kap van de schokbreker top gehaald om te laten zien welke caster platen? is een vaste maat...ik heb, staat wel zo ver mogelijk naar achteren :mrgreen: is in samenwerking met men KW3 old style is nu denk ik KW2? anyway weet iemand wat voor merk dat is van die toplager/casterplaat? en ja die dopjes die er nog op zitten heb ik er een keer ingedrukt(en aangepast) :mrgreen: anders keek je zo op het lager.

Is dat van Hartge/KW ?

Afbeelding

Afbeelding

ziet er aan de onderkant vanuit de wielkast ook apart uit. met verstevigingen op die plaat.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 sep 2009, 00:46

misschien dat ik het antwoord al gevonden heb? ik heb een foto van bv de 2.8 Z3 coupe en de 3.2 Z3M coupe.

de eerste is de 2.8 Z3 coupe die is gewoon recht in het midden>

Afbeelding

dit is die van de Z3M coupe en de M3 E36 3.2 die is eccentrisch :thumbup: meer caster standaard en dus links en rechts apart bestellen als je zoiets wil :hmmm:

Afbeelding

:df:

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 17 sep 2009, 07:01

Knot schreef:(...) De dempers zijn nog best aardig eigenlijk, alleen mijn auto helt mega over. (...)
De schik van een goed setje AST of Intrax of [vul in ander topmerk] is de kwaliteit van de demping. Dat is echt nóóit te vergelijken met een 90.000 km oud setje OEM. Sterker nog: zoals Joy ook aan geeft, een setje Bilsteins met passende veertjes evenaart dat ook niet. Maar als je daar niks om geeft heb je er geen barst aan.

Rody, volgens mij is het beste voor jou een paar Eibach veertjes (tandje harder dan OEM, maar niet zo hard (= onderstuur) of laag als H&R), een paar H&R of Eibach stabi's (helt ie minder over en is mooier op overstuur af te stellen) en een paar e36 M3 3,2 topmounts voor met als doel een klein beetje camber om je voorbanden te sparen op circuit.

Zeker ook omdat je met een half oog ook nog altijd naar dikke V8en en weet ik wat meer kijkt. Scheelt je een bom duiten tov van AST en het is een flink beter dan je nu hebt.

Maar, onthoud wel, het is net als met die Ferrodo 2500 blokken: verwacht niet van zo'n setup dat hij op de Nordschleife of CPZ zo maar even super strak aanvoelt. You pay less, you get less.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 17 sep 2009, 09:19

Overhellen is puur afhankelijk van de totaal aanwezige springrate, dus veren+stabi's.
Onderstuurd karakter van een setje veren zal meer te maken hebben met de verdeling van springrates voor/achter en rijhoogtes dan met de absolute stijfheid van de veren.
Ik denk dat je een heel eind komt met een standaard setje Bilsteins en fatsoenlijke veren. Alternatief is zelf een setje coilover poten bouwen op 2e handsjes..weet je precies wat er op zit en ben je ook niet meer van tuning-prutsers afhankelijk voor je rijhoogtes.

Plaats reactie